چنانچه در هریک از مراحل نصب یا کاربری نرم‌افزارها به مشکلی برخورد کرده‌اید یا هر سوال، اشکال یا ابهامی در این زمینه دارید، می‌توانید پاسخ خود را ابتدا در مطالب موجود جستجو و در صورت لزوم به عنوان یک مبحث جدید مطرح کنید، تا کارشناسان پشتیبانی به آن پاسخ دهند.

به منظور ثبت سوال جدید و یا پاسخ به موضوعات موجود، ابتدا می بایست از طریق صفحه مربوطه به سامانه وارد شوید. چنانچه نام کاربری دریافت نکرده اید، به صورت رایگان و از طریق صفحه مربوطه، ابتدا در سامانه ثبت نام نمایید.

قبليقبلي Go to previous topic
بعديبعدي Go to next topic
آخرين ارسال 11 خرداد 1398 03:16 ب.ظ توسط روزبه
نسخه 8.02 (802)
�5 پاسخ
مرتب:
شما مجاز به پاسخ به اين پست نمي باشيد.
مولف پيغام ها
روزبه
کاربر با تجربه
کاربر با تجربه

--
11 خرداد 1398 10:14 ق.ظ

    امکانات جدید در نسخه 8.02 (802) نرم‌افزار مالی یکپارچه نوسا


    نسخه 8.02 در خرداد ماه 1398 ارائه گردید و در بخش فایل و مستندات قابل دریافت می‌باشد، شایان ذکر است که در هر نسخه از نر‌م‌افزار علاوه بر ارائه امکانات نوین و سازگاری با نیاز‌های کلی مشتریان، بخش عمده‌ای از زمان صرف همسویی با آخرین بستر‌های نرم‌افزاری و ساختاری می‌گردد، افتخار می‌کنیم که در نسخه 8.02 همچنان از قدیمی‌ترین بستر‌های ویندوز XP و SQL تا آخرین بروز‌رسانی‌های ویندوز سرور 2016، ویندوز 10، و SQL 2017 پشتیبانی می‌کنیم.


    از نسخه 8.02 نرم‌افزار مالی یکپارچه نوسا به نرم‌افزار آرشیو نوسا متصل گردید تا امکان نگهداری آرشیو مدارک و اسناد در محیطی حرفه‌ای و خاص این فرایند فراهم گردد. در این نسخه همچنین مباحث ارزی، نرم‌افزار اموال و ابزار مدیریت هزینه تغییرات عمده‌ای داشتند و بیش از 70 امکان جدید و یا بروز شده در نرم‌افزار یکپارچه مالی نوسا قابل ارائه می‌باشد. منتخبی از تغییرات در ویدیو زیر قابل بازدید می‌باشد.

     

     

     

    همچنین لیست کامل‌تر برخی از امکانات و تغییرات در پست‌های زیر همراه با 10 مستند تکمیلی در دسترس می‌باشد:

    روزبه
    کاربر با تجربه
    کاربر با تجربه

    --
    11 خرداد 1398 11:19 ق.ظ

    ارتباط نرم‌افزار مالی یکپارچه نوسا با نرم‌افزار آرشیو فرایند‌ محور نوسا و قابلیت بایگانی و استفاده از مدارک دیجیتال


    نرم‌افزار آرشیو و نگهداری منابع دیجیتال یکی از محصولات نوسا در حوزه مدیریت اطلاعات می‌باشد، این محصول به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و حرفه‌ای ترین نرم‌افزارهای آرشیو در بسیاری مراکز بزرگ در ایران از جمله صدا و سیما، شرکت ملی نفت، سازمان تامین اجتماعی، مرکز آمار، بانک مرکزی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در حال استفاده است. در این نرم‌افزار می‌توان انواع تصاویر، مستندات، نقشه‌ها و حتی منابع دیجیتال صوتی و تصویری را در یک یا چند پایگاه داده نگهداری، کنترل، پردازش، بازیابی و بازنمایی کرد. در یک شرکت یا سازمان استفاده‌کننده از نرم‌افزار مالی نوسا، از بین انواع منابع دیجیتال، احتمالا بیش از همه با تصاویر یا فایل‌های استاندارد حاوی مستندات سر و کار خواهیم داشت، مثلا تصویر فاکتور خرید یا قبوض پرداختی، یا PDF حاوی متن کامل یک قرارداد. در یک سازمان می‌توانیم این مستندات را به صورت منابع دیجیتال در نرم‌افزار آرشیو نگهداری کنیم. این عمل به خودی خود ارزش‌مند است و امکان حفظ و دسترسی سریع (با انواع جستجو) به این مدارک را فراهم می‌کند. در ویرایش 8.02 سیستم مالی یکپارچه نوسا، امکان ایجاد ارتباط بین این مدارک و انواع داده‌های موجود در نرم‌افزار مالی نوسا فراهم شده است. خلاصه برخی از این امکانات به شرح زیر است:

     

    • قابلیت تعریف سرور‌(های) آرشیو جهت ایجاد ارتباط بین نرم‌افزار‌ها
    • قابلیت انتقال مدارک مورد نظر از نرم‌افزار آرشیو به فهرست کلی مدارک آرشیو نرم‌افزار مالی
    • قابلیت استفاده از مدارک آرشیو و گزارش گیری در داده‌های مالی و اداری از جمله "پذیرنده‌های" زیر:

    o         سطر‌های دفتر تلفن و نشانی

    o         اسناد حسابداری

    o         اسناد دریافت و پرداخت (خزانه)

    o         کالاها

    o         برگه‌های درخواست کالا

    o         برگه‌های رسید موقت

    o         انواع برگه‌های انبار و کنترل موجودی

    o         اسناد انبار و کنترل موجودی

    o         پیش فاکتورها

    o         فاکتور‌های فروش

    o         فاکتور‌های برگشت از فروش

    o         قرارداد‌های فروش

    o         اسناد فروش

    o         برگه‌های درخواست خدمات

    o         برگه‌های انجام خدمات

    o         اسناد حقوق و دستمزد

    o         دارایی‌ها

    o         اسناد اموال

    o         برگه‌های هزینه

    o         برگه‌های برگشت هزینه

    o         قرارداد‌های خرید یا هزینه

     

     

    • قابلیت ارتباط کاربر با سرور‌های آرشیو و کنترل دسترسی‌های مورد نیاز در نرم‌افزار مالی و آرشیو
    • قابلیت تعریف انواع محتوای مدارک آرشیو از دید سیستم مالی
    • قابلیت گزارش گیری از خلاصه اطلاعات و کاربرد‌های مدارک
    • قابلیت کنترل مدارک با استفاده از تصاویر کوچک (Thumbnails)
    • قابلیت تعریف انواع رابطه‌ی مدارک آرشیو با پذیرنده‌های مالی
    • قابلیت ایجاد ارتباط بین مدارک آرشیو و پذیرنده‌های نرم‌افزار مالی و یا انتقال همزمان مدارک از نرم‌افزار آرشیو و ایجاد ارتباط بین آن‌ها
    • ...

     

     

    اطلاعات مفصل و توضیحات بیشتر درخصوص برقراری این ارتباط و نحوه عملکرد و استفاده از آن در مستند تکمیلی "ارتباط نرم‌افزار مالی یکپارچه نوسا با نرم‌افزار آرشیو" در دسترس می باشد. همچنین اطلاعات و خلاصه‌ای از برخی از امکانات نرم‌افزار آرشیو فرایند محور نوسا و فهرست برخی از استفاده‌کنندگان این نرم‌افزار با کلیک بر روی لینک‌های مرتبط قابل بازدید می‌باشد. 

    روزبه
    کاربر با تجربه
    کاربر با تجربه

    --
    11 خرداد 1398 12:28 ب.ظ

    تغییرات ساختاری در امکانات ارزی نرم‌افزار مالی یکپارچه نوسا:


    با توجه به وضعیت ارز در بازار فعلی و سود و زیان‌های قابل توجه وابسته به عدم ثبات ارز، شرکت نوسا زیرساخت ارزی نرم‌افزارهای خود را بصورت قابل توجهی تغییر داده است تا علاوه بر گزار‌ش‌های ارزی نوین، به راحتی و به دفعات بتوان از امکانات تسعیر ارز استفاده کرد. برخی از این امکانات به شرح زیر است:

     

    • تراز آزمایشی جامع به عنوان هسته‌ی اصلی عملیات مربوط به ارز و در نهایت تولید سند تسعیر ارز توسعه داده شده است. در این تراز قابلیت دریافت تراز برحسب واحد پول (ارز) تعبیه شده است. با علامت‌گذاری این دریچه امکان انتخاب یکی از واحدهای پول در یک دریچه‌ی انتخابی فراهم خواهد شد. با انتخاب هر واحد پول، نرخ تبدیل آن به واحد پول اصلی از جدولِ "واحدهای پول (ارز)" سیستم استخراج و در دریچه مربوط بازنمایی می‌شود. این نرخ تبدیل البته به دلخواه کاربر قابل اصلاح خواهد بود. در صورت محاسبه‌ی تراز ارزی امکان محدود کردن بیشتر محتوای گزارش برحسب تراز ارزی نیز فراهم است. به این منظور انتخاب یکی از گزینه‌های دریچه‌ی انتخابی "محتوی" میسر خواهد بود: 

    o         همه‌ی سطرها بازنمایی شوند: محاسبات ارزی تاثیری در نحوه‌ی بازنمایی سطرهای گزارش نخواهد داشت.

    o         فقط سطرهای حاوی مبالغ ارزی بازنمایی شوند: تراز فقط از رخدادهایی محاسبه خواهد شد که در آنها واحد پول (ارز) درج شده باشد.

    o         فقط سطرهایی که نیاز به تسعیر دارند بازنمایی شوند: مبالغ معادل ارزی با توجه به نرخ تبدیل وارد شده محاسبه می‌شوند.

    o         فقط موارد مغایرت بین ماهیت مانده و مانده ارزی: فقط سطرهایی که در آنها علامت مانده با علامت مانده‌ی ارزی متفاوت باشند بازنمایی خواهد شد.

     

     

    •  امکان محاسبه سرجمع مبالغ ارزی در فیلدهای آشنای تراز آزمایشی جامع و بازنمایی دلخواه آنها فراهم شده است. به جز این، گونه‌هایی از فیلد برای ارائه‌ی مبالغ ریالی معادل مبالغ ارزی برحسب نرخ جدید ارز (که در محاوره‌ی ابتدایی از کاربر دریافت می‌شود) تعبیه شده‌اند. اقلام جدید اضافه شده شامل موارد زیر می‌باشند:

    o         گردش بدهکار

    o         گردش بستانکار

    o         مانده بدهکار مثبت

    o         مانده بستانکار مثبت

    o         مانده بدهکار

    o         مانده بستانکار

    o         گردش بدهکار ارزی

    o         گردش بستانکار ارزی

    o         مانده بدهکار مثبت ارزی

    o         مانده بستانکار مثبت ارزی

    o         مانده بدهکار ارزی

    o         مانده بستانکار ارزی

    o         گردش بدهکار (برحسب نرخ جدید ارز)

    o         گردش بستانکار (برحسب نرخ جدید ارز)

    o         مانده بدهکار مثبت (برحسب نرخ جدید ارز)

    o         مانده بستانکار مثبت (برحسب نرخ جدید ارز)

    o         مانده بدهکار (برحسب نرخ جدید ارز)

    o         مانده بستانکار (برحسب نرخ جدید ارز)

     

    • در شرایطی که " فقط سطرهایی که نیاز به تسعیر دارند بازنمایی شوند"، فیلدهایی برای بازنمایی این اختلاف تحت نام "مبلغ تسعیر" و با گونه‌های زیر تعبیه شده است:

    o         مبلغ تسعیر – بدهکار

    o         مبلغ تسعیر – بستانکار

    o         مبلغ تسعیر – بدهکار مثبت

    o         مبلغ تسعیر – بستانکار مثبت 

     

    • در صورت استفاده از تشکیل سند تسعیر ارز نرم‌افزار، هر یک از سطرهای سند تسعیر یکی از سطرهای تراز آزمایشی جامع خواهد بود. به این ترتیب تفکیک مورد نیاز در سطرهای سند تسعیر با تعریف مناسب تراز آزمایشی و تنظیم نحوه‌ی لحاظ کردن برچسب‌ها در محاسبات مربوط به آن، توسط کاربر قابل تعیین خواهد بود.
    • در صفحه‌ی تراز آزمایشی جامع تکمه‌ای با عنوان ذخیره سند تسعیر ارز در فایل "وارده XP" تعبیه شده است. با فشار این تکمه سیستم ابتدا به بررسی وضعیت اخذ تراز می‌پردازد، اگر شرایط مورد نیاز برقرار باشند محاسبات انجام می‌شود و فایل وارده‌ی XP ساخته خواهد شد. در تنظیم سند جدید حسابداری و یا دریافت و پرداخت می‌توان فایل وارده‌ی تسعیر ارز را در سطرهای سند فراخوانی کرد و سند تسعیر تشکیل داد.
    • امکان تکرار عملیات تسعیر به دفعات دلخواه و با نرخ‌های مختلف بدون مشکل در نرم‌افزار مالی یکپارچه نوسا فراهم گردیده است.
    • ...

     

     توضیحات کامل، نحوه عملکرد و روش استفاده از این امکانات نوین در مستند تکمیلی "تغییرات ساختاری در امکانات ارزی نرم‌افزار مالی نوسا" در دسترس می باشد.

    روزبه
    کاربر با تجربه
    کاربر با تجربه

    --
    11 خرداد 1398 01:38 ب.ظ

    برخی امکانات عمومی پیاده‌سازی یا بروز شده در نرم‌افزارهای یکپارچه مالی نوسا :


     

    • امکان تعریف دسترسی کاربرانی که قابلیت صدور فرمان تهیه پشتیبان را دارا می‌باشند.
    • ارائه فهرست کاربران (تعریف کاربران و امکانات آنها) در شبکه‌های راه‌دور غیرایده‌آل به روش جدید و سریع‌تر.
    • گزینه پیش‌فرض در تنظیمات سیستم برای کاربر فعلی > پیش‌فرض پارامترهای گزارش‌ها > تنظیمات عمومی گزارش‌های حسابداری و دریافت و پرداخت، با عنوان "رخدادهای سرجمع به رخدادهای جزیی تفکیک شوند" اضافه شد.
    • فرم‌های چاپی عمومی سیستم از این پس (با اخذ تایید) توسط کاربران قابل ویرایش خواهند بود.
    • قابلیت استفاده از فیلد‌های جدید تراز آزمایشی جامع در ابزار متمرکز تولید گزارشات خاص.
    • امکان شامل هزینه: محدودیت‌های اختصاصی یک پایگاه اطلاعاتی بصورت کامل پیاده‌سازی گردید، این امکان خاص موسسات حسابداری و هلدینگ‌ها طراحی گردیده و پس از این نسخه بدلیل پیچیدگی و کاربرد خاص، شامل هزینه مجزا می‌باشد. این محدودیت‌ها به 3 بخش کلی تقسیم می‌گردند: 

    o         محدودیت استفاده از هر یک از نرم‌افزار‌ها در هر پایگاه

    o         محدودیت استفاده از امکانات و ابزار‌ها در هر پایگاه

    o         محدودیت تعداد کاربران کامل و گزارش‌گیری همزمان در هر پایگاه

     

     

    امکانات محدود کردن پایگاه‌های اطلاعاتی به صورتی که در اینجا توضیح داده شده، به صورت جداگانه توسط شرکت نوسا فروخته می‌شود (این امکانات به صورت پیش‌فرض در اختیار کاربران قرار نخواهند داشت – صفحه‌ی "محدودیت‌ها" در محاوره دیده نخواهد شد).

     

     

     

     

    برخی امکانات پیاده‌سازی یا بروز شده در نرم‌افزار حسابداری و حسابداری با رویکرد تعهدی نوسا :


    • از این پس درج حروف فارسی در فیلدهای شماره طبقه‌بندی دولتی حساب و تفصیلی میسر خواهد بود.
    • در سندهای حسابداری، به منوی متصل به تکمه‌ی افزودن سطر، گزینه‌ای با عنوان "افزودن سطر جدید با شروع از یک تفصیلی" اضافه شد. کلیدهای میان‌بر Ctrl+Alt+Insهم برای آن لحاظ شده است. با انتخاب این گزینه، کاربر باید ابتدا یک تفصیلی عملیاتی را انتخاب کند. سپس فهرستی از حساب‌هایی که با آن تفصیلی در ارتباط هستند بازنمایی خواهد شد. در هر حساب شماره‌ی تفصیلی مربوط (1 تا 5) نیز مشخص شده است. با انتخاب حساب، ترکیب حساب و تفصیلی ابتدایی در سطر درج خواهد شد. اگر در حین ویرایش یک سطر باشیم (مثلا ابتدا کلید Ins فشار داده شده باشد) حساب و تفصیلی در همان سطر درج خواهند شد – وگرنه یک سطر جدید در انتهای سند ایجاد می‌گردد.

     

     

     

     

    برخی امکانات پیاده‌سازی یا بروز شده در نرم‌افزار دریافت و پرداخت نوسا :


    • در سندهای دریافت و پرداخت، به منوی متصل به تکمه‌ی افزودن سطر، گزینه‌ای با عنوان "افزودن سطر جدید با شروع از یک تفصیلی" اضافه شد. کلیدهای میان‌برCtrl+Alt+Ins هم برای آن لحاظ شده است. با انتخاب این گزینه، کاربر باید ابتدا یک تفصیلی عملیاتی را انتخاب کند. سپس فهرستی از حساب‌هایی که با آن تفصیلی در ارتباط هستند بازنمایی خواهد شد. در هر حساب شماره‌ی تفصیلی مربوط (1 تا 5) نیز مشخص شده است. با انتخاب حساب، ترکیب حساب و تفصیلی ابتدایی در سطر درج خواهد شد. اگر در حین ویرایش یک سطر باشیم (مثلا ابتدا کلید Ins فشار داده شده باشد) حساب و تفصیلی در همان سطر درج خواهند شد – وگرنه یک سطر جدید در انتهای سند ایجاد می‌گردد.

     

    • انواع تراز‌های سررسید محور از حساب‌ها، تفصیلی‌ها و مجموعه‌های آنها در سیستم دریافت و پرداخت پیاده‌سازی شدند. توضیحات بیشتر در مستند "ترازهای سررسیدی" در دسترس می باشد. این تراز‌ها شامل موارد زیر می‌باشند: 

    o         تراز سررسیدی حساب‌ها

    o         تراز سررسیدی تفصیلی ‌ها

    o         تراز سررسیدی حساب‌های یک مجموعه

    o         تراز سررسیدی تفصیلی‌های یک مجموعه

     

    روزبه
    کاربر با تجربه
    کاربر با تجربه

    --
    11 خرداد 1398 02:37 ب.ظ

    برخی امکانات پیاده‌سازی یا بروز شده در نرم‌افزار انبار و کنترل موجودی نوسا :


    • فیلدهای شماره و سری برگه‌های انبار (به صورت منفصل از هم و از نوع عددی) به اطلاعات قابل ارائه در گزارش فهرست اسناد اضافه شدند. این فیلدها در تنظیم شرایط مفید خواهند بود.
    • در سیستم انبار، در برگه شمارش کالا، امکان انتخاب کالا با انواع فیلدهای حرفی (علاوه بر نام کالا) پیاده‌سازی شد. همچنین امکان انتخاب مستقیم کالا با استفاده از کد میله‌ای (شبیه برگه‌های عادی انبار) فراهم شد.

     

    • در برگه‌های انبار، به منوی متصل به تکمه‌ی ذخیره‌سازی، گزینه جدیدی با عنوان "ذخیره برگه در فایل وارده XP (فقط اطلاعات مقداری)" اضافه شده است. فایل وارده‌ی حاصل از این فرمان جدید فاقد اطلاعات مالی (مبالغ، اجزاء بهای وارده، طرف حساب‌ها) خواهد بود. در برگه‌های انبار ریالی، این گزینه به همراه گزینه‌ی مشابه قبلی (که اطلاعات کامل برگه را در فایل وارده ذخیره می‌کرد) قابل استفاده است. در برگه‌های انبار مقداری از این پس فقط همین گزینه وجود خواهد داشت و گزینه مشابه قبلی (ریالی – کامل) در این برگه‌ها در دسترس نخواهد بود.
    • فیلد جدیدی به نام "مرکز مسدود است" به مراکز مصرف یا تامین کالا و خدمات اضافه شده است. مراکزی که مسدود باشند برای درج در انواع برگه‌ها و رخدادهای نرم‌افزار انبار قابل انتخاب نخواهند بود. همچنین در فهرست مراکز، امکانی با عنوان "مراکز مسدود بازنمایی نشوند" پیاده‌سازی شده است.
    • در گزارش‌های گردش و موجودی کالاها و گردش و موجودی کالاهای یک مجموعه، از قبل امکان محاسبه‌ی برخی از داده‌ها مبتنی بر درخواست‌های کالا فراهم بود. در ویرایش‌های قبلی فقط درخواست‌های تایید شده در این محاسبات لحاظ می‌شدند. در ویرایش 8.02 در محاوره‌ی ابتدایی گزارش‌های مذکور یک دریچه‌ی جدید با عنوان "درخواست‌های تایید نشده در محاسبات دخالت داده شوند" تعبیه شده است – که کارکرد مشخصی دارد.
    • پس ار این وضعیت پیش‌فرض " درخواست‌های تایید نشده در محاسبات دخالت داده شوند " در تنظیمات سیستم (برای کاربر فعلی) > پیش‌فرض پارامترهای گزارش‌ها > تراز > گردش و موجودی کالاها (و به صورت مستقل در گردش و موجودی کالاهای یک مجموعه) قابل تعیین است.
    • در گزارش‌های گردش و موجودی کالاها و گردش و موجودی کالاهای یک مجموعه، گونه‌هایی از گزارش با عنوان "بهای دلخواه" وجود دارند. در این گزارش‌ها امکان محاسبه‌ی بهای موجودی‌ها به روش‌های متنوع تعبیه شده‌اند. به این منظور ابتدا سطرهایی از گزارش انتخاب می‌شوند و سپس تکمه‌ی "تعیین بهای دلخواه" فشار داده می‌شود. محاوره‌ای برای انتخاب روش تعیین بهای دلخواه بازنمایی خواهد شد. یکی از روش‌های پرکاربرد برای محاسبه‌ی بهای دلخواه کالاها، استفاده از بهای فروش (از یک تعرفه) است. در این روش ابتدا یک تعرفه انتخاب می‌شود. اگر کالاهای موجود در سطرهای انتخاب شده در این تعرفه وجود داشته باشند، بهای دلخواه آنها مبتنی بر تعرفه محاسبه می‌گردد. در ویرایش‌های قبلی فقط سطرهایی از تعرفه که در آنها کالا به همراه واحد اصلی درج شده بود اعمال می‌شدند. در ویرایش 8.02، علاوه بر واحد اصلی، واحد فرعی نیز مورد توجه قرار می‌گیرد و اگر واحد فرعی کالا در سطر تعرفه درج شده باشد از محتویات همان سطر برای تعیین بهای دلخواه استفاده خواهد شد. برای استفاده از این ویژگی باید ترتیبی داده شود که مقدار کالا برحسب واحد فرعی در گزارش بازنمایی گردد. این وضعیت در گزارش‌های انبار با کمک مفهوم "واحد سنجش مقدار – یک واحد خاص" قابل ایجاد است. اگر گزارش برحسب یک واحد خاص تهیه شده باشد و همان واحد خاص به همراه کالاها در سطرهای تعرفه درج شده باشند کماکان سیستم قادر به محاسبه بهای کالاها برحسب همان تعرفه (به عنوان بهای دلخواه) خواهد بود.



    • مکانیزم تطابق بهای انبار و اموال پیاده سازی گردید، اطلاعات کامل‌تر این امکانات در مستند "ارتباط سیستم‌های اموال با مدیریت هزینه و انبار" در دسترس می‌باشد: این مکانیزم به بهای موثر رخدادهای انبار مرجع و نیز بهای موثر رخدادهای اموال مربوط به آنها توجه می‌کند. کاربرد‌های آن شامل موارد زیر می‌باشد: 

    o         تعیین بهای رخداد اموال از روی رخداد مرجع

    o         تنظیم رخداد اصلاح بها برای یک رخداد افزایش بهای تمام شده یا الحاق و تعمیر اساسی دارایی مبتنی بر بهای موثر نهایی رخداد مرجع

    o         آشکار کردن مغایرت در بین رخدادهای انبار و اموال (در فهرست رخدادهای انبار)

    o         آشکار کردن مغایرت در بین رخدادهای اموال و مرجع (در فهرست رخدادهای دارایی‌ها)





    برخی امکانات پیاده‌سازی یا بروز شده در نرم‌افزار فروش کالا و خدمات نوسا :


    • فیلدهای شماره و سری برگه‌های فروش (به صورت منفصل از هم و از نوع عددی) به اطلاعات قابل ارائه در گزارش فهرست اسناد اضافه شدند. این فیلدها در تنظیم شرایط مفید خواهند بود.
    • فیلد جدیدی به نام "مرکز مسدود است" به مراکز مصرف یا تامین کالا و خدمات اضافه شده است. مراکزی که مسدود باشند برای درج در انواع برگه‌ها و رخدادهای نرم‌افزار فروش قابل انتخاب نخواهند بود. همچنین در فهرست مراکز، امکانی با عنوان "مراکز مسدود بازنمایی نشوند" پیاده‌سازی شده است.
    • امکان احضار محاوره برای تنظیم پارامترها و شرایط در فهرست برخی از قوانین فروش در دسترس می باشد. در این نسخه، مانند گذشته، به صورت پیش‌فرض همه‌ی اقلام تعریف شده بازنمایی می‌شوند. به عبارت دیگر احضار این فهرست‌ها با یک محاوره‌ی ابتدایی (برای محدود کردن فهرست یا اعمال شرایط) همراه نیست. ولیکن در ویرایش 8.02 ترتیبی داده‌ شده که پس از احضار فهرست بتوان محاوره‌ی مناسبی را برای تنظیم پارامترها و اعمال شرایط دلخواه مورد استفاده قرار داد. این عمل با همان تکمه‌ی استاندارد تغییر شرایط گزارش (Ctrl+F3) انجام می‌شود. لیست قوانین  شامل محاوره در نسخه 8.02 به شرح زیر است:

    o         تعرفه‌ها

    o         قوانین تغییر تعرفه

    o         قوانین مکمل کالاها و خدمات برگه‌های فروش

    o         قوانین مکمل بها (کسور، اضافات، پورسانت)




     



     

    برخی امکانات پیاده‌سازی یا بروز شده در نرم‌افزار مدیریت هزینه نوسا :


    • مفهوم جدیدی به نام "انواع پرداخت هزینه" به سیستم اضافه شده است. این انواع دقیقا شبیه انواع هزینه در سیستم تعریف می‌شوند و همانند انواع هزینه باید در برگه‌ها و رخدادهای هزینه تعیین شوند. از آنجا که نوع پرداخت هزینه (همانند نوع هزینه) در برگه‌ها و رخدادهای هزینه اجباری است و با توجه به اینکه همه‌ی برگه‌ها و رخدادهای هزینه‌ای که از قبل در پایگاه‌های اطلاعاتی کاربران وجود داشته‌اند فاقد این فیلد بوده‌اند، ترتیبی داده شده که همزمان با تغییر نسخه‌ی پایگاه، یک نوع پرداخت هزینه به نام "عمومی" تعریف شود و در همه‌ی برگه‌ها و رخدادهای هزینه‌ی موجود درج گردد. مهم‌ترین کاربرد نوع پرداخت هزینه در تعریف قوانین طرف حساب برگه‌های هزینه است. در این قوانین، در صفحه شرایط اصلی امکان تنظیم شرط برروی نوع پرداخت هزینه پیاده‌سازی شده است. این شرط دقیقا همانند شرط مشابه برروی نوع هزینه تنظیم می‌شود. عملگر شرط دارای حالت‌های تعیین نشده / مساوی / مخالف است. در عملگرهای مساوی یا مخالف باید یک نوع پرداخت هزینه (با کد یا انتخاب نام) نیز تعیین شود.

     

    • نوع پرداخت هزینه‌ی پیش‌فرض برگه‌ها، از مسیر تنظیمات سیستم > تنظیمات برگه‌های هزینه > پیش‌فرض سری و مشخصات برگه‌های هزینه قابل تعیین است. این عمل هم "برای تمام کاربران" و هم "برای کاربر فعلی" قابل انجام است. یادآوری می‌کنیم که در تنظیمات سیستم (برای کاربر فعلی) دریچه‌ای با عنوان "استفاده از پیش‌فرض عمومی سیستم" وجود دارد که علامت‌گذاری آن به این معنی است که تنظیمات مزبور برای کاربر فعلی به صورت مستقل وجود ندارد و از مقادیر تعیین شده در تنظیمات سیستم (تمام کاربران) استفاده خواهد شد. همچنین همانند نوع هزینه، در حین درج رخدادهای هزینه‌ی جدید، نوع پرداخت هزینه‌ی برگه به صورت پیش‌‍فرض در رخدادهای هزینه درج خواهد شد و البته قابل تغییر خواهد بود.
    • در پارامترهای گزارش‌های مبتنی بر برگه‌ها یا رخدادهای هزینه نیز در کنار تعیین نوع هزینه می‌توان از نوع پرداخت هزینه نیز برای محدود کردن سطرهای گزارش استفاده کرد.
    • تا پیش از این همه‌ی مبالغ بدهکار یک هزینه به جز مالیات و عوارض ارزش افزوده به عنوان بهای سطر لحاظ می‌شدند. اما در مواردی، مشاهده می‌شود که بخشی از مبالغ بدهکار در محاسبه‌ی مالیات و عوارض لحاظ نمی‌گردند. این موارد بیش از همه در برخورد با نوعی از عوارض دیده می‌شوند. عوارضی که نسبت به بهای اصلی و "پس از" محاسبه‌ی مالیات و عوارض قانونی محاسبه می‌گردند و با اینکه بخشی از مبلغ بدهکار هزینه هستند، در محاسبه‌ی مالیات بر ارزش افزوده و عوارض قانونی تاثیری ندارند. عدم تفکیک این مبالغ از بهای سطر باعث می‌شود که رابطه‌ی درصدی استاندارد در بین بها و مالیات و عوارض قابل تشخیص نباشد. برای منظور کردن این مبالغ یک فیلد جدید به نام "سایر عوارض" به رخدادهای هزینه اضافه شده است. این فیلد به صورت مستقل یا به همراه بهای سطر (یا به صورت مجموع در بهای نهایی سطر) در گزارش‌ها قابل ارائه خواهد بود. اما از نظر سیستمی و هر جا که به تفکیک بهای نهایی سطر به اجزاء مهم پرداخته شده، فیلد سایر عوارض همیشه در کنار بهای سطر لحاظ خواهد شد. این شامل تنظیم سند، انطباق هزینه با انبار و انطباق هزینه با اموال است. به بیان دیگر در این کاربردها همیشه به جمع بهای سطر و سایر عوارض توجه خواهد شد.
    • در صدور اطلاعات به TTMS می‌توان پس از این سایر عوارض را به صورت یک فیلد مجزا (همان فیلدی که در ساختار فایل Access مربوط نیز پیش‌بینی شده است) صادر کرد.
    • ساختار جدید فیلدهای مبلغ در برگه‌ها و گزارش‌های هزینه همراه با ترکیبات جدید و یکنواختی از انواع فیلدهای مبلغ پیاده‌سازی شده اند. همچنین ترتیبی داده شده است که این ترکیبات به صورت بلادرنگ در حین ویرایش رخدادهای هزینه محاسبه شوند و در رخداد (برگه هزینه) قابل بازنمایی باشند. این تغییرات شامل موارد زیر می‌باشد:

    o         فیلدهای ساده شامل بها / مالیات بر ارزش افزوده / عوارض قانونی / سایر عوارض / مالیات تکلیفی

    o         همان فیلدها به صورت "دارای علامت" به صورتی که

    • در سطرهای برگه‌های هزینه و برگه‌های برگشت هزینه، برای سطرهای "کسر" با علامت منفی و برای سایر سطرها با علامت مثبت بازنمایی می‌شوند.
    • در گزارش‌های هزینه، در سطرهای کسر برگه‌های هزینه و سایر سطرهای برگه‌های برگشت هزینه با علامت منفی و در سایر سطرهای برگه‌های هزینه و سطرهای کسر برگه‌های برگشت هزینه با علامت مثبت بازنمایی می‌شوند.

    o         بها منهای مالیات تکلیفی دارای علامت (با همان تعریف فوق)

    o         جمع بها و سایر عوارض دارای علامت

    o         جمع مالیات بر ارزش افزوده و عوارض قانونی دارای علامت

    o         جمع بها و مالیات و عوارض‌ها دارای علامت

    o         بهای نهایی سطر دارای علامت 


    • محاسبه مالیات بر ارزش افزوده و عوارض قانونی خودکار در برگه هزینه پس از این با استفاده از تکمه به شکل ∑ اضافه شده است. این تکمه برای محاسبه مالیات بر ارزش افزوده و عوارض قانونی رخداد تحت مکان‌نما یا رخدادهای انتخاب شده بکارمی‌رود. مشابه این تکمه در محاوره‌ی ویرایش یک رخداد هزینه نیز تعبیه شده است – البته در آنجا محاسبات فقط برای رخداد جاری (همان رخدادی که در محاوره احضار شده است) انجام می‌شود. با فشار این تکمه سیستم ابتدا به بررسی رخداد (یا رخدادهای انتخاب شده) می‌پردازد. عملیات فقط برروی رخدادهایی که در آنها نوع سطر یکی از انواع "هزینه مشمول ماده 169" باشد قابل انجام است. با استفاده از این امکان دو عدد به عنوان درصد مالیات و عوارض از کاربر دریافت می‌شود. همچنین فرمان محاسبه برای مبالغ ارزی هم با علامت‌گذاری یک دریچه‌ی اختصاصی قابل صدور است.
    • مقادیر پیش‌فرض درصد مالیات و عوارض قانونی در تنظیمات سیستم (برای تمام کاربران) > تنظیمات برگه‌های هزینه > پیش‌فرض مشخصات سطرهای برگه‌های هزینه تعیین می‌شوند. دو نکته در اینجا وجود دارد:
    1. به صورت استثنایی این مقادیر در صفحه‌ی مشابهی که در تنظیمات سیستم (برای کاربر فعلی) داریم قابل تعیین نیستند – در واقع فرض شده است که درصدهای مزبور حالت سراسری دارند و باید برای تمام کاربران یکسان باشند.
    2. در نسخه‌ی قبلی مشابه این درصدها در صفحه "پیش‌فرض تنظیمات فراخوانی رخدادهای انبار در هزینه" وجود داشت. مقادیر قبلی دیگر وجود ندارند و در فراخوانی رخدادهای انبار نیز از این پس از همین درصدهای جدید استفاده خواهد شد.

     

    • در درخت رخداد انبار، در منوی متصل به تکمه‌ی "ملاحظه" یک گزینه‌ی جدید با عنوان "فهرست هزینه‌های جذب شده" تعبیه شده است. انتخاب این گزینه منجر به بازنمایی پنجره‌ی تطابق بهای رخداد انبار و هزینه‌های جذب شده می‌شود. فهرست رخدادهای هزینه‌ی مربوط و سرجمع هزینه‌های جذب شده به تفکیک اجزاء بهای رخداد انبار در این صفحه بازنمایی خواهند شد.
    • در حین تنظیم سند از برگه‌های هزینه، وجود تفصیلی‌های اجباری کنترل می‌شوند. این کنترل با توجه به تنظیمات سیستم (برای تمام کاربران) و تفصیلی‌های اجباری تعیین شده برای سندهای حسابداری و دریافت و پرداخت انجام می‌شود. یادآوری می‌گردد که تنظیم سند از برگه‌های هزینه به صورت حسابداری یا دریافت و پرداخت امکان‌پذیر است. رفتار سیستم در برخورد با خطاهای احتمالی، به اختیارات کاربران (در سندهای حسابداری یا دریافت و پرداخت) بستگی خواهد داشت – یعنی عدم درج تفصیلی‌های اجباری حسب مورد منجر به پیغام خطا یا اخطار خواهد شد.
    • مکانیزم تطابق بهای هزینه و اموال پیاده سازی گردید، اطلاعات کامل‌تر این امکانات در مستند "ارتباط سیستم‌های اموال با مدیریت هزینه و انبار" در دسترس می‌باشد: این مکانیزم به بهای موثر رخدادهای هزینه مرجع و نیز بهای موثر رخدادهای اموال مربوط به آنها توجه می‌کند. کاربرد‌های آن شامل موارد زیر می‌باشد:

    o         تعیین بهای رخداد اموال از روی رخداد مرجع

    o         تنظیم رخداد اصلاح بها برای یک رخداد افزایش بهای تمام شده یا الحاق و تعمیر اساسی دارایی مبتنی بر بهای موثر نهایی رخداد مرجع

    o         آشکار کردن مغایرت در بین رخدادهای هزینه و اموال (در فهرست رخدادهای هزینه)

    o         آشکار کردن مغایرت در بین رخدادهای اموال و مرجع (در فهرست رخدادهای دارایی‌ها)

    روزبه
    کاربر با تجربه
    کاربر با تجربه

    --
    11 خرداد 1398 03:16 ب.ظ

    برخی امکانات پیاده‌سازی یا بروز شده در نرم‌افزار حقوق و دستمزد و رخداد‌های پرسنلی نوسا :


    • در روش‌های محاسبه دستمزد، در انتهای منوی متصل به تکمه‌ی ویرایش، گزینه‌ای با عنوان "تعیین کلمه عبور برای ویرایش روش‌های محاسبه دستمزد" اضافه شده است. پس از تعیین کلمه عبور، عملیات ویرایش قابل اجرا در همین پنجره فقط با وارد کردن همان کلمه عبور میسر خواهد بود. این عملیات شامل افزودن، حذف، کپی و ویرایش برنامه‌های ثبت و حذف حقوق و جدول مقادیر ثابت هستند. مشاهده‌ی فیلدها و متغیرهای بکار رفته در برنامه‌ها (و نیز مشاهده‌ی متن برنامه‌ها که همزمان با فیلدها و متغیرها بازنمایی می‌شود) کماکان بدون کلمه عبور میسر خواهد بود. با انتخاب گزینه‌ی مزبور، محاوره‌ای برای تعیین کلمه عبور بازنمایی می‌شود. در این محاوره، کلمه عبور و تکرار آن از کاربر دریافت می‌شود. در صورت تمایل می‌توان از دریچه‌ی "کلمه عبور بازنمایی شود" نیز استفاده کرد (وگرنه عبارت درج شده به عنوان کلمه عبور به صورت خوانا نمایش داده نخواهد شد). تصویب محاوره با کلمه‌ی عبور خالی به معنی حذف کلمه عبور (و عدم حفاظت روش‌های محاسبه دستمزد از ویرایش بعدی) خواهد بود. 

     

     

     

     

    برخی امکانات پیاده‌سازی یا بروز شده در نرم‌افزار اموال و دارایی‌های ثابت نوسا :


    • در انتخاب دارایی از طریق درخت دارایی‌ها، امکان احضار فهرست دارایی‌ها و انتخاب دارایی از آن مسیر فراهم شده است. به این ترتیب می‌توان از همه‌ی پارامترها و شرایط فهرست دارایی‌ها برای انتخاب دارایی استفاده کرد.
    • در انتخاب دارایی با جستجو در نام، علاوه بر الگوی کد دارایی، الگوی پلاک اموال نیز قابل تعیین است. آخرین پلاک اموال تعیین شده برای دارایی‌ها در این جستجو مورد توجه واقع خواهند شد. برای اینکه تعیین الگو و استفاده از علامت‌های * و ? ساده‌تر باشد، الگوی مزبور به صورت چپ به راست (لاتین) درج می‌شود.
    • در درخت دارایی‌ها، در منوی متصل به تکمه‌ی "ملاحظه" گزینه‌ی جدیدی برای "درج رخداد افزایش بهای تمام شده" تعبیه شده است. کلیدهای میان‌بر Ctrl+Ins نیز برای این گزینه لحاظ شده است. با صدور این فرمان، محاوره‌ی ویرایش یک رخداد دارایی جدید، از نوع "افزایش بهای تمام شده"، با همان تاریخ شروع بهره‌برداری دارایی بازنمایی خواهد شد.
    • در کپی دارایی‌ها (با Drag-Drop از درخت) و نیز در تعریف یکباره تعدادی دارایی با تکرار دارایی انتخاب شده (فرمان قابل صدور از درخت) دریچه‌ای با عنوان "اولین افزایش بهای تمام شده دارایی کپی شود" تعبیه شده است که کارکرد مشخصی دارد.

     

    • سازوکاری به نام "حفاظت وضعیت سیستم اموال از اصلاح" در سیستم تعبیه شده است. نحوه عملکرد و استفاده از این سازوکار در مستند “حفاظت وضعیت سیستم اموال از اصلاح” در دسترس می باشد.
    • درخت یک رخداد دارایی برای بازنمایی اطلاعات کامل رخداد (و دارایی) به همراه انتقالات و اصلاحات و تاثیرات آنها پیاده‌سازی شده است که شرح آن در مستند “درخت یک رخداد دارایی” در دسترس می باشد.

     

    • برای احضار رخدادهای یک دارایی، کلیدهای میان‌بر Ctrl+Shift+F9 لحاظ شده است.
    • در محاوره ویرایش رخداد دارایی، تکمه‌ی جدیدی برای "تعیین خودکار طرف حساب اختصاصی" تعبیه شده است.
    • فیلدهای شماره و سری رخدادهای انبار و هزینه (به صورت منفصل از هم و از نوع عددی) به اطلاعات رخداد دارایی اضافه شدند. این فیلدها در تنظیم شرایط (به جای ترکیب حرفی سری و شماره که از قبل وجود داشت) مفید خواهند بود.
    • در مشخصات دینامیکی دارایی‌ها (برای گزارش)، تاریخ آخرین رخداد استهلاک (زمانی یا کارکردی) اضافه شد. از این تاریخ(ها) می‌توان در تنظیم شرط در فهرست دارایی‌ها نیز استفاده کرد. به صورت استثنایی در گزارش تغییرات وضعیت دارایی‌ها دو نسخه از این فیلدها در دسترس خواهند بود – تاریخ آخرین رخداد استهلاک (زمانی یا کارکردی) تا ابتدای دوره و تا انتهای دوره.
    • در تنظیم رخدادهای اموالی که طرف حساب دارند (افزایش بهای تمام شده / الحاق یا تعمیر اساسی / تعدیل / خروج از نوع فروش)، از این پس در حین ویرایش حساب و تفصیلی‌های طرف حساب، ارتباط حساب و تفصیلی‌ها نیز کنترل می‌شود.
    • در گزارش تغییرات وضعیت دارایی‌ها یک فیلد به نام تفاوت ارزش دفتری واقعی انتهای دوره و ارزش باقیمانده (اسقاط) اضافه کردیم. با تنظیم شرط برروی این فیلد می‌توانیم دارایی‌هایی که ارزش آنها به صورت کامل مستهلک شده‌اند را تشخیص دهیم. همانند سایر فیلدهای مشابه، در صورت استفاده از این فیلد در شرایط، فقط به مقادیر ثبت شده توجه خواهد شد و استهلاک ثبت نشده تاثیری در آن نخواهد داشت. 

     

     

     

     

    برخی تغییرات و اشکالات رفع شده در نسخه 8.02 نرم‌افزار مالی یکپارچه نوسا:


    • عمومی: در حین تایید سندهای سایر نرم‌افزارها (و تشکیل یک سند حسابداری از روی آنها) اختیار کاربر برای "تنظیم سند حسابداری جدید در تاریخ دلخواه (قبل)" در شرایط خاصی کنترل نشده بود. یادآوری می‌گردد که اگر کاربری فاقد این اختیارباشد قاعدتا فقط باید بتواند یک سند حسابداری در آخرین تاریخ تنظیم کند. این محدودیت باید در حین تایید اسناد سایر نرم‌افزارها (که نوعی از تنظیم سند حسابداری جدید است) نیز اعمال شود.
    • حسابداری: در سیستم حسابداری، اگر در نام لاتین حساب‌ها (یا تفصیلی‌ها) عبارت‌های فارسی درج شده باشد، عبارت‌های مزبور در گزارش‌های تحلیلی تفکیک حساب‌های یک مجموعه به تفصیلی‌ها (و تفکیک تفصیلی‌های یک مجموعه به حساب‌ها) قابل بازنمایی صحیح نبود، این موضوع اصلاح شد.
    • حسابداری: از زمانی که برای صورت مغایرت‌ها بخش قائل شدیم، در سیستم‌های M اخذ گزارش از صورت مغایرت‌های قبلی (به خصوص اقلام قدیمی که فاقد بخش تشخیص داده می‌شدند) غیرممکن شده بود. ترتیبی داده شد که بخش صورت مغایرت‌ها در مدل M در بازنمایی فهرست اصلا کنترل نشود.
    • فروش: یکی از پارامترهای قابل تنظیم در مشخصات یک پایگاه اطلاعاتی، مواقع کنترل اعتبار مشتریان است. این تنظیم در Admin و در محاوره‌ی مشخصات یک سیستم اطلاعاتی در صفحه‌ی فروش انجام می‌شود. کنترل اعتبار در حین ذخیره برگه‌های درخواست کالا یا خدمات از همین مسیر فعال می‌شود. در حین کنترل اعتبار مشتری در زمان ذخیره‌ی برگه‌ی درخواست، به مبالغ تخفیف مستقیم و مالیات و عوارض ارزش افزوده توجه نشده بود، پس از این نسخه این مبالغ نیز در نظر گرفته خواهد شد.
    • حقوق و دستمزد: در سیستم دستمزد / در ویرایش رخدادهای دستمزد / افزودن رخدادهای جدید با فراخوانی از فایل Text یا DBF، محاوره‌ای بازنمایی می‌شود که امکان انتخاب روش فراخوانی و فایل حاوی داده‌ها را فراهم می‌کند. در مواردی نیاز به تعیین تاریخ و سری پیش‌فرض برای رخدادها می باشد که در دریچه‌های اختصاصی انجام می‌شود. این دریچه‌ها بسته به تعریف روش فراخوانی با منطق خاصی فعال و غیرفعال می‌شوند – عملا فعال بودن دریچه به این معنی است که کاربر باید محتوای آن را تعیین کند. مکانیزم فعال و غیرفعال کردن دریچه‌ها در برخی از وضعیت‌ها دارای اشکال بود، این مکانیزم تغییر یافت.
    • اموال: در سیستم اموال و دارایی های ثابت، برای رخدادهای تاثیر اصلاح بها، در برخی از موقعیت‌ها و برحسب نحوه‌ی تنظیم رخدادهای قبلی، فیلد "مرکز هزینه دارایی در تاریخ رخداد" تعیین نمی‌شد. اگر از این مرکز هزینه در الگوهای عملیات مالی دارایی‌ها استفاده شده باشد در تشکیل سند اموال از این رخدادها با خطا مواجه می‌شدیم (مرکز هزینه تعیین نشده است)، این رفتار تغییر پیدا کرد.

     

     

     

    -- پایان

    گروه توسعه سیستم‌های مالی نوسا

    شما مجاز به پاسخ به اين پست نمي باشيد.