ارتباط فروش و دریافت و پرداختبا ثبت فعل و انفعالات مرتبط با ارائه خدمات و فاکتورهای مربوطه، از سیستم یکپارچه مالی انتظار ميرود تا موازی با فعالیتهای مذکور، علاوه بر کنترل دریافت و پرداخت چک، امور مربوط به ثبت هزینههای مالی واحد مربوطه را نيز در سیستم منعکس نماید. اين انتظار توسط سيستم يکپارچه نوسا برآورده شده است، به نحوي که کنترل کل فرايند مربوط به چکها به همراه گزارشهاي مرتبط، توسط نرمافزار دریافت پرداخت انجام گرفته، در کنار آن متناظر با رخدادهای مذکور، سند حسابداری مربوطه نیز بصورت اتوماتيک ثبت میشود. از طرفي باید توجه داشت که پروسه طی شده در نرمافزار دریافت و پرداخت، بر حسب نياز ميتواند در اعتبار مشتری نیز تاثیر گذار باشد.
به طور کلي نیاز کاربر عادی سیستم دریافت و پرداخت این است که بتواند به راحتی از وضعیت نقد شدن چکهای مدت دار، در یک بازه زمانی دلخواه با خبر باشد (مثلا چکهایی که تاریخ سررسید آنها در ماه جاری میباشد ولی هنوز نقد نشدهاند). همچنين در صورت نياز چکهای مربوط به قبل از این تاریخ و بعد از آن را هم بصورت تفکیک شده در اختیار داشته باشد. از طرفي نیاز مدیر ارشد بر این است که برآوردی از میزان نقدینگی در ماههای آتی داشته باشد تا بتواند با حاشیه امنیت بیشتری اقدام به خرید و فروش کالا و صدور چک مدتدار نماید.
تمام موارد بالا در سیستم نوسا با روالهایی که بصورت پیش فرض در سیستم تعبیه شده و توسط کاربر نیز قابل تغییر میباشد، به راحتی قابل ثبت بوده و در گزارشهاي موجود در سیستم یکپارچه نوسا منعکس میشود.
نمونهای از ثبتهای اتوماتيک، در سیستم دریافت و پرداخت و تناظر آن با حسابداری
سند دریافت و پرداخت: