چنانچه در هریک از مراحل نصب یا کاربری نرم‌افزارها به مشکلی برخورد کرده‌اید یا هر سوال، اشکال یا ابهامی در این زمینه دارید، می‌توانید پاسخ خود را ابتدا در مطالب موجود جستجو و در صورت لزوم به عنوان یک مبحث جدید مطرح کنید، تا کارشناسان پشتیبانی به آن پاسخ دهند.

به منظور ثبت سوال جدید و یا پاسخ به موضوعات موجود، ابتدا می بایست از طریق صفحه مربوطه به سامانه وارد شوید. چنانچه نام کاربری دریافت نکرده اید، به صورت رایگان و از طریق صفحه مربوطه، ابتدا در سامانه ثبت نام نمایید.

قبليقبلي Go to previous topic
بعديبعدي Go to next topic
آخرين ارسال 19 آذر 1390 07:45 ق.ظ توسط omid
مطالبی در رابطه با خرید داخلی،خرید خارجی و سفارشات
�5 پاسخ
مرتب:
شما مجاز به پاسخ به اين پست نمي باشيد.
مولف پيغام ها
omid
کاربر با تجربه
کاربر با تجربه

--
25 آبان 1390 03:30 ب.ظ
    مراحل اجرايي خريد

    واحد تدارکات
    واحد تداركات يا كارپردازي مسئول تهيه و تأمين كالا و لوازم و همچنين ارائه خدمات در هر سازمان مي‌باشد. نحوه تهيه و تدارك كالا از نظر تشريفات اداري و مبالغ مورد مطالعه در سازمانهاي دولتي، تابعه قوانين و مقررات معاملاتي دولتي است و رعايت آن در سازمانهاي مزبور الزامي مي‌باشد. بدون ترديد اين امر در بخشهاي خصوصي كه از شمول قانون خارج است، مورد توجه قرار داده نمي‌شود.

    به منظور سهولت در امر بررسي خريد، خريدها را به دو قسمت خريدهاي داخلي و خارجي تقسيم مي‌كنيم و هر يك را به طور جداگانه مورد بحث قرار مي‌دهيم.


    قسمت اول: خريدهاي داخلي

    درخواست خريد
    درخواست خريد كالا در سيستم تداركاتي و انبارداري مستلزم تكميل فرم درخواست خريد از طرف انبار و ارسال آن به واحد تداركات مي‌باشد. فرم درخواست خريد در موارد زير تهيه مي‌گردد:

    الف: در صورت موجود نبودن كالاي مورد تقاضا در انبار
    ب: در مواقع رسيدن ميزان موجودي به حد سفارش

    فرم درخواست خريد درخواست رسمي براي خريد مي‌باشد. اين فرم معمولاً در سه نسخه تهيه و پس از امضاي مجاز، نسخه سوم آن در انبار بايگاني و سپس ساير نسخ آن جهت اخذ تصميم در مورد خريد كالاي مورد درخواست و تامين اعتبار از طرف امول مالي به واحد تداركات ارسال مي‌گردد.

    - در صورت موافقت با درخواست خريد واحد تداركات پس از اخذ امضاهاي مجاز اقدام به صدور فرم سفارش كالا مي‌كند.

    واحد تداركات نسخ فرم درخواست خريد را به شرح زير تفكيك و توزيع مي‌نمايد:
    نسخه اول فرم: امور مالي
    نسخه دوم فرم: تداركات يا كارپردازي
    نسخه سوم: در بايگاني انبار نگهداري مي‌شود

    در صورت عدم موافقت با خريد، نسخه‌ي دوم صادره، فرم درخواست خريد به انبار عودت داده مي‌شود تا انباردار در جريان امر قرار گيرد و مراتب را به اطلاع درخواست كننده كالا برساند.

    خورشید باش که اگر هم بخواهی به کسی نتابی نتوانی
    shakeri
    کاربر با تجربه
    کاربر با تجربه

    --
    25 آبان 1390 03:43 ب.ظ
    ارسال توسط omid در 25 آبان 1390 03:30 ب.ظ
    در صورت عدم موافقت با خريد، نسخه‌ي دوم صادره، فرم درخواست خريد به انبار عودت داده مي‌شود تا انباردار در جريان امر قرار گيرد و مراتب را به اطلاع درخواست كننده كالا برساند.

    دراین صورت در سیستم انبار نوسا تکلیف برگه در خواست چه می شود ؟

    omid
    کاربر با تجربه
    کاربر با تجربه

    --
    25 آبان 1390 04:17 ب.ظ
    با عرض سلام
    برای رفع این قضیه امکانی در درخواست های نوسا طراحی شده که درخواست مورد نظر را با استفاده از اصلاح به لغو شده تبدیل کنیم طی مراحل زیر:
    ابتدا در منوی انبار در قسمت برگه های درخواست موجود روی علامت مداد (f9)کلیک کرده(برای قرار گرفتن در حالت اصلاح) سپس در تب وضعیت ، وضعیت مورد نظر را به لغو شده تبدیل میکنیم .
    سپس دوباره علامت مداد یا اصلاح را زده تا اصلاحات اعمال شود.
    در این صورت درخواست مورد نظر لغو میشود.
    خورشید باش که اگر هم بخواهی به کسی نتابی نتوانی
    omid
    کاربر با تجربه
    کاربر با تجربه

    --
    03 آذر 1390 07:04 ق.ظ

    قسمت دوم: خريدهاي خارجي

    كليات

    خريدهاي خارج از كشور خارجی طي مراحل ذيل است:
    اولين مرحله براي خريدهاي خارجي تماس با فروشنده يا فروشندگان كالاي موردنظر و درخواست پيش فاكتور (Proform invoice) مي‌باشد.
    پيش فاكتور يا پروفرما، فرمي است كه كليه مشخصات كالاي مورد معامله از نظر قيمت نوع، مشخصات فني، وزن و همچنين اطلاعات لازم در مورد فروشنده‌ي كالا در خارج كشور پس از امضا و مهر اطاق بازرگاني كشور فروشنده و تاييد مهر مزبور از طرف كنسولگري كشور وارد كننده كالا براي خريدار ارسال مي‌گردد.
    مؤسسه خريدار، پيش فاكتور را همراه با تقاضاي درخواست خريد كالا به واحد تداركات يا بازرگاني خود ارسال مي‌دارد. در واحد مزبور، پيش فاكتور رسيده از طرف فروشنده مورد بررسي قرار مي‌گيرد و پس از تاييد قيمت و مشخصات فني و ساير شرايط لازم و در صورتي كه در اين مورد از چند كمپاني نيز استعلام شده باشد، كمپاني مورد قبول انتخاب و پس از تاييد مقامات تصميم گيرنده و تماس با بانك مركزي و گشايش اعتبار اسنادي و انجام ساير تشريفات مربوط به واردات

    اقدام به معامله مي‌شود، قيمت كالا بر اساس يكي از موارد رايج‌ زير است:

    قيمت بر اساس سيف (cif)
    اين كلمه مخفف Cost Insurance Freight و عبارت است از قيمت كالا با محاسبه حق بيمه و هزينه‌ي حمل آن تا مقصد.

    قيمت بر اساس سي انداف (C & F)
    بر اساس سي انداف يا Cost and Freight قيمت تنظيم شده در پيش فاكتور شامل قيمت كالا و هزينه‌ي حمل آن تا مقصد مي‌باشد. بنابراين پرداخت حق بيمه به عهده خريدار خواهد بود.

    قيمت بر اساس فوب (F.O.B)
    فوب يا Free on Board عبارت است از قيمت كالا و حمل آن روي وسايط نقليه اعم از كشتي، كاميون يا قطار. در اين نوع قرارداد وسيله حمل توسط خريدار تعيين مي‌شود و پس از حمل كالا روي وسايط نقليه فروشنده هيچ گونه مسئوليتي از نظر پرداخت هزينه‌ي حمل بيمه و سايري نكات را نخواهد داشت.

    قيمت بر اساس اف-ا- اس (F.A.S)
    اف- ا- اس يا Free Along Side عبارت است از قيمت تنظيم شده در پيش فاكتور يا محاسبه قيمت كالا و حمل آن فقط تا كنار وسيله نقليه. ساير هزينه‌ها به عهده خريدار مي‌باشد.
    خورشید باش که اگر هم بخواهی به کسی نتابی نتوانی
    omid
    کاربر با تجربه
    کاربر با تجربه

    --
    08 آذر 1390 04:41 ب.ظ


    ورود كالا به كشور
    به موجب ماده 17 قانون امور گمركي مصوب 30/3/1350 مؤسسات حمل و نقل اعم از دريايي و هوايي و زميني بايد يك نسخه از رونوشت بار نامه هر قلم از كالاي وارداتي را به ضميمه ي فهرست كل بار كه به نام مانيفست معروف است و همچنين اظهار نامه اي اجمالي كه در مورد آنها ذيلاً توضيح داده مي شود. به گمرك تسليم كنند.


    بارنامه
    بارنامه عبارت است از سندي كه براي هر فقره كالا توسط موسسه ي حمل و نقل كننده صادر و مشخصات كالا كرايه حمل و ساير اطلاعات لازم در آن قيد مي گردد.


    مانيفست
    مانيفست يا فهرست كل بار عبارت است از مجموعه‌ي يك سلسله اطلاعات در مورد محموله و خلاصه ي از بارنامه در يك برگ مانيفست توسط موسسه‌ي حمل و نقل ، نام وسيله، شماره حمل، رديف كالا، شماره بارنامه، تعداد كالا، وزن مبدا بارگيري، مقصد و گيرندگان كالا ثبت مي گردد. حمل كننده كالا موظف است به محض ورود به رمز يا بندر تحويل گيرنده يك نسخه از مانيفست را ارائه دهد.
    اظهار نامه اجمالي اطلاعاتي كه در فرمهاي بارنامه ثبت گرديده است.
    در اظهار نامه اجمالي مجموعه خلاصه اطلاعات هر يك از بارنامه ها در يك برگ ليست مي‌گردد بابراين اطلاعات اصلي كه در اوراق بارنامه قيد مي گردد و در اظهار نامه اجمالي نيز ذكر مي شود. در گمركات فرقي بين اظهار نامه اجمالي و مانيفست نمي گذارد و فقط به دريافت مانيفست اكتفا مي كنند.


    كالاي وارد شده از طريق دريا
    به موجب ماده 34 آئين نامه اجرائي قانون امور گمركي تخليه محمولات كشتي هميشه موكول به صدور اجازه كتبي از طرف گمرك محل خواهد بود كه با حضور نظارت ماموران مربوط انجام مي شود. فرمانده كشتي موظف است اظهار نامه ي اجمالي و فهرست كل بار (مانيفست) را تسليم گمرك نمايد. به موجب ماده 36 همين آئين نامه صورت برداري از تعداد ومشخصات ظاهري يكايك بسته هايي كه از كشتي خارج ي شود، بايد هم از طرف بارشماران موسسه كشتيراني و هم از طرف ماموران بندر و يا گمرك به طور جداگانه روي برگهاي بارشماري كه به نام «تالي Tally» معروف است بعمل آيد. ماموران بارشماري بندر يا گمرك مؤسسه‌ي كشتيراني نسخ فهرست كل بار را كه در سه نسخه تنظيم مي شود، با مندرجات برگهاي بارشماري (تالي) تطبيق و در صورت لزوم تعداد و مشخصات بسته هاي تخليه شده در همان نوبت كار يا همان روز رسيدگي و تجديد بازرسي مي‌كنند و پس از اطمينان از صحت مندرجات آن فهرست مزبور را امضا و مبادله مي نمايند. اين فهرست پس از امضاي طرفين به منزله گواهي تخليه‌ي كالا تلقي مي گردد و مسئوليت گمرك يا بندر نسبت به مقدار تخليه شده به موجب فهرست مزبور از همين موقع شروع مي گردد.

    كالاي وارد شده از طريق هوا
    به موجب ماده 34 آئين نامه اجرائي قانون امور گمركي، فرمانده هواپيما يا نماينده موسسه حمل و نقل مربوط بايد موقع ورود به فرودگاه يك نسخه فهرست كل بار (مانيفست) و بارنامه هر يك از محمولاتي را كه تخليه مي شود به گمركي تسيم نمايد. ساير تشريفات گمركي طبق ماده 45 آئين نامه مذكو تابع مقررات عمومي مربوط به واردات از طريق دريا مي باشد.

    كالاي وارد شده از طريق خشكي
    متصديان حمل يا نمايندگان آنان بايد براي محمولات خود اظهار نامه‌ي اجمال در دو نسخه تنظيم و به ضميمه فهرست كل بار (مانيفست) و يك نسخه بارنامه هر رديف فهرست كل بار را به گمرك مزبور تسليم و محمولات خود را طبق آن تحويل گمرك نمايند. در اظهار نامه اجمالي براي واردات از راه خشكي نام و تابعيت و مبدا حركت و نوع وسايل نقليه و نام صاحب آنها و يا نام متصدي حمل ذكر مي گردد.

    اسناد و فرمهاي مورد نياز در معاملات خارجي
    در يك معامله بازرگاني خارجي، اسناد نقش بسيار با اهميتي دارد، در زير اسناد و فرمهايي كه نشان دهنده تعهدات فروشنده و خريدار مي باشد ذكر مي گردد:
    اسناد حمل و نقل بين المللي

    مدت مجاز براي توقف كالا در اماكن گمركي
    به موجب ماده 22 قانون امور گمركي مهلت مجاز توقف كالا در انبارهاي فرودگاه 2 ماه مي باشد كه ابتداي آن از تاريخ تسليم اظهار نامه‌ي اجمالي و فهرست كل بار (مانيفست) و يا تاريخ صدور قبض انبار مربوط مي باشد. اگر تقاضاي تمديد مدت از طرف صاحب كالا قبل از خاتمه چهارماه مهلت قانوني يا بعد از انقضاي آن ولي قبل از فروش كالا تسليم شود، اداره گمرك مي تواند با رعايت تبصره 2 ماده 22 قانون امور گمركي تا چهار ماه باردرخواست تمديد موافقت نمايد.
    به موجب مادة 64 آئين نامه اجرائي قانون امور گمركي كالاهاي فاسد شدني و همچنين كالاهايي كه نگاهداري انها ايجاد هزينه هاي اضافه مي كند، مانند حيوانات زنده بايد بلافاصله پس از تخليه ترخيص شوند و هيچگونه مسئوليتي را گمرك تقبل نمي‌كند.

    ترخيص كالا از گمرك
    براي خروج كالاي وارده از گمرك صاحب كالا يا نماينده‌ي او بايد اظهارنامه‌اي مخصوص آن عنوان را كه اداره ي گمرك در اختيار اظهار كنندگان مي گذارد، در دو نسخه تنظيم و با قيد تاريخ و امضا به ضميمه‌ي اسناد خريد و صورت عدل بندي (در صورت تنوع كالا) و گواهي مبدا و بارنامه‌ي حمل تسليم نمايد. برگ حواله يا قبض انبار كه بايد قبلاً از طرف موسسه ي حمل و نقل يا اورنده‌ي كالا به نام اظهار كننده پشت نويي شده باشد، نيز بايد به اظهار نامه ضميمه شود.
    به موجب ماده 105 قانون امور گمركي پس از تكميل اظهار نامه به متصديان و ارزيابان جهت ارزيابي ارائه مي شود و كالا پس از طي مراحل فوق و انجام ساير تشريفات گمركي ترخيص و به صاحب كالا تحويل مي گردد.

    خورشید باش که اگر هم بخواهی به کسی نتابی نتوانی
    omid
    کاربر با تجربه
    کاربر با تجربه

    --
    19 آذر 1390 07:45 ق.ظ

    نحوه پرداخت قيمت كالاي خريدراي شده از خارج
    هر گونه پرداخت به فروشندگان خارج از كشور براساس ارز صورت مي گيرد و اين امر فقط با كسب مجوز از بانك مركزي و طي مراحل خاصي مي باشد كه ذيلاً توضيح داده مي شود:
    نحوه پرداخت بهاي كالا و خدمات به فروشنده ي خارج از كشور به سه صورت انجام مي گردد.
    - اعتبارات اسنادي
    - پرداخت ارزي
    - حواله هاي ارزي.

     

    اعتبارات اسنادي يا (L.C)
    اعتبارات اسنادي عبارت است از «قراردادي كه به موجب آن بانك محل خريدار كالا بانك ديگري را در خارج كه به نام بانك كارگزار ناميده مي شود، مجاز مي دارد تا مبلغ مورد معامله را طبق قرارداد و پس از تحويل اسناد مورد نياز، به فروشنده ي كالا در خارج پرداخت نمايد و سپس اسناد مزبور را به بانك خريدار كالا جهت واگذاري به خريدار ارسال دارد. به اين نوع مبادلات معاملات ارزي گفته مي شود.
    بدين ترتيب فروشنده پس از توافق و عقد قرارداد با خريدار، كالا به كشور مقصد حمل و اسناد حمل را به بانك خود ارائه و تسليم مي نمايد و بانك كارگزار اسناد مزبور را به بانك گشايش كننده‌ي اعتبار در كشور خريدار ارسال مي نمايد تا پس از دريافت وجه آن اسناد را به خريدار تسليم كند.
    اين نوع اعتبار از نظر كشور خريدار اعتبارات اسنادي و وارداتي و از نظر فروشنده‌ي كالا اعتبارات اسنادي صادراتي ناميده مي شود.
    اهم اسناد مورد لزوم جهت گشايش اعتبارات اسنادي عبارتند از:
    - فرم درخواست صدور بيمه نامه (فقط بيمه ايران).
    - پرسشنامه‌ي مربوط به سفارش كالا (فرم استاندارد وارت بازرگاني).
    - فرم درخواست گشايش اعتبار از بانك مركزي.
    - فتوكپي شرايط اعتبارات اسنادي.
    - فرم تعهد نامه بانك.
    - ساير فرمهاي مورد نياز.

    بروات ارزي
    يكي ديگر از روشهايي كه براي خريد كالا از خارج مورد استفاده قرار مي گيرد به صورت خريد برواتي است.
    «برات نوشته‌اي است كه به موجب آن شخص حقيقي يا حقوقي (براتكش) به شخص ديگر (براتگير) دستور مي دهد. مبلغ معيني را در سررسيد معيني و يا به رويت در وجه يا بحواله كرد خود او يا شخص ثالث پرداخت نمايد.
    تفاوت اين سيستم با سيستم اعتبارات اسنادي در اين است كه در سيستم اعتبارات اسنادي ابتدا پول به بانك داده مي شود، بعداً جنس تحويل مي شود درصورتي كه در سيستم برواتي بعد از تحويل جنس قيمت كالا پرداخت مي گردد.

    حواله ارزي
    حواله، دستور پرداخت و يا انتقال وجهي است كه براي بانك كارگزار ارسال به وسيله بانك مزبور پرداخت مي شود:
    حواله‌هاي ارزي به سه طريق انجام مي گردد:
    - حواله‌ي كتبي؛
    - حواله‌ي تلگرافي
    - چك بانكي.

    تهيه فهرست فروشندگان
    به منظور آشنايي با مشخصات فروشندگان و توليد كنندگان و كالاها و مواد مورد نياز، معمولاً سازمانها و موسسات بزرگ توليد نمايندگاني در داخل و خارج از كشور تعيين مي كنند تا در صورت لزوم نسبت به سفارش و خريد كالاي مورد نظر خود اقدام نمايند.
    در سازمانهاي كوچك نيز ضروري است فهرستي ازفروشندگان و شركتهاي مورد معامله تهيه شود تا در مواقع لزومم مورد استفاده قرار گيرد. نحوه ي تهيه‌ي فهرست فروشندگان برحسب نوع توليدات شركتها و موسسات مي باشد. به عنوان مثال:
    شركت توليدي لوازم اداری
    شركت ازمايش
    شركت پخش نو
    پس از تهيه ي فهرست شركتهاي مورد معامله لازم است آدرس دفتر مركزي و نمايندگان آنها در نقاط مختلف كشور و شماره‌ي تلفن آنها يادداشت گردد تا در اسرع وقت بتوان به آنها مراجعه نمود.
    فرم اطلاعات فروشندگان بايد حاوي نكات زير باشد.
    نام فروشنده، شماره تلكس فروشنده، نشاني فروشنده، شمارة تلفن، كد شهر يا كشور، كد توليد كنندگان

     

    خورشید باش که اگر هم بخواهی به کسی نتابی نتوانی
    شما مجاز به پاسخ به اين پست نمي باشيد.