با سلام خدمت دوستان
ثبت قطعی (و غیر قابل برگشت) اسناد در واقع شکلی از نهائی شدن اسناد است یعنی بعد از ثبت قطعی وضعیت اسناد باز هم بصورت " نهایی شده " نمایش داده می شود و معمولا بنا به محدودیتهائی که ایجاد می کند اکثر کاربران از این امکان استفاده نمی کنند ( لااقل بنده ندیده ام ) و تنها شنیده ام سازمانها و ارگانهای دولتی آن هم بعد از گذشت چند ماه از سال جدید اسناد سال گذشته را به عللی که دقیقا نمی دانم قطعی می کنند و اما اگر قرار شد جائی این کار را انجام دهند قبل از انجام آن باید نکات زیر را در نظر داشت :
1 - ثبت قطعی اسناد تا یک تاریخ به خصوص انجام می شود. 2 - پس از درج تاریخ به هیچ وجه امکان انصراف یا بازگشت به تاریخ قبل تر را نخواهید داشت. 3 - تمامی اسناد حسابداری در تاریخ مزبور و پیش از آن باید در وضعیت نهایی شده قرار داشته باشند. 4 - اسناد سایر نرم افزارها در تاریخ مزبور و پیش از آن باید در وضعیت تائید شده قرار داشته باشند. 5 - اسناد مربوط به تاریخ مزبور و پیش از آن قابل اصلاح و حذف نخواهند بود. 6 - تنظیم سند در بین اسناد مربوط به تاریخ مزبور و پیش از ان میسر نخواهد بود. 7 - حتما قبل از ثبت نهایی از سیستم Backup گرفته شود. 8 - اگر به هر دلیلی فراموش کنیم Backup بگیریم تنها راه برای برگشتن به حالت قبل از ثبت استفاده از فایل صادره از اسناد و فراخوانی آنها در یک پایگاه دیگر است که با توجه به وجود سیستم یکپارچه و نبودن امکان فایل صادره از فروش و منتقل نشدن ارتباطات این کار اصلا به صورت عمومی پیشنهاد نمی شود . 9 - بعد از فراخوانی فایل صادره اینگونه اسناد آنها در وضعیت عملیاتی قرار می گیرند .
اگر دوستان نکات دیگری درباره این موضوع می دانند و یا نظری درمورد پست بنده دارند بفرمایند .
با تشکر
|