چنانچه در هریک از مراحل نصب یا کاربری نرم‌افزارها به مشکلی برخورد کرده‌اید یا هر سوال، اشکال یا ابهامی در این زمینه دارید، می‌توانید پاسخ خود را ابتدا در مطالب موجود جستجو و در صورت لزوم به عنوان یک مبحث جدید مطرح کنید، تا کارشناسان پشتیبانی به آن پاسخ دهند.

به منظور ثبت سوال جدید و یا پاسخ به موضوعات موجود، ابتدا می بایست از طریق صفحه مربوطه به سامانه وارد شوید. چنانچه نام کاربری دریافت نکرده اید، به صورت رایگان و از طریق صفحه مربوطه، ابتدا در سامانه ثبت نام نمایید.

قبليقبلي Go to previous topic
بعديبعدي Go to next topic
آخرين ارسال 14 مهر 1390 11:21 ق.ظ توسط saadat
سیستم مالی یکپارچه نوسا- نمونه ساده شرکت خدماتی
�14 پاسخ
مرتب:
شما مجاز به پاسخ به اين پست نمي باشيد.
مولف پيغام ها
saadat
کاربر پیشرفته
کاربر پیشرفته

--
12 مهر 1390 11:45 ق.ظ
    موسسات خدماتی:

    موسسات خدماتی، واحدهاي اقتصادی هستند که موضوع فعاليت آنها، ارائه خدمات به منظور کسب درآمد و در نهايت رسيدن به شرايط سود دهی مي‌باشد.
    با توجه به اينکه در موسسات خدماتی محوریت موضوع بر روی خدمات می‌باشد، پروسه‌اي که از درخواست خدمات تا فاکتور ارائه خدمات طي مي‌شود، به همراه رخدادهای مالی متناظر با آن، حایز اهمیت است.
    از طرفي بسیاری از موسسات خدماتی دارای مراکز خدمات متعدد، در نقاط جغرافیایی مختلف می‌باشند، در اين شرايط موسسات مذکور، نیازمند سیستم مالی یکپارچه‌‌ای هستند که علاوه بر اینکه بتواند رویدادهای مالی را بهنگام سازد، این امکان را نيز فراهم آورد که در هر لحظه، کل فرآیند مالی شرکت، از ارائه خدمات تا دریافت و پرداخت‌های متناظر با آن و هزینه‌های جانبی واحد خدمات، را در اختیار کاربر قرار دهد.   همچنين، اصلاحات احتمالی در قسمتی از عملیات، ساختار فرآیند مالی را در هم نشکند، و تغییرات اعمال شده، به طور یکپارچه در سایر رخدادها، تاثیر گذار باشد.
    در این مجال، با بيان اهم نيازهاي موسسات خدماتي، فرآیند مالی اين موسسات را در سیستم یکپارچه مالی نوسا بررسي مي‌نماییم.

    آموزش حسابداری با نگرش سیستمی Accplus.blog.ir
    saadat
    کاربر پیشرفته
    کاربر پیشرفته

    --
    12 مهر 1390 11:49 ق.ظ
    به طور کلي وقتی صحبت از خدمات می‌شود، برگه‌هاي درخواست خدمات، انجام خدمات و فاکتور ارائه خدمات به مشتری به همراه ثبت‌های متناظر با آن در حسابداری، حائز اهمیت مي‌گردد. در نتيجه به منظور تسهیل در انجام امور مذکور، نیازمند طبقه‌بندی مدونی از خدمات، انجام دهندگان خدمات، نمایندگی‌ها و مشتریان می‌باشیم.
    در راستاي پاسخ به نياز مذکور، در سیستم مالی یکپارچه نوسا، المان‌هاي مطرح در سيستم فروش، مانند خدمات، مشتریان، مراکز انجام خدمت، انجام دهندگان خدمات و ... در ساختاري درختي تعریف مي‌گردند. به این ترتيب با طبقه‌بندي مطلوب اين المان‌ها و با استفاده از ساختار درختی مي‌توان از هر کدام از سطوح درخت، بطور مستقل گزارش گرفت. همچنين با بهره‌گيري از مزيت ارث‌بري که در ساختار درختي، موجود است هر گونه تغيير يا اصلاح در يکي از سرگروه‌ها، در زيرگروه‌هاي آن نيز قابل اعمال مي‌باشد.








    آموزش حسابداری با نگرش سیستمی Accplus.blog.ir
    saadat
    کاربر پیشرفته
    کاربر پیشرفته

    --
    12 مهر 1390 11:52 ق.ظ
    حال پس از انجام تعاریف اولیه، کاربر مي‌تواند اقدام به درج رخدادهای مرتبط با ارائه خدمات و ثبت‌های مالی متناظر با آن نماید.

    برگه درخواست خدمت:



    برگه انجام خدمت:



    صورتحساب فروش خدمات:



    آموزش حسابداری با نگرش سیستمی Accplus.blog.ir
    saadat
    کاربر پیشرفته
    کاربر پیشرفته

    --
    12 مهر 1390 11:55 ق.ظ
    به اين ترتيب فرآیند مالی طی شده از درخواست خدمات تا صدور فاکتور ارائه خدمات را می‌‌توان، به ترتیب زیر کنترل نمود.





    در فاکتور فروش خدمات، مواردي مانند مالیات بر ارزش افزوده؛ عوارض قانونی؛ تخفیفات نقدی، توافقی، تجاری؛ هزینه‌های تحمیل شده (مانند هزینه حمل)؛ پورسانت نماینده، بازاریاب، انجام دهنده خدمات؛ روند و سایر کسور و اضافات اعمال شده و ... نیز می‌تواند در نظر گرفته شود. در سيستم فروش نوسا، اين موارد را می‌توان هم بصورت اتوماتیک (با استفاده از قوانین تغییر تعرفه یا مکمل بها) و هم بصورت دستی، در فاکتور اعمال نمود.





    آموزش حسابداری با نگرش سیستمی Accplus.blog.ir
    saadat
    کاربر پیشرفته
    کاربر پیشرفته

    --
    12 مهر 1390 01:41 ب.ظ
    از موارد دیگری که در سیستم فروش نوسا قابل کنترل است، اعتبار مشتری می‌باشد. کنترل اعتبار مشتری، نمود یکپارچگی سیستم است؛ زیرا در اين فرايند، علاوه بر اینکه می‌توان مبلغی را به صورت ثابت به عنوان اعتبار اولیه مشتری لحاظ نمود، اطلاعات مالی مشتری مربوطه را نيز از سایر نرم‌‌افزارها در دسترس خواهيم داشت.






    همچنین در سیستم مالی یکپارچه نوسا، متناظر با فعل وانفعلات اتفاق افتاده در فروش خدمات، سند حسابداری مرتبط با آن نيز در نرم‌‌افزار حسابداری قابل ثبت مي‌باشد.



    آموزش حسابداری با نگرش سیستمی Accplus.blog.ir
    saadat
    کاربر پیشرفته
    کاربر پیشرفته

    --
    12 مهر 1390 01:49 ب.ظ
    رفتار سیستم با تخفیفات:

    خاطر نشان مي‌گردد، در سیستم نوسا می‌توان با تخفیفات به دو گونه رفتار کرد: یک سری از تخفیفات بصورت توافقی یا به اصطلاح، تخفیفات تجاری هستند که صرفا از بهای فاکتور کسر می‌شوند و در سند حسابداری به طور مستقل منعکس نمی‌گردند و سری دیگر، تخفیفاتي هستند که از آنها به عنوان تخفیفات نقدی نیز می‌توان یاد نمود، برای این قبیل از تخفیفات می‌توان ترتیبی اتخاذ کرد تا در حسابداری نیز ثبت‌هاي معادل آن به طور مستقل انعکاس پیدا کند.
    همچنین چگونگی اعمال این تغییرات در اختیار خود کاربر می‌باشد.




    به عبارتي سیستم نوسا دست کاربر را در قبال تخفیفات، نحوه انعکاس آن در فاکتورها و ثبت‌های مالی مربوط به آن، باز گذاشته که به راحتی قابل تنظیم می‌باشد.
    همچنین با توجه به اینکه فاکتورهاي شرکت‌های مختلف، از نظر شکل و شمایل و نحوه چیدمان با یکدیگر متفاوت است، سیستم نوسا این امکان را فراهم آورده تا هرگونه فرم چاپی و نمایشی به راحتی توسط خود کاربر ایجاد و به عنوان فرم خاص شرکت مذکور، مورد استفاده قرار گيرد.




    آموزش حسابداری با نگرش سیستمی Accplus.blog.ir
    mansouri_hoda
    کاربر
    کاربر

    --
    12 مهر 1390 02:01 ب.ظ
    با سلام
    ضمن سپاس از مطالب عنوان شده ، با توجه به استفاده از سیستم فروش در مرکز آموزشی مثال زده شده در پست بالا خواستم بدونم به نظر شما استفاده از این سیستم به غیر از صدور فاکتور در خصوص برگزاری کلاسهای آموزشی ، در مورد دریافت شهریه و سایر عملیات انجام شده در یک موسسه آموزشی کاربردی خواهد بود ؟
    saadat
    کاربر پیشرفته
    کاربر پیشرفته

    --
    12 مهر 1390 04:15 ب.ظ
    با تشکر از بذل توجه شما همکار محترم سرکار خانم منصوری، نمونه مذکور صرفا نمونه ساده از فعالیت عمده یک واحد خدماتی است که در قالب یک مسیر دنبال شده و بی شک در آینده نزدیک قصد داریم مدون تر و به تفکیک صنف های مختلف با توجه به نیاز های خاص آن صنف ، اطلاعات جامع تر با همکاری شما و سایر دوستان تهیه نماییم.
    در فاکتور مربوط به ارائه خدمات با توجه به اینکه مربوط به مشتری خاصی (دانش جوی خاص کلاسهی مشخص وشهریه مشخص) می باشد پس شهریه دریافتنی از مشتری نیز مشخص می شود. حال باقی موارد مربوط به سیستم دریافت و پرداخت و حسابداری می باشد که در ادامه با هم می بینیم
    آموزش حسابداری با نگرش سیستمی Accplus.blog.ir
    saadat
    کاربر پیشرفته
    کاربر پیشرفته

    --
    13 مهر 1390 08:17 ق.ظ
    در ادامه، چند نمونه از گزارش‌هاي پر کاربرد سيستم نوسا، در خصوص ارائه خدمات در شرکت‌های خدماتی را مشاهده مي‌کنيد.

    •    گزارش از یک خدمت خاص به تفکیک فاکتورهای مربوطه:




    لازم به ذکر است، گزارش‌هاي متنوعي می‌توان از یک خدمت، محدوده و مجموعه‌‌ای از خدمات تهيه نمود. همچنين اين گزارش‌ها مي‌توانند به تفکیک بر حسب مشتری، نمایندگان فروش، انجام دهنده خدمت، بازایاب، طرف بدهکار، پراکندگی جغرافیایی، مراکز فروش، روش‌های پرداخت (نقدی، غیر نقدی)، شرایط تحویل (در محل مشتری، درب کارخانه و ...)، نوع فروش (داخلی، خارجی یا فصلی) و همچنین محدوده‌های زمانی دلخواه، اخذ گردند.


    آموزش حسابداری با نگرش سیستمی Accplus.blog.ir
    saadat
    کاربر پیشرفته
    کاربر پیشرفته

    --
    13 مهر 1390 08:19 ق.ظ
    همچنين از جمله گزارش‌هاي کاربردی دیگر، گزارشی جامع از خدمات ارائه شده به مشتری خاص می‌باشد. خاطر نشان مي‌گردد، گزارش مذکور را در صورت نیاز می‌توان به تفکیک، بر حسب موارد ذکر شده در مثال قبلی نيز، ملاحظه نمود.
    در ادامه، نمونه‌هايي از اين گزارش‌هاي تفکيکي را مشاهده مي‌کنيد.

    •    گزارش از خدمات ارائه شده به یک مشتری خاص:




    پ ن: گزارش مذکور می تواند بر حسب هر کدام از طبقات مشتری باشد : مثلا بر حسب شعبه، آموزشگاه، دانشجویان داخل آن آموزشگاه و....

    •    گزارش خدمات ارائه شده توسط یک انجام دهنده خدمت به تفکیک مشتریان یا شعب مربوطه




    •    گزارش از کل خدمات ارائه شده در طی دوره:




    آموزش حسابداری با نگرش سیستمی Accplus.blog.ir
    saadat
    کاربر پیشرفته
    کاربر پیشرفته

    --
    13 مهر 1390 08:28 ق.ظ
    <!--[if gte mso 9]> Normal 0 unctuationKerning/> false false false oNotPromoteQF/> EN-US X-NONE AR-SA ontGrowAutofit/> ontVertAlignCellWithSp/> ontBreakConstrainedForcedTables/> ontVertAlignInTxbx/>




    همچنین کلیه گزارش‌هاي فوق را می‌‌توان در قالب نمودار، تحلیل و مورد ارزيابي قرار داد.

    •    به عنوان مثال نمودار مبلغ دریافتی کل يک دوره آموزشی به تفکیک آموزشگاه‌های ارائه دهنده خدمات:




    آموزش حسابداری با نگرش سیستمی Accplus.blog.ir
    saadat
    کاربر پیشرفته
    کاربر پیشرفته

    --
    13 مهر 1390 11:58 ق.ظ

    ارتباط فروش و دریافت و پرداخت


    با ثبت فعل و انفعالات مرتبط با ارائه خدمات و فاکتورهای مربوطه، از سیستم یکپارچه مالی انتظار مي‌رود تا موازی با فعالیت‌های مذکور، علاوه بر کنترل دریافت و پرداخت چک، امور مربوط به ثبت هزینه‌های مالی واحد مربوطه را نيز در سیستم منعکس نماید. اين انتظار توسط سيستم يکپارچه نوسا برآورده شده است، به نحوي که کنترل کل فرايند مربوط به چک‌ها به همراه گزارش‌هاي مرتبط، توسط نرم‌‌افزار دریافت پرداخت انجام گرفته، در کنار آن متناظر با رخدادهای مذکور، سند حسابداری مربوطه نیز بصورت اتوماتيک ثبت می‌‌شود. از طرفي باید توجه داشت که پروسه طی شده در نرم‌‌افزار دریافت و پرداخت، بر حسب نياز مي‌تواند در اعتبار مشتری نیز تاثیر گذار باشد.
    به طور کلي نیاز کاربر عادی سیستم دریافت و پرداخت این است که بتواند به راحتی از وضعیت نقد شدن چک‌های مدت دار، در یک بازه زمانی دلخواه با خبر باشد (مثلا چک‌هایی که تاریخ سررسید آنها در ماه جاری می‌باشد ولی هنوز نقد نشده‌‌اند). همچنين در صورت نياز چک‌های مربوط به قبل از این تاریخ و بعد از آن را هم بصورت تفکیک شده در اختیار داشته باشد. از طرفي نیاز مدیر ارشد بر این است که برآوردی از میزان نقدینگی در ماه‌های آتی داشته باشد تا بتواند با حاشیه امنیت بیشتری اقدام به خرید و فروش کالا و صدور چک مدت‌‌دار نماید.
    تمام موارد بالا در سیستم نوسا با روال‌هایی که بصورت پیش فرض در سیستم تعبیه شده و توسط کاربر نیز قابل تغییر می‌باشد، به راحتی قابل ثبت بوده و در گزارش‌هاي موجود در سیستم یکپارچه نوسا منعکس می‌شود.
    نمونه‌‌ای از ثبت‌های اتوماتيک، در سیستم دریافت و پرداخت و تناظر آن با حسابداری

    سند دریافت و پرداخت:




    سند حسابداری متناظر :




    آموزش حسابداری با نگرش سیستمی Accplus.blog.ir
    saadat
    کاربر پیشرفته
    کاربر پیشرفته

    --
    13 مهر 1390 02:24 ب.ظ
    بررسی وضعیت نقد شدن یک مدرک:






    برآورد نقدینگی در ماه‌های آتی:





    آموزش حسابداری با نگرش سیستمی Accplus.blog.ir
    saadat
    کاربر پیشرفته
    کاربر پیشرفته

    --
    14 مهر 1390 11:18 ق.ظ
    اما جدا از دریافت و پرداخت‌های صورت گرفته در نرم‌‌افزار دریافت و پرداخت، ثبت‌هایی نیز در سیستم حسابداری صورت می‌گیرد، که گاها مستقل از سایر نرم‌‌افزارها می‌باشد و در کنار نرم‌‌افزارهای دیگر، گزارش‌های معناداری را به ما ارائه می‌دهد.
    یک نمونه از این ثبت‌ها، هزینه‌های عملیاتی (به عنوان مثال: هزینه حقوق کارکنان به تفکیک، هزینه اجاره محل، هزینه بیمه، هزینه آگهی و تبلیغات، هزینه آب و برق و سایر هزینه‌های اداری تشکیلاتی) است که در کنار درآمد حاصل از ارائه خدمات و بهای تمام شده خدمات، در گزارش سود و زیان متاثر مي‌باشد. در سيستم نوسا برای رسیدن به گزارش مذکور، کافيست یک مجموعه حساب از کليه حساب‌های دخیل در سود و زیان، همچون در آمد حاصل از ارائه خدمات، بهای تمام‌شده خدمات و هزینه‌های عملیاتی تعريف نمايیم.





    حال به کمک مجموعه حساب مذکور، می‌توان گزارش‌‌های متنوعی از سود و زیان خالص که در بردارنده رخدادهای مالی دخیل در سود و زیان تمام نرم‌‌افزارها می‌باشد را اتخاذ کرده، همچنين مي‌توان نمودارهای متناظر با آن را نیز ملاحظه نمود.
    در ادامه، نمونه‌‌ای از این گزارش‌‌ها را مشاهده مي‌کنيد.

    سود و زیان سال جاری:



    اقلام سود وزیان به تفکیک محدوده زمانی دلخواه( مثلا 3ماهه)





    آموزش حسابداری با نگرش سیستمی Accplus.blog.ir
    saadat
    کاربر پیشرفته
    کاربر پیشرفته

    --
    14 مهر 1390 11:21 ق.ظ
    همچنین کاربر پس از اطلاع از سود و زیان جاری، جهت تعدیل هزینه‌ها و اتخاذ تصميمات مطلوب، نياز به بررسي هزينه‌ها در قالب یک نمودار خواهد داشت.





    از طرف دیگر از آنجا که سودی با کیفیت است که همراه با نقدینگی باشد، بنابراین اطلاع از میزان نقدینگی واحد اقتصادی نيز، حائز اهمیت مي‌گردد.
    برای نیل به اهداف مذکور، راه‌های متنوعی در سیستم نوسا موجود است.
    از جمله مي‌توان، این مهم را در قالب یک نمودار ماتریسی برای پیگیری میزان وجه نقد حاصل شده از فروش، ملاحظه ‌نمود.




    با طی شدن پروسه مذکور و اخذ گزارش‌‌های متنوع و به هنگام، فرآیند مالی واحد اقتصادی، تحت کنترل قرار ‌گرفته، به راحتی می‌توان فعالیت‌های مالی شرکت مذکور را در جهت سود دهی بهینه و با کیفیت، مدیریت نمود.
    آموزش حسابداری با نگرش سیستمی Accplus.blog.ir
    شما مجاز به پاسخ به اين پست نمي باشيد.