چنانچه در هریک از مراحل نصب یا کاربری نرم‌افزارها به مشکلی برخورد کرده‌اید یا هر سوال، اشکال یا ابهامی در این زمینه دارید، می‌توانید پاسخ خود را ابتدا در مطالب موجود جستجو و در صورت لزوم به عنوان یک مبحث جدید مطرح کنید، تا کارشناسان پشتیبانی به آن پاسخ دهند.

به منظور ثبت سوال جدید و یا پاسخ به موضوعات موجود، ابتدا می بایست از طریق صفحه مربوطه به سامانه وارد شوید. چنانچه نام کاربری دریافت نکرده اید، به صورت رایگان و از طریق صفحه مربوطه، ابتدا در سامانه ثبت نام نمایید.

قبليقبلي Go to previous topic
بعديبعدي Go to next topic
آخرين ارسال 31 مرداد 1399 09:10 ق.ظ توسط momeni
مشکل سند دریافت و پرداخت
�9 پاسخ
مرتب:
شما مجاز به پاسخ به اين پست نمي باشيد.
مولف پيغام ها
vahid farzanifar
کاربر جدید
کاربر جدید

--
26 مرداد 1399 01:23 ب.ظ

    با سلام و عرض خسته نباشید.

    من در سیستم دریافت و پرداخت چکهای دریافتی از مشتریان را طبق روال سند می زنم. در خصوص چک شماره 653640 که به صورت هایلات اب در اسکرین شات مشخص گردیده مشکلی دارم که به عرض می رسانم.

    در سال 1398 طی چکی که از مشتری دریافت نموده ام ابتدا سند اسناد نزد صندوق بدهکار و سپس پیش دریافت بستانکار نموده و سپس کلید f9 سند را ذخیره و مجدد در همان سند واگذاری چک به بانک را طبق روال انجام داده ام که ثبت ان به صورت اسناد در جریان وصول بدهکار و اسناد نزد صندوق بستانکار با هایلات زرد رنگ مشخص گردیده است لازم به ذکر است که در اسکرین شات اگر ترتیب ابتدا در جریان وصول و سپس نزد صندوق خورده صرفاً به خاطر سورت شدن سند بر اساس کد حساب میباشد.

    در سال 1398 سیستم بسته و در سال 1399 1399/02/27 این چک برگشت خورده و می خواهم سند برگشتی بزنم . وقتی طبق روال سند دریافت و پرداخت برگشت چک را سند میزنم به جای اینکه سند بزند صندوق برگشتی بدهکار و اسناد در جریان وصول بستانکار سیستم سند صندوق برگشتی بدهکار و اسناد نزد صندوق بستانکا را می زند که اصلا این مبلغ دیگر با توجه به سند سال 1398 نزد صندوق خارج شده و موجود نمی باشد اسکرین شات 2

    در آخر برای اینکه مطمئن بشم سند چه می خورد فرض را بر وصول چک گزاشتم و طبق روال سند دریافت و پرداخت اقدام و باز به جای اینکه سند بانک بدهکار و اسناد در جریان وصول بستانکار زده شود سند بانک بدهکار و اسناد نزد صندوق بستلانکار ایجاد گردید. خواهشمند است نسبت به رفع مشکل اینجانب را هنمایی فرمائید با سپاس

     

     

    اسکرین شات دوم

     

    اسکرین شات سوم

    پيوست ها
    momeni
    کاربر ارشد
    کاربر ارشد

    --
    26 مرداد 1399 02:44 ب.ظ
    سلام

    اشکالی وجود دارد که انشالله با اطلاعات تکمیلی و راهنمایی شما کشف و رفع خواهیم کرد.

    برای هر مدرک دریافت و پرداخت "موجود" یعنی دارای مانده، سیستم تشخیص می‌دهد که این مانده در کدام ترکیب حساب و تفصیلی است. به دلیلی، سیستم تصور می‌کند که مانده‌ی این مدرک در اسناد دریافتنی نزذ صندوق است در حالی که با توجه به رویه‌ی انجام شده این مانده باید در اسناد در جریان وصول تشخیص داده می‌شد.

    این وضعیت قاعدتا باید با تفکیک عملیات حساب به مدارک (تحلیل) قابل رویت باشد - لطفا کنترل بفرمایید که آیا در آنجا هم مدرک در اسناد دریافتنی بازنمایی می‌شود یا در اسناد در جریان وصول.

    انتقال مدارک (چک‌ها) از سال 98 به 99 چگونه بوده است؟ آیا در سند انتقال (بستن دریافت و پرداخت) هم به همین صورت نادرست انتقال یافته است؟

    ریزعملیات مدرک (چک) را بررسی فرمایید. آیا ثبت‌ها همان است که انتظار داریم؟

    برای بررسی بیشتر در خدمت هستیم
    vahid farzanifar
    کاربر جدید
    کاربر جدید

    --
    28 مرداد 1399 08:24 ق.ظ

    با درود فراوان 

    ممنون از پیگیری شما

    در خصوص موارد مطروحه توسط شما به عرض می رسانم در گزارش خروجی تفکیک عملیات حساب به مدارک از منوی تحلی در اسکرین شات به پیوست ارائه شده که در خصوص چک مذکور در اسناد نزد صندوق و اسناد در جریان وصول موجود می‌باشد.اسکرین شات اول اسناد نزد صندوق -اسکرین شات دوم اسناد در جریان وصول

     

    اسکرین شات 2

     

    انتقال اسناد اختتامیه 98 و افتتاحیه 99 هم به صورتصحیح صورت گرفته که اسکرین شات 3 و 4 در ادامه موید این امر میباشد.

     

    اسکرین شات 4

     

    ریز عملیات مدرک هم به شرح اسکرین 5 می باشد که در آن گردش بستانکار اسناد نزد صندوق و دو گردش بدهکار به ترتیب اسناد در جریان وصول و اسناد نزد صندوق را نمایش می دهد

    اسکرین شات 5

     

    با سپاس فراوان
     

    پيوست ها
    vahid farzanifar
    کاربر جدید
    کاربر جدید

    --
    28 مرداد 1399 11:07 ق.ظ

    سلام 

    اصلاحی خروجی گزارش تفکیک عملیات حساب به مدارک (تحلیل)

    پيوست ها
    momeni
    کاربر ارشد
    کاربر ارشد

    --
    28 مرداد 1399 12:07 ب.ظ
    سلام

    خیلی از شما ممنونم - بسیار جالب و دقیق گزارش فرمودید.

    منظور ما از مدرک "موجود" با پیروی از نام‌گذاری‌های انجام شده در خود سیستم، این بود که مدرک در یک حساب یا ترکیب حساب و تفصیلی "مانده" داشته باشد. این وضعیت در اسکرین شات دوم مشاهده نمی‌شود که البته ممکن است خود شما هم متوحه شده باشید و آخرین تصویر جایگزین تصویر دوم باشد.

    اگر چنین باشد نتیجه می‌گیریم که مدرک فقط در اسناد در جریان وصول موجود است و در اسناد دریافتنی نزد صندوق موجود نیست. با این همه در استفاده از روال مدرک را از حساب نزد صندوق بازمی‌گرداند.

    تنها نکته‌ای که به احتمال بسیار زیاد در ابتدای برخورد با مشکل انجام داده‌اید (ولی یادآوری آن ضرری ندارد) اجرای گزینه‌ی بررسی درستی عملیات مدارک از منوی سند است. اگر این گزینه هم خطایی را گزارش نکرد لطفا برای بررسی بیشتر مشکل و ارسال نمونه داده برای ما با همکاران بخش پشتیبانی تماس بگیرید.

    ارادت
    momeni
    کاربر ارشد
    کاربر ارشد

    --
    28 مرداد 1399 02:32 ب.ظ

    سلام مجدد

    با بررسی بیشتر شکل‌های دقیقی که ارسال فرمودید یک نکته‌ی دیگر به نظر رسید.

    در یک سند دریافت و پرداخت همزمان دریافت چک از مشتری و واگذاری آن به بانک را مستند فرموده‌اید که قاعدتا چنین است:

    مشتری بس
    نزد صندوق بد
    نزد صندوق بس
    در جریان وصول بد

    حال اگر قرار باشد سطرها به ترتیب بد و بس مرتب شوند قاعدتا باید داشته باشیم

    نزد صندوق بد
    در جریان وصول بد
    مشتری بس
    نزد صندوق بس

    در تعیین حساب و تفصیلی در زمان ادامه‌ی کار با یک مدرک موجود آنچه مهم است، آخرین سطر بدهکار چک است (با توجه به ماهیت دریافتنی) که در مثال فوق باید حساب در جریان وصول باشد.

    اما آنچه از ریزعملیات مدرک در یکی از شکل‌های شما (شماره 5) بر می‌آید چنین است:

    نزد صندوق بس
    در جریان وصول بد
    نزد صندوق بد

    البته در شکل ابتدای، حسابها نیامده‌اند اما از نوع مبلغ و شرح عملیات به نظر می‌رسد به همین ترتیبی که عرض شد باشد.
    در این وضعیت، اینکه سطر بستانکار بالاتر قرار گرفته است به کنار، سطرهای بدهکار ترتیب نادرستی دارند؛ یعنی ابتدا بدهکار درجریان وصول و پس از آن بدهکار نزد صندوق (نخستین رخداد مدرک) آمده است. اگر این شکل بازنمایی کننده‌ی ترتیب سطرهای بدهکار در سند باشد وضعیتی که گزارش فرمودید پیش می‌آید و طبیعی هم هست: سیستم تشخیص داده که مدرک، موجود است و مانده‌ی آن (بدهکار) با ماهیت مدرک (دریافتنی) مطابقت دارد. برای تشخیص حساب و تفصیلی‌ها به سراغ آخرین رخدادِ هم ماهیت با مدرک (بدهکار) می‌گردد و در وضعیتی که دیده شد این رخداد، مربوط به اسناد نزد صندوق است.

    پس به نظر می‌رسد که اشکالی وجود نداشته باشد - فقط ترتیب سطرها در سند دریافت و پرداخت ابتدایی نادرست است.

    ارادت
     

    vahid farzanifar
    کاربر جدید
    کاربر جدید

    --
    29 مرداد 1399 10:07 ق.ظ

    درود فراوان

    از پاسخگویی شما صمیمانه سپاسگزار هستم ولی خدمت شما عرض کنم که نحوه سند زدن  ما در سیستم دریافت و پرداخت به اینگونه هست که ابتدا سند نزد صندوق بدهکار و مشتری بستانکار می شود. سپس کلید f9 سند ذخیره و مجدد در همان سند با زدن گزینه ویرایش سند ؛ سند در جریان وصول بدهکار می شود و سند نزد صندوق بستانکارمی گردد (لازم بذکر است اگر قبل از الین سند ؛ سند مربوط به نزد صندوق بدهکار و مشتری بستانکار نخورده باشد نمی توان طبق روال آن چک را در باکس مربوط مشاهده و از نزد صندوق خارج و به حساب در جریان لحاظ نمود) بنابراین از لحاظ اپراتوری که این سند را اعمال نموده هیچ اشکالی موجود نمی باشد. همچنین لازم بذکر است که در کدینگ تعریف شده ابتدا اسناد در جریان وصول با کد 1301 می باشد و اسناد نزد صندوق با کد 1302 که سیستم سورت این موراد را بر اساس کد اعمال می نماید نه بدهکار و بستانکار که این موضوع به نظر منتفی می باشد. با همه این تفاسیر آنچه به نظر میرسد اینگونه هست که اشکالی از لحاظ ثبت سند موجود نمی باشد و علت اینکه چرا سیستم در گزارش ریز عملیات به این نحو نمایش میدهد برای اینجانب سوال می باشد.

    momeni
    کاربر ارشد
    کاربر ارشد

    --
    29 مرداد 1399 11:27 ق.ظ

    سلام

    ترتیب پیش‌فرض سطرها در ریزعملیات مدرک چنین است: تاریخ و شماره سند / نوع مبلغ برحسب ماهیت مدرک / ترتیب رخداد در سند

    در تصویری که ارائه فرمودید اینکه بستانکار در ابتدا آمده (که عرض کردم "به کنار" )  ناشی از ماهیت چک بوده. در دریافتنی‌ها آخرین رخدادهای مهم بدهکارها هستند. اما اینکه سطرهای بدهکار به صورتی که تصویر شده است آمده‌اند "حتما" ناشی از این است که در سند دریافت و پرداخت سطر مربوط به "اسناد نزد صندوق" پس از سطر "اسناد در جریان وصول" درج شده است و به همین دلیل به عنوان آخرین رخداد بدهکار برای یک مدرک دریافتنی شناسایی شده است. کد حساب در این عملیات هیچ نقشی ندارد...

    مگر آنکه سند برحسب کد حساب مرتب شده باشد - اینکه فرمودید "سیستم سورت این موارد را بر اساس کد اعمال می‌نماید" در ابتدا مرا گیج کرد. تا اینکه به یاد آوردم که در فرآیند تایید اسناد دریافت و پرداخت و تبدیل آنها به سند حسابداری کد حساب در ترتیب لحاظ می‌شود و به این ترتیب بدون اینکه کاربر نقشی داشته باشد، با توجه به کدینگ شما اسناد در جریان وصول پیش از اسناد نزد صندوق قرار می‌گیرند و همین می‌شود که گزارش فرمودید.

     

    برای رفع این مشکل در این وضعیت چند راه داریم: یکی اصلاح دستی ترتیب سطرهای سند حسابداری تایید شده‌ی حاصله و قرار دادن سطر در جریان وصول پس از سطر نزد صندوق است. دیگر اینکه از امکانی که در Admin در مشخصات سیستم / صفحه اسناد داریم استفاده شود: "در تایید اسناد ترتیب ابتدایی حفظ شوند" - که این البته روی سندهایی که از قبل موجود هستند تاثیری ندارد. راه سوم این است که اندکی تغییری در کدینگ اعمال کنید و اسناد درجریان را پس از نزد صندوق قرار دهید. این راه حل سوم هم از این به بعد کارآیی دارد و مشکل سند حسابداری تایید شده‌ی موجود را رفع نمی‌کند.

    همانطور که عرض کردم در این وضعیت همین رفتار از سیستم قابل انتظار است. اصلاح آن هم صرفا با اصلاح ترتیب سطرها و قرار دادن سطر درجریان وصل، پس از سطر نزد صندوق میسر خواهد بود - این عمل در سند حسابداری ناشی از تایید سند دریافت و پرداخت میسر است.

    ارادت

    vahid farzanifar
    کاربر جدید
    کاربر جدید

    --
    30 مرداد 1399 08:48 ق.ظ

    درورد 

    قبلل از هر چیز عذر خواهی از اینکه بیش از حد مزاحم اوقات شما و همکاران عزیزتان شدم . صمیمانه از شما و همکاران عزیزتان در واحد پشتیبانی نوسا که واقعا پیگیر موضوع هستند کمال تشکر را دارم.

    صرفاً موضوعی که مطرح نمودید را متوجه شدم و فکر می کنم پاسخ شما  این می باشد که سورت سیستم در دریافت و پرداخت درست می باشد ولی زمانی که اسناد در سیستم حسابداری تایید می شود سیستم سورت را بر اساس کدینگ اعمال می نماید و راه حل مشکل قطعا همانگونه که شما عرض نموده اید می باشد.

    ولی بنده در خصوص این موضوع از لحاظ حسابداری عرض می کنم که با توجه به اینکه مانده اسناد نزد صندوق صفر می گردد قاعدتا دیگر نمی تواند بستانکار شود و اگر این اتفاق حاصل گردد ما با حسابی که دارای خلاف ماهیت می باشد مواجه میشویم فلذا اینکه سیستم آیا امکان این را دارد به جای اینکه از روی آخرین مدرک سند جدید را ایجاد کند به دنبال جستجو در مانده حساب ها باشد و سند را بر اساس اینکه  آیا واقعا در آن سرفصل حساب  قابل ثبت می باشد ایجاد نماید تا با مانده خلاف ماهیت مواجه نباشیم بحثی سیستمی می باشد و قطعا با تسلط و تخصصی و دانشی که شما و همکارانتان در حوزه سیستمی دارین و اینکه تا چه حداصلا این موضوع قابل طرح می باشد  بحثی جدا هست  که بنده در این خصوص تسلط ؛ تخصصی و سواد کافی ندارم و فکر میکنم موضوع  میتواند به عنوان یک فرضیه قابل طرح  و  مورد کنکاش باشد.

    با سپاس

    momeni
    کاربر ارشد
    کاربر ارشد

    --
    31 مرداد 1399 09:10 ق.ظ
    سلام

    از لطف شما خیلی ممنونم

    نکته‌ای که اشاره فرمودید به صورت اصولی صحیح به نظر می‌رسد اما به صورت عمومی و با کاربرد همگانی قابلیت پیاده‌سازی ندارد.

    وقتی ما یک حساب یا تفصیلی یا نهاد را بررسی می‌کنیم با ترکیب واضحی از حساب و تفصیلی‌ها سروکار داریم و می‌توانیم تشخیص دهیم که در این ترکیب به خصوص چه مدارکی مانده دارند. به همین دلیل است که در گزارش‌ها پاسخ صحیح ارائه می‌شود + در حین انتخاب مدارک موجود در روال‌ها + سند انتقال مدارک دریافت و پرداخت (اختتامینه و افتتاحیه). به عبارت دیگر در کار با این مفهوم و حتی پیاده‌سازی آن هیچ مشکل اساسی وجود ندارد.

    اما در مسیر معکوس، یعنی وقتی یک مدرک دریافت و پرداخت داریم و می‌خواهیم آخرین وضعیت آنرا برگشت بزنیم هیچ ایده‌ای نداریم که به چه تفکیک یا ترکیبی باید مانده مدرک را بررسی کنیم - حساب و کدام تفصیلی‌ها. در این پست فقط به حساب توجه داشتیم در حالی که تفصیلی 1 هم مقدار داشت و الآن برای ما مشخص نیست که آن تفصیلی جزیی از نهاد است (یعنی باید در مانده گرفتن از مدرک لحاظ شود) یا از جنبه‌ی دیگری درج شده است - مثلا صرفا برای یادآوری شخصی که این چک را صادر کرده است. ضمن اینکه تا آخرین رخداد را تشخیص نداده باشیم نمی‌توانیم ترکیب حساب و تفصیلی‌ای که برای مانده باید در نظر داشته باشیم را بدانیم - که این تشخیص آخرین رخداد همان کاری است که از ابتدا مشکل را ایجاد کرده است.

    به همین دلیل جایگزین منطقی برای یک خواسته‌ی منطقی ولی غیرقابل پیاده‌سازی این بوده که به آخرین رخداد مطابق با ماهیت مدرک توجه کنیم و هر چه در آن رخداد بوده (اعم از اینکه مربوط به نهاد باشد یا خیر) را بازگردانیم. این وضعیت در 99 درصد از مواقع کار می‌کند و در حالت‌هایی که کار نمی‌کند، اصلاح وصعیت به سادگی و حتی به صورت اصلاح مستقیم سطر در سند دریافت و پرداخت (پس از درج خودکار سطرها توسط سیستم) میسر است. پس به عنوان روش جایگزین امتیاز مطلوبی دارد.

    آنچه در این سناریو دیده نشده بود این بود که در یک سند، مدرک، دریافت و در همان سند به بانک واگذار شود + ولی تا سال آینده تکلیف‌اش معلوم نشود + در این حین تایید به سند حسابداری و انتقال به سال آینده رخ دهد + در تنظیمات سیستم ترتیب ابتدایی سطرهای سند دریافت و پرداخت درخواست نشده باشد + حساب اسناد نزد صندوق پس از حساب اسناد در جریان وصول در کدینگ حساب‌ها تعریف شده باشند. اگر هر یک از این موارد برقرار نبودند روش ساده شده‌ی جایگزین ما برای کار کافی بود. مجموعه‌ی این شرایط همان یک درصد از مواردی بودند که پیش از این اشاره شد.

    ارادت
    شما مجاز به پاسخ به اين پست نمي باشيد.