چنانچه در هریک از مراحل نصب یا کاربری نرم‌افزارها به مشکلی برخورد کرده‌اید یا هر سوال، اشکال یا ابهامی در این زمینه دارید، می‌توانید پاسخ خود را ابتدا در مطالب موجود جستجو و در صورت لزوم به عنوان یک مبحث جدید مطرح کنید، تا کارشناسان پشتیبانی به آن پاسخ دهند.

به منظور ثبت سوال جدید و یا پاسخ به موضوعات موجود، ابتدا می بایست از طریق صفحه مربوطه به سامانه وارد شوید. چنانچه نام کاربری دریافت نکرده اید، به صورت رایگان و از طریق صفحه مربوطه، ابتدا در سامانه ثبت نام نمایید.

قبليقبلي Go to previous topic
بعديبعدي Go to next topic
آخرين ارسال 08 اردیبهشت 1398 11:09 ق.ظ توسط momeni
گزارش های تفکیکی مدارک دریافت و پرداخت
�1 پاسخ
مرتب:
شما مجاز به پاسخ به اين پست نمي باشيد.
مولف پيغام ها
فرنوش
کاربر جدید
کاربر جدید

--
07 اردیبهشت 1398 03:22 ب.ظ

    با سلام و احترام خدمت همکاران و دوستان بخصوص پرسنل زحمتکش نوسا

    بنده چندسالی هست در شرکت های مختلف با نرم افزارهای نوسا و بعضا با دیگر نرم افزارها کار کرده ام و از نرم افزار بسیار خوب و روان تون کمال تشکر را دارم.

    در مجموعه ای که اخیرا با نرم افزارهای حسابداری و خزانه و انبار مشغول هستم در موارد زیر به مشکل برخورده ایم که اگر راهکاری جهت گزارش گیری ارائه گردد یا در نسخه های جدیدتری که ارائه میدین تکمیل شود از شما ممنون خواهیم شد:

    1- زمانی که ما نهاد را تعریف میکنیم قسمتی داریم به نام وضعیت مدرک شامل عادی،تضمینی،حقوقی و ... که در نرم افزار خزانه در گزارش مدارک دریافت و پرداخت یا دیگر گزارشات خزانه قابل فیلتر کردن مدارک و استفاده نیست. مثلا چنانچه برای یکسری از وضعیت مدارک همچون تضمینی و حقوقی یک استثناءهایی مثل عدم ضرورت درج تاریخ در تعریف مدرک قائل میشد قدرت مانور و دسته بندی مدارک از این منظر بالا میرفت. در شرکت ما که قراردادهای پیمانی زیاد میبندیم و برای ضمانت و یکسری مسایل نیاز به تعریف مدارک تضمینی یا حقوقی داریم که فعلا تاریخ مدرک مشخص نیست و بعدها برحسب تعهددر قرارداد فیمابین، چک ها تاریخ و جهت اقدامات بعدی عمل میشه اما سیستم نوسا اجازه تعریف مدرک چک تضمینی بدون تاریخ سررسید و درج در اسناد را به ما نمیدهد متاسفانه.

    2- با توجه به اینکه ممکنه چک های بانک های مختلف شماره های مشابه داشته باشند سیستم اجازه ثبت شماره های تکراری را میدهد و یا هرموقع بخواهیم میتوانیم از کنار آیکون ذره بین در بالای فهرست مدارک، "گزارش فهرست مدارک با شماره های تکراری" را ملاحظه کرد اما این گزارش  واسه وقتی هست که کار از کار گذشته و ما با مدارک بعضا تکراری سند درج و حتی جهت درج در حسابداری تایید نموده ایم و خیلی سخته بخواهیم برگردیم و اصلاحات انجام بدیم. آیا نمی شود فقط با یک هشدار جهت اطلاع رسانی، سیستم پیغامی بدهد که حسابدار از ثبت چک با شماره تکراری مطلع گردد تا از اشتباه حسابدار خزانه کاسته و مجبور نباشد برای درج مدارک مشکوک به شماره تکراری از کلیدهای ترکیبی"Ctrl+F" جهت جستجوی شماره مدرک استفاده کند؟(  مطالب قبلی را که میخوندم در این زمینه چند کاربر چنین درخواستی داشته اند)

    3-حساب انتظامی "اسناد انتظامی ما نزد دیگران" ماهیت بدهکار دارد ولی در سیستم خزانه نوسا در روال "پرداخت مدرک پرداختی تضمینی" پیش فرض بستانکار تعریف شده و وقتی ما یک نهاد با ماهیت انتظامی و از نوع پرداختنی  با حساب "اسناد انتظامی ما نزد دیگران" و تفصیلی  بانک مربوطه متصل میکنیم در زمان استفاده از این روال، سیستم این حساب را بستانکار میکند در حالیکه با مشورت دیگر دوستان و سرچ در اینترنت این حساب همچون ضمانت نامه ها باید بدهکار درج شوند. اگر راهنمایی یا ماده مقرراتی خاصی هست لطفا بفرمایین.

    4-آیا در نسخه های بعدی این امکان وجود دارد که مدرک خارج شده به تفکیک نوع رخداد همچون رخدادهای انبار دسته بندی و گزارش گیری شوند؟ (رخداد خارج شده بابت وصول،رخداد خارج شده بابت چکهای خرج شده ،رخداد خارج شده بابت برگشت مدارک و ...). ما گاها محتاج گزارش هایی هستیم تا بتوانیم سرجمع ریالی و ریز مدارک وصول شده را از برگشتی ها و خرج شده را حتی به تفکیک اشخاص طرف حساب داشته باشیم. گذاشتن تیک خارج شده در فهرست مدارک ما را به این مقصد گزارش گیری نمیرساند و در دیگر گزارشات خزانه من نتوانستم این گزارش را اخذ کنم بدین منظور واسه قسمت چک های وصول شده تفصیلی شخص پرداخت کننده را به حساب "موجودی بانک" متصل کرده ام.

    5-در قسمت "مدارک دریافت و پرداخت" از منوی"سند" زمانیکه مدارک را بر اساس"یک بانک خاص" فیلتر میکنیم این فیلتر تنها بر روی مدارک پرداختی درست عمل میکند و چنانچه تیک مدارک دریافتی را بگذاریم در گزارش مدارک دریافتی تمام بانک ها نیز ظاهر خواهند شد و قابل اتکا نیست.

    و وقتی گزارش را از نهاد خاصی اخذ میکنیم در گزارش مدارک جدیدی که به نهاد هنوز وصل نشدند و حتی دسته چک آن ارتباطی با مرکز آن نهاد ندارند ظاهر میگردند که الزامی به وجود و نمایش آنها نیست.

    بعضی از موارد بالا را قبلا با کارشناسان نوسا مطرح کردم اما با توجه به نیاز مبرم ما( وفکر میکنم شرکت های دیگر) به گسترده تر بودن گزارشات و نیز امکان تفکیک مناسب تر مدارک تصمیم گرفتم جهت راهنمایی و کسب تجربه در مواردی که من ازشون اطلاع ندارم و با هدف ارائه پیشنهاد جهت تکامل نرم افزار در نسخه های بعدی در پورتال نوسا مطرح کنم.

    ببخشید خیلی طولانی شد،سپاسگذارم 

     

    momeni
    کاربر ارشد
    کاربر ارشد

    --
    08 اردیبهشت 1398 11:09 ق.ظ
    سلام

    از لطف شما ممنونیم

    1-1) آنچه به عنوان "وضعیت" مدارک در نهادها تعریف می‌شود برای استفاده در روال‌های دریافت و پرداخت است. اصولا مدارک دربین نهادها (همانند حساب‌ها و تفصیلی‌ها) شناور هستند و حرکت می‌کنند. وضعیت مدارک از آخرین حسابی که مدرک به آن برده شده است مشخص می‌شود. مواردی مثل تبدیل مدرک مالی به انتظامی و بالعکس یا حقوقی کردن مدرک (مدرک برگشتی که برای طی مراحل حقوقی و شکایت برای وصول ارجاع می‌شود) مشخص می‌کنند که چیزی به نام "وضعیت" مدرک نداریم و همه چیز به این باز می‌گردد که چه سندی برای مدرک درج شده باشد. گزارش مدارک در یک وضعیت خاص هم به همین صورت باید از مسیر تفکیک نهاد (یا حساب یا تفصیلی) به مدارک تهیه شود. مشابه این حالت در حرکت مدارک دریافتنی از "موجود در صندوق" به "در جریان وصول" قابل رویت است. باید از حساب مناسب گزارش تهیه شود (نه از فهرست مدارک).

    1-2) اینکه مدارک تضمینی بدون تاریخ هستند از دید ما یعنی بدون تاریخ سررسید. اینکه تاریخ وجود نداشته باشد قابل قبول نیست. بلکه صرفا می‌توان ترتیبی داد که اولا در مدارک صادره تاریخ چاپ نشود و ثانیا تاریخ مدرک به عنوان تاریخ سررسید لحاظ نگردد.

    2) بالاخره یک سمت ماجرا را می‌توان برآورده نمود. در نسخه‌های ابتدایی شماره تکراری ممنوع بود و به خواست کاربران و علی‌رغم اعتراض شدید ما این ویژگی از سیستم حذف شد. واضح است که برای برخی از کاربران وضعیت معقول و منطقی خواستنی‌تر است - اما به هر حال ما هر دو گروه را نمی‌توانیم راضی کنیم. در مورد کار از کار گذشتن کم لطفی می‌فرمایید. کافی است پس از تعریف مدرک کنترل تکراری بودن را انجام دهید (نه پس از تنظیم سند و حرکت مدرک و در نهایت تایید سند دریافت و پرداخت به صورت حسابداری). کنترل دائمی میسر نیست (با توجه به حجم زیاد عملیات و امکان تلاقی فعالیت کاربران مختلف با هم).

    3) سه سلیقه‌ی متفاوت در مورد اسناد انتظامی وجود دارد: الف) همانند پرداخت و دریافت عادی انجام شود یعنی ماهیت اسناد ما نزد دیگران بستانکار (مثل پرداخت) و ماهیت اسناد دیگران نزد ما بدهکار (مثل دریافت). ب) درست برعکس پرداخت و دریافت عادی انجام شود (احتمالا فراوانی کمتری دارد). ج) همه را بدهکار ثبت کنیم با این استدلال صحیح که حساب‌های انتظامی کلا برای یادداشت بکار می‌روند و ماهیت آنها اهمیتی ندارد - یا نباید داشته باشد. با این همه یک نکته‌ی اضافی هم به نظر بنده
    وجود دارد: حساب‌های انتظامی در صورت‌های مالی به صورت مستقیم نمی‌آیند و صرفا در یادداشت‌ها افشا می‌شوند اما در سیستم‌های رایانه‌ای این حساب‌ها در ترازها و سایر گزارش‌ها بازنمایی می‌شوند به همین دلیل بهتر دیدیم که "پیش‌فرض" را مطابق سلیقه‌ی الف قرار دهیم یعنی کار با آنها را همانند پرداخت و دریافت عادی ببینیم که در نتیجه اسناد ما نزد دیگران که گونه‌ای از پرداخت است دارای ماهیت بستانکار می‌شود. اما اصلاح این پیش‌فرض بسیار ساده است. کافی است در تعریف روال‌های دریافت و پرداخت برای همان روال مورد نظر (پرداخت مدرک پرداختنی تضمینی) یک فرزند ایجاد کنید و در آن فرزند صرفا ماهیت را به بدهکار تغییر دهید. سایر مشخصات روال فرزند از روال سرگروه به ارث خواهد رسید.

    4) مجددا همان اشکال قبلی در اینجا نیز دیده می‌شود. از فهرست مدارک دریافت و پرداخت نقریبا "هیچ" گزارش معنی‌داری نمی‌توان گرفت. همه‌ی گزارش‌ها باید از حساب‌ها و تفصیلی‌ها و نهادها به تفکیک مدارک تهیه شود.

    5-1) بانک در اینجا به معنی "مرکز عملیات مالی" است (که در محاوره هم در پرانتز آمده است). این مرکز صرفا از مسیر دسته چک و فقط به چک‌های صادره (و نه لزوما همه‌ی مدارک پرداختی یا پرداختنی) مربوط می‌شود. برای مدارک دریافتنی فیلد "نام بانک" در شرایط قابل استفاده است.

    5-2) ما چیزی به نام مدارک یک نهاد نداریم! آنچه مورد اشاره‌ی شما است احتمالا "عملیات یک نهاد خاص" است. اگر توجه کنید این دریچه در گروه "مدارک موجود و خارج شده با توجه به اسناد و عملیات مالی با شرایط زیر" قرار داده شده است و همین معنی را هم می‌دهد. پس هیچ ارتباطی با مدارک جدید ندارد. اگر مدارک جدید مورد نظر شما نیست لطفا گزینه‌ی مربوط را از دریچه‌ی وضعیت مدرک بردارید. و از آن بهتر اصولا برای اخذ گزارش از مدارک یک نهاد لطفا از گزارش تفکیک عملیات نهاد به مدارک دریافت و پرداخت استفاده نمایید.

    ارادت


    شما مجاز به پاسخ به اين پست نمي باشيد.