چنانچه در هریک از مراحل نصب یا کاربری نرم‌افزارها به مشکلی برخورد کرده‌اید یا هر سوال، اشکال یا ابهامی در این زمینه دارید، می‌توانید پاسخ خود را ابتدا در مطالب موجود جستجو و در صورت لزوم به عنوان یک مبحث جدید مطرح کنید، تا کارشناسان پشتیبانی به آن پاسخ دهند.

به منظور ثبت سوال جدید و یا پاسخ به موضوعات موجود، ابتدا می بایست از طریق صفحه مربوطه به سامانه وارد شوید. چنانچه نام کاربری دریافت نکرده اید، به صورت رایگان و از طریق صفحه مربوطه، ابتدا در سامانه ثبت نام نمایید.

قبليقبلي Go to previous topic
بعديبعدي Go to next topic
آخرين ارسال 24 اردیبهشت 1402 02:09 ب.ظ توسط momeni
ارتباط بین سیستم انبار و سیستم خرید
�1 پاسخ
مرتب:
شما مجاز به پاسخ به اين پست نمي باشيد.
مولف پيغام ها
acccenter
کاربر جدید
کاربر جدید

--
24 اردیبهشت 1402 11:44 ق.ظ

    درود خدمت همه دوستان عزیز 

    من یک سوال داشتم که البته مربوط به نوسا نیست و بیشتر تحلیل سیستمی از دو سیستم خرید و انبار هست 

    فرض کنید من میخواهم هم در سیستم انبار و هم در سیستم خرید سند حسابداری صادر گردد به عنوان مثال : رسید انبار شماره یک  کالای آب معدنی 10 عدد به فی 1000 ریال رسید می شود ( موجودی کالا بدهکار- حساب کنترل خرید با تفصیل تامین کننده بستانکار ) و در زمان ثبت فاکتور خرید بر مبنای رسید انبار  ولی با توجه به فاکتور خرید دریافت شده ، فاکتور خرید ثبت می گردد ( حساب کنترل خرید با تفصیل تامین کننده بدهکار- حسابهای پرداختنی با تفصیل تامین کننده بستانکار) - با توجه به این روش نحوه رسید انبار در زمان برگشت از فروش که طبق روش فوق باید یک رسید انبار صادر گردد و یک فرم برگشت از فروش به چه نحو خواهد بود؟ ( سند حسابداری ) 

    و مورد بعد اینکه با توجه به اینکه ممکن است بخواهیم تعداد رسید انبار را اصلاح کنیم  آیا فاکتور خرید هم باید ویرایش گردد؟ ( چه به صورت سیستمی یا یه صورت دستی ) 

    و مورد آخر اینکه شناسایی ارزش افزوده در زمان رسید انبار باید صورت گیرد یا در زمان صدور فاکتور خرید

    momeni
    کاربر ارشد
    کاربر ارشد

    --
    24 اردیبهشت 1402 02:09 ب.ظ
    سلام

    برگشت فروش از نظر عملیات مالی با رسید انبار تفاوت دارد - رخداد و برگه‌ی جداگانه‌ای است و الگوی مالی آن باید وارون حواله‌ی فروش باشد (حتما به کنترل خرید ارتباطی ندارد).

    اگر اصلاحی که در رسید انبار انجام می‌شود منجر به تغییر اقلام منعکس شده در سند هزینه خرید شود یا اگر بهایی که به حساب کنترل خرید برده شده است تفاوت کرده باشد قاعدتا باید این تفاوت در برگه‌ی هزینه‌ی خرید (و سند مربوط به آن) نیز منعکس شود - یعنی اصلاح شود.

    شناسایی ارزش افزوده کاملا بستگی به هر هزینه (در اینجا خرید) دارد. اگر کالا از انواعی است که می‌توانید ارزش افزوده‌ی پرداخت شده بابت آنرا مطالبه کنید، پس ارزش افزوده‌ی پرداختی نباید در بهای تمام شده‌ی کالا لحاظ شود (و باید به حساب جداگانه - مثلا ارزش افزوده دریافتنی یا با ثبت بدهکار در همان ارزش افزوده پرداختنی) برده شود. در این حالت اثری از ارزش افزوده در رسید انبار وجود نخواهد داشت. اما اگر کالا از انواعی است که به تولید یا کسب و کار مربوط نیست و به هر صورت ارزش افزوده‌ی آن به عنوان اعتبار قابل قبول نیست، ارزش افزوده، بخشی از بهای تمام شده‌ی کالا خواهد بود و جمع ارزش خرید و ارزش افزوده (بدون تفکیک) باید در رسید انبار به عنوان بهای کالای وارده لحاظ شود. در هر دو صورت، البته، در برگه‌ی هزینه‌ی خرید باید ارزش افزوده را ثبت نمایید.
    شما مجاز به پاسخ به اين پست نمي باشيد.