چنانچه در هریک از مراحل نصب یا کاربری نرم‌افزارها به مشکلی برخورد کرده‌اید یا هر سوال، اشکال یا ابهامی در این زمینه دارید، می‌توانید پاسخ خود را ابتدا در مطالب موجود جستجو و در صورت لزوم به عنوان یک مبحث جدید مطرح کنید، تا کارشناسان پشتیبانی به آن پاسخ دهند.

به منظور ثبت سوال جدید و یا پاسخ به موضوعات موجود، ابتدا می بایست از طریق صفحه مربوطه به سامانه وارد شوید. چنانچه نام کاربری دریافت نکرده اید، به صورت رایگان و از طریق صفحه مربوطه، ابتدا در سامانه ثبت نام نمایید.

قبليقبلي Go to previous topic
بعديبعدي Go to next topic
آخرين ارسال 29 مرداد 1392 04:00 ب.ظ توسط saadat
آشنایی با مفاهیم حقوق و دستمزد
�17 پاسخ
مرتب:
شما مجاز به پاسخ به اين پست نمي باشيد.
مولف پيغام ها
saadat
کاربر پیشرفته
کاربر پیشرفته

--
20 مرداد 1392 09:07 ق.ظ
    با سلام،
     با اجازه دوستان و اساتید محترم، در این پست قصد داریم با همکاری شما عزیزان مفاهیم کاربردی مرتبط با حقوق و دستمزد را با هم مرور نماییم؛
    همانطور که می‌دانیم آشنایی با مفاهیم کاربردی،  در کاربری نرم افزار تسهیل می‌نماید و سبب پویایی در کار ما خواهد شد. امید است  با همکاری شما سروران گرامی این پست سرزندگی خود را حفظ نماید.

    با تشکر.
    آموزش حسابداری با نگرش سیستمی Accplus.blog.ir
    saadat
    کاربر پیشرفته
    کاربر پیشرفته

    --
    20 مرداد 1392 09:44 ق.ظ
    منظور از حقوق و دستمزد ( payroll) :  پرداخت هزینه‌ای می‌باشد که به جبران فعالیت‌های کارکنان در یک موسسه یا بنگاه اقتصادی پرداخت می‌شود، هزینه حقوق و دستمزد مبین سهم نیروی کار در تولید محصولات یا ارائه خدمات می‌باشد؛ و پس از بهای تمام شده مواد، سهم کلیدی را در بهای تمام شده ایفا می‌نماید( در شرکت‌های خدماتی سهم اصلی)
    در بعضی مواقع بین مفهوم دستمزد و حقوق تفاوت قائل می‌شوند: از دستمزد به عنوان  پرداختی که بر مبنای ساعت و به کارگران تعلق می‌گیرد نام می‌برند و از حقوق به عنوان پرداخت‌هایی که ماهانه محاسبه و پرداخت می‌شود و نوعا مربوط به کارمندان می‌باشد؛ ولیکن آنچه عرف است مفهومی است به نام حقوق و دستمزد که در قبال فعالیت‌های کارکنان واحد تجاری به آنان تعلق می‌گیرد.

    تخصیص حقوق: حقوق تخصیصی برای هر کارمند شامل مزایا و کسورات می‌باشد. مزایا را می‌توان در مواردی همچون: همچون حقوق مبنا، فوق العاده شغل، عائله مندی، فوق العاده محل خدمت، فوق العاده جذب و غیره نام برد. کسورات نیز می‌تواند شامل: مالیات، بیمه عمر، بیمه حقوق 27 درصد، بازنشستگی، وام صندوق و غیره باشد.

     افرادی که  رشته حسابداری‌ را فرا گرفته اند، یکی از انواع هزینه هایی را که با آن آشنا می‌شوند هزینه حقوق و دستمزد می باشد. و به‌التبع روش حسابداری و  ثبت این هزینه را در دفتر روزنامه و دفتر کل فرا خواهند گرفت ولی باید به این نکته توجه نمود که مبحث حقوق  و دستمزد، دارای مطالب بسیاری می‌باشد که هر فرد حسابدار یا کسی که در حقوق و دستمزد سازمان کار می‌نماید نیاز به دانستن دانش تخصصی در این زمینه دارد، اطلاعاتی که باید کسب شود را می‌توان بطور خلاصه شامل موارد زیر بیان کرد:

    شناخت سیستم‌های حقوق و دستمزد،شناخت قوانین بیمه و مالیات و سایر موارد قانونی همچون: اضافه کاری، ماموریت.تهیه اسناد و مداراک ثبت لیست‌های حقوق و دستمزد و سایر موارد نام برد که در ادامه با آنها بیشتر آشنا خواهیم شد

    آموزش حسابداری با نگرش سیستمی Accplus.blog.ir
    saadat
    کاربر پیشرفته
    کاربر پیشرفته

    --
    20 مرداد 1392 02:46 ب.ظ
    اجزاء و عناصر تشکیل دهنده سیستم حقوق و دستمزد کدامند:

    اجزاء و عناصر تشکیل دهنده یک سیستم حقوق  و دستمزد بطور کلی و بدون در نظر گرفتن این‌که این سیستم برای موسسه بازرگانی و خدماتی و یا تولیدی طراحی شده به شرح زیر می‌باشد:

    دایره کارگزینی

    دایره ثبت  ورود و خروج پرسنل

    دایره حسابداری حقوق و دستمزد



    وظیفه دایره کارگزینی:

     واحد کار گزینی در هر واحد تجاری وظیفه تهیه و تدوین آیین نامه‌ها و دستور العمل های استخدامی پرسنل با رعایت و مد نظر گرفتن قوانین کار و امور اجتماعی  و سایر قوانین را برعهده دارد و از طرفی وظایف دیگری همچون آموزش نحوه استفاده  از  مرخصی و تعیین شرح وظایف، نقل و انتقال پرسنل به سایر بخش‌های واحد تجاری و موارد مشابه را به عهده دارد.

    وظیفه دایره ثبت ورود و خروج پرسنل چیست:
     
    وظیفه این بخش جمع آوری اطلاعات مربوط به زمان انجام کار پرسنل و در واقع حضور و غیاب هر یک از پرسنل در واحدها می‌باشد که به طرق و روش‌های خاصی این کار انجام می‌شود.

    وظیفه دایره حسابداری حقوق و دستمزد:

     این واحد وظیفه تهیه و تنظیم لیست حقوق و دستمزد و تعیین مبلغ خالص و ناخالص حقوق و دستمزد قابل پرداخت* به هر یک از پرسنل را بر عهده دارد

    ........................
     * پ ن: مبلغ خالص و ناخالص حقوق و دستمزد قابل پرداخت:

    در ساده ترین حالت:

    مبلغ خالص حقوق = مبلغ ناخالص - (بیمه+ مالیات)
    آموزش حسابداری با نگرش سیستمی Accplus.blog.ir
    saadat
    کاربر پیشرفته
    کاربر پیشرفته

    --
    26 مرداد 1392 06:03 ب.ظ
    منظور از مزایای مستمر و غیر مستمر چیست :

    به طور یقین می‌دانید که ممکن است شاغل علاوه بر مزد مبنا یا حقوق اصلی، مبالغی دیگر را ( نقدی  یا غیر نقدی) به عنوان مزایا دریافت کند. بنابراین دریافت هرگونه  وجه نقد علاوه بر مزد اصلی (مبنا) مزایای شغلی  است. نمونه بارز این مزایا :  حق مسکن، خواربار،  حق جذب و سایر موارد مشابه می‌باشد. این مزایا می‌توانند مستمر یا غیر مستمر باشند. مزایای مستمر مزایایی هستند که هر ماهه کارگر دریافت می‌کند؛ و مزایایی که دائمی نمی‌باشد و با توجه به شرایط، کارگر دریافت می‌نماید را مزایای غیر مستمر می‌نامند، نمونه بارز مزایای غیر مستمر حق ماموریت، پاداش و ... می‌باشد.

    مدت کار:

    بر اساس ماده 51  قانون کار، ساعت کار عادی مدت زمانی است که کارگر، نیرو و یا وقت خود را به منظور انجام کار در اختیار کارفرما قرار می‌دهد به غیر از مواردی  که در قانون مستثنی شده است با توجه به این‌که ساعت کار کارگران در شبانه روز نباید کمتر از 8 ساعت باشد. طبق تبصره (1) این ماده کارفرما با توافق کارگران، نمایندگان قانونی آنان می‌توانند ساعت کار را در بعضی از روزهای هفته کمتر از میزان مقرر و دیگر روزها اضافه بر این میزان تعیین کنند.شرط آن‌که مجموع ساعت کار هر هفته از 44 ساعت تجاوز ننماید. باید توجه داشت در ماده 52 قانون کار اشاره شده که در کارهای سخت و زیان آور و زیر زمینی ساعت کار نباید از 6 ساعت در روز و 36 ساعت در هفته تجاوز نماید.
    آموزش حسابداری با نگرش سیستمی Accplus.blog.ir
    saadat
    کاربر پیشرفته
    کاربر پیشرفته

    --
    27 مرداد 1392 08:46 ق.ظ
    اضافه کاری چیست و چه شرایطی دارد

    در شرایط عادی ارجاع کار اضافی به کارگر با شرایط ذیل مجاز خواهند بود.

    الف)موافقت کارگر
    ب)پرداخت 40% اضافه بر مزد هر ساعت کار عادی
    ج)ساعت اضافی ارجاعی به کارگران نباید از 4 ساعت در روز تجاوز نماید مگر در موارد استثنایی با توافق طرفین

    حقوق:

     در قسمت حقوق برای هر کارمند اضافات و کسورات تعلق می گیرد.

    اضافات حقوق یا حقوق متعلقه عبارتند از:

    حقوق مبنا، فوق العاده، شغل، بن لباس، شرایط محیط کار فوق العاده محل خدمت، هزینه اولاد، فوق العاده جذب، کار حد اقل دریافتی، محدودیت از مطب، حق مسکن،  بیمه عمر، صندوق پس انداز، بیمه جانبازی، فوق العاده ویژه.


    کسورات، عبارتند از:

     مالیات ، بیمه عمر، بیمه حقوق 7درصد، بازنشستگی جاری سرانه تعهدی، حسن انجام کار، وام صندوق ، آتیه سازان صندوق پس انداز.


    اضافه کار:
    حداکثر اضافه کار 135 ساعت می باشد که  به سرپرستان یا مدیران بالا تعلق می گیرد.


    آموزش حسابداری با نگرش سیستمی Accplus.blog.ir
    saadat
    کاربر پیشرفته
    کاربر پیشرفته

    --
    27 مرداد 1392 02:45 ب.ظ
     فرمول‌های محاسبه حقوق و دستمزد  :

    نحوه محاسبه ساعات کار روزانه:

    ماده ۳۷- هنگامیکه حداقل مزد کارگران اعلام مي‌گردد ،اين مبلغ بر مبناي ماه شمسي ( 30 روزه ) اعلام شده ، ولي هنگام پرداخت آن بايستي به تناسب تعداد روزهاي ماه مورد نظر محاسبه گردد. (ماه‌های 29 روزه یا 31 روزه )

    با توجه به اين‌كه ساعات كاري در هفته 44 ساعت می‌باشد اگر آن‌را تقسیم بر 6 روز کاری در هفته بنماییم ساعت کاری روزانه 7 ساعت و 33 دقیقه می‌شود

     بسیاری از همکاران ساعت کار روزانه را 7.20در نظر گرفته که مجموع آن در 6 روز هفته معادل 44 ساعت بوده و صحیح است اما توجهی به (ساعات صرف غذا و غیره حداقل بمدت ربع ساعت را ) نداشته که جمع آن در 6 روز هفته  1.5 ساعت شده و عرفا بعدد 7.33  ، قوت می بخشد (طبق صراحت قانون زیر)

    صراحت ماده 51 قانون کار=ساعات کار مدت زمانی است که کارگر نیرو یا وقت خود را به منظور انجام کار در اختیار کارفرما قرار می دهد . لذا قانوناً اوقات صرف غذا و استراحت جزء ساعت کار محسوب نخواهد شد.بدیهی است چنانچه بر اساس عرف و روال کارگاه از قبل اوقات مذکور جزء ساعت کار محسوب می گردیده، عرف و رویه مذکور کماکان معتبر خواهد بود .

    حال برای محاسبه ساعات کار ماهیانه :

    الف ) : بسیاری از حسابداران عدد 220 ساعت را در نظر گرفته که از حاصل 30 روز ضربدر 7.33 یعنی 220 =7.33 * 30 بدست میاید (توجهی به 4 جمعه ندارند)

    ب ) : تعدادی دیگر عدد ۱۹۱ساعت را در نظر گرفته که از حاصل ۳۰ روز منهای ۴ جمعه یعنی

    ۱۹۱ =7.33 * ۲۶ و یا اینکه ۴هفته ضربدر 44 ساعت کار هفتگی (۴هفته = 28 روز) باضافه 2 روز ضربدر 7.33 ساعت یعنی 191= ( 7.33 * 2 ) + ( 44 * 4 ) بدست میاید که بسیار منطقی است

    ج ) : اما دسته سوم عدد ۱۷۶ ساعت را در نظر گرفته که فقط از حاصل ۴ هفته ضربدر 44 ساعت کار هفتگی ( 176 = 44 * 4 ) بدست میاید

    اما روش صحیح و منطقی همان محاسبه 191 ساعت می‌باشد

    فرمول اضافه کاری :

    (ساعات اضافه کاری * 1.4) * ( 7.33 : حقوق روزانه ) = ساعات اضافه کاری طبق ماده 59


    آموزش حسابداری با نگرش سیستمی Accplus.blog.ir
    saadat
    کاربر پیشرفته
    کاربر پیشرفته

    --
    27 مرداد 1392 05:07 ب.ظ
    کسورات حقوق و دستمزد:

    دايرة حسابداري موظف است در زمان تنظيم هر ليست حقوق و دستمزد با توجه به مصوبات قانوني يا بر اساس توافق به عمل آمده با كارگر مبالغي را تحت عنوان كسور حقوق و دستمزد از حقوق و دستمزد كارگران كسر و به سازمانهاي ذينفع ( دارائي تامين اجتماعي و……) پرداخت نمايد. كه اين مبالغ كسري به شرح زير است.
    کسورات: 1- کسورات قانونی 2- کسورات توافقی

    انواع کسورات قانونی: 1- مالیات 2- بیمه 3- صندوق اجرائیات
    انواع کسورات توافقی: 1- مساعده ( پیش پرداخت حقوق) 2- قسط وام 3- قسط بانک مسکن 4- مال الاجاره های خانه های سازمانی 5- حق عضویت نشریات 6- بدهی به شرکتهای تعاونی و....

    كسورات قانوني
    ماليات:

    ماليات چيست؟ ماليات در واقع انتقال بخشي از در آمدهاي جامعه به دولت و يا بخشي از سود فعاليت‌هاي اقتصادي است كه نصيب دولت مي‌گردد.
    زيرا ابزار و امكانات دستيابي به اين درآمد و سودها را فراهم ساخته است. در واقع اجراي عادلانه قانون مالياتهاي دولت، آحاد مردم را به يك نوع پس انداز اجباري سوق مي‌دهد. امروزه در كلي‌ترين تعريف، ماليات يك نوع هزينه‌ي اجتماعي به شمار مي‌آيد كه افرادجامعه به تناسب استفاده ازاين هزينه اجتماعي بايدتقبل پرداخت آن رانمايند بر اساس قوانين مالياتي كشور انواع مالياتها به شرح زير مي‌باشد.

    1:    ماليات‌هاي مستقيم كه به طور مستقيم از دارايي و درآمد افراد وصول و شامل:

    الف: ماليات بر دارايي
    ب: ماليات بر درآمد مي‌باشد.

    الف) ماليات بر دارايي:
    الف-1) ماليات سالانه املاك
    الف-2) ماليات مستقلات مسكوني خالي
    الف-3) ماليات بر اراضي باير
    الف-4) ماليات بر ارث
    الف-5) حق تمبر

    ب) ماليات بر درآمد:
    ب-1) ماليات بر درآمد املاك
    ب-2) ماليات بر درآمد كشاورزي
    ب-3) ماليات بر درآمد حقوق
    ب-4) ماليات بر درآمد مشاغل
    ب-5) ماليات بر درآمد اشخاص حقوقي
    ب-6) ماليات بر درآمد اتفاقي
    ب-7) ماليات بر جمع درآمد ناشي از منابع مختلف

    2- مالياتهاي غير مستقيم كه بر قيمت كالاها و خدمات اضافه شده و به مصرف كننده تحميل مي‌گردد بر دو نوع مي‌باشد:

    الف) ماليات بر واردات:
    الف-1) حقوق گمركي
    الف-2) سود بازرگاني
    الف-3) 30% درصد اتومبيل‌هاي وارداتي
    الف-4) 15% حق ثبت

    ب) ماليات بر مصرف و فروش
    ب-1) ماليات بر فرآورده‌هاي نفتي
    ب-2) ماليات بر توليد الكل طبي و صنعتي
    ب-3) ماليات نوشابه‌هاي غير الكلي
    ب-4) ماليات بر فروش سيگار
    ب-5) ماليات اتومبيل
    ب-6) 15% اتومبيل‌هاي داخلي
    ب-7) ماليات نقل وانتقال اتومبيل
    ب-8) ماليات حق اشتراك تلفنهاي خودكار و خدمات مخابراتي بين المللي
    ب9-) ماليات فروش خاويار


    ماليات تكليفي:
    مالياتهايي هستند كه پرداخت كننده وجوه طبق قانون مالياتهاي مستقيم مكلف به كسر وپرداخت آن مالياتهادرمواعدقانوني تعيين شده مي باشند مالياتهاي تكليفي طبق قانون مالياتهاي مستقيم 3/12/66 و اصلاحيه مورخ 7/2/71 عبارتند از:
    1-    ماليات بر درآمد اجاره املاك (مستقلات)
    2-     ماليات بر درآمد حقوق
    3-     ماليات علي الحساب حق الوكاله وكلا
    4-     ماليات علي الحساب حق الزحمه
    5-     ماليات بر درآمد اشخاص حقوقي خارجي موسسات مقيم خارج از ايران.
    6-    ماليات علي الحساب پيمانكاري ومهندسي مشاور


    آموزش حسابداری با نگرش سیستمی Accplus.blog.ir
    saadat
    کاربر پیشرفته
    کاربر پیشرفته

    --
    27 مرداد 1392 05:30 ب.ظ
    کسورات توافقی :

    مبالغی که طبق قرارداد یا توافق بین کارگر و کارفرما در زمان تهیه لیست حقوق و دستمزد از حقوق کارگر یا کارمند کسر می گردد.
    برخی از کسورات توافقی :
    1.    اقساط وام مسکن
    2.    اقساط وام ضروری
    3.    بدهی به شرکت تعاونی
    4.    مساعده
    5.    پیش پرداخت ها
    6.    پس انداز سهم کارگر یا کارمند
    7.    حق عضویت ها (صندوق تعاون، انجمن ها وصندوق ذخیره کارکنان دولت و...)
    8.    صندوق امداد و امور خیریه
    9.    بیمه تکمیلی
    منظور از مساعده بخشی از حقوق است که به طور معمول قبل از پایان هر ماه به علت نیاز کارکنان به آنان پرداخت میشود و در زمان تهیه لیست حقوق و دستمزد همان ماه به طور کامل از حقوق آنها کسر می گردد.

    پیش پرداخت :
    پرداخت مبلغی است قبل از اینکه کاری انجام گرفته باشد و در زمان تهیه لیست حقوق و دستمزد از حقوق کسر می گردد.

    آموزش حسابداری با نگرش سیستمی Accplus.blog.ir
    saadat
    کاربر پیشرفته
    کاربر پیشرفته

    --
    27 مرداد 1392 05:34 ب.ظ

    بیمه شده:

    شخصی است که راسأ مشمول مقررات تأمین اجتماعی بوده و با پرداخت مبلغی به عنوان حق بیمه، حق استفاده از مزایای مقرر در این قانون را دارد.

    خانواده بیمه شده:
    شخص یا اشخاصی هستند که به تبع بیمه شده از مزایای موضوع این قانون استفاده می کنند.
    حمایت های سازمان بیمه تأمین اجتماعی از بیمه شدگان شامل مارد زیر است :
    1.    حمایت در برابر حوادث و بیماریها
    2.    پرداخت غرامت دستمزد ایام بیماری
    3.    پرداخت غرامت دستمزد ایام بارداری
    4.    پرداخت مستمری از کارافتادگی (کلی و جزئی)
    5.    پرداخت مستمری بازنشستگی
    6.    پرداخت مقرری بیمه بیکاری
    7.    پرداخت غرامت نقص عضو
    8.    پرداخت کمک هزینه کفن و دفن به بیمه شدگان متوفی
    9.    پرداخت مستمری به بازماندگان واجد شرایط بیمه شده متوفی (مستمری بازماندگان)
    10.    همچنین مشمولین این قانون از کمک های ازدواج و عائله مندی طبق مقررات مربوطه برخوردار خواهند شد.
    برخی از سایر حمایتهای جنبی که سازمان خارج از تکلیف قانونی خود انجام می دهد.
    پرداخت وام ازدواج به بیمه شدگان – پرداخت وام ضروری به بیمه شدگان و مستمری به دیگران- پرداخت بن کالاهای اساسی، عیدی و ... به بازنشستگان و مستمری دیگران و وام دانشجوئی به فرزندان آنان.

    حق بیمه :
     
    وجوهی است که به حکم قانون تأمین اجتماعی برای استفاده از مزایای موضوع آن به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت می گردد.
    مجموع حق بیمه پرداختی به سازمان تأمین اجتماعی معادل 30 درصد حقوق و دستمزد مشمول بیمه می باشد. که 7 درصد آن بیمه تأمین اجتماعی سهم کارگر و 20 درصد بیمه اجتماعی سهم کارفرما و 3 درصد بیمه بیکاری سهم کارفرما است.
    7 درصد سهم کارگر به عنوان یکی از کسورات حقوق و دستمزد از حقوق و دستمزد ناخالص کارگر کسر می گردد. و 23 درصد دیگر فقط برمبنای حقوق و دستمزد مشمول بیمه کارگر محاسبه می گردد وبه عنوان یکی از هزینه های کارفرما شناسائی و در دفاتر ثبت می گردد.
    اقلام مشمول محاسبه حق بیمه :
    1.    دستمزد وحقوق
    2.    کارمزد و حق الزحمه
    3.    حق الشاوره
    4.    مزایای نقدی شامل: فوق العاده شغل، اضافه کاری،شب کاری، نوبت کاری، خارج از مرکز، سختی کار،حق خواروبار، حق مسکن، حق ایاب و ذهاب
    5.    مزد ایام تعطیل و مرخصی استحقاقی
    6.    پاداش های غیر مستمر
    7.    فوق العاده های ثابت و نظایر آنها
    8.    مزایای غیر نقد مانند خوراک، پوشاک، مسکن، وسیله نقلیه
    کارفرما مکلف است از کلیه وجوه و مزایای مشمول بیمه، حق بیمه مقرر را کسر کرده و به اضافه سهم خود به سازمان پرداخت نماید.
    مهلت تحویل لیست مربوطه و پرداخت حق بیمه حقوق کارکنان به سازمان بیمه تأمین اجتماعی و صندوق بیمه بیکاری حداکثر تا آخرین روز ماه بعد می باشد. اگر آخرین روز در جمعه یا روز تعطیل رسمی دیگری قرار گیرد تا پایان وقت اداری اولین روز، بعد از تعطیلی نیز مهلت خواهد داشت درغیر این صورت مشمول جریمه می گردد. مهلت رسیدگی سازمان به اسناد و مدارک لیست حداکثر 6 ماه از تاریخ دریافت لیست است. درصورت مشاهده نقص یا اختلاف اقدامات قانونی را انجام داده و مابه تفاوت را وصول می نماید. درمورد بیمه شدگانی که کارمزد دریافت می دارند حق بیمه به مأخذ کل درآمد می باشد.



    آموزش حسابداری با نگرش سیستمی Accplus.blog.ir
    saadat
    کاربر پیشرفته
    کاربر پیشرفته

    --
    27 مرداد 1392 05:36 ب.ظ
    لیست بیمه

    بیمه یکی از کسورات قانونی حقوق و دستمزد می باشد یعنی پرداخت کنندگان حقوق مکلف هستند تنظیم لیست حقوق و دستمزد (معمولاً پایان هر ماه ) با در نظر گرفتن نوع بیمه تحت پوشش و قوانین و مقررات مربوطه حق بیمه سهم کارکنان را محاسبه نموده و در موعد مقرر به همراه حق بیمه سهم خود به حساب سازمان بیمه تأمین اجتماعی یا اداره بیمه خدمات درمانی واریز نمایند.
    همچنین لازم است در موعد مقرر یک نسخه از لیست حقوق و دستمزد را به همراه برگ پرداخت حق بیمه به مؤسسه بیمه گر تحویل نماید. (مهلت پرداخت حق بیمه به حساب مؤسسات ذینفع و تحویل لیست مربوط به هر ماه تا آخرین روز ماه بعد می باشد.)
    چون لیست حقوق فرم ثابت و مشخصی ندارد و هر مؤسسه ای برحسب ضرورت و نیاز خود فرم خاصی را برای آن طراحی و مورد استفاده قرار می دهد، سازمان بیمه تأمین اجتماعی به منظور جلوگیری از مشکلات و اشتباهات احتمالی و کنترل بهتر و راحت تر و سریع تر و با توجه به اطلاعات مورد نیاز خود فرم خاصی را تهیه و در اختیار مؤسسات تحت پوشش خود قرار داده و آنان را ملزم به استفاده از آن کرده است.

    مالیات
    مالیات در واقع انتقال بخشی از درآمدهای جامعه به دولت ویا بخشی از سود فعالیت های اقتصادی است که نصیب دولت می گردد. زیرا ابزار و امکانات دستیابی به این درآمد و سود را دولت فراهم ساخته است. در واقع با اجرای صحیح و عادلانه قوانین مالیاتی دولت مردم را به یک پس انداز اجباری سوق می دهد. امروزه در کلی ترین تعریف، مالیات یک نوع هزینه اجتماعی است که افراد جامعه به تناسب استفاده از این هزینه اجتماعی باید تقبل پرداخت آن را بنمایند. همچنین مالیات یکی از ابزارهای مهم ومناسب دولت ها برای توزیع عادلانه درآمد می باشد.
    در برنامه مالی (بودجه) هر کشور، مالیات به عنوان یکی از منابع مهم درآمد در نظر گرفته می شود. قوانین مالیاتی و اصلاحیه های بعدی آن در کشور ایران طوری تنظیم گردیده اند که علیرغم افزایش درآمد مالیاتی کشور، بار مالیاتی را از دوش افراد کم درآمد جامعه برداشته و به اقشار مرفه تر انتقال دهد.
    وظیفه مهم اجرای صحیح قوانین مالیاتی کشور و وصول مالیات های مقرر به عهده وزارت امور اقتصادی و دارائی می باشد. براساس قوانین مالیاتی کشور، انواع مالیات ها به شرح زیر است:
    1.    مالیات های مستقیم
    2.    مالیات های غیرمستقیم

    مالیات های مستقیم : مالیات هایی با رعایت قوانین مربوطه از دارائی و درآمد افراد وصول می گردد وشامل مالیات بر دارائی و مالیات بر درآمد می باشد.
    مالیات های غیر مستقیم : مالیات هایی است که با رعایت قوانین مربوط به قیمت کالاها و خدمات اضافه گردیده و به مصرف کننده منتقل می گردد.

    آموزش حسابداری با نگرش سیستمی Accplus.blog.ir
    saadat
    کاربر پیشرفته
    کاربر پیشرفته

    --
    27 مرداد 1392 05:38 ب.ظ
    طبقه بندی حقوق و مزایا و نحوه محاسبه مالیات آن

    تقسیم بندی درآمد حقوق :
    الف- مستمر نقدی
    ب- مستمر غیر نقدی
    ج- غیر مستمر نقدی
    د- غیر مستمر غیر نقدی

    مستمر: مواردی است که در حکم حقوقی (حکم کارگزینی) کارمند یا کارگر آورده شده و همه ماهه پرداخت می گردد.
    غیر مستمر: مواردی است که در حکم حقوقی (حکم کارگزینی) کارمند یا کارگر قید نمی گردد وتحت شرایط خاص ممکن است در برخی ماه های سال پرداخت شود. یعنی قبل از پایان ماه کاری، معلوم نیست به چه کارکنانی تعلق می گیرد و مبلغ آن چقدر است.

    نقدی: مواردی است که به وجه رایج مملکت جمهوری اسلامی ایران پرداخت می شود. طبق قانون حداقل حقوق حتماً می بایست به صورت نقدی پرداخت شود. برخی از پرداخت های نقدی به طور مستمر و برخی دیگر به طور غیر مستمر پرداخت می شود.
    غیرنقدی: مسکن و اتومبیل واگذاری شده از طرف کارفرما و کالاهایی مثل خواروبار و پوشاک است که به عنوان بخشی از مازاد برحداقل مزد در اختیار کارگر یا کارمند قرار می گیرد.

    آموزش حسابداری با نگرش سیستمی Accplus.blog.ir
    saadat
    کاربر پیشرفته
    کاربر پیشرفته

    --
    27 مرداد 1392 05:39 ب.ظ
    درآمد مشمول مالیات حقوق

    عبارت است از حقوق ( مقرری یا مزد اصلی) و مزایای مربوط به شغل اعم از مستمر و غیر مستمر قبل از وضع کسور و پس از کسر معافیت های مقرر در قانون مالیات های مستقیم.

    نحوه محاسبه درآمد مشمول مالیات حقوق :

    برای محاسبه مالیات درآمد حقوق، ابتدا مالیات درآمد مستمر حقوق را محاسبه و سپس مالیات درآمد غیرمستمر حقوق را محاسبه و با هم جمع می زنیم. به همین منظور لازم است درآمد مستمر حقوق اعم از نقد و غیرنقد و همچنین جمع درآمد غیر مستمر حقوق اعم از نقد و غیر نقد را محاسبه نمائیم. در نتیجه لازم است معادل نقدی مزایای غیرنقد را به دست آورده و با حقوق و مزایای نقد جمع بزنیم تا جمع درآمد حقوق را به تفکیک مستمر و غیرمستمر به دست آوریم.
    آموزش حسابداری با نگرش سیستمی Accplus.blog.ir
    saadat
    کاربر پیشرفته
    کاربر پیشرفته

    --
    28 مرداد 1392 08:35 ق.ظ
    لیست حقوق و دستمزد:

    لیست حقوق و دستمزد عبارت است از فرم چند ستونی که برای خلاصه کردن ، گرد آوری و سهولت گزارش اطلاعات مرتبط با حقوق و دستمزد مورد استفاده قرار می گیرد.
    فرم و طرح از این لیست به تعداد و گروههای کارکنان، اطلاعات مندرج در آن و نحوه استفاده از ماشینها و ابزار مکانیکی و الکترونیکی بستگی دارد.
    اطلاعات مندرج در این فرم عبارتند از: اطلاعات مربوط به مشخصات فردی کارمند،ساعات و نرخ دستمزد، مزایای مستمر و غیر مستمر،کسورات ونحوه تسهیم هزینه حقوق و دستمزد در  ادامه گفته می‌شود
    لازم به ذکر است که مبنای تسهیم هزینه حقوق و دستمزد به دپارتمانهای مختلف شرکت،  «کارت ساعت» کارکنان می باشد.
    امروزه در اکثر شرکتها  و ادارات ورود و خروج کارکنان بوسیله ماشین ساعت زن که برای همین منظور در قسمت ورودی ساختمان شرکت یا اداره نصب شده است کنترل می گردد.
    پس از تهیه لیست حقوق و دستمزد معادل مجموع حقوق و مزایای ناخالص ، هزینه حقوق( به تفکیک دپارتمانهای مختلف) بدهکار،مالیاتها به حساب مالیات پرداختنی بستانکار،حق بیمه کسر شده به حساب بیمه پرداختنی بستانکار، سایر کسورات نیز به حسابهای مربوطه بستانکار و خالص پرداختنی به حساب حقوق پرداختنی بستانکار می گردد.

    آموزش حسابداری با نگرش سیستمی Accplus.blog.ir
    saadat
    کاربر پیشرفته
    کاربر پیشرفته

    --
    28 مرداد 1392 11:44 ق.ظ
     تنظیم سند حقوق:

       حقوق             واحد مدیریت
       حقوق             واحد اداری و مالی
       حقوق             واحد فروش و بازرگانی
        خواربار، مسکن
        حق اولاد
        بیمه سهم کارفرما
        بیمه بیکاری
                                                             بیمه حقوق پرداختنی      سازمان تامین اجتماعی
                                                             مالیات حقوق پرداختنی    سازمان امور مالیاتی
                                                             خالص حقوق پرداختنی       آقا یا خانم *****
                                                             خالص حقوق پرداختنی       آقا یا خانم *****
                                                             خالص حقوق پرداختنی        آقا یا خانم *****


    هنگام پرداخت وجه سند حقوق

        خالص حقوق پرداختنی    آقا یا خانم *****
        خالص حقوق پرداختنی    آقا یا خانم *****
        خالص حقوق پرداختنی    آقا یا خانم *****
                                                          
                                                                                       موجودی بانکها        جاری *****


    هنگام پرداخت وجه بیمه حقوق

        بیمه حقوق پرداختنی    سازمان تامین اجتماعی
                                                                                         موجودی بانکها        جاری *****
     

    هنگام پرداخت وجه مالیات حقوق

       مالیات حقوق پرداختنی    سازمان امور مالیاتی
                                                                                          موجودی بانکها        جاری ****


    وام ها و مساعده و طلب از کارکنان جزء دارائی های موسسه می باشند چرا که پولی هایی هستند که متعلق به موسسه بوده و در اختیار کارکنان قرار داده شده است و درنهایت مجددا به موسسه بازگردانده می شود.

    دریافت مساعده :

       مساعده         آقا یا خانم *****
                                                       موجودی بانکها        جاری    ****

    دریافت وام :

        وام         آقا یا خانم *****
                                                         موجودی بانکها        جاری *****





    آموزش حسابداری با نگرش سیستمی Accplus.blog.ir
    saadat
    کاربر پیشرفته
    کاربر پیشرفته

    --
    29 مرداد 1392 02:25 ب.ظ
    انواع قرارداد های استخدامی دولتی کدامند؟

    انواع استخدام با توجه به ماده 45 قانون مدیریت خدمات کشوری دو نوع است. رسمی یا پیمانی. تبصره ماده 32 قانون مذکور، یک نوع قراردادی را تحت عنوان قراداد کار ساعتی و کار معین مطرح می‌کند. با توجه به این مقررات می‌توانیم بگوییم که قراردادهای استخدامی در دستگاه‌های دولتی سه مورد است، اما موردهای دیگری هم وجود دارد.
    مهمترین قرارداد، پیمان استخدامی است. خوشبختانه با توجه به قانون مدیریت خدمات کشوری کارمندان پیمانی از لحاظ حقوق و مزایا هیچ تفاوتی با کارمند رسمی ندارند. تنها تفاوت این است که پیمانی و قراردادی ثبات شغلی ندارند، اما استخدام رسمی‌ها حکمی است و امنیت شغلی دارند.
    نوع دوم قرادادها؛ قرارداد کار معین یا مشخص است. این قرارداد موضوع تبصره ماده 32 قانون مدیریت خدمات کشوری است که به دستگاه‌های اجرایی اجازه داده است تا سقف 10 درصد سمت‌های سازمانی خود، با تایید معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس‌جمهوری در موارد خاص بدون ایجاد تعهد استخدامی افرادی را به صورت ساعتی یا کار معین به کار گیرند. این قراردادها حداکثر باید یک ساله باشند.
    این نوع قراردادها همان طور که از نام آنها پیداست، برای انجام کار معین و مشخص منعقد می‌شوند و معمولا قراردادها یک ساله هستند. کل حقوق و مزایا در قالب یک سال پیش ‌بینی می‌شود و به صورت یک‌دوازدهم ماهیانه پرداخت می‌شود. این نوع قرادادها به جهت نحوه ی تعیین حقوق و مزایایشان محل بحث اند. قرارداد کار ساعتی که در این تبصره پیش ‌بینی شده است، قراردادی است که افراد بر اساس ساعت های کاری که انجام می‌دهند حقوق و مزایایی را دریافت می‌کنند.
    بنابراین طبق قانون قرارداد‌ها سه نوع هستند؛ پیمانی، کار معین و ساعتی. اما علاوه براینها یکسری قراردادها در دستگاه‌های دولتی بر اساس قوانین و مقررات وجود دارد که یکی از آن ها قراردادهای پژوهشی است. یکی از راه‌هایی که معمولا اشخاص ممکن است در قالب قرارداد پژوهش با دستگاه اداری همکاری کنند همین نوع است. قراردادهای پژوهشی بستگی به آن طرح و پژوهشی دارد که انجام می‌گیرد وبه طور قطع به صورت یک مبلغ برآورد پروژه و طرح تحقیقاتی است که مدت دارد و در طول آن مدت که اجرا می‌شود پرداخت می‌شود. بنابراین پرداخت آن به صورت ماهانه منتفی است و بیشتر در قالب مراحل کار پرداخت می‌شود. علاوه بر آن، یک نوع قراردادی که از قبل در دستگاه‌ها وجود داشته است، تحت عنوان قرارداد خرید خدمت است.

     برگرفته از گفتگو با جناب دکتر ولی رستمی، عضو هیئت علمی دانشکده حقوق دانشگاه تهران
    آموزش حسابداری با نگرش سیستمی Accplus.blog.ir
    saadat
    کاربر پیشرفته
    کاربر پیشرفته

    --
    29 مرداد 1392 02:42 ب.ظ
    آيتم هاي حقوقي پرسنل رسمي و پيماني و طرحی برابر اقلام ذيل مي‌باشد

    -                      حق شغل

    -                      حق شاغل

    -                      فوق العاده شغل

    -                      تفاوت تطبيق

    -                      افزايش جزء >>ب<<بند (11) قانون بودجه سال 1388 كل كشور

    -                      فوق العاده سختي شرايط محيط كار

    -                      فوق العاده بدي آب و هوا

    -                      مبلغ تضمين

    -                      فوق العاده محل خدمت

    -                      خدمت در مناطق جنگ زده

    -                      فوق العاده ويژه (ممتاز)

    -                      فوق العاده نشانهاي دولتي

    -                      كمك هزينه عائله مندي

    -                      كمك هزينه اولاد

    -                      فوق العاده ايثارگري

    -                      فوق العاده مناطق كمتر توسعه يافته

    -                      فوق العاده اشتغال خارج از كشور

    -                      فوق العاده مديريت

    آموزش حسابداری با نگرش سیستمی Accplus.blog.ir
    saadat
    کاربر پیشرفته
    کاربر پیشرفته

    --
    29 مرداد 1392 03:29 ب.ظ
    منظور از “کارگر معیل” و “کارگر متأهل” که در برخی از مقررات مربوط به مزد ذکر شده است چیست؟

    منظور از کارگر متاهل کارگر دارای همسر و منظور از کارگر معیل کارگریست که کسانی را قانوناً تحت تکفل داشته باشد. اضافه می نماید افراد تحت تکفل قانونی با توجه به فصل الزام به انفاق در قانون مدنی (مواد 1195 الی 1206) عبارتند از همسر، پدر، مادر، فرزند و فرزند فرزند.
    آموزش حسابداری با نگرش سیستمی Accplus.blog.ir
    saadat
    کاربر پیشرفته
    کاربر پیشرفته

    --
    29 مرداد 1392 04:00 ب.ظ
    رسته شغلي چیست؟

    عبارتست از مجموعه اي از رشته هاي شغلي كه از لحاظ نوع كار و مدرك تحصيلي و تجربي، شباهت هاي كلي و عمومي داشته باشند. ايجاد رسته هاي فرعي در ذيل هر رسته بر اساس نوع مشاغل امكان پذير است. رسته اي موجود عبارتند از:‌ آموزشي و فرهنگي، اداري و مالي، امور اجتماعي، خدمات، كشاورزي و محيط زيست، فني و مهندسي، فناوري اطلاعات، بهداشتي و درماني.

    ساختار سازمانی چیست ؟

    چینش واحد های مختلف سازمانی جهت پیشبرد اهداف سازمانی را ساختار سازمانی گویند.

    مراکز هزینه چیست؟

    بطور کلی از مرکز هزینه بعنوان یک مخزن، جهت انباشت هزینه های مراکز فعالیت یک بنگاه اقتصادی استفاده می‌شود.
    انباشت هزینه های مختلف یک بنگاه بطور مجزا و با تفکیک اصولی ،در بهایابی کالا و خدمات تولید شده ، حائز اهمیت می‌باشد.

    معمولاً مراکز هزینه را از حیث شکلی (ماهوی) به سه دسته تقسیم می‌کنند:

    1- مراکز تولیدی:ایستگاه‌های کاری هستند که محصولات تولیدی یک بنگاه، در گذار از این مراکز قابل عرضه می‌شود.
    2- مراکز اداری : مراکز تشکیلاتی یک بنگاه محسوب میشوند که به امور ستادی و مدیریتی سازمان مبادرت دارند.
    3- مراکز خدماتی: مراکز خدمات رسان و پشتیبان بوده که در تسهیل امور به دو مرکز فوق-علی الخصوص مراکز تولیدی- ایفای نقش می‌کنند.
    با این اوصاف در یک دوره گزارشگری مالی، هزینه های انباشته شده در مراکز خدماتی بر اساس مبانی منطقی بر مراکز تولیدی و اداری سرشکن شده سپس هرینه های مراکز تولیدی که شامل هزینه های مستقیم این مراکز بعلاوه ی هزینه های سهم گرفته از مراکز خدماتی می‌باشند به قیمت تمام شده بسته شده و هرینه های مراکز اداری( هزینه های مستقیم مراکز اداری + هزینه های سهم گرفته از مراکز خدماتی) نیز بعنوان "هرینه های اداری و تشکیلاتی" در صورتهای مالی گزارش می‌شوند.
    آموزش حسابداری با نگرش سیستمی Accplus.blog.ir
    شما مجاز به پاسخ به اين پست نمي باشيد.