چنانچه در هریک از مراحل نصب یا کاربری نرم‌افزارها به مشکلی برخورد کرده‌اید یا هر سوال، اشکال یا ابهامی در این زمینه دارید، می‌توانید پاسخ خود را ابتدا در مطالب موجود جستجو و در صورت لزوم به عنوان یک مبحث جدید مطرح کنید، تا کارشناسان پشتیبانی به آن پاسخ دهند.

به منظور ثبت سوال جدید و یا پاسخ به موضوعات موجود، ابتدا می بایست از طریق صفحه مربوطه به سامانه وارد شوید. چنانچه نام کاربری دریافت نکرده اید، به صورت رایگان و از طریق صفحه مربوطه، ابتدا در سامانه ثبت نام نمایید.

قبليقبلي Go to previous topic
بعديبعدي Go to next topic
آخرين ارسال 04 اردیبهشت 1397 11:17 ق.ظ توسط momeni
صفر نمودن مانده حساب
�3 پاسخ
مرتب:
شما مجاز به پاسخ به اين پست نمي باشيد.
مولف پيغام ها
debrahimi
کاربر
کاربر

--
03 اردیبهشت 1397 05:45 ب.ظ

    با سلام و احترام

     

    در شرکتهایی که از روش تعیین بهای انبار «میانگین» استفاده می شود، هنگام ثبت برگه موجودی پایان دوره انبار، وقتی تیک «مانده حسابهای موجودی کالاهای میانگین صفر شود» زده شده باشد در سند حسابداری انبار چند سطر اضافه ثبت می شود که مانده ریالی هر انبار را صفر نماید. اما دو مسأله در هنگام انجام این کار به وجود می آید:

    1 - این رخداد حسابداری در سیستم انبار هیچ تأثیری ندارد و اگر بعد از ثبت سند حسابداری اختتامیه انبار، از تراز موجودی کالای پایان دوره هر انبار جداگانه گزارش بگیریم، موجودی کالا صفر است اما موجودی ریالی کماکان عدد دارد و صفر نشده. اگر امکان داشته باشد که این سطرهای اصلاحی با رخدادی مانند رخدادهای تأثیر در سیستم انبار ثبت شوند و موجودی پایان دوره انبار صفر شود مغایرت مانده ریالی پایان دوره موجودی انبار در سیستم حسابداری و سیستم انبار حذف می شود.

    2- از سوی دیگر سیستم انبار اجازه ثبت برگه اختتامیه برای انبارهایی که موجودی آنها صفر است نمی دهد. در نتیجه اگر انباری موجودی فیزیکی صفر و موجودی ریالی غیر صفر داشته باشد سند حسابداری اختتامیه انبار اصلا ثبت نمی شود و رخدادهای اصلاح مانده موجودی انبار هم ثبت نمی شوند.

    حاصل جمع دو اتفاق فوق این شده است که از سیستم حسابداری مانده ریالی موجودی کالای کل انبارها را بگیریم صفر نیست (به خاطر صفر نشدن انبارهای خالی) و اگر از سیستم انبار مانده ریالی هر انبار را جداگانه بگیریم باز هم مانده ریالی صفر نیست (هر چند تیک صفر شدن مانده حساب زده شده).

    لطفا این موضوع را بررسی فرمایید.

     

    با تشکر

    داود ابراهیمی

    مدیریت پایدار

    momeni
    کاربر ارشد
    کاربر ارشد

    --
    03 اردیبهشت 1397 10:09 ب.ظ
    سلام

    این موضوع با دقت بسیار زیادی در زمان پیاده‌سازی بررسی شده است و وضعیت موجود سیستم "بهترین" وضعیت قابل تشخیص توسط ما و قابل پیاده‌سازی بوده است. در صورتی که از روش میانگین در همه انبارها استفاده شود موجودی ریالی کالاها "فقط" به صورت مجموع در همه‌ی انبارها معنی‌دار است - این تعریف روش میانگین در همه‌ی انبار‌ها است و قاعدتا اگر منظور کاربر چنین وضعیتی نبوده باشد حتما باید از روش دیگری استفاده می‌شده است.
    اما اشکال اصلی در انبار نیست - بلکه در مواردی رخ می‌هد که (به دلایلِ اکثرا فرعی) از حساب‌ها یا (بدتر از آن) ترکیب حساب و تفصیلی‌های مجزایی برای حفظ موجودی کالاها استفاده شود. در این شرایط ثبت حسابداری مورد اشاره‌ی شما ضروری است و حتما باید انجام شود. واضح است که همه‌ی مواردی که فرمودید هم پیامد طبیعی این وضعیت هستند و همه‌ی آنها طبق تعریف سیستم رخ می‌دهند.
    debrahimi
    کاربر
    کاربر

    --
    03 اردیبهشت 1397 10:59 ب.ظ
    سلام‌. خیلی ممنون از توضیح، کاملا رفتار سیستم در زمان استفاده از میانگین صحیح است، اما صورت مسأله بنده چیز دیگری بود. عرض بنده این است که به دلیل عدم ثبت برگه اختتامیه برای انبارهایی که موجودی آنها صفر است، پس از ثبت اسناد حسابداری انبار و ثبت رخداد اصلاحیه موجودی بقیه انبارها، حساب موجودی کالا منفی شده است (به جای صفر). هیچ تفصیلی یا حساب دیگری هم درگیر نیست. جمع چهار انبار صفر بوده، سه انبار اصلاحیه خورده و چهارمی نخورده، نتیجه این که الان حساب موجودی کالا منفی است.
    فکر می‌کنم واضح توضیح نداده بودم.

    با تشکر
    momeni
    کاربر ارشد
    کاربر ارشد

    --
    04 اردیبهشت 1397 11:17 ق.ظ
    سلام

    توضیح شما درست بوده - توجه من به آن نکته جلب نشده بود. حالت بسیار نادری است که متاسفانه راه حلی برای آن نداریم. البته در این حالت هم موجودی کالا در همه‌ی انبارها باید صفر باشد و اگر تفکیک حساب و تفصیلی انجام نشده باشد مشکلی نخواهیم داشت. به نظر می‌رسد که تنها راه این است که در یک سند حسابداری جبران کنیم. البته این وضعیت به صورت خودکار در اختتامیه کلی سیستم رخ می‌دهد.
    شما مجاز به پاسخ به اين پست نمي باشيد.