چنانچه در هریک از مراحل نصب یا کاربری نرم‌افزارها به مشکلی برخورد کرده‌اید یا هر سوال، اشکال یا ابهامی در این زمینه دارید، می‌توانید پاسخ خود را ابتدا در مطالب موجود جستجو و در صورت لزوم به عنوان یک مبحث جدید مطرح کنید، تا کارشناسان پشتیبانی به آن پاسخ دهند.

به منظور ثبت سوال جدید و یا پاسخ به موضوعات موجود، ابتدا می بایست از طریق صفحه مربوطه به سامانه وارد شوید. چنانچه نام کاربری دریافت نکرده اید، به صورت رایگان و از طریق صفحه مربوطه، ابتدا در سامانه ثبت نام نمایید.

قبليقبلي Go to previous topic
بعديبعدي Go to next topic
آخرين ارسال 11 مرداد 1401 05:01 ب.ظ توسط روزبه
مشکل ارزی در حسابهای دائمی و موقت
�3 پاسخ
مرتب:
شما مجاز به پاسخ به اين پست نمي باشيد.
مولف پيغام ها
tieco
کاربر جدید
کاربر جدید

--
01 دی 1400 10:42 ق.ظ

    مدیریت محترم شرکت نوسا

     

    با سلام و احترام

     

    به استحضار می رساند این شرکت بخش عمده فعالیت خود از قبیل خرید و فروش با پیمانکاران و کارفرمایان داخلی را بصورت ارزی انجام میدهد و حساب‌های ارزی در سیستم حسابداری شرکت از اهمیت خاصی برخوردار است و همه مبالغ معادل ارزی با نوع ارزهای مختلف در سیستم حسابداری نوسا ثبت و نگهداری میشود.

    از ابتدای سالجاری این شرکت نسبت به خرید نرم افزار هزینه نیز اقدام و آنرا راه اندازی و مورد استفاده قرار داده است که در بخش ارزی آن با مشکلاتی مواجه است که به شرح زیر به حضورتان ایفاد می گردد:

    1. به منظور ثبت خریدهای ارزی و با درج مبالغ ارزی در ثبت هزینه ،  سیستم بصورت اتوماتیک برای بدهکار و بستانکار حساب‌های مختلف ، معادل ارزی درج و ثبت می نماید و این در حالی است که برخی از حساب ‌های معین مربوطه ارزپذیر نبوده و درج مبالغ ارزی در آن را می توان بعنوان اشتباه حسابداری تلقی نمود. بعنوان مثال در حساب‌های موقت ، هنگام ثبت هزینه بصورت ارزی منجر به ارزی شدن حساب بستانکاران با ماهیت بستانکار میشود که درست است اما بدهکار شدن حساب هزینه بصورت ارزی غلط و نادرست است.
    2. در خصوص حساب‌های دائمی نیز مشکل فوق مشهود است بطور مثال طبق استاندارد حسابداری ثبت ارزش کالا در انبار می بایست به قیمت تمام شده ارزش‌گذاری شود به همین منظور کلیه هزینه‌های مربوط به سفارشات خارجی اعم از ریالی و ارزی در سرفصل سفارشات خارجی درج و پس از دریافت کالا ، بهای تمام شده سفارش به موجودی انبار منتقل و بسته می‌شود در حال حاضر ثبت فاکتور ارزی در سیستم هزینه به نحوی است که با درج بستانکاری ارزی در حساب بستانکاران تجاری به اشتباه سمت بدهکار سند مالی که حساب سفارشات خارجی است نیز بصورت ارزی ثبت میشود و منجر به ارزی شدن حساب سفارشات می‌شود و نتیجتا مانده حساب ارزی در سیستم ، بصورت واهی و غیرواقعی درج می‌گردد که می بایست اصلاح شود.
    3. اشتباهات ناشی از موارد مذکور بخصوص در سرفصل حساب‌های دائمی ، دست یافتن به یک مانده ارزی واقعی را غیرممکن نموده و انجام عملیات تسعیر ارز را نیز از حالت اتوماتیک و قابل اتکا به حالت دستی و توام با خطا و اشتباه تبدیل نموده است و این درحالی است که انتظار کاربر از استقرار سیستم دوری از خطا و اشتباه است.
    4. آنچه در بررسی حساب‌ها و بخصوص اسناد حسابداری ملاک عمل است تراز بودن اسناد و مانده حساب‌ها است و از اهمیت ویژه‌ای نیز برخوردار است زیراکه حسابداری دوطرفه است اما در خصوص اقلام ارزی ثبت یک طرفه آن گرچه بطور قطع ، تراز ارزی را از تراز بودن خارج میکند اما از آنجائیکه ثبت اقلام ارزی ، به منظور کنترل مانده بدهی‌ها و مطالبات ارزی و صرفا کاربرد گزارش‌گری دارد لذا اینکه تراز ارزی در حالت عادی تراز باشد یا نباشد در مقابل اینکه مانده حساب‌های ارزی قابل اتکا و درست باشد یا نباشد از هیچ اهمیتی برخوردار نیست و به نظر می‌رسد بالانس بودن یا نبودن تراز ارزی هیچ مشکلی را به وجود نمی‌آورد و یا مشکلی را نیز حل نمیکند اما اشتباه در مانده حساب‌های ارزی منجر به بروز خسارت و اتلاف منابع سازمان خواهد شد.    

    امید است آن مجموعه محترم با استفاده از توانمندهای ارزشمندی که دارد و با بررسی دقیق تر موضوع نسبت به حل مشکل در کوتاه ترین زمان ممکن اقدام مقتضی را مبذول فرمایند. همچنین این شرکت آماده لازم در خصوص هرگونه همکاری در این خصوص را اعلام می‌دارد.

    پیشاپیش از بذل توجه و حسن نظر جنابعالی سپاسگزاری می‌گردد.       

    momeni
    کاربر ارشد
    کاربر ارشد

    --
    01 دی 1400 11:36 ق.ظ
    سلام

    ممنون از اظهار لطف شما به این مجموعه

    موردی که اشاره فرمودید در نگاه اول (برای ما) کاملا معتبر می‌آید و حتما به آن خواهیم پرداخت. البته اعلام نظر قطعی نیازمند بررسی بیشتر است که بلافاصله آغاز خواهیم کرد. نتیجه بررسی‌ها را در همین پست اعلام خواهیم کرد.

    ارادت
    momeni
    کاربر ارشد
    کاربر ارشد

    --
    06 دی 1400 02:37 ب.ظ
    سلام مجدد

    1. طرح ابتدایی این سیستم مبتنی بر استفاده از حساب‌های واسط استاندارد کنترل خرید و کنترل هزینه بود. حسابهایی که قرار است در درازمدت صفر شوند و مانده آنها به تفکیک تفصیلی عملیات نیمه‌تمام (از هر دو سمت) را بازنمایی کند. بسیاری از کاربران ما از این حساب‌ها استفاده نمی‌کنند و به همین دلیل ما هم به مرور سیستم را تغییر دادیم و با ارتباط دادن مستقیم رخدادها به انبار و اموال دیگر نیاز به استفاده از حساب‌های واسط نیست.

    2. ارتباط حساب‌ها و تفصیلی‌ها با ارز صرفا برای توجه در تنظیم دستی سندها تعریف شده‌اند. هر جا الگو یا قانون برای تعیین حساب و تفصیلی‌ها داریم، آن الگو و قانون به عنوان "موجودیت قابل تعریف" اولویت دارد و به جای تعاریفی از قبیل ارتباط با ارز یا ارتباط حساب و تفصیلی‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد. به این ترتیب عدم درج ارز در حساب‌هایی که ماهیتا ارزپذیر نیستند در مشکلی که در دست داریم رافع نخواهد بود + ممکن است حسابی ارزپذیر باشد ولی در موارد خاصی شما نخواهید که مبلغ ارز رخدادهای به خصوصی در آن ثبت شوند. یعنی توجه به نکته‌ای که فرمودید لازم است ولی کافی نیست.

    3. آنچه در طرح ابتدایی پیش‌بینی کرده بودیم امکان "مبالغ ارزی در سند مالی درج نشوند" بود. به نظر می‌رسد این امکان برای کاربردهای عمومی کافی نیست. طرحی که در نظر داریم این است که این امکان را با مجموعه‌ای از تنظیمات جایگزین کنیم به صورتی که بتوانید تعیین کنید که هر یک از انواع تراکنش‌های مالی بدون ارز در سند درج شوند: رخداد اصلی (بدهکار هزینه) / طرف بستانکار / بدهکار مالیات / بدهکار عوارض / بستانکار مالیات تکلیفی.

    4. طبق معمول اقلام فوق را می‌توان در هر برگه‌ی هزینه تعیین کرد - اما پیش‌فرض آنها در تنظیمات سیستم (عمومی یا کاربر) قابل تعیین هستند. به نظر می‌رسد که کاربردهای شما تنظیم مناسب چنین است که از سیستم بخواهیم در رخداد اصلی (بدهکار هزینه) ارز را در سند مالی منعکس نکند. در مورد طرف بستانکار احتمالا می‌خواهید که انعکاس مبالغ ارزی صورت بگیرد. در سایر موارد حسب مورد و بسته به دلخواه و استاندارد عملیاتی خود می‌توانید تنظیم کنید.

    این طرح را برای اجرا در نخستین نگارش جدید سیستم (برنامه ریزی شده برای ارائه در ابتدای 1401) لحاظ کرده‌ایم.

    ارادت
    روزبه
    کاربر با تجربه
    کاربر با تجربه

    --
    11 مرداد 1401 05:01 ب.ظ

    با سلام،

     

    راهکارهای مناسب جهت پاسخگویی به بخشی از پیشنهادهای شما در نسخه 11.02 پیاده سازی گردیده‌اند. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر به لینک امکانات نسخه 11.02 مراجعه فرمایید.

     

    با ارادت

    شما مجاز به پاسخ به اين پست نمي باشيد.