چنانچه در هریک از مراحل نصب یا کاربری نرم‌افزارها به مشکلی برخورد کرده‌اید یا هر سوال، اشکال یا ابهامی در این زمینه دارید، می‌توانید پاسخ خود را ابتدا در مطالب موجود جستجو و در صورت لزوم به عنوان یک مبحث جدید مطرح کنید، تا کارشناسان پشتیبانی به آن پاسخ دهند.

به منظور ثبت سوال جدید و یا پاسخ به موضوعات موجود، ابتدا می بایست از طریق صفحه مربوطه به سامانه وارد شوید. چنانچه نام کاربری دریافت نکرده اید، به صورت رایگان و از طریق صفحه مربوطه، ابتدا در سامانه ثبت نام نمایید.

قبليقبلي Go to previous topic
بعديبعدي Go to next topic
آخرين ارسال 24 تیر 1397 12:35 ب.ظ توسط momeni
تغییر روش محاسبه استهلاک اموال طبق یخشنامه 149 اصلاحی
�17 پاسخ
مرتب:
شما مجاز به پاسخ به اين پست نمي باشيد.
مولف پيغام ها
a.tasobi
کاربر جدید
کاربر جدید

--
09 اردیبهشت 1396 11:32 ق.ظ
    باسلام و احترام
    پیرو تغییرات ایجاد شده در قانون مالیاتهای مستقیم، لازم است جهت اصلاح نرخ یا مدت استهلاک دارائیها تغییراتی انجام شود ، ولی متاسفانه منوی تغییر روش ، مدت یا نرخ استهلاک در سیستم اموال (تحت dos فعلی ) به درستی عمل نمی‌کند، لطفا راهنمایی فرمائید.

    با تشکر و سپاس
    momeni
    کاربر ارشد
    کاربر ارشد

    --
    09 اردیبهشت 1396 01:48 ب.ظ
    سلام

    منویی به این نام در سیستم نداریم. قاعدتا باید از رخداد "تغییر روش و نرخ یا مدت استهلاک" استفاده نمایید - این رخداد برای اعمال تغییرات سیستمی از همین دست پیش بینی شده است. آیا از این رخداد استفاده فرموده‌اید؟ لطفا "به درستی عمل نمی‌کند" را بیشتر توضیح دهید.

    ارادت
    a.tasobi
    کاربر جدید
    کاربر جدید

    --
    09 اردیبهشت 1396 04:13 ب.ظ
    با سلام و احترام
    در تغییر روش محاسبه دارایی که 18 سال از عمر آن می‌گذرد و از روش نزولی با نرخ 8 درصد به روش مستقیم در مدت 25 سال، طبق فرمایش شما از رخداد "تغییر روش و نرخ یا مدت استهلاک " استفاده نمودیم بدین صورت که نوع استهلاک را مستقیم مدت را 25 سال و عمر سپری شده را نیز 18 سال ثبت گردید،
    طبق استهلاک محاسبه شده در سیستم الباقی ارزش دفتری پس از تغییر روش استهلاک در 19.5 سال بصورت مستقیم مستهلک می‌گردد، در حالی که الباقی ارزش دفتری پس از تغییر روش استهلاک می‌بایستی در 7 سال مستهلک گردد.
    با تشکر و سپاس
    momeni
    کاربر ارشد
    کاربر ارشد

    --
    09 اردیبهشت 1396 07:06 ب.ظ
    سلام

    سیستم Dos مبتنی بر قانون مالیات‌های قدیمی عمل می‌کند. در متن قانون قبلی در مواردی که روش یا نرخ یا مدت استهلاک تغییر می‌کند، برای کاستن از مبلغ استهلاک دارایی‌ها عنوان شده بود که اگر عمر باقیمانده دارایی از نصف عمر مفید آن کمتر باشد، باید عمر باقیمانده را مبتنی بر یک و نیم برابر عمر مفید جدید محاسبه نمود. در این مثال از آنجا که عمر باقیمانده جدید (7 سال) کمتر از نصف 25 (12/5) است، عمر باقیمانده جدید بر اساسی یک و نیم برابر 25 یعنی 37/5 محاسبه خواهد شد و لذا مبلغ استهلاک پذیر مطابق آن قانون در 19.5 سال مستهلک خواهد شد.

    خوشبختانه برای رفع این مشکل راه حل ساده‌ای در اختیار است: کافی است فرض کنیم که عمر مفید به جای 25 قرار است 37.5 محاسبه شود (با معیار 1.5 برابر) و در ضمن قرار است که 7 سال از آن باقی بماند. پس کافی است عمر سپر شده را 30.5 وارد نمایید.

    روش کلی چنین خواهد بود: در تغییر روش استهلاک از نزولی به مستقیم یا در "کاهش" عمر مفید دارایی‌های مستقیم، چنانچه عمر سپری شده از نصف عمر مفید جدید بیشتر باشد، باید آنرا اصلاح کنیم تا با متن قانون جدید مطابقت پیدا کند (در قانون جدید بندهای مربوط به تعدیل عمر باقیمانده حذف شده‌اند). کافی است عمر باقیمانده جدید دارایی را در نظر بگیریم (در این مثال 7 سال) و عمر سپری شده را مساوی 1.5 برابر عمر مفید جدید منهای عمر باقیمانده قرار دهیم.

    در مثال شما
    عمر مفید جدید = 25 سال
    عمر سپری شده = 18 سال (عمر سپری شده بیش از نصف 25 است)
    عمر باقیمانده مورد انتظار = 7 سال
    تعدیل عمر سپری شده برای اصلاح محاسبات سیستم:
    عمر سپری شده تعدیل شده = 25 ضربدر 1.5 منهای 7 = 37.5 منهای 7 = 30.5

    مشابه همین محاسبات در کاهش عمر مفید دارایی‌های مستقیم نیز قابل استفاده است. کافی است به عمر سپری شده و عمر مفید توجه کنیم، اگر عمر سپری شده از نصف عمر مفید بیشتر بود آنگاه به ترتیبی که ذکر شد عمر سپری شده را تعدیل کنیم: 1.5 برابر عمر مفید منهای عمر باقیمانده مورد نظر.

    از توضیح دقیق مطلب توسط شما ممنونم
    امیدوارم با توضیحات بنده مشکل رفع شود

    ارادت
    a.tasobi
    کاربر جدید
    کاربر جدید

    --
    10 اردیبهشت 1396 01:12 ب.ظ
    جناب آقای مومنی
    با سلام و احترام
    از راهنمایی و توضیحات جنابعالی بسیار سپاسگزارم و از وقتی که بابت نوشتن مطالب فوق گذاشتید بسیار ممنون هستم.
    طبق راهنمایی های شما محاسبات استهلاک را اصلاح نمودم و مشکل مربوطه رفع گردید.
    با تشکر و سپاس فراوان از محبت جنابعالی
    تعصبی
    rahmani
    کاربر جدید
    کاربر جدید

    --
    30 اردیبهشت 1396 12:05 ب.ظ
    با عرض سلام و خسته نباشید
    خواهشمندم درموضوع زیر اینجانب را راهنمایی فرمائید
    سند استهلاک صادر شده از روی گزارشی ثبت گردیده که جمع دارایی ها و استهلاک انباشته ابتدای دوره آن با تراز حسابداری مغایرت دارد لذا فقط مبلغ استهلاک طی دوره با سند حسابداری و تراز حسابداری تطابق دارد آیا روشی جهت اصلاح مشکل فوق بصورتی که دارایی جدید تعریف و استهلاک به نحوی محاسبه گردد که با سند استهلاک طی دوره مغایرت نداشته باشد و استهلاک انباشته نیز با تراز تطابق داشته باشد، وجود دارد ؟
    momeni
    کاربر ارشد
    کاربر ارشد

    --
    30 اردیبهشت 1396 03:45 ب.ظ
    سلام

    مغایرت به چه دلیلی بوجود آمده است؟ اگر بهای تمام شده و استهلاک انباشته مغایرت دارد، چگونه است که استهلاک طی دوره مطابقت دارد؟
    محمدکریم
    کاربر جدید
    کاربر جدید

    --
    20 خرداد 1396 12:20 ب.ظ
    باسلام خدمت جنابعالی
    پس تغییر نرخ استهلاک باتوضیحاتی که داده اید هیچ عملیات دیگری نبایستی انجام داد ؟
    momeni
    کاربر ارشد
    کاربر ارشد

    --
    20 خرداد 1396 01:44 ب.ظ
    سلام

    خیر قاعدتا باید تاثیر رخداد تغییر استهلاک به صورت خودکار در عملیات سیستم در محاسبه استهلاک آتی به عمل آید. منظور محاسبه استهلاک در دوره‌های زمانی پس از رخداد تغییر روش یا نرخ و مدت استهلاک است.
    ronakpharm
    کاربر جدید
    کاربر جدید

    --
    22 خرداد 1396 04:16 ب.ظ
    با سلام ، با توجه به تعداد رخداد بسیار زیادی که وجود دارد، تغییر دستی این مقادیر برای هر رخداد کار بسیار زمانبری می باشد ، با توجه گروه بندی رخدادهای موجود ، آیا میتوان فقط یکبار برای هر گروه این کار را انجام داد ؟ (مثلا رخدادهای بخش اثاثیه)
    momeni
    کاربر ارشد
    کاربر ارشد

    --
    22 خرداد 1396 04:46 ب.ظ
    سلام

    متاسفانه میسر نیست.
    کریم
    کاربر جدید
    کاربر جدید

    --
    23 خرداد 1396 12:34 ب.ظ
    سلام وخسته نباشید
    دارائی ساختمان با نرخ 7% پس از تغییر به نرخ 25سال مستقیم (نصف 25سال یعنی 13سال به عمرسپری شده که 15سال و5ماه میباشد وقتی اضافه میشود 28سال میشود یعنی بیشتراز عمرمفید) راهکارچسیت ایا فقط باید نرخ را تغییرداد بدون عملیات داخل پرانتز یا باید کار دیگری انجام داد لطفا مراراهنمای بفرمائید. باتشکر
    momeni
    کاربر ارشد
    کاربر ارشد

    --
    23 خرداد 1396 01:50 ب.ظ
    سلام

    مشکلی نیست - برای اینکه محاسبه صحیح باشد در این موارد باید نیم عمر مفید را به عمر سپری شده اضافه کنید. در مثال شما 12 سال و 6 ماه باید به 15 سال و 5 ماه اضافه شود. بیش از عمر مفید می‌شود که اشکالی هم ندارد (27 سال و 11 ماه).
    ronak2
    کاربر جدید
    کاربر جدید

    --
    24 تیر 1396 12:49 ب.ظ
    با سلام
    با توجه به تغییر روش و نرخ در دارایی ها برای برخی از دارایی ها به طور مثال برای ساختمان با نرخ قدیم 8% و تاریخ شروع استهلاک از سال 1390 تغییر به نرخ جدید 25 سال مستقیم اگر بهای تمام شده دارایی 29000000000 ریال بوده تا پایان سال 94 9000000000 ريال مستهلک شده بعد از اعمال تغییرات در سال 95 20000000000 ريال مستهلک شده و ارزش دفتری برابر است با 1 ریال که منطقی نیست
    روزبه
    کاربر با تجربه
    کاربر با تجربه

    --
    24 تیر 1396 05:31 ب.ظ

    در مثال شما از آنجا که نصف عمر باقی مانده سپری نشده هیچ تفاوتی بین رفتار سیستم اموال ما و قوانین جدید وجود ندارد و شما با یک رخداد "تغییر در روش، مدت یا نرخ استهلاک دارایی" باید به عدد درست برسید مگر در ثبت اطلاعات اشتباه کرده باشید. 

     

    انتظار ما برای شما چنین است:

     

    اگر ثبت درست بوده شما در سال 90 این اطلاعات را پر کرده بودید.

     

    انتظار می‌رفت که در پایان 94 استهلاک و ارزش دفتری شما اینچنین باشد

     

    در سال 95 شما رخداد مربوطه را زده و تصویب می‌نمایید

     

    و سیستم به روز گزارش استهلاک و مبلغ را برای شما به درستی نشان می‌دهد

     

    کاهش ارزش و ارزش دفتری هم با انتظار ما مطابقت دارد.

     

    آیا شما این مراحل را به درستی انجام داده اید؟

    حمیدی
    کاربر جدید
    کاربر جدید

    --
    24 تیر 1397 11:25 ق.ظ
    سلام خسته نباشید
    من یه سوال داشتم از خدمتتون در ارتباط با قانون اصلاحی ماده 149 اگر دارایی ثابتی که قبل از اصلاحی عمر مفیدش بوده 3 سال و حالا با در نظر گرفتن این قانون عمر مفید اون شده باشه 5 سال به روش خط مستقیم حالا برای محاسبه هزینه استهلاک سالش باید استهلاکات 5 ساله گذشته رو هم در محاسبه هزینه اورده بشه؟
    حمیدی
    کاربر جدید
    کاربر جدید

    --
    24 تیر 1397 11:30 ق.ظ
    و سوال دیگه ای که داشتم از خدمتتون اینه که شما در توضیحاته بالا محاسبه تبدیل روش استهلاک از نزولی به عمر مفید رو توضیح دادین حالا اگر همون روش خط مسقیم باشه ولی قبلا 3 بوده الان تبدیل شده باشه به 5 سال با فرض اینکه عمره مفیده سپری شده دارایی تا اخره سال 94 هشت سال سپری شده باشه الان برای محاسبه هزینه استهلاک مثلا در سال 95 چطور محاسبه میشه ممنون میشم ازتون اگر پاسخ بدین
    momeni
    کاربر ارشد
    کاربر ارشد

    --
    24 تیر 1397 12:35 ب.ظ
    سلام

    در مواردی که اشاره فرمودید اصل بر عمر سپری شده است. یک دارایی که 8 سال عمر سپری شده داشته باشد و پیش از این با روش خط مستقیم و عمر مفید 3 سال مستهلک شده است (کاملا مستهلک شده است)، تغییر عمر مفید به 5 سال هیچ تغییری در وضعیت آن به وجود نمی‌آورد و آن دارایی کماکان به صورت کامل مستهلک شده محسوب می‌شود. تغییرات عمر مفید فقط برای دارایی‌هایی که عمر سپری شده آنها از عمر مفید آنها کمتر باشد مورد توجه قرار می‌گیرد.

    از یک نگاه دیگر، می‌توان گفت که تغییر در روش یا نرخ یا مدت استهلاک هرگز منجر به برگشت مبالغ استهلاک نخواهد شد و برای یک دارایی که به صورت کامل از قبل مستهلک شده است روش یا نرح یا عمر جدید تفاوتی را ایجاد نخواهد کرد.
    شما مجاز به پاسخ به اين پست نمي باشيد.