چنانچه در هریک از مراحل نصب یا کاربری نرم‌افزارها به مشکلی برخورد کرده‌اید یا هر سوال، اشکال یا ابهامی در این زمینه دارید، می‌توانید پاسخ خود را ابتدا در مطالب موجود جستجو و در صورت لزوم به عنوان یک مبحث جدید مطرح کنید، تا کارشناسان پشتیبانی به آن پاسخ دهند.

به منظور ثبت سوال جدید و یا پاسخ به موضوعات موجود، ابتدا می بایست از طریق صفحه مربوطه به سامانه وارد شوید. چنانچه نام کاربری دریافت نکرده اید، به صورت رایگان و از طریق صفحه مربوطه، ابتدا در سامانه ثبت نام نمایید.

قبليقبلي Go to previous topic
بعديبعدي Go to next topic
آخرين ارسال 02 اردیبهشت 1392 02:48 ب.ظ توسط Etemadi
خطا هنگام بستن موجودی کالا، در روش میانگین تمام انبارها
�25 پاسخ
مرتب:
شما مجاز به پاسخ به اين پست نمي باشيد.
صفحه 1 از 212 > >>
مولف پيغام ها
eslamdust
کاربر
کاربر

--
31 فروردین 1392 11:21 ق.ظ
    سلام وقت همگی بخیر مشکلی که میخوام در اینجا به اون اشاره کنم مربوط به بستن موجودی کالا در انتهای ساله! باتوجه به اینکه روش ما میانگین برحسب تمام انبارهاست. و پایان دوره مواجه شدیم با چند انبار که موجودیشون صفر شده ، موقع بستن موجودی کالا سندی از بابت انبارهای بدون موجودی صادر نمیشه.در نتیجه بهای میانگین مربوط به این انبارها در حساب موجودی کالا باقی می مونه، و شما رو مجبور میکنه بایه سند دستی الباقی مبلغ رو به اختتامیه منتقل کنید.هرچند تا همینجای قضیه هم چیز جالبی اتفاق نیفتاد، ولی بدتر از اون وقتیه که تو سال جدید همون سندو فراخوانی میکنید و افتتاحیه موجودی کالای شما با یه مبلغ متفاوت از اختتامیه (یعنی همون مبلغ صحیح میانگین تمام انبارها)منعکس میشه. و دوباره شما می مونید و یه مبلغ مازاد توی افتتاحیه که مجبورد با یه سند دستی دیگه اصلاحش کنید!!!
    momeni
    کاربر ارشد
    کاربر ارشد

    --
    31 فروردین 1392 01:52 ب.ظ
    سلام

    در تنظیم برگه انبار انتهای دوره، یک گزینه برای رفع این مشکل لحاظ کرده‌ایم: " مانده حسابهای موجود کالاهای میانگین صفر شوند". این گزینه به صورت پیش فرض در حالت "علامت‌گذاری شده" قرار دارد. نحوه عمل چنین است که برای کالاهایی که میانگین بهای آنها در همه انبارها محاسبه شده باشند سطرهایی به سند انبار مابه‌ازای برگه انبار انتهای دوره اضافه می‌کنند تا مانده این حسابها صفر شوند.

    در صورتی که این گزینه به نحو مطلوب عمل نمی‌کند بفرمایید تا بیشتر بررسی کنیم.

    اما قاعدتا اگر در یک انبار "هیچ" موجودی برای هیچ کالایی نداشته باشید ممکن است تنظیم برگه انتهای دوره اصلا انجام نشود تا برسد به مراقبت از کالاهایی که مورد بحث‌اند. همکاران خوب من لطفا این وضعیت را هم بررسی فرمایند - وقتی که برای کل یک انبار برگه (سند) انتهای دوره تنظیم نشود چه خواهد شد؟ البته اگر این وضعیت وجود داشته باشد دیگر در سال جدید سندی یا برگه‌ای برای فراخوانی موجودی کالا نخواهیم داشت! به هر حال بررسی مورد با یک مثال می‌تواند کمک قابل ملاحظه‌ای به ما برای تشخیص مشکل باشد.

    به عنوان یک اصل کلی، اگر حساب‌ها و تفصیلی‌های موجودی کالاها به تفکیک انبار در حسابداری تعریف شده باشند "حتما" باید میانگین هم به تفکیک انبار محاسبه شود و اگر کالا در انبارهای مختلف بهای واحدی دارد (یعنی ارزش موجودی کالا در یک انبار متاثر از عملیات کالا در سایر انبارها باشد) قاعدتا باید در حسابداری هم از یک حساب و تفصیلی برای کالا در انبارهای مختلف استفاده شود.

    ارادت
    eslamdust
    کاربر
    کاربر

    --
    31 فروردین 1392 02:08 ب.ظ
    بله فعال بودن گزینه پیش فرض ، مشکل انبارهایی که موجودی دارند رو حل میکنه!
    مشکل من با انبارهایی هست که موجودی ندارند.و عدم تنظیم برگه انتهای دوره برای این انبارها.
    و سال جدید با وجود اینکه برگه ای برای فراخوانی موجودی انبار بدون موجودی وجود نداره، ولی فراخوانی برگه ی سایر انبارها، منجر به منعکس شدن بهای میانگین کل انبارها میشه.
    به بیان ساده تر اون مبلغ مابه التفاوتی رو که سال قبل مربوط به انبارهای فاقد موجودی بوده و منعکس نکرده، در فراخوانی برگه های سال جدید تاثیر میده.

    momeni
    کاربر ارشد
    کاربر ارشد

    --
    31 فروردین 1392 06:11 ب.ظ
    سلام

    یک مثال

    ورود انبار 1 بهای 1000
    ورود انبار 2 بهای 2000
    خروج انبار 2 بهای 1500

    برگه انتهای دوره انبار 1 بهای 1500

    اگر از گزینه پیش‌فرض مورد اشاره استفاده "نشود" به صورت زیر خواهد شد:

    حساب موجودی کالا
    بد 1000 ورود انبار 1
    بد 2000 ورود انبار 2
    بس 1500 خروج انبار 2
    بس 1500 برگه انتهای دوره انبار 1


    برگه ابتدای دوره انبار 1 بهای 1500
    حساب موجودی کالا
    بد 1500 ابتدای دوره انبار 1

    به نظر می‌رسد که اگر حساب موجودی دو انبار یکسان باشند مشکلی وجود نخواهد داشت. لطفا اگر اشتباه است بفرمایید.

    اگر گزینه مورد بحث را برای انبار یک علامت‌گذاری کرده باشید، در همان برگه انتهای دوره انبار یک، یک بدهکار 500 هم برای صفر کردن حساب موجودی کالا فقط از دید انبار یک می‌داشتیم.
    اگر انبار 2 دارای موجودی بود و برای آن برگه انتهای دوره تنظیم می‌شد، یک بستانکار 500 هم اضافه می‌شد و مشکل رفع می‌شد. در حالی‌که اصلا برای انبار 2 برگه انتهای دوره تنظیم نمی‌شود و همین است که مشکل ایجاد کرده است. در واقع آنچه به نظر می‌رسد این است که برای رفع مشکل، در سال قبل و به جای تنظیم برگه انتهای دوره برای انبار 2 باید یک سند عادی درج شود که همان عدد بستانکار 500 در آن درج شده باشد. یعنی همان کاری که باید در برگه انتهای دوره‌ای که مفقود است انجام می‌شده است.

    یک راه دیگر هم این است که اگر حساب و تفصیلی موجودی برای این کالاها یکسان باشد، اصلا از گزینه صفر کردن مانده حساب موجودی استفاده نشود.
    یک راه دیگرتر هم این است که یک کالای موقتی دارای موجودی 1 و بهای 1 در همان انباری که فاقد موجودی است لحاظ کنید تا بالاخره بتوانیم برای آن انبار برگه انتهای دوره داشته باشیم.

    حق با شما است - روش ما در شرایطی که یک انبار کلا فاقد موجودی باشد کامل نیست. در زمان توسعه سیستم، تنظیم برگه انتهای دوره برای چنین انبارهایی کار صحیحی به نظر نمی‌رسیده است. همچنین درج رخدادهای مالی مناسب در یک سند دیگر (بدون اتصال به یک برگه انبار) هم در سیستم ما میسر نیست. اما امیدواریم یکی از 3 روش ذکر شده برای شما کارساز باشد. در صورتی که مشکل هنوز برقرار باشد بفرمایید تا ادامه دهیم.

    ارادت
    j-esfahani
    کاربر پیشرفته
    کاربر پیشرفته

    --
    01 اردیبهشت 1392 08:16 ق.ظ
    با عرض سلام
    جناب آقای مومنی شرح ما وقع به این شکل است که بنده متوجه شدم؟

    الف)
       رخداد                    انبار         موجودی        افزایش بها       کاهش بها      مانده(تعدادی)     مانده (ریالی)
    خرید داخلی               1             1 عدد             1000                                       1عدد                   1000
    خرید داخلی               2             1 عدد             2000                                       1عدد                   2000
    مصرف                       2             1 عدد                                   1500                 1عدد                   1500

    ----------------
    ب)
    مانده حسابهای موجود کالاهای میانگین صفر نشود
    ----------------
    موجوی انتهای دوره   1             1 عدد             1500                                       1عدد                   1500          سال قبل              (1500 بس)
    موجوی ابتدای دوره   1             1 عدد             1500                                       1عدد                   1500          سال بعد               (1500 بد)
    -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    ج)
    مانده حسابهای موجود کالاهای میانگین صفر شود

          انبار1                  انبار 2   
     -------------        ------------------       
    1000 ا                 2000  ا 1500
             ا                           ا
    -------------        -------------------
    1000 ا                            ا   500

    سند انتهای دوره به این شکل ثبت میشود:
          انبار1                  انبار 2  (انباری که موجودی ندارد)
      ------------        ------------------   
    500  ا                    500 ا
    سند ابتدای دوره نیز به این شکل ثبت میشود:
          انبار1           
      ------------        
    1500 ا 
    j-esfahani
    کاربر پیشرفته
    کاربر پیشرفته

    --
    01 اردیبهشت 1392 08:19 ق.ظ
    اصلاحیه بند ب)
    مانده حسابهای موجود کالاهای میانگین صفر نشود
    ----------------
    رخداد انبار موجودی افزایش بها کاهش بها مانده(تعدادی) مانده (ریالی)
    موجوی انتهای دوره 1 1 عدد 1500 1عدد 1500 سال قبل (1500 بس)
    موجوی ابتدای دوره 1 1 عدد 1500 1عدد 1500 سال بعد (1500 بد)
    j-esfahani
    کاربر پیشرفته
    کاربر پیشرفته

    --
    01 اردیبهشت 1392 08:21 ق.ظ
    اصلاحیه ب)
    مانده حسابهای موجود کالاهای میانگین صفر نشود
    ----------------
       رخداد                    انبار         موجودی        افزایش بها       کاهش بها      مانده(تعدادی)     مانده (ریالی)
    موجوی انتهای دوره   1             1 عدد                                   1500                1عدد                   1500          سال قبل              (1500 بس)
    موجوی ابتدای دوره   1             1 عدد             1500                                       1عدد                   1500          سال بعد               (1500 بد)
    eslamdust
    کاربر
    کاربر

    --
    01 اردیبهشت 1392 09:03 ق.ظ
    سلام مجدد

    "به نظر می‌رسد که اگر حساب موجودی دو انبار یکسان باشند مشکلی وجود نخواهد داشت؟ امکان یکسان بودن موجودی دو انبار بسیار کم است ، هرچند که این امر هم مشکلی را حل نمی کند.و به ازای انباری که موجودی آن صفر است .نرخ میانگین در حساب موجودی کالا باقی مانده و بسته نمی شود.

    "برای رفع مشکل، در سال قبل و به جای تنظیم برگه انتهای دوره برای انبار 2 باید یک سند عادی درج شود که همان عدد بستانکار 500 در آن درج شده باشد. یعنی همان کاری که باید در برگه انتهای دوره‌ای که مفقود است انجام می‌شده است. ؟ من این روش را امتحان کردم مشکل در پایان سال حل شد.ولی با زدن اسناد سال جدید و افتتاح موجودی کالا ، متوجه شدم که انبار به طور اتومات معادل بهای کامل موجودی پایان دوره (بهای میانگین تمام انبارها حتی انبار صفر شده) را به بدهکار انبار منظور میکند.در نتیجه آن سندی که بطور جداگانه در پایان سال برای اصلاح انبار زدیم، در سال جدید منجر به مانده اضافی در افتتاحیه میشود ، که ناچاریم دوباره باسندی دیگر آن را خنثی کنیم.

    جناب اصفهانی مثال شمارا متوجه نشدم؟!

    حق یارتان
    momeni
    کاربر ارشد
    کاربر ارشد

    --
    01 اردیبهشت 1392 10:36 ق.ظ
    سلام

    جناب اصفهانی - مثال شما درست است، فقط در بند ج اشکال داریم. نظر بنده این بود که سند اصلاحی سال قبل مشابه همان سندی باشد که توسط برگه انتهای دوره تنظیم می‌شود - یعنی انبار 2 بستانکار و طرف حساب انتهای دوره بدهکار شود.

    جناب اسلام‌دوست:

    شاید 1- سند 500 ریالی به صورتی که برگه انتهای دوره قرار بوده تنظیم کند درج نشده باشد. در این سند باید حساب و تفصیلی موجودی انبار 2 بستانکار و طرف حساب برگه انتهای دوره بدهکار شود. 2- جسارتا سند فوق باید حتما پیش از تنظیم سند اختتامیه سال قبل تنظیم شود. سند حسابداری باشد.


    " امکان یکسان بودن موجودی دو انبار بسیار کم است". در این شرایط حتما روش تعیین بهای میانگین مناسب نیست و بهتر است از میانگین به تفکیک انبارها استفاده شود. با این هم اگر یکی از انبارهای شما کلا فاقد موجودی نمی‌شد مشکلی نمی‌داشتیم...


    "متوجه شدم که انبار به طور اتومات معادل بهای کامل موجودی پایان دوره (بهای میانگین تمام انبارها حتی انبار صفر شده) را به بدهکار انبار منظور میکند"؛ قرار ما غیر از این نبوده، کالای شما میانگین در تمام انبارها است پس هر گونه محاسبه کنیم، بهای میانگین کالا همان 1500 یعنی میانگین عملیات در همه انبارها خواهد بود.


    "آن سندی که بطور جداگانه در پایان سال برای اصلاح انبار زدیم، در سال جدید منجر به مانده اضافی در افتتاحیه میشود ، که ناچاریم دوباره باسندی دیگر آن را خنثی کنیم". با توجه به اینکه برگه انتهای دوره تراز است و سند اختتامیه هم تراز است، حتما حاصل عملیات منجر به مانده اضافه نخواهد شد.

    دوست عزیز، بنده با صرف وقت بسیار همه این موارد را دوباره آزمایش کردم. یک سیستم جدید با یک کالا و دو انبار و همه تشریفات عملیات (مطابق همان مثالی که در پست قبلی عرض شد) درست کردم. سندهای انبار و حسابداری به صورت زیر درج شده‌اند و به نظر بنده مشکلی وجود ندارد:

    خرید کالا
    موجودی انبار 1 - بد 1000
    موجودی انبار 2 - بد 2000
    طرف حساب خرید - بس 3000

    مصرف کالا
    موجودی انبار 2 - بس 1500
    طرف حساب مصرف - بد 1500

    موجودی انتهای دوره انبار 1 (با علامت‌گذاری گزینه صفر کردن مانده کالاهای میانگین)
    موجودی انبار 1 - بس 1500 (مربوط به موجودی کالا)
    موجودی انبار 1 - بد 500 (برای صفر کردن مانده حساب موجودی کالای میانگین)
    طرف حساب موجودی انتهای دوره - بد 1000

    سند حسابداری برای صفر کردن مانده حساب موجودی کالای میانگین که باید به صورت دستی تنظیم شود
    موجودی انبار 2 - بس 500
    طرف حساب موجودی انتهای دوره - بد 500

    سند اختتامیه سال قبل
    طرف حساب خرید - بد 3000
    طرف حساب مصرف - بس 1500
    طرف حساب انتهای دوره - بس 1500 (معادل بهای موجودی انتهای دوره انبار 1)

    سند افتتاحیه سال جدید (همان سند قبلی با بد و بس وارون)

    برگه ابتدای دوره سال جدید
    موجودی انبار 1 - بد 1500
    طرف حساب - بس 1500

    تراز سال جدید

    موجودی انبار 1 - بد 1500
    طرف حساب مصرق - بد 1500
    طرف حساب خرید - بس 3000

    من مشکلی در این روش نمی‌بینم. اگر پس از بررسی مجدد، هنوز مشکل شما پابرجا است، لطفا حتما با ذکر مثال (حداقل مانند همین مثال) بفرمایید تا بحث را ادامه دهیم.

    eslamdust
    کاربر
    کاربر

    --
    01 اردیبهشت 1392 11:38 ق.ظ
    سند بستن موجودی کالا:
    1-تراز اختتامیه 1000
    موجودی کالا 1000

    سند حسابداری اصلاحی

    2-تراز اختتامیه 500
    موجودی کالا 500

    سند افتتاحیه سال جدید

    3-موجودی کالا 1500 ؟
    تراز افتتاحیه 1500

    سند3 بطور اتومات برای افتتاح موجودی ثبت میگردد.
    و ما با ازای سند 2 پایان سال ناچاریم این سند را بزنیم:

    4-موجودی کالا 500
    تراز افتتاحیه 500
    ثبت سند 4 منجر به افزایش مانده موجودی کالا به 2000 ریال میگردد.که برای اصلاح آن باید این سند را بزنیم:
    5-تراز افتتاحیه 500
    موجودی کالا 500

    امیدوارم در تشریح مطلب موفق شده باشم، چون در تماس تلفنی و توضیح شفاهی به شما توفیق حاصل نشد.
    eslamdust
    کاربر
    کاربر

    --
    01 اردیبهشت 1392 11:41 ق.ظ
    سند بستن موجودی کالا:
    1-تراز اختتامیه 1000-بد
    موجودی کالا 1000-بس

    سند حسابداری اصلاحی

    2-تراز اختتامیه 500-بد
    موجودی کالا 500-بس

    سند افتتاحیه سال جدید

    3-موجودی کالا 1500 ؟-بد
    تراز افتتاحیه 1500-بس

    سند3 بطور اتومات برای افتتاح موجودی ثبت میگردد.
    و ما با ازای سند 2 پایان سال ناچاریم این سند را بزنیم:

    4-موجودی کالا 500-بد
    تراز افتتاحیه 500-بس
    ثبت سند 4 منجر به افزایش مانده موجودی کالا به 2000 ریال میگردد.که برای اصلاح آن باید این سند را بزنیم:
    5-تراز افتتاحیه 500-بد
    موجودی کالا 500-بس

    امیدوارم در تشریح مطلب موفق شده باشم، چون در تماس تلفنی و توضیح شفاهی به شما توفیق حاصل نش
    momeni
    کاربر ارشد
    کاربر ارشد

    --
    01 اردیبهشت 1392 11:58 ق.ظ
    سلام

    خیر؛ لطفا همان اسنادی که بنده ذکر کردم را مجددا مرور بفرمایید. آنچه شما انجام می‌دهید با آنچه عرض شد متفاوت است. سند بستن موجودی (با فرض اینکه مربوط به انبار 1 است) باید موجودی کالا ر انبار 1 را 1500 بس و 500 بد نماید. سند اصلاحی باید مربوط به انبار 2 باشد. فرض این بود که حساب و تفصیلی موجودی دو انبار با هم متفاوت هستند وگرنه اصلا نیازی به درج اصلاحی برای هیچیک از انبارها نداشتیم. در همین مثال، سند 4 و 5 شما یکدیگر را خنثی می‌کنند - اصلا چرا آنها را تنظیم می‌فرمایید؟

    توضیح شفاهی هم قاعدتا مشکلی را برطرف نمی‌کند.

    با این همه از همکاران خوب خودم (که گویا دچار فصل شده‌اند) تقاضا دارم با جناب اسلام‌دوست تماس حاصل کنند و حداقل با شرکت در بحث اگر اشکالی از مطالب طرفین مشاهده می‌کنند بفرمایند تا بحث به این صورت دچار گره کور نشود و هر دو طرف مرتبا مجبور به تکرار مطالب قبلی خود نباشند.

    ارادت
    eslamdust
    کاربر
    کاربر

    --
    01 اردیبهشت 1392 12:11 ب.ظ
    دوباره سلام

    جناب مومنی من به همان مثال شما استناد کردم!
    و سند 1 را خلاصه نمودم! یعنی در هر دو صورت ، هم ثبت شما و هم ثبت من ، مانده موجودی کالا-انبار در مجموع 1000 میشود!
    که برای رساندن آن به 1500 ، مجبوریم طی سند جداگانه حسابداری عمل کنیم.سند2
    و از آنجا که این مبلغ وارد اختتامیه میشود، ناگزیریم در افتتاحیه آنرا بازگردانیم سند4
    و سیستم طی سند 3 موجودی انبار مارا به 1500 میرساند.
    که با تاثیر سند 4 به مانده 2000 در نهایت میرسیم.
    و لزوم وجود سند 5 اصلاح مانده موجودی کالا از 2000 به 1500 می باشد.

    پ.ن در گزارشات انبار از این بابت مشکلی نیست، و ارقام صحیح است.مشکل بنده در گزارشات حسابداری و مانده تراز است.
    momeni
    کاربر ارشد
    کاربر ارشد

    --
    01 اردیبهشت 1392 12:37 ب.ظ
    "من به همان مثال شما استناد کردم! " سند 4 و 5 در مثال من وجود ندارند...
    eslamdust
    کاربر
    کاربر

    --
    01 اردیبهشت 1392 12:46 ب.ظ
    نه ! از بابت مبالغ و گردش کالا در انبار.
    سند 4 و 5 به دلیل الزامات حسابداری انجام میشود. ومن احساس کردم شما از دید انبار به قضیه نگاه می کنید.همانطور که قبلا هم تاکید کردم در گزارشات انبار مشکلی نیست و این مشکل در تراز و گزارشهای حسابداری نمود پیدا میکند.
    momeni
    کاربر ارشد
    کاربر ارشد

    --
    01 اردیبهشت 1392 12:51 ب.ظ
    دو سند که درست شبیه هم و با مبالغ معکوس تنظیم شده باشند چه الزام حسابداری ممکن است داشته باشند؟ اگر ممکن است توضیح دهید. ممنون
    eslamdust
    کاربر
    کاربر

    --
    01 اردیبهشت 1392 01:04 ب.ظ
    در پایان دوره برای بستن حسابهای دائمی که موجودی کالا یکی از انهاست، سند اختتامیه با معکوس کردن مانده حسابها و طرف کردن آنها با اختتامیه صادر میشود.چون بعد از بستن موجودی کالا 500ریال در حساب انبار ما بدهکار می ماند، برای بستن آن ناگزیریم الباقی مبلغ ، یعنی 500 ریال را با سایر حسابهای دائمی ببندیم.
    یعنی سند : تراز اختتامیه 500-بد
    موجودی کالا 500-بس
    بعد از زدن این سند موجودی کالا نیز مانند دیگر حسابها بسته میشود و میتوانیم وارد سال جدید شویم.
    در سال جدید سندی به نام افتتاحیه که برای باز کردن همان حسابهای دائمی بسته شده در سال قبل میباشد می زنیم.
    و این سند باید دقیقا معادل سند سال قبل بطور معکوس باشد و فقط طرف حساب از تراز اختتامیه به تراز افتتاحیه تغییر می کند.
    یعنی سند :موجودی کالا 500 بد
    تراز افتتاحیه 500 بس

    و این رویداد ها منجر به ایجاد مبلغ 500 ریال در موجودی کالا می باشد. که اگر سیستم انبار موجودی را با همان مبلغی که بسته بود یعنی 1000 می گشود مشکلی پیش نمی آمد(البته در مانده حسابداری-چون احتمالا ارتباط تعدا و بهای کالا بهم میخورد)
    ولی چون انبار با 1500 موجودی کالا را می گشاید و 500 ریال هم از طریق اسناد حسابداری در حساب موجودی کالا بدهکار داریم، مجبوریم ثبت 6 را بزنیم
    یعنی تراز افتتاحیه 500 بد
    موجودی کالا 500 بس

    تا مانده موجودی در حسابداری نهایتا به 1500 برسد.


    Etemadi
    کاربر پیشرفته
    کاربر پیشرفته

    --
    01 اردیبهشت 1392 01:16 ب.ظ
    سلام و خسته نباشید به همه دوستان و همکاران و نیز سرکار خانم اسلام دوست ( همکار آقای شرفی در شرکت بازرگانی ع... )

    بنده به نوبه خودم از همه عزیزان حاضر در این بحث به علت مشغله زیاد کاری در این دو روز و عدم سرزدن به سامانه پشتیبانی نوسا عذرخواهی می کنم .

    چند روز پیش آقای شرفی ( مدیر مالی این شرکت ) تماس گرفتند و این موضوع را اعلام  کردند و بنده توضیحات لازم را دادم ولی ایشان خیلی متقاعد نشدند و بنابراین مانند کاری که جنای آقای مومنی انجام دادند ما نیز یک پایگاه خالی ساختیم و همین سناریو را در آن پیاده سازی کردیم و بعد بررسی مجدد و اطمینان از عدم وجود اشکال در پیاده سازی این روش تا گرفتن تراز در سال بعد ، با ایشان تماس گرفتم و توضیحات را دادم و حتی خواستم که روش را روی کاغذ برای ایشان فکس کنم که فرمودند نیازی نیست و ایشان پذیرفتند که با همان روش سند دستی زدن در سال قبل مانده ریالی باز آن انبار که موجودی تعدادی ندارد را ببندند .

    بنده نیز این قضیه را که بهتر است برای چنین موارد بسیار خاص چاره ای اندیشیده شود تا بستن ریالی انبار ها توسط خود برگه های انبار به طرقی انجام شود را پذیرفتم و قرار شد در فرصتی مناسب این موضوع را مطرح کنم .

    دوباره دیروز جناب آقای شرفی تماس گرفتند و موضوع بالانس نبودن تراز و یکی نبودن ریال انبار در سال جدید نسبت به سال قبل را مطرح فرمودند و بنده نیز فکر کردم بهتر است موضوع را در محل مشتری با حضور ایشان و خانم اسلام دوست و به کمک پایگاهی که ساخته بودم بیشتر و بهتر بررسی کنیم و قراری هم با ایشان تنظیم کردم .

    امروز که دیدم همکار ایشان دوباره موضوع را در اینجا مطرح و با این شدت هم پیگیر هستند حقیقتا بسیار متعجب شدم . جالب اینجاست که روز اول همکار بنده پیشنهاد بررسی موضوع را در سامانه پشتیبانی نوسا داده بودند که از طرف این عزیزان موضوع به علت کمبود وقت و حوصله رد شده بود .

    با تشکر
    eslamdust
    کاربر
    کاربر

    --
    01 اردیبهشت 1392 01:43 ب.ظ
    باسلام حضور جناب آقای اعتمادی
    ممنون از بابت تاریخچه ای که در مورد مشکل بوجود آمده مطرح کردید.
    شرح این مسأله در پرتال به درخواست همکاران شما در واحد پشتیبانی و عدم امکان برقرای ارتباط با جناب آقای مومنی صورت پذیرفته.و عدم حضور در پرتال در روز اول به علت مشغله شدید کاری و ضرب الاجل بودن موضوع بوده است.
    قرار حضوری ما با شما به قوت خود پابرجاست.واگر مطرح کردن این موضوع را در پرتال صلاح نمی دانید، از ادامه بحث صرف نظر میکنم.
    با تشکر از پاسخگویی و پیگیریهای جناب مومنی

    حق یارتان
    momeni
    کاربر ارشد
    کاربر ارشد

    --
    01 اردیبهشت 1392 02:28 ب.ظ
    سلام

    ممنون از جناب اعتمادی به خاطر ذکر تاریخچه داستان

    خدمت جناب شرفی از خیلی قدیم ارادت داریم.

    سرکار خانم اسلام‌دوست اگر این مطالب را از ابتدا می‌فرمودید برای حقیر بهتر بود. باور بفرمایید بالغ بر 2 ساعت روی این پست زمان گذاشته‌ام. در انتها آشکار می‌شود که "همه" این مطالب که به نظر ما درست می‌آید (وگرنه در حین پیاده‌سازی چنین عمل نمی‌کردیم) از قبل به سرکار منتقل شده‌اند و مقبول نبوده‌اند. خوب بود که از ابتدا این مسائل را می‌فرمودید یا حداقل همکاران خوب من یادآوری می‌شدند. گاهی اوقات در یک بحث با چنان اطمینانی "انتقاد، پیشنهاد و گزارش خطا" مطرح می‌شود که آدم به درستی سیستم (و نظر خودش) شک می‌کند. اما نکات:

    1. روش میانگین (در همه انبارها) مربوط به مواردی است که کالاها دارای یک "انباردار" و یک حساب موجودی مشترک در انبارهای مختلف باشند. با این هدف که اگر انتقال مستند نشده‌ای (سهوی یا عمدی) بین کالاهای دو انبار رخ دهد تفاوتی در حساب و ارزش موجودی به وجود نیاید. تصور بفرمایید کالایی از قدیم به بهای نازل در یک انبار موجود باشد (مثلا از مصرف سال‌های قبل برگشت داده شده باشد) و کالایی به بهای چندبرابر جدیدا خریداری شده باشد. اگر این دو کالا یک انباردار داشته باشند ولی ارزش متفاوتی داشته باشند، در صورتی که کالای گران مفقود شود و کالای ارزان به عنوان جایگزین آن در انبارگردانی ارائه شود، میزان کسری کالای نشان داده شده در فرآیند انبارگردانی چند برابر کمتر از واقعیت خواهد بود.

    2. اگر شرایطی که در بند اول ذکر کردیم موجود نباشد حتما بهتر است از روش میانگین به تفکیک انبار برای ارزش‌گذاری کالای صادره و موجودی استفاده شود. اگر از این روش استفاده فرموده بودید هیچ مشکلی از ابتدا رخ نمی‌داد. البته ما از قبل پیش‌بینی کرده‌ایم که مشتریان عزیز راه خود را می‌روند و به همین دلیل گزینه (برای شما بی‌مصرف) صفر کردن مانده کالاهای میانگین در برگه انتهای دوره انبار را پیش‌بینی و پیاده‌سازی کردیم.

    3. یک تفکر قدیمی و غیر یکپارچه‌ای در عملیات شما وجود دارد و آن اینکه تاثیر عملیات انبار در حسابداری را به رسمیت نمی‌شناسید. اصرار وجود دارد که تراز حسابداری (بدون لحاظ کردن اسناد انبار تایید نشده) هیچ تاثیری از عملیات پایان دوره انبار نداشته باشد و به همین دلیل سند 4 و 5 را تنظیم می‌کنید. این تصور قدیمی و کاملا نادرست است. حتی بدتر از روش تعیین بهای ادواری!

    4. من نمی‌دانم عدم امکان برقراری ارتباط با بنده چه دخلی به این مسئله دارد. خود سرکار حداقل در دو مورد در دفعات قبل پاسخ حقیر را در همین پرتال دریافت داشته‌اید. حتی یکبار که کاری به نظر من نشدنی بود با راهنمایی جناب مولایی به سرانجام رسید. مطمئن باشید این دو ساعتی که در این دو روز روی این موضوع وقت گذاشتم در دنیای غیرمجازی به خودم هم نمی‌رسید...

    5. مشکل "هیچ" ارتباطی با برگه انتهای دوره‌ای که برای انبار 2 تنظیم نمی‌شود ندارد و با این تفکر حتی اگر آن برگه هم تنظیم می‌شد همین داستان را داشتیم. کاش به این مسئله هم اشاره می‌فرمودید.

    ببینید، به نظر بنده سندهای 4 و 5 را نباید تنظیم کنید. هیچ توجیهی برای آنها وجود ندارد جز اینکه تراز حسابداری (بدون لحاظ شدن اسناد تایید نشده انبار) را درست نشان دهد. از آنجا که اسناد انبار روزی تایید می‌شوند، باور بفرمایید که فرقی نخواهد کرد. از طرف دیگر هر چند بار هم که اسنادی تنظیم کنید که بدهکار و بستانکار آنها وارون باشد (به شرطی که تعداد اسناد زوج باشد) هیچ تاثیری در هیچ سیستمی نخواهد داشت. اگر از ابتدا این مثال را می‌زدید هم برای ما بهتر بود. لطفا در بدون تاثیر بودن این اسناد (حداقل به صورتی که در مثال شما تنظیم شده است) شک نداشته باشید.

    به هر صورت این مسئله بدون اینکه من در جریان باشم به عنوان یک مشکل بسیار بزرگ(!!!) و غیرقابل حل حتی به مدیریت شرکت هم منتقل شده است! جالب اینکه [...]

    به نظر می‌رسد به پایان بحث رسیده‌ایم. از خوانندگان این مطالب هم بابت این همه تکرار یک مسئله بسیار ساده و بدیهی پوزش می‌خواهم.

    پاینده باشید
    شما مجاز به پاسخ به اين پست نمي باشيد.
    صفحه 1 از 212 > >>