چنانچه در هریک از مراحل نصب یا کاربری نرم‌افزارها به مشکلی برخورد کرده‌اید یا هر سوال، اشکال یا ابهامی در این زمینه دارید، می‌توانید پاسخ خود را ابتدا در مطالب موجود جستجو و در صورت لزوم به عنوان یک مبحث جدید مطرح کنید، تا کارشناسان پشتیبانی به آن پاسخ دهند.

به منظور ثبت سوال جدید و یا پاسخ به موضوعات موجود، ابتدا می بایست از طریق صفحه مربوطه به سامانه وارد شوید. چنانچه نام کاربری دریافت نکرده اید، به صورت رایگان و از طریق صفحه مربوطه، ابتدا در سامانه ثبت نام نمایید.

قبليقبلي Go to previous topic
بعديبعدي Go to next topic
آخرين ارسال 09 مرداد 1392 01:25 ب.ظ توسط saadat
بررسی نحوه عملکرد رخدادهای تاثیر
�3 پاسخ
مرتب:
شما مجاز به پاسخ به اين پست نمي باشيد.
مولف پيغام ها
alamdari
کاربر با تجربه
کاربر با تجربه

--
09 مرداد 1392 12:38 ب.ظ

    همانطور که میدانیم به هنگام برگه زدن در سیستم انتخاب رخداد به عهده کاربر می باشد . در میان انواع رخدادها ، 3 نوع رخداد وجود دارد که قابل انتخاب توسط کاربر نمی باشد و توسط خود سیستم درج شده و قابل تغییر توسط کاربر نمی باشد .  رخداد های  " تاثیر اصلاح بها بر سایر رخدادها " ، " تاثیر برگشت دوره جاری بر سایر رخدادها " و " تاثیر تعدیل بر سایر رخدادها "  از جمله این رخدادها می باشند.
    همانطور که از اسم انها مشخص است رخداد "تاثیر اصلاح بها بر سایر رخدادها " در اثر وارد کردن یک برگه" اصلاح بها وارده "  و رخداد " تاثیر برگشت دوره جاری بر سایر رخدادها " در اثر وارد کردن برگه " برگشت ورود دوره جاری " و " برگشت خروج دوره جاری "  و در نهایت رخداد " تاثیر تعدیل بر سایر رخدادها " بر اثر وارد کردن برگه " تعدیل " به وجود می آید .
    حال  با ذکر  یک مثال  ساده به نحوه عملکرد سیستم و نحوه مبلغ دهی به رخدادهای تاثیر می پردازیم :
    فرض کنید برای یک کالا با روش تعیین بهای میانگین رخدادهای زیر اتفاق افتاده :

    نوع برگه            رخداد                                   کالا                         مقدار                     بها                           فی

    1. ورود            خرید داخلی                           سیمان                          2                         2000                      1000
    2. ورود            خرید داخلی                           سیمان                          2                         4000                       2000
    3.خروج            فروش                                   سیمان                          1                          1500                       1500


    همانطور که میبینیم به هنگام خروج بهای واحد کالا از طریق  میانگبن از روش روبرو  به دست می اید :                                                     1500=4000/4+2000

    حال فرض کنیم که  2 گونی  سیماننی که در دومین برگه ورود خریداری کردیم برگشت میخورد .  و برگه ای  همانند زیر صادر می شود :

    4. برگشت ورود(دوره جاری )     برگشت خرید داخلی                 سیمان                           2                       4000                        2000
          (( مرجع برگه 2.ورود))


     در این حالت عملا می توان گفت که برگه 2.ورود  در سیستم وجود ندارد .


    با اتفاقی که برای برگه  2.ورود می افتد عملا تعداد کالا و مبالغ تغییر پیدا می کند . در واقع می توان گفت بهای میانگین هر کالا نیز تغییر پیدا کرده و مانند زیر می شود :
                                                                                                                                                                           
                                                                                                                                                                                     1000=2 / 2000



    بنابراین میبینیم که بهای واحد کالا تغییر پبدا کرد .پس مبلغی که در برگه خروج برای کالا درج شده اشتباه می باشد و باید اصلاح شود . هنگامی که برگه "برگشت ورود (دوره جاری)" عملیاتی می شود این اصلاحات توسط خود سیستم انجام می شود .

    این اصلاحات تحت عنوان رخداد "تاثیر برگشت دوره جاری بر سایر رخدادها"  در برگه" برگشت ورود" درج می شود  .

    برای به دست اوردن مبلغ سطر باید به این نکته توجه کنیم که :  قبل اینکه  1گونی سیمان برگشت بخورد کالا را با مبلغ 1500 خارج نموده ایم .حال که کالا برگشت خورده و با توجه به میانگین جدید که  به دست می اوریم کالا بایستی با مبلغ 1000 خارج می شد در واقع میتوان گفت بهای کالا بایستی 500 کاهش یابد .این تفاوت ریالی که در میانگین واحد کالا به وجود امده بایستی در سیسنم درج شود تا بهای خروج درست نشان داده شود .


    بنابراین سیستم در برگه " برگشت ورود" علاوه بر رخداد  " برگشت خرید داخلی (دوره جاری ) " ، رخداد دیگری تحت عنوان " تاثیر برگشت دوره جاری بر سایر رخدادها "  درج کرده و این تفاوت ریالی که بوجود امده را در ان سطر نمایش میدهد .همانند زیر :


    برگه برگشت ورود(دوره جاری )

    برگشت خرید داخلی (دوره جاری)                  سیمان                 2گونی                 4000                 2000
    تاثیر برگشت دوره جاری بر سایر رخداها          سیمان                                             (500)


    در قسمت بالا میبینم که مبلغ تاثیر در داخل پرانتز قرار گرفته این به دلیل این است که بهای کالا از 1500 به 1000 کاهش پیدا کرده که میزان کاهش 500 می باشد و چون کاهش است در داخل پرانتز نشان داده شده .



     
    saadat
    کاربر پیشرفته
    کاربر پیشرفته

    --
    09 مرداد 1392 12:58 ب.ظ
    با سلام و تشکر از همکار خوبم سرکار خانم علمداری و ممنون از توضیحات شفافتون،
    یک سوال: اگر احیانا برگشت و یا اصلاح بهای یا ...داشته باشیم این اصلاح بها در برگه‌هایی که قبلا عملیاتی شده و بهای تمام شده آن نیز محاسبه شده نیز تاثیر می‌گذارد یا روی رخدادهای بعد از اصلاح بها یا برگشت یا ... تاثیر می‌گذارد یا روی رخدداهایی که جدیدا عملیاتی شده؟

    با تشکر از توضیحات شما
    آموزش حسابداری با نگرش سیستمی Accplus.blog.ir
    alamdari
    کاربر با تجربه
    کاربر با تجربه

    --
    09 مرداد 1392 01:18 ب.ظ
    با عرض سلا م و احترام

    عملا رخدادهایی مانند اصلاح بها و برگشت و تعدیل باعث تغییراتی برروی برگه های قبل (مرجع ) خود میشوند و تغییرات ریالی که در ان برگه ها (مرجع)بوجود می آید بر روی برگه های دیگر که مابین مرجع و برگه مورد نظر (اصلاح بها ،تعدیل و برگشت )قرار دارد و عملیاتی شده است نیز تاثیر میگذارد .
    پس اصلاح بها بر روی رخدادهای بعد از اصلاح بها یا برگشت یا ... و یا بروی رخدادهایی که جدیدا عملیاتی شده تاثیری نمیگذارد .

    همچنین میتوان یاداور شد تاثیرات به وجود امده در داخل خود برگه (تعدیل ،اصلاح بها و برگشت ) درج می شود.

    با تشکر


    saadat
    کاربر پیشرفته
    کاربر پیشرفته

    --
    09 مرداد 1392 01:25 ب.ظ
    با تشکر فراوان از شما همکار محترم بابت پاسخگویی.

    پ ن: به نظر من یکی از حسن های بزرگ سیستم مالی یکپارچه نوسا این است که بین برگه های عملیاتی ، نمی‌گذارد  برگه ای پیش نویس ثبت شود ، و حساب و کتاب‌های ما را  بهم بزند و بهای تمام شده ما را خدشه دار کند ، حتی بسیار مطلوب است که برای اصلاح برگه های قبلی آن را پیش نویس نکنیم بلکه از برگه اصلاح بها  استفاده نماییم که به درستی  خانم علمداری توضیح دادند
    آموزش حسابداری با نگرش سیستمی Accplus.blog.ir
    شما مجاز به پاسخ به اين پست نمي باشيد.