چنانچه در هریک از مراحل نصب یا کاربری نرم‌افزارها به مشکلی برخورد کرده‌اید یا هر سوال، اشکال یا ابهامی در این زمینه دارید، می‌توانید پاسخ خود را ابتدا در مطالب موجود جستجو و در صورت لزوم به عنوان یک مبحث جدید مطرح کنید، تا کارشناسان پشتیبانی به آن پاسخ دهند.

به منظور ثبت سوال جدید و یا پاسخ به موضوعات موجود، ابتدا می بایست از طریق صفحه مربوطه به سامانه وارد شوید. چنانچه نام کاربری دریافت نکرده اید، به صورت رایگان و از طریق صفحه مربوطه، ابتدا در سامانه ثبت نام نمایید.

قبليقبلي Go to previous topic
بعديبعدي Go to next topic
آخرين ارسال 16 مهر 1399 10:24 ق.ظ توسط روزبه
وب سرویس ورود اطلاعات از خارج از محیط نرم‌افزار یکپارچه مالی نوسا (API Server) - ابزار جدید در نسخه 9.02
�7 پاسخ
مرتب:
شما مجاز به پاسخ به اين پست نمي باشيد.
مولف پيغام ها
روزبه
کاربر با تجربه
کاربر با تجربه

--
06 مرداد 1399 12:32 ب.ظ

    وب سرویس ورود اطلاعات حسابداری از خارج از محیط نرم‌افزار یکپارچه مالی نوسا (API Server)

    ابزار قابل خرید آماده شده در نسخه 9.02

     

    بدلیل پیچیدگی و گسترش اطلاعات، مستند فنی وب سرویس ورود و دریافت اطلاعات انبار و فروش از خارج از محیط نرم‌افزار مالی یکپارچه نوسا ارائه شده در نسخه 11.02 بصورت عام قابل ارائه نمی‌باشد، در صورت نیاز به این مستند لطفا با شرکت نوسا تماس حاصل فرمایید. 

     

    سرویس‌های مبتنی بر Web و XML در سیستم مالی نوسا XP

    یکی از پیشرفته‌ترین روش‌ها برای صدور فرمان اجرای عملیات در یک سیستم نرم‌افزاری از یک نرم‌افزار مجزا، در محیط شبکه، سرویس‌های مبتنی بر Web و XML (XML Web Services) هستند. همانند صفحات Web، سرویس‌های مبتنی بر Web نیز بر روی یک سرور Web (مثل IIS) و با پروتکل http (یا https) اجرا می‌شوند. همانند صفحات Web در اینجا هم با پکت‌های http سروکار داریم که داده‌هایی را به سرور ارسال و از آن دریافت می‌کنند. تفاوت در اینجا است که در این ساختار، سرور، به جای اینکه انتظار آدرس صفحات را در پکت‌های ورودی داشته باشد و در پاسخ صفحاتی با ساختار html را بازگرداند، در ورودی پارامترهایی را با ساختار SOAP (مبتنی بر XML) توقع دارد + به جای ارائه‌ی صفحه‌ی html، یک متد (روتین) را در سرور اجرا می‌کند و حاصل را نیز به صورت پارامترهایی با ساختار SOAP تحویل می‌دهد.

    در ارتباطی که در بالا معرفی کردیم، یکی از نرم‌افزارها در نقش ارائه‌دهنده سرویس قرار دارد که به آن SOAP Server می‌گویند و به نرم‌افزار دیگر، که قرار است از سرویس استفاده کند، SOAP Client گفته می‌شود. این Client ممکن است همان نرم‌افزاری باشد که کاربر به صورت مستقیم با آن کار می‌کند (مثل کلاینت سیستم مالی یکپارچه) و یا در مقابل ممکن است خود در مقام سرور برای یک سیستم دیگر قرار داشته باشد – مثل سرور یک سیستم گردش کار یا نرم‌افزار فروش Online که در نقش Client به SOAP Server سیستم مالی متصل شود و سند یا برگه‌ی جدید تنظیم نماید.

    یکی از اجزاءِ مهم سیستم مالی نوسا XP، از قبل، SOAP Server بوده است که عملا یک Web Service است – اما بیشتر با هدف استفاده توسط کلاینت نوسا طرح و پیاده‌سازی شده بود. وجود این نوع سرور در کنار قابلیت کلاینت نوسا برای اتصال به آن باعث شده که ارتباط کلاینت و سرور با پروتکل SOAP و به صورت Web Based میسر باشد – سرور و کلاینت نوسا، هر جای شبکه‌ی اینترنت که قرار داشته باشند، به صرف اینکه URL سرور برای کلاینت شناخته شده باشد و کلاینت هم به اینترنت متصل باشد می‌توانند به هم مرتبط شوند و به تبادل اطلاعات بپردازند.

    اما به جز کاربرد متداول فوق، برای اینکه استفاده از سرویس‌های برگزیده‌ی نوسا، نه لزوما توسط کلاینت بلکه توسط سایر نرم‌افزارها (و به خصوص سایر سرورها) نیز میسر باشد باید سرویس‌های مزبور را به صورت متدهایی از Web Service پیاده کنیم و در اختیار سایرین قرار دهیم. این عمل به تدریج برای سرویس‌های برگزیده‌ی نوسا انجام شد – سرویس‌هایی که پیش‌بینی می‌کنیم بیشترین کاربرد را داشته باشند. به عنوان شروع متدهایی برای ایجاد تفصیلی (عملا ترکیبی از اطلاعات تلفن و نشانی، تفصیلی و مرکز مصرف یا تامین کالا یا خدمات) و ایجاد سند حسابداری را در نسخه 9.02 پیاده‌سازی کردیم که بخشی از مستند فنی آن در اینجا در دسترس می‌باشد. همچنین در ویرایش 11.02 سیستم، متدهای متنوع جدیدی برای درج انواع برگه‌های مورد استفاده در سیسستم‌های انبار و فروش و همچنین متدهایی برای پشتیبانی از سیستم‌های فروش online را پیاده‌سازی کرده‌ایم که همه اطلاعات فنی مربوط به آن در مستند تمکیلی در دسترس مشتریان این نرم‌افزارها می‌باشد. هر سیستم نرم‌افزاری که SOAP Client را به نحوی پشتیبانی نماید می‌تواند با اندکی عملیات آماده‌سازی، از این متدها استفاده کند. نمونه‌هایی با html/java script، php، Delphi، Python و C# آماده کرده‌ایم که توضیح استفاده آن‌ها در ادامه این مستند و فایل‌های مرتبط به هر یک در بخش فایل و مستندات قابل دریافت می‌باشد. این نمونه‌ها نحوه‌ی اجرای متدها را برای برنامه‌نویسان سایر سیستم‌ها بازنمایی می‌کنند.

     

    فعال‌سازی و اعتبار

    استفاده از سرویس‌های جدیدی که در این مستند به آنها پرداخته‌ایم نیاز به وجود وب سرور API در قفل مشتری دارد، در صورتی که مشتری از وب سرویس SOAP استفاده می‌کند نیازی به عملیات نصب جداگانه برای راه اندازی سرور API نخواهد بود – همانطور که پیش از این اشاره کردیم، سیستم نوسا از قبل سرور SOAP داشته و API سرور و امکانات جدید آن به همان Web Service اضافه شده‌اند.

    مدل ارائه‌ی این سرویس توسط شرکت نوسا مبتنی بر 1) فعال سازی سرور API درون قفل سخت‌افزاری و 2) خرید اعتبار (شارژ کردن تعداد تراکنش در قفل سخت‌افزاری) است. هر یک از متدهای Web Service، حسب مورد، میزانی از اعتبار مذکور را مصرف می‌کنند. در حال حاضر هر سطر از سند حسابداری یک واحد از اعتبار تراکنش‌های خریداری شده و هر ترکیب تلفن و نشانی، تفصیلی و مرکز 5 واحد از اعتبار تراکنش‌های خریداری شده را مصرف می‌کند.

    با کمتر شدن میزان اعتبار تراکنش‌ها از یک حد مشخص، میزان اعتبار باقی‌مانده همزمان با انتخاب پایگاه (Login) به برخی از کاربران (به عنوان هشدار) اطلاع داده می‌شود. میزان اعتبار هشدار در Admin و به عنوان بخشی از تنظیمات سرور تعیین می‌شود:

     

     

    مطابق آنچه در محاوره‌ی فوق تنظیم شده است، اگر اعتبار Web Service از یک‌هزار واحد کمتر شود همزمان با Login هشدار داده می‌شود. طبیعی است که ارائه‌ی این هشدار به همه‌ی کاربران مطلوب نیست. برای تعیین کاربرانی که قرار است این هشدار را دریافت کنند یکی از اختیارات کاربران را پیش‌بینی کرده‌ایم:

    امکانات / سیستم / مدیریت (Admin) / دریافت هشدار اعتبار Web Service

     

    احراز هویت کاربر و اختیارات وی

    نرم‌افزارهایی که قصد دارند از Web Service استفاده کنند باید قاعدتا در SOAP Server، Login کنند. این عمل با تعیین نام کاربر و کلمه‌ی عبور انجام می‌شود. در همه‌ی زبان‌های برنامه‌سازی (که برای نوشتن کلاینت بکار می‌روند) امکاناتی برای تعیین آنها تعبیه شده است. اطلاعات فنی کامل آن در مستند کامل این ابزار به مشتریان قابل ارائه می‌باشد.

    این پارامترها (نام کاربر و کلمه‌ی عبور) برای اتصال به Web Server (مثلا IIS) بکار می‌روند و در نهایت کاربر به سرور SOAP نوسا متصل خواهد شد. از اینجا به بعد کاربر تفاوتی با کاربران عادی سرور نوسا نخواهد داشت و همانند آن کاربران باید قابل شناسایی باشد؛ یعنی به عنوان کاربر رایانه‌ی سرور یا کاربر domain تعریف شده باشد و همچنین به عنوان یکی از کاربران به پایگاه داده‌ها معرفی شده باشد. به این ترتیب از نظر احراز هویت و تعیین امکانات، به امن‌ترین شیوه‌ی ممکن عمل شده است و روش کار بسیار شبیه خواهد شد به احراز هویت کاربرانی که از کلاینت SOAP اصلی نوسا استفاده می‌کنند. البته افزایش امنیت ارتباط http (مثلا با استفاده از پروتکل https) هم در این عملیات مطرح است که طبق معمول کاربران را به آن توصیه می‌کنیم.

    دیدیم که کاربرانی که قرار است از Web Service استفاده کنند باید در پایگاه داده‌ها تعریف شوند. در همانجا اختیارات این کاربران نیز باید به صورت عادی تعیین شود. مثلا برای ایجاد سند حسابداری، کاربر Web Service باید اختیار "تنظیم سند حسابداری جدید در تاریخ دلخواه" را داشته باشد. همچنین اگر قرار باشد سند حسابداری را در بخش‌هایی به جز بخش‌های کاربر تنظیم کند، باید اختیار "تنظیم سند حسابداری جدید در تاریخ دلخواه برای سایر بخش‌ها" را نیز داشته باشد.
    موارد فوق شامل اختیارات مشترک بین کاربران عادی و کاربران Web Service بودند. به جز آنها، اختیارات اختصاصی برای اجرای عملیات از طریق Web Service هم پیش‌بینی شده‌اند که عملا مشخص کننده‌ی این هستند که کاربر اصلا حق دارد به عنوان کلاینت Web Service ایفای نقش نماید یا خیر. مثلا برای استفاده از متد افزودن سند حسابداری کاربر باید اختیار زیر را داشته باشد:

    امکانات / سیستم / مدیریت (Admin) / افزودن تفصیلی از طریق Web Service – و – افزودن سند از طریق Web Service

    به صورت مشابه، برای افزودن ترکیب تلفن و نشانی، تفصیلی و مرکز، کاربر Web Service باید حسب مورد برخی یا تمامی اختیارات زیر را داشته باشد:

    • افزودن تلفن و نشانی جدید
    • تعریف تفصیلی جدید
    • تعریف یا اصلاح تفصیلی غیروابسته به بخش (اگر قصد دارد تفصیلی مستقل از بخش تعریف کند)
    • تعریف یا اصلاح تفصیلی سایر بخش‌ها (اگر قصد دارد برای بخش‌هایی به جز بخش‌های کاربر تفصیلی تعریف کند)
    • تعریف مرکز جدید

    موارد فوق شامل اختیارات مشترک بین کاربران عادی و کاربران Web Service بودند. به جز آنها، اختیارات اختصاصی برای اجرای عملیات از طریق Web Service هم پیش‌بینی شده‌اند که عملا مشخص کننده‌ی این هستند که کاربر اصلا حق دارد به عنوان کلاینت Web Service ایفای نقش نماید یا خیر:

     

     

    متدهای قابل اجرا (پارامترهای پایگاه اطلاعاتی و Data XML و توصیف XML حاصله)

    دو متد مشابه زیر در Web Service حسابداری توسعه داده شده‌اند:

     

    function WS_AddDet(const ADBName, AData: String): String; 
    function WS_AddArt(const ADBName, AData: String): String;
    

     

    این متدها دو پارامتر حرفی دارند و حاصل هم یک رشته‌ی حرفی است. پارامتر اول نام پایگاه اطلاعاتی است. اسامی پایگاه‌های اطلاعاتی سیستم مالی نوسا با _AccXP_ آغاز می‌شوند و در Admin قابل مشاهده هستند. همان نام باید عینا به عنوان پارامتر نخست داده شود – مثلا _AccXP_Main98.

    پارامتر دوم یک XML است که محتویات آن بسته به متد متفاوت است. این XMLها را به دقت در بخش‌های بعدی توضیح خواهیم داد. شمای کلی XML ورودی برای افزودن تفصیلی به صورت زیر است:

    همانطور که مشاهده می‌شود، در این XML، root فاقد داده‌ی اختصاصی است و صرفا برای مجتمع کردن سایر nodeها تعریف می‌شود. هر یک از nodeها متناظر با یکی از اقلام اطلاعاتی هستند که در این متد قرار است در سیستم درج شوند:

     

     

    root حاوی مشخصات عمومی سند حسابداری است. این مشخصات به صورت XML attribute تعیین می‌شوند. هر سطر سند (هر رخداد یا Transaction) به عنوان یک node و به صورت تکراری در داخل _Art قرار می‌گیرد. مشخصات رخداد نیز به صورت XML attribute داده می‌شوند. همانطور که گفتیم کل XML به صورت یک رشته‌ی حرفی به عنوان پارامتر دوم متد لحاظ می‌شود.

    حاصل این متدها نیز به صورت XML بازگردانده می‌شود. این XML فقط یک node دارد (root با نام _RSLT) و شمای کلی آن به صورت زیر است:

     

     

    ErrNo همیشه وجود دارد. مقدار صفر یعنی اجرای موفقیت‌آمیز (بدون خطا). در این وضعیت ممکن است اطلاعات دیگری هم از سرور گزارش شوند. اما مقدار مخالف صفر ErrNo به معنی خطا است. در این وضعیت عبارت توصیف‌کننده‌ی خطا در ErrStr داده خواهد شد.

    سایر اطلاعات حاصله از اجرای WS_AddDet عبارتند از:

     

     

    کدهای تفصیلی و مرکز از ترکیب کد سرگروه و شماره تعیین می‌شوند. تعداد ارقام زیرگروه (مطابق تعریف سرگروه) در تشکیل کد دخالت دارند. همچنین خواهیم دید که شماره‌ی تفصیلی یا مرکز ممکن است توسط سیستم تعیین شوند.

    سایر اطلاعات حاصله از اجرای WS_AddArt عبارتند از:

     

     

    انواع شماره‌ها همیشه توسط سیستم تعیین می‌شوند و اطلاع داده می‌شوند. شناسه‌ی فراخوانی ابزاری برای ممانعت از درج سند تکراری است و اگر از ابتدا داده نشده باشد توسط سیستم تعیین و بازگردانده می‌شود. تاریخ سند هم ممکن است توسط سیستم تعیین شود و به همین دلیل بازگردانده هم می‌شود.

    خطاهای احتمالی در جدول زیر مشاهده می‌شوند. شماره و توصیف خطا داده شده‌اند. شماره‌ی خطا همان ErrNo است که پیش از این گفتیم. در بسیاری از موارد توصیف خطا همان ErrStr است:

     

     

    تعیین تاریخ

    تاریخ‌ها به صورت ترکیب سال – ماه – روز و با جداکننده‌ی / در XML درج می‌شوند. هر فیلد تاریخ به صورت یکی از دو attribute حاوی تاریخ خورشیدی یا میلادی تعبیه شده است. چنین است که اگر تاریخ خورشیدی وارد شده باشد به تاریخ میلادی توجه نمی‌شود. نام attributeهای حاوی تاریخ خورشیدی با FA_ و نام attributeهای حاوی تاریخ میلادی با LA_ آغاز می‌شوند. مثلا تاریخ سند با دو attribute به اسامی FA_Date و LA_Date قابل تعیین است:

     

     

    همانطور که گفته شد فقط یکی از این دو attribute مورد توجه قرار می‌گیرند و اولویت با تاریخ خورشیدی است. همه‌ی فیلدهای تاریخی در سند، رخدادهای مالی و دفتر تلفن و نشانی به همین صورت تعیین می‌شوند و در ادامه خواهیم دید که برای هر یک از آنها دو attribute مشاهده خواهند شد.

     

    الگوی تعیین خودکار داده‌ها

    به منظور تسهیل اجرای متدهای Web Service و نیز اعمال کنترل بیشتر برروی داده‌هایی که قرار است از این طریق به پایگاه اطلاعاتی اضافه شوند، مکانیزمی تحت عنوان "الگوی تعیین خودکار داده‌ها در Web Service" تعبیه شده است. تنظیم این الگو با انتخاب گزینه‌ای به همین نام از منوی "سیستم / مدیریت (Admin)" انجام می‌شود:

     

     

    همانطور که در شکل دیده می‌شود، در این محاوره، تعیین و تغییر داده‌ها برای مشخصات عمومی سند، سطرهای سند (رخدادهای مالی)، دفتر تلفن و نشانی، تفصیلی و مرکز میسر است. عموما برای هر فیلد یک "نحوه‌ی عمل" مشخص می‌شود که یکی از حالت‌های زیر است:

    • تعیین نشود (که به معنی غیرفعال بودن مکانیزم برای این فیلد است)
    • درصورت عدم وجود تعیین شود
    • درصورت عدم وجود یا مقدار نادرست تعیین شود
    • جایگزین مقدار نادرست شود
    • همواره جایگزین شود

    "مقدار نادرست" یعنی آنچه در XML به متد داده شده ولی توسط سیستم به عنوان مقدار صحیح شناسایی نمی‌شود. مثلا کد حسابی که در سیستم وجود نداشته باشد یا نوع سندی که در محدوده‌ی صفر تا 3 (عادی تا سود و زیان) نباشد. گزینه‌ی "همواره جایگزین شود" امکان ممانعت از درج داده‌هایی به جز آنچه مورد نظر است را فراهم می‌کند. به عنوان مثال در مورد بخش می‌توان با استفاده از این گزینه ترتیبی داد که سندهای تنظیم شده از Web Service همیشه مربوط به یک بخش به خصوص (در مثال فوق، بخش مرکزی) باشند.

    در اکثر موارد، علاوه بر "نحوه‌ی عمل"، مقدار مورد نظر برای فیلد هم تعیین می‌شود. در موارد استثنایی مقدار مورد نظر کاملا به دلخواه کاربر تعیین نمی‌شود – مثلا در مورد تاریخ سند، تاریخ به خصوصی تعیین نمی‌شود بلکه همواره از "تاریخ روز" به عنوان تاریخ سند استفاده می‌شود.

    در شکل قبل، تنظیمات مربوط به مشخصات عمومی سند حسابداری مشاهده می‌شوند. با توضیحاتی که در بالا دادیم تقریبا همه‌ی موارد واضح هستند – در مورد وضعیت سند، چنین است که اگر سند ورودی پیش‌نویس نباشد و جمع مبالغ بدهکار و بستانکار آن با هم مساوی باشند، به عنوان یک سند عملیاتی در سیستم ثبت می‌شود (امکان ثبت سندهای تایید شده یا نهایی شده از Web Service وجود ندارد). یک دریچه‌ی قابل انتخاب در الگوی مورد بحث وجود دارد که این مکانیزم را تغییر می‌دهد و باعث می‌شود که سند، مستقل از آنچه در Data XML تعیین شده است، در وضعیت پیش‌نویس ثبت شود.

    تنظیمات مربوط به سطرهای سند (رخدادهای مالی) را در شکل زیر مشاهده می‌کنید:

     

     

    دریچه‌هایی برای واحد پول (ارز) و واحد مقدار و نیز موارد مشابهی برای حساب و تفصیلی‌ها دیده می‌شوند. تغییر در واحد پول یا واحد مقدار، حسب مورد، فقط در صورتی که مبلغ ارز یا مقدار در Data XML برای رخداد داده شده باشند انجام می‌شود. "نحوه‌ی عمل" همان است که پیش از این گفته بودیم و در ادامه دریچه‌هایی برای انتخاب واحد پول (ارز) یا واحد مقدار تعبیه شده‌اند. نکته‌ی قابل توجه این است که در این دریچه‌ها گزینه‌ای با عنوان "خالی" وجود دارند که در صورت انتخاب منجر به حذف ارز یا مقدار خواهند شد. به این ترتیب درصورتی که مثلا بخواهیم ترتیبی دهیم که رخدادهای مالی ثبت شده با Web Service اصلا مقدار نداشته باشند، می‌توانیم مطابق شکل فوق، واحد مقدار را "همواره جایگزین" کنیم و دریچه‌ی بعدی را روی حالت "خالی – حذف مقدار" قرار دهیم. خالی بودن واحد مقدار منجر به حذف مقدار نیز خواهد شد.

     

    در شکل فوق، با استفاده از امکاناتی که پیش از این شرح داده‌ایم، ترتیبی اتخاذ شده است که حساب اصلا مورد تغییر قرار نگیرد + تفصیلی 1 کد پیش‌فرض داشته باشد (در صورت عدم وجود تعیین شود) و تفصیلی‌های 2 تا 5 همیشه خالی شوند – یعنی امکان درج رخداد با تفصیلی‌های 2 تا 5 به Web Service داده نشود.

    فیلدهای دفتر تلفن و نشانی، تفصیلی و مرکز نیز به همین صورت و با استفاده از "نحوه‌ی عمل" و مقدار مورد نظر در الگو تنظیم می‌شوند. تنها نکته‌ی قابل توجه مربوط به رفتار سیستم با شماره‌ی تفصیلی و شماره‌ی مرکز است؛ واضح است که شماره‌ی تفصیلی در بین تفصیلی‌های سرگروه نمی‌تواند تکراری باشد و به همین دلیل تعیین یک شماره‌ی ثابت به عنوان مقدار مورد نظر کمکی به ما نخواهد کرد. به همین دلیل در محاوره گفته شده که "شماره‌ی تفصیلی جدید: بزرگترین شماره‌ی تفصیلی‌های هم‌گروه + یک". همین رفتار در تعیین شماره‌ی مرکز نیز پیاده‌سازی شده است.

    روزبه
    کاربر با تجربه
    کاربر با تجربه

    --
    06 مرداد 1399 02:55 ب.ظ

    تعریف اطلاعات تلفن و نشانی، تفصیلی و مرکز مصرف یا تامین کالا و خدمات

    متد WS_AddDet در Web Service ارائه شده و قابل اجرا است. این متد می‌تواند ترکیبی از همه‌ی اطلاعاتی که برای یک "شخص" در سیستم مالی نوسا پیش‌بینی شده‌اند را دریافت کند و داده‌های مربوط را در پایگاه اطلاعاتی درج نماید. همانطور که پیش از این اشاره کردیم، اطلاعات ورودی به صورت یک XML با شمای کلی زیر دریافت می‌شوند:

     

     

    همانطور که مشاهده می‌شود، در این XML، root فاقد داده‌ی اختصاصی است و صرفا برای مجتمع کردن سایر nodeها تعریف می‌شود. هر یک از nodeها متناظر با یکی از اقلام اطلاعاتی هستند که در این متد قرار است در سیستم درج شوند:

     

     

    هر 3 node حالت اختیاری دارند – یعنی فقط داده‌های متناظر با nodeهای موجود تعریف می‌شوند. بنابراین از همین متد می‌توان مثلا فقط برای تعریف تفصیلی جدید (بدون مرکز یا اطلاعات تلفن و نشانی) هم استفاده کرد. در صورتی که بیش از یک node وجود داشته باشد، ارتباطات قابل تصور در بین داده‌ها به صورت زیر توسط سیستم برقرار می‌شوند:

    • اگر هر دو node دفتر تلفن و نشانی و تفصیلی وجود داشته باشند، تفصیلی ایجاد شده به سطر دفتر تلفن و نشانی ایجاد شده مربوط خواهد شد.
    • اگر هر دو node تفصیلی و مرکز وجود داشته باشند، مرکز ایجاد شده به تفصیلی ایجاد شده مربوط خواهد شد.

    اختیارات کاربران برای استفاده از این متد قبلا در فصل احراز هویت کاربران توضیح داده شده است.

    تغییراتی که این متد در پایگاه اطلاعاتی اعمال می‌کند حالت "همه یا هیچ" دارند؛ یعنی اگر در خلال اجرای متد، مثلا پس از درج سطر دفتر تلفن و نشانی، در حین درج تفصیلی با خطایی مواجه شویم، سطر دفتر تلفن و نشانی نیز حذف (Undo) خواهد شد. به عبارت دیگر اگر در مراحل مختلف عملیات با خطا مواجه شویم هیچ تغییری در داده‌ها ایجاد نخواهد شد (حتی تغییرات مربوط به مراحل قبلی). خطاهایی که ممکن است در این متد گرفته شوند قبلا در فصل اجرای متدها ذکر شده‌اند.

    attributeهای هر یک از nodeهایی که در این متد دخالت دارند در ادامه شرح داده می‌شوند. موارد مربوط به سطر دفتر تلفن و نشانی (_ABRec) به صورت زیر هستند:

     

     

    attributeهای IsFirm، Gender، FirmKind، GeoLocCode و Kind169 تحت تاثیر الگوی تعیین خودکار داده‌ها قرار می‌گیرند.

    _DetL شامل attributeهای زیر است:

     

     

    attributeهای ParentCode، Num، DeptF و DeptCode تحت تاثیر الگوی تعیین خودکار داده‌ها قرار می‌گیرند. در این داده‌ها نکات زیر قابل توجه هستند:

    • ParentCode باید کد یک تفصیلی غیرعملیاتی موجود باشد.
    • خالی بودن ParentCode (پس از تاثیر الگو) به معنی تعریف تفصیلی در ریشه‌ی درخت تفصیلی‌ها است؛ یعنی به صورت تفصیلی عملیاتی بدون سرگروه. این تفصیلی از کلاس "متفرقه" خواهد بود.
    • شماره‌ی تفصیلی حتما باید تعیین شود – خواه در XML و خواه توسط الگو.
    • اگر تفصیلی سرگروه تعیین شده باشد و آن تفصیلی وابسته به بخش باشد، به DeptF و DeptCode توجه نمی‌شود: تفصیلی جدید نیز همواره وابسته به بخش خواهد بود و کد بخش تفصیلی سرگروه به جای DeptCode برای تفصیلی جدید لحاظ می‌شود.

     

    _ICL شامل attributeهای زیر است:

     

     

    attributeهای ParentCode، Num، موارد مربوط به نقش، SalesCGCode و DebSide تحت تاثیر الگوی تعیین خودکار داده‌ها قرار می‌گیرند. در این داده‌ها نکات زیر قابل توجه هستند:

    • ParentCode باید کد یک مرکز غیرعملیاتی موجود باشد.
    • خالی بودن ParentCode (پس از تاثیر الگو) به معنی تعریف مرکز در ریشه‌ی درخت مراکز است؛ یعنی به صورت مرکز عملیاتی بدون سرگروه.
    • شماره‌ی مرکز حتما باید تعیین شود – خواه در XML و خواه توسط الگو.
    • اگر هیچیک از نقش‌ها (در XML و پس از تاثیر الگو) علامت‌گذاری نشده باشند به صورت پیش‌فرض نقش‌های مصرف و تامین کالا برای مرکز لحاظ خواهد شد.
    روزبه
    کاربر با تجربه
    کاربر با تجربه

    --
    07 مرداد 1399 04:04 ب.ظ

    درج سند حسابداری

    متد WS_AddArt در Web Service ارائه شده و قابل اجرا است. این متد همه‌ی اطلاعات یک سند حسابداری را به صورت یک XML دریافت می‌کند و همزمان سند و سطرهای آن (رخدادهای مالی) را در پایگاه اطلاعاتی درج می‌کند. همانطور که پیش از این اشاره کردیم، اطلاعات ورودی به صورت یک XML با شمای کلی زیر دریافت می‌شوند:

     

     

     

    همانطور که مشاهده می‌شود، در این XML، root در نقش سند حسابداری است و به همین دلیل مشخصات عمومی سند به صورت attributeهای همین node ذکر می‌شوند. به ازای هر یک از سطرهای سند یک node به نام _Trans وجود خواهد داشت. یک سند می‌تواند به تعداد دلخواهی سطر داشته باشد.

     

     

    اختیارات کاربران برای استفاده از این متد قبلا در فصل احراز هویت کاربران توضیح داده شده است.

    تغییراتی که این متد در پایگاه اطلاعاتی اعمال می‌کند حالت "همه یا هیچ" دارند؛ یعنی اگر در خلال اجرای متد، در مراحل مختلف عملیات با خطا مواجه شویم هیچ تغییری در داده‌ها ایجاد نخواهد شد (خود سند یا سطرهای قبلی که خطا نداشته‌اند باقی نخواهند ماند). خطاهایی که ممکن است در این متد گرفته شوند قبلا در فصل اجرای متدها ذکر شده‌اند.

    attributeهای مربوط به خود سند (_Art) به صورت زیر هستند:

     

     

    attributeهای Date، DeptCode، Kind و State تحت تاثیر الگوی تعیین خودکار داده‌ها قرار می‌گیرند. نکات زیر قابل توجه هستند:

    • با استفاده از الگو صرفا می‌توان تاریخ سند را به تاریخ روز تبدیل کرد.
    • اگر سند در وضعیت عملیاتی به Web Service معرفی شود ولی جمع مبالغ بدهکار و بستانکار سطرهای آن با هم برابر نباشند به وضعیت پیش‌نویس تبدیل می‌شود.
    • یک گزینه برای ایجاد سند، همیشه در وضعیت پیش‌نویس (مستقل از State) در الگو تعبیه شده است.
    • ImpId یک عدد غیرتکراری است که به صورت اختیاری در سند درج می‌شود. از این عدد می‌توان برای ممانعت از تنظیم سند تکراری استفاده کرد. به این منظور نرم‌افزاری که از Web Service استفاده می‌کند می‌تواند مکانیزمی برای تعیین ImpId فراهم کند و حاصل را به سرور نوسا ارسال نماید. اگر یک سند با همان ImpId از قبل در پایگاه اطلاعاتی درج شده باشد عملیات با خطای "سند تکراری" مواجه خواهد شد. اگر ImpId داده نشود، سیستم یک عدد تصادفی را تولید و به عنوان ImpId در سند درج می‌کند. همان عدد به عنوان بخشی از نتیجه در <_RSLT/> (XML حاصله) گزارش می‌شود تا احیانا توسط نرم‌افزارمبداء سند (برای شناسایی سند و ممانعت از افزودن تکراری آن) مورد استفاده قرار گیرد.‌

    attributeهای موجود در هر یک از سطرهای سند (رخدادهای مالی) به صورت زیر هستند:

     

     

    attributeهای AccCode، Det1-5Code، CurrCode و UnitCode تحت تاثیر الگوی تعیین خودکار داده‌ها قرار می‌گیرند. کدهای واحد پول و واحد مقدار فقط درصورتی مورد توجه قرار می‌گیرند که مبلغ ارز یا مقدار (تعداد) تعیین شده باشند. همچنین اگر به هر دلیلی (در XML یا تحت تاثیر الگو) کدهای واحد پول و یا مقدار حذف یا صفر شوند مبلغ ارز یا مقدار (تعداد) هم در سطر سند درج نخواهند شد.

    روزبه
    کاربر با تجربه
    کاربر با تجربه

    --
    07 مرداد 1399 04:22 ب.ظ

    Html / Java Script Client

    به عنوان نمونه‌ی اجرای متدهای Web Service از کد Java Script، فایل‌های زیر آماده شده و در بخش فایل و مستندات قابل دریافت می‌باشد:

     

    AccXPSoapClt.js                 کدهای کتابخانه‌ای به زبان js برای اجرای متدها

    AccXPSoapAddDet.html     یک پیاده سازی کامل از افزودن ترکیب دفتر تلفن و نشانی، تفصیلی و مرکز

    AccXPSoapAddArt.html      پیاده‌سازی افزودن سند حسابداری به صورت نمونه با 1 تا 4 سطر

     

     

    بدیهی است که هر دو فایل html حاوی اندکی کد Java Script نیز هستند و در نهایت با استفاده از توابع نوشته شده در فایل js اقدام به اجرا می‌کنند. سعی شده که تمامی attributeها در این پیاده‌سازی لحاظ شوند. توجه کنید که فایل‌های فوق صرفا به عنوان نمایش قابلیت‌های استفاده از Web Service آماده شده‌اند و اگرچه با استفاده از آنها می‌توان اقدام به تعریف اشخاص جدید یا تنظیم سند حسابداری نمود اما هدف اصلی این نبوده است – بلکه بازنمایی روش اجرا از کدهای Java Script مد نظر بوده است؛ با این پیش‌بینی که شاید برخی از سرورها یا نرم‌افزارهایی که قرار است از سیستم ما استفاده کنند، مثلا با node.js پیاده‌سازی شده باشند. به جز این، در سایر نمونه‌هایی که در ادامه ذکر کرده‌ایم (php، دلفی، C#) از قبل توابع کتابخانه‌ای مناسب برای ارتباط با سرورهای SOAP در زبان برنامه‌سازی موجود بوده‌اند – اما Java Script چنین مشخصه‌ای ندارد. توابع کتابخانه‌ای سوم شخص موجود هم بسیار پیچیده بوده‌اند. به همین دلیل سعی کردیم که یک محیط ساده ولی کارآمد برای اجرا از Java Script آماده کنیم و نمونه‌هایی از نحوه‌ی استفاده از آنرا هم ایجاد کنیم.

    فایل‌های html فوق کامل‌ترین پیاده‌سازی از بین نمونه‌های ما هستند – همه‌ی فیلدها به تفکیک در ui آمده‌اند و XML از روی آنها تولید شده است (همان XMLای که به عنوان Data باید به سرور SOAP ارسال شود). در نمونه‌هایی که با سایر زبان‌ها آماده کرده‌ایم چنین رویکردی را نداشته‌ایم و کل XML را در یک متن از کاربر دریافت کرده‌ایم.

    شکل‌های زیر htmlهای پیش‌گفته را در یک مرورگر نشان می‌دهند:

     

     

     

    همانطور که در شکل‌ها دیده می‌شود، تعداد زیادی المان html برای دریافت اطلاعات تعبیه شده‌اند و یک پانل برای اجرا در قسمت پایین سمت چپ دیده می‌شود. این پانل را در شکل زیر در اندازه‌ی بزرگتر مشاهده می‌کنید:

     

     

    آدرس سرور در شروع کار به صورت خودکار ایجاد می‌شود؛ پروتکل (http یا https) و نام Host (در اینجا localhost) از آدرسی که در ابتدا برای باز شدن html وارد شده است استخراج می‌شوند. به صورت پیش‌فرض سرور SOAP نوسا در یک فولدر به نام AccXPSOAP نصب می‌شود که همان پیش‌فرض در اینجا هم آمده است.

    همانطور که پیش از این اشاره کردیم، برای اجرای متد از Web Service نیاز به احراز هویت کاربر داریم. نام کاربر و کلمه‌ی عبور به همین منظور باید در اینجا وارد شوند. به یاد داریم که این کاربر باید کاربر رایانه‌ی سرور یا کاربر domain باشند و قبلا در پایگاه اطلاعاتی مقصد به عنوان یک کاربر تعریف شده باشد و امکانات و اختیارات وی نیز تعیین شده باشند. آخرین دریچه برای تعیین نام پایگاه تعبیه شده است. نام همه‌ی پایگاه‌های سیستم مالی نوسا با _AccXP_ آغاز می‌شود.

    تکمه‌هایی برای اجرای متد و پاک کردن فیلدها هم در پنل فوق تعبیه شده‌اند. پس از اجرا، نتیجه‌ی عملیات (همان _RSLT XML) در ناحیه‌ای که به همین منظور پیش‌بینی شده است بازنمایی خواهد شد.

    تکمه‌ی "اجرا (افزودن)" در html افزودن تفصیلی منجر به اجرای تابع زیر می‌شود:

     

    function Run()
    {
      var AParams = new Array();
    
      addParam(AParams, "ADBName", document.getElementById("edt_DBName").value);
      addParam(AParams, "AData", XMLData());
    
      sendSoapRequest(
        document.getElementById("edt_ServerURL").value,
        document.getElementById("edt_UserName").value,
        document.getElementById("edt_Password").value,
        "WS_AddDet", AParams, true,
        function (ARes) {
          document.getElementById("lbl_Result").innerText = ARes;
        });
    }
    
    روزبه
    کاربر با تجربه
    کاربر با تجربه

    --
    07 مرداد 1399 04:36 ب.ظ

    اصل عملیات در تابع sendSoapRequest انجام می‌شود (که در AccXPSoapClt.js نوشته شده است). این تابع URL سرور، نام کاربر، کلمه عبور، نام متدی که قرار است اجرا شود و پارامترهای متد را دریافت می‌کند. پارامتر بعدی که به صورت true در کد فوق مشاهده می‌شود تعیین کننده‌ی Async بودن اجرای متد است. در این شیوه‌ی اجرا، مرورگر تا بازگشت نتیجه از سرور مکث نمی‌کند و به جای آن یک تابع دریافت می‌کند تا هر زمان که نتیجه آماده شد آن تابع را با همان نتیجه اجرا کند. در اینجا صرفا متن نتیجه (که حاوی _RSLT XML است) را در المان lbl_Result بازنمایی کرده‌ایم.

    متد WS_AddDet دو پارامتر دارد که به صورت یک array آماده شده‌اند. پارامتر اول نام پایگاه اطلاعاتی و پارامتر دوم XML Data است. تابع XMLData به صورت زیر در همین فایل html نوشته شده است:

     

    function XMLData()
    {
      var AnABRecXML =
        _FieldAttr('Name', 'edt_ABName') +
        _FieldAttr('Surname', 'edt_SurnameFirm') +
        _FieldAttr('OSurname', 'edt_OSurnameFirm') +
        _FieldAttr('OName', 'edt_ABOName') +
        _FieldAttr('IsFirm', 'edt_IsFirm') +
        :
    
      var ADetXML =
        _FieldAttr('ParentCode', 'edt_ParentCode') +
        _FieldAttr('Num', 'edt_Num') +
        _FieldAttr('Name', 'edt_Name') +
        _FieldAttr('OName', 'edt_OName') +
        :
    
      var AnICXML =
        _FieldAttr('ParentCode', 'edt_ICParentCode') +
        _FieldAttr('Num', 'edt_ICNum') +
        _FieldAttr('Name', 'edt_ICName') +
        _FieldAttr('OName', 'edt_ICOName') +
        :
    
      var AnXML = '<Data>\n';
    
      if (AnABRecXML != '') AnXML += '<_ABRec ' + AnABRecXML + '/>\n';
      if (ADetXML != '') AnXML += '<_DetL ' + ADetXML + ' />\n';
      if (AnICXML != '') AnXML += '<_ICL ' + AnICXML + '/>\n';
      AnXML += '</Data>';
    
      return AnXML;
    }

     

    آماده کردن XML با کمک تابع _FieldAttr (از AccXPSoapClt.js) انجام شده است که محتوای یک input را به یک attribute تبدیل می‌کند. به صورت مشابه در اجرای تنظیم سند حسابداری به صورت زیر عمل شده است:

     

    function Run()
    {
      : همان
      sendSoapRequest(
        :
        "WS_AddArt", AParams, true,...);
    }
    

     

    تشکیل XML سند هم به صورت مشابهی با استفاده از توابع زیر انجام شده است:

     

    function TransXMLData(N)
    {
      var aTransXML =
        _FieldAttr('AccCode', 'edt_Acc_' + N) +
        _FieldAttr('Det1Code', 'edt_Det1_' + N) +
        :
    
      return aTransXML;
    }
    
    function XMLData()
    {
      var AnArtXML =
        _FieldAttr('FA_Date', 'edt_FADate') +
        _FieldAttr('LA_Date', 'edt_LADate') +
        _FieldAttr('Desc', 'edt_Desc') +
        :
    
      var AnXML = '';
      var ATransXML = '';
      var i;
    
      if (AnArtXML != '')
      {
        AnXML += '<_Art ' + AnArtXML + '>\n';
        for (i = 1; i <= 4; i++) {
          ATransXML = TransXMLData(i);
          if (ATransXML != '') AnXML += '<_Trans ' + ATransXML + ' />\n';
        }
    
        AnXML += '</_Art>';
      }
      return AnXML;
    }

     

    برای استفاده از این پیاده‌سازی نمونه لازم است تا فایل‌های html و js را در همان سرور Webی که سرور SOAP نوسا در آن نصب شده است قرار دهید و با پروتکل http (یا https) آنها را در مرورگر باز کنید. این وضعیت ناشی از ویژگی مرورگرها در ممانعت از عملیات Cross Origin است (همان ویژگی که منجربه خطای CORS می‌شود – که احتمالا برنامه‌نویسان Web بسیار با آن برخورد کرده‌اند). چنین است که اگر از یک سرور (host name) یک صفحه html را باز کنیم و از داخل آن بخواهیم داده‌هایی را از یک سرور دیگر (با host name متفاوت) مثلا با پروتکل SOAP بخوانیم خطای CORS پیش می‌آید.

    یادآوری می‌کنیم که محتویات فایل‌های html صرفا برای بازنمایی امکانات، آماده شده‌اند – اما فایل AccXPSoapClt.js و توابع موجود در آن به احتمال زیاد کاربرد عمومی‌تری خواهند داشت.

    روزبه
    کاربر با تجربه
    کاربر با تجربه

    --
    16 مهر 1399 10:09 ق.ظ

    php Client

    نمونه‌ی کد اجرای متدهای Web Service از php در یک فایل به نام AccXPSoapClt.php آماده شده است. از آنجا که php از قبل برای ارتباط با SOAP یک کلاس به نام SoapClient دارد، محتویات فایل مزبور صرفا نحوه‌ی استفاده از این کلاس را بازنمایی می‌کند و نیازی به آماده کردن چیزی مثل AccXPSoapClt.js نداشتیم. همچنین از آنجا که جزییات کار با فیلدها و تشکیل XML قبلا در نمونه‌ی Java Script به صورت کامل توضیح داده شده است، در اینجا دیگر به آن مباحث نمی‌پردازیم و XML را به صورت کامل و تشکیل شده دریافت می‌کنیم. شکل زیر این فایل را پس از باز شدن در یک مرورگر نشان می‌دهد:

     

     

    همانطور که دیده می‌شود در اینجا هم پارامترهای اصلی ما شامل آدرس سرور، نام کاربر، کلمه عبور و نام پایگاه دریافت می‌شوند. یک Select برای انتخاب یکی از دو متد (افزودن دفتر تلفن و نشانی، تفصیلی و مرکز یا افزودن سند حسابداری) تعبیه شده است و کل Data XML در یک Text Area دریافت می‌شود. نتیجه‌ی اجرا هم در فضای اختصاصی خود بازنمایی می‌گردد. اطلاعات در یک Form پست می‌شوند و به صورت زیر در php قابل دسترسی و پردازش خواهند بود:

     

     

    function callAccXPSoap()
        {
          global $callResult, $dbName, $data, $userName, $password;
    
          $dbName = $_POST['edt_DBName'];
          $data = $_POST['edt_Data'];
          $userName = $_POST['edt_UserName'];
          $password = $_POST['edt_Password'];
    
          $params = array(
            'ADBName' => $dbName,
            'AData' => $data
          );
          $options = array(
            'login' => $userName,
            'password' => $password
          );
    
        $srvUri = $_POST['edt_ServerURL'] . '/AccXPSOAPServer.dll/wsdl/IAccXPSOAPSrvDM';
    
        $client = new SoapClient($srvUri, $options);
        $callResult = $client->__soapCall($_POST['edt_Method'], $params);
      }

     

    SoapClient با یک Server Uri و بردار options تشکیل می‌شود. Uri از ترکیب آدرس سرور و پسوند اختصاصی دسترسی به wsdl سرور SOAP نوسا (با ذکر نام interfaceی که در سرور نوسا پیاده‌سازی شده است) تشکیل می‌شود. بخش نخست این Uri همان آدرس سرور است که در مرورگر تعیین شده است. options در اینجا فقط حاوی نام کاربر و کلمه عبور است که هر دو از مرورگر آمده‌اند. پس از آماده شده $client می‌توانیم با اجرای متد __soapCall عملیات را انجام دهیم و نتایج را دریافت کنیم. __soapCall نام متدی که قرار است اجرا کند (WS_AddDet یا WS_AddArt) را به همراه پارامترها (params) دریافت می‌کند. نام متد از edt_Method (از مرورگر) می‌آید که همان Selectای است که متد را انتخاب می‌کند. params یک بردار است که در هر دو متد ما مشابه است و شامل نام پایگاه و XML Data است.

    روزبه
    کاربر با تجربه
    کاربر با تجربه

    --
    16 مهر 1399 10:21 ق.ظ

    Delphi Client

    همانند php، در دلفی هم یک کلاس به نام TSoapConnection داریم که عملیات ارتباط با سرور SOAP و اجرای متدها را انجام می‌دهد. برای استفاده از آن باید یک object از آن کلاس تشکیل دهیم و مشخصه‌های آنرا تعیین کنیم و سپس اتصال را برقرار کنیم و متد مورد نظر را اجرا کنیم. برای تسهیل این عملیات یک کلاس کمکی به نام TAccXPSoapCltCaller آماده کرده‌ایم:

     

    TAccXPSoapCltCaller = class(TObject)
      private
        { Private declarations }
        FSoapConn: TSoapConnection;
      public
        { Public declarations }
        constructor Create(AUseHttps: Boolean; const AHost: String); reintroduce;
        destructor Destroy; override;
    
        procedure InitConn(const AUserName, APassword: String);
        procedure DoneConn;
    
        function WS_AddDet(const ADBName, AData: String): String;
        function WS_AddArt(const ADBName, AData: String): String;
    
        property SoapConn: TSoapConnection read FSoapConn;
      end;

     

    همانطور که دیده می‌شود دو مرحله‌ی آماده‌سازی داریم: یکی در تشکیل Object که ارتباط با سرور SOAP تعریف می‌شود (پروتکل و آدرس) و دیگری در برقرارسازی ارتباط که با دریافت نام کاربر و کلمه عبور انجام می‌شود. با در اختیار داشتن این کلاس کمکی اجرای متدها بسیار ساده خواهد بود.

    برای دسترسی مستقیم به متدها، interfaceای که در سرور SOAP نوسا پیاده‌سازی شده است را در اینجا هم آورده‌ایم و آنرا به عنوان SOAP Action در دلفی ثبت کرده‌ایم. این interface متدهایی که باید اجرا شوند و پارامترهای آنها را توصیف می‌کند:

     

    IAccXPSOAPSrvDM = interface(IAppServerSOAP)
      ['{25BA15C6-6DED-CC32-0CAA-491C4162F89D}']
        function WS_AddDet(const ADBName, AData: String): String; stdcall;
        function WS_AddArt(const ADBName, AData: String): String; stdcall;
      end;

     

    در نهایت می‌دانیم که پس از برقراری ارتباط با سرور SOAP، این interface قابل دسترسی خواهد بود و به این ترتیب اجرای متدها به ساده‌ترین صورت میسر خواهد بود:

     

    function TAccXPSoapCltCaller.WS_AddDet(const ADBName, AData: String): String;
    begin
      Result := (SoapConn.GetSOAPServer as IAccXPSOAPSrvDM).WS_AddDet(ADBName, AData);
    end;
    
    function TAccXPSoapCltCaller.WS_AddArt(const ADBName, AData: String): String;
    begin
      Result := (SoapConn.GetSOAPServer as IAccXPSOAPSrvDM).WS_AddArt(ADBName, AData);
    end;

     

    به عنوان نمونه‌ای از کاربرد کلاس TAccXPSoapCltCaller، یک فرم دلفی به نام AccXPSOAPCltTestForm را نیز آماده کرده‌ایم. این فرم را در شکل زیر مشاهده می‌کنید:

     

     

    پارامترها همان آیتم‌های آشنایی هستند که پیش از این دیده‌ایم: آدرس سرور (Host)، نام پایگاه، نام کاربر، کلمه عبور، متد و Data. حاصل اجرا هم در یک فضای اختصاصی بازنمایی خواهد شد. اجرای متد با این روش بسیار ساده خواهد بود:

     

    procedure TAccXPSOAPCltTestForm.DoRun;
    begin
      with TAccXPSoapCltCaller.Create(cb_Https.Checked, edt_Host.Text) do
      try
        InitConn(edt_UserName.Text, edt_Password.Text);
        try
          if cb_Method.ItemIndex = 0 then
            mem_Result.Lines.Text := WS_AddDet(edt_DBName.Text, mem_Data.Lines.Text)
          else
            mem_Result.Lines.Text := WS_AddArt(edt_DBName.Text, mem_Data.Lines.Text);
        finally
          DoneConn;
        end;
      finally
        Free;
      end;
    end;

     

    نمونه‌ی آماده شده برای دلفی حاوی 3 فایل زیر است:

     

    AccXPSOAPCltCallerU.pas	کلاس کمکی برای ارتباط و اجرا
    AccXPSOAPCltTestFormU.pas	فرم نمونه برای استفاده از کلاس فوق
    AccXPSOAPCltTestFormU.dfm

     

    روزبه
    کاربر با تجربه
    کاربر با تجربه

    --
    16 مهر 1399 10:24 ق.ظ

    C# Client

    همانند بخش قبل، در اینجا هم یک کلاس کمکی به نام AccXpSoapClient آماده کرده‌ایم که با دریافت پروتکل و آدرس سرور تشکیل می‌شود، با دریافت نام کاربر و کلمه‌ی عبور آماده‌سازی می‌شود و متدهای مورد نظر ما در آن نوشته شده‌اند. یک فرم نمونه هم آماده شده است که بسیار شبیه به فرمی است که برای دلفی داشتیم. در این فرم اجرای متدها به صورت زیر انجام می‌شود:

     

    namespace Nosa.AccXpSoap.Demo
    {
        public partial class AccXpSoapClientDemoForm : Form
        {
            public AccXpSoapClientDemoForm()
            {
                InitializeComponent();
            }
    
            private void button1_Click(object sender, EventArgs e)
            {
                using (AccXpSoapClient soapClient = new AccXpSoapClient(cb_Https.Checked, 
                                                          tb_Host.Text))
                {
                    soapClient.Initialize(tb_UserName.Text, tb_Password.Text);
    
                    if (cmb_Method.SelectedIndex == 0)
                        tb_Result.Text = soapClient.WS_AddDet(tb_DBName.Text, 
                                           tb_Data.Text);
                    else
                        tb_Result.Text = soapClient.WS_AddArt(tb_DBName.Text,  
                                           b_Data.Text);
                }
            }
        }
    }

     

    نمونه‌ی آماده شده برای C# حاوی فایل‌های زیر است:

     

    AccXpSoapClient.cs	کلاس کمکی برای ارتباط و اجرا
    AccXpSoapClientDemoForm.cs	فرم نمونه برای استفاده از کلاس فوق
    AccXpSoapClientDemoForm.Designer.cs
    AccXpSoapClientDemoForm.resx

     

     

     

    -- پایان

    گروه توسعه سیستم‌های مالی نوسا

    شما مجاز به پاسخ به اين پست نمي باشيد.