چنانچه در هریک از مراحل نصب یا کاربری نرم‌افزارها به مشکلی برخورد کرده‌اید یا هر سوال، اشکال یا ابهامی در این زمینه دارید، می‌توانید پاسخ خود را ابتدا در مطالب موجود جستجو و در صورت لزوم به عنوان یک مبحث جدید مطرح کنید، تا کارشناسان پشتیبانی به آن پاسخ دهند.

به منظور ثبت سوال جدید و یا پاسخ به موضوعات موجود، ابتدا می بایست از طریق صفحه مربوطه به سامانه وارد شوید. چنانچه نام کاربری دریافت نکرده اید، به صورت رایگان و از طریق صفحه مربوطه، ابتدا در سامانه ثبت نام نمایید.

قبليقبلي Go to previous topic
بعديبعدي Go to next topic
آخرين ارسال 18 بهمن 1394 10:13 ق.ظ توسط momeni
مغایرت بین گزارشهای دریافت و پرداخت و حسابداری
�4 پاسخ
مرتب:
شما مجاز به پاسخ به اين پست نمي باشيد.
مولف پيغام ها
p.asadzadeh
کاربر
کاربر

--
17 بهمن 1394 02:47 ب.ظ
    با سلام
    گزارش مانده حساب بانک در سیستم حسابداری از اسناد تایید شده دریافت و پرداخت با گزارش مانده همان بانک در سیستم دریافت و پرداخت مغایرات داشت . بعد از بررسی متوجه شدیم که تعداد سطرهای یکی از اسناد دریافت و پرداخت با سند متناظر با همان سند در حسابداری مغایرت دارد . ما احتمال میدهیم زمان که اسناد درحال تایید بوده کاربر دیگری سند دریافت و پرداخت را اصلاح کرده است .آیا سیستم در زمان ذخیره سند عملیاتی ،که هم زمان با اصلاح ، تایید شده به کاربر دریافت و پرداخت اخطار نمیدهد ؟ و از ذخیره سند جلوگیری کند؟
    باتشکر
    momeni
    کاربر ارشد
    کاربر ارشد

    --
    17 بهمن 1394 05:09 ب.ظ
    سلام

    در زمان تایید اسناد وضعیت آنها بررسی می‌شود و اگر سندی که برای تایید انتخاب یا علامت‌گذاری شده باشد توسط کاربر دیگری در حال اصلاح باشد اصلا امکان تایید سند داده نمی‌شود (خطا می‌دهد که این سند توسط کاربر دیگری - با ذکر نام کاربر و نام رایانه - در حال اصلاح است و تایید آن میسر نیست).

    البته به خاطر دارم که این مکانیزم در یکی از نسخه‌های قدیمی سیستم اشکال داشت و درست کار نمی‌کرد و دقیقا همین وضعیتی که می‌فرمایید را باعث می‌شد.

    ممکن است نسخه نرم‌افزار خود را بفرمایید؟ همچنین آیا این احتمال وجود دارد که در زمان ویرایش سند مورد اشاره، از نسخه (خیلی) قدیمی از نرم‌افزار استفاده می‌کرده‌اید؟

    اگر چنین نیست و اشکال در نسخه جاری نرم‌افزار هم وجود دارد بفرمایید تا بیشتر بررسی کنیم.

    Etemadi
    کاربر پیشرفته
    کاربر پیشرفته

    --
    17 بهمن 1394 05:20 ب.ظ

    احتمالا تعداد سطرهای سند حسابداری شما بیشتر از سند دریافت و پرداخت تائید شده متناظر با آن می باشد و این به این معنا است که یکی از کاربران که امکان اصلاح اسناد حسابداری را داشته است ، سند حسابداری حاصل از تائید سند دریافت و پرداخت را جهت اصلاح باز کرده و در انتهای آن چند سطر اضافه کرده است .
    با تشکر
    p.asadzadeh
    کاربر
    کاربر

    --
    18 بهمن 1394 08:36 ق.ظ
    سلام
    نسخه نرم افزار 4/06 میباشد . در این مورد تعداد سطرهای سند حسابداری کمتر از سند دریافت و پرداخت میباشد و تعداد نسخه اصلاحی سند حسابداری عدد 1 است در نتیجه اصلاح صورت نگرفته است .
    احترما به عرض میرساند  اگر سند عملیاتی را جهت تایید انتخاب کرده در این زمان کاربر دیگر برگه عملیاتی را در حالت اصلاح قرارداده و بعد کاربر اول برگه را تایید نمایید . کاربری که برگه را عملیاتی کرده میتواند برگه را اصلاح نموده و بعدا ذخیره نمایید . در این حالت سند حسابداری با سند متناظر آن در دریافت و پرداخت مغایرت پیدا می کند.
    باتشکر
    momeni
    کاربر ارشد
    کاربر ارشد

    --
    18 بهمن 1394 10:13 ق.ظ
    سلام

    از جناب اعتمادی ممنونم که نکته بسیار مهم و بجایی را توضیح دادند.

    البته در ادامه با توضیح دقیق جناب اسدزاده مشخص شد که مسئله را با ریزبینی بررسی فرموده‌اند و همانطور که اشاره کرده‌اند سند حسابداری بعدا اصلاح نشده است.

    با تشکر مجدد از اطلاع‌رسانی شما - بسیار خوب و دقیق توضیح دادید. اشکالی که فرمودید در سیستم وجود دارد و حتما در اولین فرصت رفع خواهد شد.

    ابتدا نگرش کلی در پیاده‌سازی کنترل‌های اینچنینی را توضیح می‌دهم و سپس به مشکل می‌پردازم:

    عملیاتی که کاربران برروی داده‌ها انجام می‌دهند به دو دسته کلی قابل تقسیم‌اند: عملیاتی که با یک فرمان انجام می‌شوند و در بین صدور فرمان و اجرای آن زمانی (مثلا برای ورود اطلاعات یا تایید) صرف نمی‌شود. تایید اسناد از این نوع است (عملیاتی که پس از تصویب محاوره تایید انجام می‌شود مورد نظر است). در مقابل عملیاتی داریم که در آنها زمان قابل ملاحظه‌ای بین صدور فرمان و اجرای نهایی آن فرمان دیده می‌شود. اصلاح سند از این نوع است. بین صدور فرمان اصلاح سند و ذخیره سند در سیستم زمان قابل ملاحظه‌ای (برای تدوین اطلاعات سند توسط کاربر) صرف می‌شود.

    در عملیاتی که با یک فرمان انجام می‌شوند، کنترل همزمانی تغییرات اطلاعات با سرور و با نگرش خوشبینانه انجام می‌شود: فرض می‌کنیم مشکل همزمانی نداریم و اگر پیش آمد خطا خواهیم داد. خطاهایی از قبیل: اطلاعات یافت نشد (توسط کاربر دیگری حذف شده) یا اطلاعات توسط کاربر دیگری اصلاح شده‌اند مربوط به این مدل از کنترل هستند.

    در عملیاتی که بین صدور و اجرای فرمان، زمان صرف می‌شود از مکانیزم‌های اختصاصی برای کنترل همزمانی تغییر اطلاعات استفاده کرده‌ایم. مثلا سندی که برای اصلاح انتخاب می‌شود را در سیستم علامت‌گذاری می‌کنیم تا دو کاربر به صورت همزمان اقدام به ویرایش سند نکنند یا اگر کاربری سندی را برای اصلاح آورده است، کاربر دیگر نتواند آنرا حذف یا تایید نماید.

    در تایید اسناد هم دقیقا همین روال رعایت شده است. اما از آنجا که تایید اسناد آنی است و اصلاح اسناد زمان‌بر است فقط کافی است که از یک مسیر به کنترل اسنادی که در حال اصلاح‌اند بپردازیم. به این ترتیب در صدور فرمان تایید اسناد، سیستم ابتدا کنترل می‌کند که هیچیک از اسناد انتخاب شده در حال اصلاح توسط سایر کاربران نباشند. سپس محاوره مربوط به اطلاعات سند حسابداری حاصله را نمایش می‌دهد. پس از تکمیل و تصویب این محاوره، دوباره کنترل می‌کند که هیچیک از اسناد انتخاب شده در حال اصلاح نباشند (چون ممکن است در زمانی‌که کاربر تایید کننده مشغول تکمیل محاوره بوده است، کاربر دیگری یکی از همان اسناد انتخاب شده را برای اصلاح احضار کرده باشد). در این مرحله است که فرمان تایید اسناد عملا صادر می‌شود و بین صدور فرمان و اجرای آن فاصله‌ای وجود ندارد.

    متاسفانه یک اشتباه جزیی در فرآیند کنترل اسناد پس از تصویب محاوره در سیستم وجود دارد که باعث می‌شود در حال اصلاح بودن اسنادی که قرار است تایید شوند به درستی کنترل نشود. این همان اشکالی است که عرض کردم در اولین فرصت رفع خواهیم کرد.

    توضیح اضافه اینکه در تایید اسناد (و کلا در فرمان‌هایی که بلافاصله اجرا می‌شوند) نیازی به علامت‌گذاری سند نیست - در واقع این علامت‌گذاری تاثیری در عملیات نخواهد داشت. برای روش شدن مطلب به یک مثال توجه کنید: فرض کنید 5 سند را برای تایید انتخاب می‌کنیم. سیستم کنترل می‌کند که این اسناد در حال اصلاح نباشند و محاوره سند حسابداری را احضار می‌کند. کاربر این محاوره را رها می‌کند و در همین زمان کاربر دیگری یکی از این 5 سند را برای اصلاح انتخاب می‌کند و پس از اتمام عملیات آنرا ذخیره می‌کند. کاربر نخست می‌تواند محاوره سند حسابداری را تکمیل و تصویب کند و سند حسابداری حاوی نسخه اصلاح شده سند دریافت و پرداخت خواهد بود و هیچ اشکالی هم نخواهیم داشت.

    در واقع اشکال فقط در زمانی رخ می‌دهد که مادامیکه محاوره تایید (محاوره اطلاعات سند حسابداری) باز است، یک کاربر دیگر سندی را برای اصلاح احضار کند و پیش از آنکه آن سند را ذخیره کند، محاوره سند حسابداری توسط کاربر اول تصویب شود. اگر کاربر دوم پس از اتمام تایید اسناد، سند خود را ذخیره کند به مشکل برخورد خواهیم کرد. البته دلیل این مشکل این است که ما قرار بوده پس از تصویب محاوره، یکبار دیگر کنترل کنیم که سند در حال اصلاح نبوده باشد. این همان کنترلی است که در حال حاضر دارای اشکال نرم‌افزاری است. اگر این کنترل وجود داشت با هیچ مشکلی برخورد نمی‌کردیم.

    با تشکر مجدد
    ارادت


    شما مجاز به پاسخ به اين پست نمي باشيد.