چنانچه در هریک از مراحل نصب یا کاربری نرم‌افزارها به مشکلی برخورد کرده‌اید یا هر سوال، اشکال یا ابهامی در این زمینه دارید، می‌توانید پاسخ خود را ابتدا در مطالب موجود جستجو و در صورت لزوم به عنوان یک مبحث جدید مطرح کنید، تا کارشناسان پشتیبانی به آن پاسخ دهند.

به منظور ثبت سوال جدید و یا پاسخ به موضوعات موجود، ابتدا می بایست از طریق صفحه مربوطه به سامانه وارد شوید. چنانچه نام کاربری دریافت نکرده اید، به صورت رایگان و از طریق صفحه مربوطه، ابتدا در سامانه ثبت نام نمایید.

قبليقبلي Go to previous topic
بعديبعدي Go to next topic
آخرين ارسال 11 دی 1402 04:57 ب.ظ توسط aebrs@yahoo.com
حسابداری ارزی به روشی دیگر
�3 پاسخ
مرتب:
شما مجاز به پاسخ به اين پست نمي باشيد.
مولف پيغام ها
debrahimi
کاربر
کاربر

--
14 اسفند 1396 06:11 ب.ظ
    با سلام خدمت جناب آقای مهندس مؤمنی

    من یک راهکار برای مدیریت حسابهای ارزی به ذهنم رسیده که البته اجرای آن در نرم‌افزار فعلی نوسا خارج از تصورم است، ولی بیشتر به عنوان یک بحث فنی آموزشی خواستم مطرح کنم و از دانش و تجربه شما در این حوزه استفاده کنم.
    به نظر من می‌رسد که درخت حساب تفاوت خاصی با درخت کالا ندارد و حساب ارزی مثل کالایی با چند واحد شمارش است. یعنی مثلا به جای حساب بدهکاران تجاری ریال و دلار و درهم، یک حساب با قابلیت واحد فرعی تعریف کنیم. بعد در هنگام ثبت رخداد مالی با واحد فرعی، سیستم همزمان واحد اصلی را هم از اپراتور یا زیرسیستم دریافت کند و سند بزند. اگر هم بعدا رقم حقیقی ارز تغییر کرد و تسعیر ارز نیاز شد، یک سند با مقدار فرعی صفر و مقدار اصلی مورد اختلاف ثبت می‌کنیم.
    خاصیت اصلی این کار این است که هر رخداد مالی دو فیلد واحد پولی و دو فیلد مقدار دارد (عین برگه انبار) و فیلد واحد فرعی دیگر محدود به یک واحد پول نیست، در نتیجه کل حسابهای ارزی مختلف بدهکاران یا موجودی بانک یا هر حساب ارزی دیگری در یک حساب تجمیع می‌شود و ریال کل آنها همیشه به تفکیک برآوردی و حقیقی مشخص است‌.
    نظر جنابعالی و سایر دوستان صاحب نظر در مورد چنین ساختاری چیست؟

    داود ابراهیمی
    مدیریت پایدار
    momeni
    کاربر ارشد
    کاربر ارشد

    --
    14 اسفند 1396 08:16 ب.ظ
    سلام

    دقیقا - به عبارت دیگر، ارز باید همانند یک کالا فرض شود - بحث نحوه‌ی تعیین بها در زمان بستانکار شدن موجودی هم مطرح است - تعدیل و اصلاح بها و برگشت با همان بهای ابتدایی هم به همان صورت در آن باید لحاظ شود. به این ترتیب تقریبا همه‌ی آنچه در یک نرم‌افزار انبار پیاده شده است برای کار به صورت کامل و نهایی با ارز نیز لازم است. همه‌ی اینها البته به جز بحث تسعیر است که خود به اندازه‌ی یک مقاله‌ی مفصل، داستان دارد. به جز تسعیر، واقعا به نظر می‌رسد که احتمالا پیاده‌سازی همه نکات با یک سیستم انبار شدنی باشد.
    debrahimi
    کاربر
    کاربر

    --
    15 اسفند 1396 10:21 ق.ظ
    بله دیدگاه «ارز به مثابه کالا» دیدگاه مفیدی است که در بسیاری مواقع راهگشا است و می‌توان بحثهای فنی جالبی هم روی آن کرد. اما صحبت من یک مرحله جلوتر بود که شاید درست منتقل نکردم.
    شاید اگر محل بروز مسأله را بگویم بهتر منتقل شود. شرکتی است که یک دفتر در ایران و یک دفتر در سلیمانیه عراق دارند و واحد پول اصلی شرکت هم دلار است، البته سیستم هم نوسا نیست، چیز دیگری هم ظاهرا نیست!! تقریبا حسابهای دائمی و موقت می‌توانند با سه واحد پولی (ریال، دینار و دلار) گردش داشته باشند. فروشی در عراق به دینار انجام می‌شود که نیمی از پول آن به دلار و مابقی به ریال در ایران پرداخت می‌شود و غیره ذلک. حال اگر بخواهیم تمام حسابها را سه بار بنویسیم (بدهکاران ریال، دلار، دینار / هزینه حقوق پرداختنی ریال، دلار، دینار) سیستم خیلی پیچیده می‌شود. اما اگر حسابها دو واحدی باشند نیازی به استفاده از چند حساب ارزی نیست و در همان حساب اصلی می‌توان سند را با واحد اصلی دلار و فرعی ریال یا دینار ثبت نمود. وقتی هم که نسبت تبدیل مشخص نباشد نرخ روز تعیین می‌شود.

    این بود صورت مسأله مطرح شده و راهکار پیشنهادی
    aebrs@yahoo.com
    کاربر جدید
    کاربر جدید

    --
    11 دی 1402 04:57 ب.ظ

    debrahimi: معمولا وقتی در سیستم چند ارزی سند زده می شود

    در خط اول سند خرید حساب را به دینار بدهکار می کنیم

    در خط دوم پرداخت کننده را به دلار بستانکار می کنیم

    در خط سوم هم تسویه کننده را به ریال بستانکار می کنیم

    سیستم خودش ( نرخ های تبادل را تعیین می کنیم) همه حسابها را تراز و تبادلات ارزی را انجام می دهد و گزارش ریالی / دیناری و دلاری را هم می دهد

    در نوسا همین هست؟

    ضمنا نگاه چند ارزی شما به نظر من درست است. مثل تبدیل واحد وقتی خریدی را در انبار به عدد می زنیم که در کارتن 24 تائی و در پالت 20 تائی قرار دارد

    یک واحد اصلی داریم که قابل تبدیل به دو واحد فرعی هست و واحد اصلی را عدد تعیین می کنیم

    گزارشات عددی / کارتنی و پالتی هم به خوبی محاسبه می شوند

    پیاده سازی این سیستم در نوسا چگونه است؟ شما دیده اید؟

    شما مجاز به پاسخ به اين پست نمي باشيد.