تغییر فرم چاپی سند به وضعیت دلخواه
همانطور که می دانیم فرم های نمایشی و فرم های چاپی در سیستم نوسا قابل تغییر است و کاربر می تواند به اندازه امکاناتی که در فرم های نمایشی و چاپی قرار داده شده انها را به دلخواه خود تغییر دهد.برای انجام اینکار به منوی سیستم رفته "تنظیمات سیستم برای تمام کاربران "را انتخاب می کنیم.به قسمت پیش فرض فرم های چاپی رفته ،سند و در نهایت سند حسابداری را انتخاب میکنیم. برای ایجاد تغییرات در مواردی که در سرنویس یا پانویس سند تعبیه شده (مانند تاریخ سند یا تاریخ چاپ ...)"تعریف فرم چاپی" را انتخاب کرده ، از فرم ستاره دار پیش فرض نوسا کپی گرفته و با استفاده از ابزار طراحی تغییراتی را که می خواهیم ایجاد کرده و ذخیره می کنیم. برای افزودن یاحذف ستون از سند گزینه "تعریف مجموعه ستون "را کلیک کرده و در صفحه باز شده از روی فرم پیش فرض نوسا کپی می گیریم تا تغییرات را روی آن انجام دهیم.روی تکرار پیش فرض نوسا دابل کلیک کرده تا فرم ستون های سند باز شود.حال با استفاده از آیکن های بالای صفحه ستونی را میتوانیم حذف یا اضافه کنیم.اگر ستونی را اضافه کردیم با دابل کلیک کردن روی سلول های آن ستون می توانیم فیلد مورد نظر را انتخاب کنیم.بعداز انجام تغییرات برای save کردن روی آیکن دیسکت(ذخیره تعاریف)کلیک می کنیم و پنجره را می بندیم.حال برای ارتباط مجموعه ستون و فرم چاپی ، در پنجره مجموعه ستون روی تکرار پیش فرض نوسا کلیک کرده و از آیکن های بالا "اصلاح نام و فرم چاپی "را کلیک کرده پنجره تعریف فرم چاپی باز میشود .تکرار پیش فرض نوسا را انتخاب کرده وپنجره را تصویب میکنیم.اگر بخواهیم به صورت پیش فرض در هنگام پرینت از فرم جدید استفاده شود.در پنجره تنظیمات سیستم تیک "پیش فرض نوسا " را برداشته و در قسمت فرم گزارش،فرم جدید را انتخاب می کنیم.