چنانچه در هریک از مراحل نصب یا کاربری نرم‌افزارها به مشکلی برخورد کرده‌اید یا هر سوال، اشکال یا ابهامی در این زمینه دارید، می‌توانید پاسخ خود را ابتدا در مطالب موجود جستجو و در صورت لزوم به عنوان یک مبحث جدید مطرح کنید، تا کارشناسان پشتیبانی به آن پاسخ دهند.

به منظور ثبت سوال جدید و یا پاسخ به موضوعات موجود، ابتدا می بایست از طریق صفحه مربوطه به سامانه وارد شوید. چنانچه نام کاربری دریافت نکرده اید، به صورت رایگان و از طریق صفحه مربوطه، ابتدا در سامانه ثبت نام نمایید.

قبليقبلي Go to previous topic
بعديبعدي Go to next topic
آخرين ارسال 11 مرداد 1397 11:04 ق.ظ توسط debrahimi
نتیجه رخداد تأثیر در برگشت از خرید
�4 پاسخ
مرتب:
شما مجاز به پاسخ به اين پست نمي باشيد.
مولف پيغام ها
debrahimi
کاربر
کاربر

--
09 مرداد 1397 05:41 ب.ظ
    با عرض سلام و خسته نباشید

    سناریوی برگشت از خریدی به صورت زیر اتفاق می‌افتد:
    ۱- کالایی خریداری می‌شود و سند خرید کالا ثبت می‌شود و تأمین کننده بستانکار می‌شود (از حساب کنترل خرید استفاده نمی‌شود).
    ۲- مدتی بعد قسمتی از این محموله برگشت می‌خورد. طبیعتا رخدادهای تأثیر متعددی در سیستم ثبت می‌شود.
    ۳- بعد از مدتی دیگر، قسمتی دیگر از همان محموله برگشت می‌خورد. این دفعه هم رخدادهای تأثیر ثبت می‌شوند.
    اتفاق جالبی که می‌افتد این است که رخداد برگشت از خرید اول هم جزئی از رخدادهایی است که تحت تأثیر برگشت دوم قرار گرفته‌اند (هر چند فی رخداد از مرجع خوانده شده نه با محاسبات). رخداد تأثیری ثبت شده که طرف حساب آن بستانکاران تجاری است، یعنی با برگشت از خرید دوم مانده بستانکاری تأمین کننده هم تحت تأثیر قرار می‌گیرد (تأثیری اضافه بر دو سطر بدهکاری ناشی از اصل رخداد برگشت از خرید).

    آیا بهتر نیست هنگام ثبت رخدادهای تأثیر سری دوم، رخداد برگشت از خرید اول استثنا شود؟ به طور کلی، آیا در هر رخداد برگشت بهتر نیست سایر برگشتهای متصل به رخداد اصلی شناسایی شوند و از تأثیر معاف شوند؟

    با تشکر
    داود ابراهیمی
    مدیریت پایدار
    momeni
    کاربر ارشد
    کاربر ارشد

    --
    09 مرداد 1397 06:00 ب.ظ
    سلام

    سنجش بهتر و بدتری مطرح نیست. محاسبات صحیح باید چگونه باشد؟ منظورم این است که اگر وضعیت فعلی محاسبه‌ی نادرستی را نشان می‌دهد، خوب، حتما باید اصلاح شود ولی اگر محاسبات صحیحی را بازنمایی می‌کند باید حتما به همین صورت باشد. در انبار اصلا بهای واحد (فی) نقشی ندارد. همه‌ی عملیات مبتنی بر کل بها و مقدار انجام می‌شود. تفاوت‌هایی که در سناریوی شما اشاره می‌شوند، قاعدتا، باید مربوط به نحوه‌ی روندکردن حاصل یک ترکیب ضرب و تقسیم باشند. اگر چنین است به نظر بنده وضعیت صحیحی است اما اگر محاسبات به اشتباه انجام می‌شوند حتما اشکالی در کار ما است که در آن صورت لطفا با ذکر مثال از حاصل محاسبات توضیح بیشتری ارائه کنید تا برای بررسی بیشتر در خدمت باشیم.

    ارادت
    debrahimi
    کاربر
    کاربر

    --
    10 مرداد 1397 12:16 ب.ظ

    سلام

    متأسفانه نتوانستم منظور را برسانم. به سند و شرح رخداد زیر توجه فرمایید:

     

    برداشت بنده از رخداد تأثیر این است که مبلغ رخدادهای خروجی که بر مبنای فایفو یا میانگین محاسبه شده اند را اصلاح مینماید. اما مشاهده می شود که بر رخداد برگشت خرید دوره قبل (که مبلغ آن دستی وارد شده است) هم تأثیر گذاشته شده است. نتیجتا حساب بستانکاران تجاری هم تحت تأثیر واقع شده است. یعنی یک برگشت فروش (یا برگشت خرید یا هر برگشت دیگری) میتواند منجر به مغایرت در حساب بستانکاران شود. سؤال بنده از علت این واقعه بود.

     

    با تشکر 

    momeni
    کاربر ارشد
    کاربر ارشد

    --
    10 مرداد 1397 01:31 ب.ظ
    سلام

    بهای برگشت خرید دوره قبل به صورت دستی تعیین نمی‌شود. این نوعی از خروج است که بهای آن توسط سیستم تعیین می‌شود و حتما تحت تاثیر اصلاحات هم قرار می‌گیرد. توجه بفرمایید که وقتی صحبت از دوره‌ی قبل است، سیستم نمی‌تواند همان بهای خرید را از ارزش کالای موجود در انبار کسر نماید و به همین دلیل همانند یک خروج عادی بهای کالای خارج شده از انبار را محاسبه می‌کند. اینکه طرف حساب این بها چه باید باشد و به چه صورت باید آنرا با فروشنده تسویه نمود بحث جداگانه‌ای است.

    به مثال FIFOی زیر توجه کنید:

    دوره‌ی قبل

    خرید 10 عدد 1000 ریال

    دوره‌ی جاری

    خرید 10 عدد 3000 ریال
    فروش 15 عدد 2500 ریال (10 عدد 100 ریالی و 5 عدد 300 ریالی)
    برگشت خرید دوره قبل 1 عدد 300 ریال (فقط 300 ریالی در انبار باقی مانده است)
    برگشت فروش 15 عدد 2500 ریال
    **** حال برگشت خرید دوره‌ی قبل باید به بهای 100 ریال محاسبه شود پس:
    تاثیر برگشت فروش 155 عددی بر برگشت خرید دوره‌ی قبل 1 عددی: (200) ریال

    ارادت
    debrahimi
    کاربر
    کاربر

    --
    11 مرداد 1397 11:04 ق.ظ
    صحیح. خیلی ممنون از. توضیح کاملتان. اشتباه بنده این بود که تصور می‌کردم بهای برگشت خرید دوره قبل مانند اصل خرید دستی وارد می‌شود.

    با تشکر
    شما مجاز به پاسخ به اين پست نمي باشيد.