Go to previous topic
Go to next topic
آخرين ارسال 11 اسفند 1397 03:46 ب.ظ توسط s.shabany
تعریف فایل DBF مربوط به بیمه در نرم افزار مالی نوسا
�4 پاسخ
مرتب:
مولف پيغام ها
s.shabany
کاربر
کاربر

--
11 اسفند 1397 03:03 ب.ظ

    با سلام

    در این پست میخواهیم نحوه تعریف روش صدور اطلاعات به DBF (فایل بیمه) را آموزش دهیم.

    با توجه به اینکه فایل ارسالی برای بیمه حتما باید با فرمت  DBF و با رعایت قوانین و ساختار مشخصی تهیه گردد، قبل از تعریف روش صدور لطفا دفترچه  مربوط به دستورالعمل تهیه فایل‌های لیست بیمه سازمان تامین اجتماعی را مطالعه نمایید.

    برای ارسال فایل بیمه ما نیاز به تعریف دو نوع لیست، خلاصه بیمه DSKKAR00.DBF  و لیست بیمه DSKWOR00.DBF داریم که هر کدام از این دو لیست دارای فیلدها و ساختارهای مشخصی می‌باشند و شما نیاز دارید قبل از شروع طراحی روش صدور این دو فایل را تهیه نمایید.

    بعد از مطالعه کامل دفترچه راهنما و تهیه دو فایل DSKKAR00.DBF   و DSKWOR00.DBF می‌توانید به روش شرح داده شده در زیر روش صدور مناسب در نوسا را تدوین نمایید.

    برای تعریف روش صدور اطلاعات به DBF در نوسا، از منوی طراحی دستمزد " روش صدور اطلاعات " ، " اطلاعات اصلی به فایل DBF "   را انتخاب نمایید.




     با انتخاب گزینه مذکور پنجره روشهای صدور اطلاعات اصلی به فایل DBF همانند شکل زیر باز می‌شود.



    فایل خلاصه بیمه(DSKKAR00.DBF  ) :

    در این پنجره برای تعریف یک روش صدور جدید می‌توانید اقدام به تعریف سطر در جدول نمایید. اگر می خواهید ایجاد روش صدورجدید را از طریق محاوره انجام دهید روی سطر دابل کلیک نمایید و یا  آیکون اصلاح سطر تحت مکان نما با محاوره (با فلش قرمز رنگ مشخص شده)را از نوار ابزار انتخاب نمایید.

    با انتخاب تکمه مذکور پنجره تدوین یکی از روشهای صدور اطلاعات اصلی به فایل DBF به  شکل زیر باز می‌شود :




    در این قسمت کد و نام فایل بیمه ای که قصد تعریف آن را دارید وارد و مسیر فایل DBF را که قبلا دانلود نموده‌اید را معرفی نمایید. دقت کنید در این قسمت چون قصد تعریف فایل خلاصه بیمه را دارید، حتما فایل  DSKKAR00.DBF   که مربوط به خلاصه بیمه می‌شود را انتخاب نمایید.

    در قسمت کد گذاری در متن فارسی با توجه به نیاز سازمان تامین اجتماعی ، یکی از روشهای کد گذاری را انتخاب کنید.

    چون در این قسمت  قصد تعریف فایل خلاصه بیمه را دارید، و با  توجه به اینکه فایل خلاصه بیمه فقط باید به صورت یک سطر سرجمع برای کلیه پرسنل اعلام گردد تیک مربوط به فقط یک رکورد جمع داده‌ها صادر شود  را مارک نمایید. همچنین در صورت نیاز می توانید برای فایل بیمه مذکور در این قسمت در تب یادداشت، یادداشتی را تنظیم نمایید .

    پيوست ها
    s.shabany
    کاربر
    کاربر

    --
    11 اسفند 1397 03:17 ب.ظ

     

    بعد از تکمیل اطلاعات فوق پنجره را تصویب کنید. با انجام اینکار سطری در جدول روشهای صدور اطلاعات اصلی به فایل DBF برای شما ایجاد می‌گردد.

     

     

    حال برای اینکه بتوانید سطرها مربوط به روش صدور مذکور را تدوین نمایید با استفاده از تکمه مداد یعنی ویرایش سطرهای روش صدور تحت مکان نما(با فلش قرمز رنگ مشخص شده) در نوار ابزار،  پنجره تدوین سطرهای یک روش صدور اطلاعات اصلی به DBF را احضار نمایید.



    برای تدوین سطر  تکمه افزودن سطر جدید (یعلاوه قرمز رنگ) را انتخاب نمایید. با انجام این کار پنجره تدوین یکی از سطرهای یک روش صدور اطلاعات اصلی به فایل DBF به شکل زیر نمایش داده می‌شود:




    در قسمت فیلد مقصد یکی از فیلدهای موجود (با توجه به دفترچه راهنما)که قصد تعریف آن را دارید انتخاب نمایید. حال با توجه به فیلد مقصدی که انتخاب نموده اید اگر در نوسا فیلدی معادل با فیلد مذکور را دارید در قسمت نوع محتوا فیلد معادل درنوسا را انتخاب نمایید، در غیر این صورت در قسمت نوع محتوا، فیلد خالی را انتخاب نمایید. نمونه ای از فیلدهایی که معمولا در نوسا فیلدی معادل با آن تعریف نمیگردد، فیلد کد کارگاه ، نام کارگاه، آدرس کارگاه و ...... می‌باشد، زیرا این فیلد قرار است فقط یکبار تعریف گردند و برای کلیه پرسنل یکسان می‌باشد پس نیازی به تعریف آن به عنوان فیلدهای اصلی در نوسا نمی‌باشد. برای ایجاد فیلدهای این چنینی در روشهای صدور نوع محتوا را فیلد خالی انتخاب نمایید و در قسمت عبارت ثابت اطلاعات مد نظر خود مانند کد کارگاه، نام کارگاه و .... را با توجه به فیلد مقصد انتخاب شده، درج نمایید.در پنجره فوق کلیه اطلاعات مد نظر خود را تکمیل و پنجره را تصویب نمایید.

    برای مثال در شکل فوق قصد داریم فیلد کد کارگاه (Dsk_ID) را تعریف نماییم ، لذا فیلد مربوطه را انتخاب می کنیم و در قسمت عبارت ثابت کد کارگاه را وارد می نماییم.

    پيوست ها
    s.shabany
    کاربر
    کاربر

    --
    11 اسفند 1397 03:27 ب.ظ

     

    بعد از تکمیل اطلاعات فوق پنجره را تصویب کنید. با انجام اینکار سطری در جدول روشهای صدور اطلاعات اصلی به فایل DBF برای شما ایجاد می‌گردد.


    حال در این قسمت برای ایجاد سطر جدید تکمه افزودن سطر جدید(بعلاوه قرمز رنگ)در نوار ابزار را انتخاب نمایید، مجددا پنجره تدوین یکی از سطرهای یک روش صدور اطلاعات اصلی به فایل DBF به شکل زیر نمایش داده می‌شود، در این پنجره یک نمونه از فیلدهایی که در نوسا فیلدی معادل با آن وجود دارد را برای نمونه طراحی می‌نماییم.




    در این پنجره بعد از انتخاب  فیلد مقصد  (با توجه به دفترچه راهنما بیمه)، در قسمت نوع محتوا نوع فیلدی از نوسا را که قصد تعریف آن را دارید انتخاب نمایید ، حال با توجه به نوع محتوای انتخاب شده ، در یکی از قسمتهای فیلد مشخصات پایه پرسنلی، فیلد اطلاعات متغیر ماهانه یا  فیلد اطلاعات اصلی حقوق و ...... ، فیلد معادل در نوسا را انتخاب کنید . بعد از تکمیل اطلاعات فوق پنجره را تصویب نمایید. حال به همین طریق میتوانید ما بقی سطرهای درخواست شده سازمان تامین اجتماعی، برای ارسال فایل خلاصه بیمه را تدوین نمایید.


    پيوست ها
    s.shabany
    کاربر
    کاربر

    --
    11 اسفند 1397 03:37 ب.ظ

    فایل لیست بیمه (DSKWOR00.DBF) :

    در ادامه برای تهیه فایل لیست بیمه در پنجره روشهای صدور اطلاعات اصلی به فایل DBF با استفاده از تکمه افزودن روش صدور جدید (بعلاوه قرمز رنگ)یک سطر جدید ایجاد نمایید.


    حال برای تعریف روش صدور جدید می‌توانید اقدام به تعریف سطر در جدول نمایید. اگر می خواهید ایجاد روش صدورجدید را از طریق محاوره انجام دهید روی سطر جدید ایجادشده،  دابل کلیک نمایید و یا  آیکون اصلاح سطر تحت مکان نما با محاوره را از نوار ابزار انتخاب نمایید.



    در این قسمت همانند روش صدور قبلی کد و نام روش صدور را درج نمایید و همچنین در  قسمت نام فایل DBF ، مسیر فایل DBF را که از قبل تهیه نموده اید را انتخاب نمایید. در این قسمت چون قصد تعریف فایل لیست بیمه را دارید، حتما فایل  DSKWOR00.DBF   که مربوط به لیست بیمه می‌شود را انتخاب نمایید.

    در قسمت کد گذاری در متن فارسی با توجه به نیاز سازمان تامین اجتماعی ، یکی از روشهای کد گذاری را انتخاب کنید.

    چون در این قسمت  قصد تعریف فایل لیست  بیمه را دارید، و با  توجه به اینکه فایل لیست  بیمه  نباید به صورت یک سطر سرجمع برای کلیه پرسنل اعلام گردد و برای تک تک پرسنل باید یک سطر جدا ارسال گردد تیک مربوط به فقط یک رکورد جمع داده‌ها صادر شود  را به هیچ وجه مارک ننمایید.

     در صورت نیاز می توانید برای فایل بیمه مذکور در این قسمت در تب یادداشت، یادداشتی را تنظیم نمایید .

    بعد از تکمیل اطلاعات فوق پنجره را تصویب کنید. با انجام اینکار سطری در جدول روشهای صدور اطلاعات اصلی به فایل DBF برای شما ایجاد می‌گردد.



    پيوست ها
    s.shabany
    کاربر
    کاربر

    --
    11 اسفند 1397 03:46 ب.ظ

    حال برای اینکه بتوانید سطرها مربوط به روش صدور مذکور را تدوین نمایید با استفاده از تکمه ویرایش سطرهای روش صدور تحت مکان نما در نوار ابزار،  پنجره تدوین سطرهای یک روش صدور اطلاعات اصلی به DBF را احضار نمایید.




    برای تدوین سطر  تکمه افزودن سطر جدید(بعلاوه قرمز رنگ)را انتخاب نمایید. با انجام این کار پنجره تدوین یکی از سطرهای یک روش صدور اطلاعات اصلی به فایل DBF به شکل زیر نمایش داده می‌شود:




    این قسمت دقیقا همانند سطرهای فایل خلاصه بیمه تکمیل می گردد یعنی با توجه به دفترچه راهنمای سازمان تامین اجتماعی فیلد مقصد را انتخاب و فیلد معادل آن در نوسا را نیز انتخاب و در غیر این صورت اطلاعات را در عبارت ثابت درج نمایید. بعد از تکمیل اطلاعات فوق پنجره را تصویب نمایید. و به همین ترتیب کلیه فیلدهای درخواست شده از طرف سازمان تامین اجتماعی برای لیست بیمه را تکمیل نمایید.




    لازم به ذکر است که در صورت تغییر ندادن فیلدها و مشخصات دیگر، روشهای صدور اطلاعات فقط یک بار در سیستم تعریف می‌گردند و برای همه ماه‌ها قابل استفاده می‌باشند.

    پيوست ها


    ---