Go to previous topic
Go to next topic
آخرين ارسال 13 خرداد 1396 12:05 ب.ظ توسط debrahimi
بررسی امکان تغییر فونت عمومی سیستم
�2 پاسخ
مرتب:
مولف پيغام ها
debrahimi
کاربر
کاربر

--
12 خرداد 1396 11:24 ب.ظ

     

    با سلام خدمت جناب آقای مؤمنی

     

    با افزایش دقت مانیتورها و کاهش اندازه مانیتور لپ تاپ ها متأسفانه فونت Tahoma به کار رفته در سیستم نوسا بسیار ناخوانا می‌شود، به خصوص اعداد ۲ و ۳ که خیلی نزدیک به هم هستند، پیشنهادی که دارم این است که از فونت جدیدی که مایکروسافت در همه ویندوزها استفاده کرده و در ویندوز ۱۰ فونت پیش فرض زبان فارسی است استفاده شود، یعنی فونت Segoe UI. این فونت از خانواده تاهوما است و قاعدتا تغییر آن چنانی در چیدمان صفحات و منوها ایجاد نمی‌کند ولی نقطه گذاری‌های بسیار واضح تر و اعداد خیلی شفاف تر می‌شوند. محض نمونه دو سری اعداد زیر:

     

    تاهوما: ۱۲۳۴۵۶۷۸۹۰

     

    سگوی: ۱۲۳۴۵۶۷۸۹۰

     

     

     

     

    صرفا محض مقایسه دقت فونت، متن فوق را با فونت Segoe هم قرار می‌دهم:

     

    با افزایش دقت مانیتورها و کاهش اندازه مانیتور لپ تاپ ها متأسفانه فونت Tahoma به کار رفته در سیستم نوسا بسیار ناخوانا می‌شود، به خصوص اعداد ۲ و ۳ که خیلی نزدیک به هم هستند، پیشنهادی که دارم این است که از فونت جدیدی که مایکروسافت در همه ویندوزها استفاده کرده و در ویندوز ۱۰ فونت پیش فرض زبان فارسی است استفاده شود، یعنی فونت Segoe UI. این فونت از خانواده تاهوما است و قاعدتا تغییر آن چنانی در چیدمان صفحات و منوها ایجاد نمی‌کند ولی نقطه گذاری‌های بسیار واضح تر و اعداد خیلی شفاف تر می‌شوند.

     

    البته اطلاع دارم که تغییر فونت سیستم یک تغییر جزئی و ساده نیست، اما قضیه ناخوانایی اعداد در یک سیستم مالی هم مسأله مهمی است که جای تأمل دارد، تغییر مکرر رزولوشن تصویر هم که کار ساده‌ای نیست.

     

     

     

    با تشکر

     

    داود ابراهیمی

     

    شرکت مدیریت پایدار

     

     

     

    momeni
    کاربر ارشد
    کاربر ارشد

    --
    13 خرداد 1396 09:58 ق.ظ
    سلام

    ممنون از لطف و پیشنهاد شما

    فونت مورد اشاره شما در سیستم‌های قدیمی‌تر ممکن است وجود نداشته باشد و نمی‌توانیم از آن به عنوان فونت پیش‌فرض استفاده کنیم. البته یادآوری می‌کنیم که همه فرم‌های نوسا (که قرار است برای بازنمایی یا ویرایش داده‌ها بکار روند) حالت قابل تعریف دارند و کاربر می‌تواند به سادگی فونت آنها را تغییر دهد. در بیشتر موارد دقت شده که فونت‌ها از مولفه‌های تصویری سطوح بالاتر به ارث برسند - به این ترتیب برای تغییر فونت یک فرم کافی است فونت را فقط در خود فرم اصلاح کنیم - اکثر المان‌های داخل فرم از این تغییر تاثیر خواهند پذیرفت.

    البته به احتمال بسیار زیاد اشاره شما به فونت‌های بکار رفته در منوها و فرم‌های ثابت سیستم بوده است. حق با شما است - در مانیتورهای کوچک امروزی با رزولوشن‌هایی که بدون دلیل این‌قدر زیاد شده‌اند، خوانایی فونت تاهوما کاهش می‌یابد. البته اشکال، بیش از اینکه به نوع فونت مربوط باشد به اندازه آن است - متاسفانه تغییر اندازه منجر به تغییر layout می‌شود و به سادگی میسر نیست. اما حتما روی امکان تغییر فونت پیش‌فرض از تاهوما به فونت دلخواه بیشتر کار خواهیم کرد و اگر میسر باشد پیاده‌سازی می‌کنیم.

    ارادت
    debrahimi
    کاربر
    کاربر

    --
    13 خرداد 1396 12:05 ب.ظ
    خیلی ممنون.
    پس فعلا از همان روش تغییر فونت فرم به فرم استفاده می کنیم!


    ---