تعریف مشترک :برای اینکه بتوان راهکاری جامع برای موسسات خدمات مالی ارائه دهیم، ابتدا باید به یک تعریف مشترک در رابطه با نحوه فعالیت موسسات حسابداری و حسابرسی برسیم، این تعریف مشترک میتواند از یک نقطه تمایز شروع شود.
نقطه تمایز موسسات حسابداری و حسابرسی در مفهومی به نام اجرا می باشد در واقع موسسات حسابداری یا خدمات مالی، مجری فعالیتهای مالی جاری یک واحد اقتصادی بر اساس استانداردهای حسابداری میباشند اما موسسات حسابرسی ناظر بر اجرای فعالیت مالی انجام شده بر اساس استانداردهای حسابرسی میباشند.
اما این اجرا و این نظارت بر اجرا چگونه میباشد؟
اجرا در موسسات حسابداری از تهیه و تنظیم سند حسابداری آغاز میگردد تا ثبت در دفاتر و در امتداد آن تهیه صورتهای مالی ادامه دارد. همجهت با ثبت رخدادهای مالی، ارائه خدمات مشاوره مالی و مالیاتی نیز اهمیت دارد، بعضا نیز با توجه به ساختار آن واحد اقتصادی به طراحی سیستم نیز پرداخته میشود. که این قسمت، یعنی طراحی سیستم حسابداری یکی از مهمترین مسئولیتهای موسسات خدمات مالی میباشد.
اما موسسات حسابرسی به کلیه فعالیتهای اجرایی یک شرکت که در بردارنده رخدادهای مالی ثبت شده میباشد نظارت دارند. این نظارت براساس کنترلهایی که در مقاطع زمانی مختلف صورت میگیرد، انجام میشود. برای راحتی این کنترل یک سطح اهمیت بر اساس نحوه و حجم فعالیت شرکت در نظر گرفته میشود. مبنای این سطح اهمیت بر اساس یک فرمول استاندارد و با واحد ریال اندازه گیری میشود مثلا آلفا ریال ، از این رقم کمتر حائز اهمیت نیست و بررسی نمیشود از این عدد بیشتر اهمیت دارد و بررسی میشود.
در ادامه با امکانات سیستم مالی یکپارچه نوسا ویژه شرکتهای حسابداری و خدمات مالی آشنا میشویم.