چنانچه در هریک از مراحل نصب یا کاربری نرم‌افزارها به مشکلی برخورد کرده‌اید یا هر سوال، اشکال یا ابهامی در این زمینه دارید، می‌توانید پاسخ خود را ابتدا در مطالب موجود جستجو و در صورت لزوم به عنوان یک مبحث جدید مطرح کنید، تا کارشناسان پشتیبانی به آن پاسخ دهند.

به منظور ثبت سوال جدید و یا پاسخ به موضوعات موجود، ابتدا می بایست از طریق صفحه مربوطه به سامانه وارد شوید. چنانچه نام کاربری دریافت نکرده اید، به صورت رایگان و از طریق صفحه مربوطه، ابتدا در سامانه ثبت نام نمایید.

قبليقبلي Go to previous topic
بعديبعدي Go to next topic
آخرين ارسال 11 آبان 1390 02:05 ب.ظ توسط dadras
پیشنهاد راه حل
�6 پاسخ
مرتب:
شما مجاز به پاسخ به اين پست نمي باشيد.
مولف پيغام ها
dadras
کاربر با تجربه
کاربر با تجربه

--
11 آبان 1390 11:05 ق.ظ
    با سلام :

    شرکتی را تصور کنید که مثلا محصولی مانند صندلی  تولید می کند .
    این محصول پس از تولید 2 سرنوشت دارد .
    1- به انبار برده می شود و برای فروش آنها اقدام می شود .
    2- به انبار برده می شود و برای مصرف داخلی شرکت ذخیره میشود .

    می دانیم که برخورد واحد مالی با این 2 مورد کاملا متفاوت است .
    با مورد اول همانند یک محصول به انبار برده می شود و داستانهای قیمت تمام شده و فروش و...
    در مورد دوم دید داراییهای ثابت به محصول دارند و هزینه های استهلاک و داراییهای کنار گذاشته شده و 30 % میزان استهلاک و خلاصه قصه هایی از این قبیل که کاملا با حالت اول متفاوت است .

    حال ماجرا از اینجا شروع میشود که کالا همان کالاست و با همان کد در درخت کالاها ( نهایتا در یک انبار متفاوت ) فرض کنید روش تعیین بها نیز برای این کالا میانگین است .
    اولا با این توضیحات ( که شاید ایراد بنیادی داشته باشد که روش تعیین بها نباید میانگین باشد ) ما نمی خواهیم قیمت محصولات موجود در انبار ما برای فروش با قیمت داراییهای ثابت ما در انبار جهت نگهداری تداخل کند چرا که در قیمت تمام شده ما تغییر ایجاد می کند که مطلوب نیست .
    دوم اینکه حتما این داراییهای ثابت ما چه در حال استفاده باشند و چه کنار گذاری شده و در انبار باز هم برای آن استهلاک محاسبه میشود ( با نرخ متفاوت ) . که اصلا تصوری از ثبت حسابداری آن با این شرایط ندارم .

    مخلص کلام اینکه برخورد شرکتهای تولیدی را در این شرایط میخواستم بدانم که به چه صورت است ؟
     آیا درست است که این راه حل را پیشنهاد دهیم که :

    کالای با دیدگاه محصول را در انبار محصول و کالاهای با دیدگاه دارایی ثابت را در انبارهای متفاوت قرار دهند و روش تعیین بها را میانگین به تفکیک انبار قرار دهند . و حتی حسابهای اصلی این انبارها را هم از هم جدا کنند به این صورت که یکی موجودی محصول و دیگری مثلا دارایی ثابت ( نمی دانم ) باشد .

    گاها شرکتها اینگونه محصولات را که خود استفاده می کنند مستقما هزینه می کنند ، در این حالت انبار آنها برای کالاهای مورد بحث صرفا ماهیت تعدادی دارد و بحث ریال برای آن مطرح نیست که با یکی بودن این کالاها با کالاهای محصول عملا نشدنی است .

    آیا درست است که 2 کد متفاوت برای این کالا داشته باشند .

    خلاصه دید روشنی نسبت به این داستان ندارم لطفا راهنمایی کنید .
    momeni
    کاربر ارشد
    کاربر ارشد

    --
    11 آبان 1390 11:25 ق.ظ
    سلام

    اصولا کالای "نو" و استفاده نشده مشمول استهلاک نیست. کالای کنارگذاری شده، باید پس از حداقل یکبار استفاده به انبار بازگردانده شود. البته ابن نکته در کل بحث بی‌تاثیر است چرا که از طرف دیگر آنچه سیستم انبار در مورد کالاها باید نگهداری نماید "بهای تمام شده (تاریخی)" است و نه ارزش دفتری. از آنجا که محاسبه استهلاک هیچ تاثیری در بهای تمام شده کالا ندارد، اینکه کالای تولید شده بعدا قرار است به چه استفاده‌ای برسد، اصولا از دید سیستم انبار مخفی است (و تاثیری هم در آن ندارد).

    در ضمن اینکه شرکتها محصولی که خود استفاده می‌کنند را مستقیم هزینه می‌کنند به زمان تنظیم رخداد خروج مربوط است و طرف حساب آن رخداد - حساب موجودی کالا (یعنی تا زمانی که استفاده یا فروخته نشده است) از این رفتار تاثیری نمی‌گیرد.

    امیدوارم توضیح کافی بوده باشد
    ارادت
    molaei
    کاربر پیشرفته
    کاربر پیشرفته

    --
    11 آبان 1390 11:56 ق.ظ
    ارسال توسط dadras در 11 آبان 1390 11:05 ق.ظ 
    1-  ما نمی خواهیم قیمت محصولات موجود در انبار ما برای فروش با قیمت داراییهای ثابت ما در انبار جهت نگهداری تداخل کند چرا که در قیمت تمام شده ما تغییر ایجاد می کند که مطلوب نیست .

    2- دوم اینکه حتما این داراییهای ثابت ما چه در حال استفاده باشند و چه کنار گذاری شده و در انبار باز هم برای آن استهلاک محاسبه میشود ( با نرخ متفاوت ) . که اصلا تصوری از ثبت حسابداری آن با این شرایط ندارم .

    دادرس جان، در مورد 1: همان طور که جناب آقای مومنی هم فرمودند، محل استفاده این کالا، هر چه که باشد، تا زمان نگهداری در زمان انبار، نه تغییری در حساب موجودی این کالا ایجاد می کند و تغییری در بهای آن. شما محصولی را تولید کرده اید و به انبار منتقل نموده اید. طبیعتا این کالا با نرخ بهای تمام شده اش وارد انبار شده است. چه مصرف شود، چه به فروش برسد و چه به عنوان دارایی ثابت تحویل مجموعه شود، با همان نرخ ورودی، از انبار خارج خواهد شد.
    تنها چیزی که تغییر می کند، طرف حساب رخداد خروج خواهد بود.

    در مورد 2: به لحاظ قانونی و علمی، اطلاعی از نحوه محاسبه استهلاک دارایی ثابت نو (استفاده نشده) ندارم. اما طبق گفته جناب آقای مومنی، اگر این کالاها مشمول استهلاک نباشند، هیچ مشکلی نخواهیم داشت.
    dadras
    کاربر با تجربه
    کاربر با تجربه

    --
    11 آبان 1390 12:02 ب.ظ
    با توجه به پاسخ شما و صحبتهای حضوری انجام شده با شما فکر کنم به این صورت نتیجه گیری شد که :

    اولا حتما این 2 کالا ، یعنی صندلی نو برای فروش و صندلی استفاده شده و باز گشت داده شده به انبار اصلا یک کالا نیستند . چرا که نمیتوان صندلی استفاده شده را به قیمت نو فروخت و عملا کارایی یکسانی برای ما ندارند .

    دوما اینکه اصلا عملیات برگشت به انبار برای این کالا نباید در سیستم انبار درج شود . چون در زمان مصرف شدن دارایی برای آن استهلاک محاسبه شده و ذخیره استهلاک و استهلاک انباشته و .... ، و در حال حاضر انبار برای این کالا صرفا یک محل نگهداری است ( سیستم داراییهای ثابت ) و حساب داراییهای جاری اصلا دخیل نیست . یا به بیان دیگر زمانی که برای بار اول این کالا از انبار خارج شد و به حساب مثلا داراییهای ثابت وارد شد دیگر سیستم انبار کاری با آن ندارد و کنترل ارزش ریالی آن و تعداد آن با سیستم داراییهای ثابت است نه انبار .

    خلاصه اینکه اساسا این دو مطلب ارتباطی به هم ندارند .
    momeni
    کاربر ارشد
    کاربر ارشد

    --
    11 آبان 1390 12:18 ب.ظ
    سلام

    به نظرم بحث به صورت دقیق در پست‌های جناب مولایی و جناب دادرس جمع شده است - فقط دو نکته را (آهسته) یادآوری می‌کنم

    * دارایی کنارگذاری شده لزوما به انبار منتقل نمی‌شود. ممکن است در همان "محل نگهداری" مربوط به آخرین باری که دارایی در حال استفاده بوده است، کنارگذاری شده تلقی شود.

    * تاریخ خرید (کسب یا ساخت) دارایی و تاریخ شروع استهلاک با هم متفاوت هستند - این تفاوت ممکن است به معنی این باشد که برای دارایی "نو" (استفاده نشده) استهلاک محاسبه نمی‌شود. اما در حالت‌های خاصی برای دارایی‌هایی که عمر مفید دارند (حتی به صورت استفاده نشده) یا تاریخ مصرف و یا دوره سرویس دارند ممکن است ملاحظات دیگری در تعیین تاریخ شروع استهلاک وجود داشته باشند. نکته قابل توجه این است که از زمانی که یک کالا به عنوان دارایی شناسایی می‌شود، قاعدتا دیگر نباید به عنوان موجودی مواد و کالا گزارش شود. خواه استهلاک داشته باشد یا نه. مسئولیت دارایی به عهده سیستم دارایی‌های ثابت است و بحث‌های ارزش دفتری و استهلاک انباشته و مانند آن. به هر حال در بحث ما تفاوتی ایجاد نمی‌کند و نتایجی که قبلا گرفتیم صحیح هستند.

    ارادت
    j-mohajeri
    کاربر
    کاربر

    --
    11 آبان 1390 01:03 ب.ظ
    سلام

    موردی که شما فرمودید برای یک شرکت شاید در سال 2 یا 3 بار اتفاق بیافتد ولی بهر حال خروج این جنس برای هر موردی که باشد در همان زمان خروج رخداد آن مشخص خواهد شد.
    ما بروش زیر عمل میکینیم:

    1- تولید صندلی :

    واحد تولید : اعلام و درخواست از انبار جهت تحویل

    انبار : دریافت صندلی توسط انبار و صدور رسید تولید در کد محصولات با رخداد دریافت از تولید

    حسابداری انبار : انبار محصول ***
    کار درجریان ***

    2 - فروش صندلی:

    واحد فروش : صدور درخواست تحویل کالای فروخته شده

    انبار : تحویل صندلی به مشتری و صدور حواله (فروش) از همان کد با رخداد فروش

    حسابداری انبار : قیمت تمام شده کالای فروش رفته ***
    انبار محصول ***

    فروش :صدور فاکتور

    حسابداری : تایید سند فروش (بدهکاران تجاری ***
    فروش **** )


    3 - مصرف صندلی :

    واحد مربوطه : صدور درخواست

    انبار : تحویل صندلی به واحد مربوطه و صدور حواله (مصرف) از همان کد با رخداد مصرف

    حسابداری انبار : هزینه یا حساب اثاثه اداری ***
    انبار محصول ***

    در صورتیکه صندلی مستعمل و برگشت شود هم دیگر جایی در انبار محصول ندارد


    البته تمامی توضیحات را آقای مومنی و مولایی در بالا داده بودند من فقط بصورت روال مجددا مطرح نمودم.
    dadras
    کاربر با تجربه
    کاربر با تجربه

    --
    11 آبان 1390 02:05 ب.ظ
    با تشکر از اساتید بزرگوار آقایان مومنی و مهاجری و دوست عزیم آقای مولائی

    مطلب کاملا جا افتاد ، اشتباه اصلی بنده در آنجا بود که کالای مصرفی خارج شده از انبار را پس از استفاده اگر به انبار باز میگشت دوباره برگشت خروج می زدم و با توجه به استهلاکات محاسبه برای آن و بحث متفاوت بودن کالاهای نو و مستعمل و خلاصه اینکه کلیت جریان درست از آب در نمی آمد . ممنون از توضیحات مکفی همه بزرگواران .
    شما مجاز به پاسخ به اين پست نمي باشيد.