چنانچه در هریک از مراحل نصب یا کاربری نرم‌افزارها به مشکلی برخورد کرده‌اید یا هر سوال، اشکال یا ابهامی در این زمینه دارید، می‌توانید پاسخ خود را ابتدا در مطالب موجود جستجو و در صورت لزوم به عنوان یک مبحث جدید مطرح کنید، تا کارشناسان پشتیبانی به آن پاسخ دهند.

به منظور ثبت سوال جدید و یا پاسخ به موضوعات موجود، ابتدا می بایست از طریق صفحه مربوطه به سامانه وارد شوید. چنانچه نام کاربری دریافت نکرده اید، به صورت رایگان و از طریق صفحه مربوطه، ابتدا در سامانه ثبت نام نمایید.

قبليقبلي Go to previous topic
بعديبعدي Go to next topic
آخرين ارسال 04 اردیبهشت 1396 03:28 ب.ظ توسط sajjadi
بارکد و ساختار آن و چگونگی پیاده سازی آن در نوسا
�3 پاسخ
مرتب:
شما مجاز به پاسخ به اين پست نمي باشيد.
مولف پيغام ها
Etemadi
کاربر پیشرفته
کاربر پیشرفته

--
22 دی 1393 09:49 ق.ظ
    سلام

    برخی از کاربران نوسا از ما می خواهند که به آنها کمک کنیم در از بارکد یا همان کد میله ای در تعریف کالاها استفاده کنند و پیرو آن بتوانند از بارکد خوان در ثبت برگه های انبار و فروش استفاده نمایند .
    نکته ای که باید در ابتدا در نظر بگیریم این است که بارکد خوان یک Input Device می باشد یعنی بطور مثال مانند کیبورد می توان توسط آن اطلاعاتی را از بیرون از رایانه به داخل آن فراخوانی کرد پس بنابراین ابتدا باید بارکدخوان را از طریق پورت USB یا هر پورت دیگری به کامپیوتر نصب کرد و در صورت نیاز درایور آن را نیز نصب کنیم . حال بارکد خوان می تواند بارکد های موجود را خوانده و در هر فیلدی که بخواهیم آن کد را وارد کند .

    حال قبل از اینکه چگونگی تعریف و پیاده سازی بارکد در نرم افزار نوسا را توضیح بدهم کمی در مورد ساختار بارکد و استانداردهای موجود در رابطه با آن مطلب می گذارم :

    ساختار بارکد:

    هر خط بارکد نشان دهنده عدد 1 و هر فضاي خالي نمايش دهنده صفر است و تمام بارکد با صفر و يک نمايش داده مي شود. بهتر است براي سادگي کار يک مثال عددي بزنيم و همه چيز را از آغاز شرح دهيم.

    بارکد مورد نظر 0075678164125 يک عدد 13 رقمي که در اين حالت عدد آخر يعني 5 عدد يا رقم کنترل است (Check digit)

    [00] رقم سيستم است که در اين حالت کشور آمريکا را نشان مي دهد.

    [ 75678] کد يا رقم مربوط به توليد کتتده کالا است.

    [16412] کد يا رقم مربوط به کالاي توليدي است.

    بنابر اين بايستي رقم کنترلي را براي بارکد 007567816412 محاسبه کنيم. طبق جدول زير عمل کنيد.

    <!--[if !mso]>

    2

    1

    4

    6

    1

    8

    7

    6

    5

    7

    0

    0

    بارکد

    فرد

    زوج

    فرد

    زوج

    فرد

    زوج

    فرد

    زوج

    فرد

    زوج

    فرد

    زوج

    موقعيت

    3

    1

    3

    1

    3

    1

    3

    1

    3

    1

    3

    1

    عدد ثابت

    3*2

    1*1

    3*4

    1*6

    3*1

    1*8

    3*7

    1*6

    3*5

    1*7

    3*0

    1*0

    محاسبه

    6

    1

    12

    6

    3

    8

    21

    6

    15

    7

    0

    0

    نتيجه


    اعداد نتيجه را با هم جمع کنيد.

    85=6+1+12+6+3+8+21+6+15+7+0+0
    عدد بدست آمده يعني 85 را بايستي با عددی جمع کرد بطوريکه حاصل قابل تقسيم بر 10 باشد. عدد مورد نظر عدد کنترلي خواهد بود در اينجا عدد 5 بنابراين بارکد مورد نظر به صورت زير خواهد بود.

    0075678164125
    بارکد را بطور کلي به دو قسمت که با خطوط حفاظتي وسط از هم جدا مي گردد به بارکد هاي سمت چپ و راست تقسيم مي کنند.

    استاندارد EAN برای تولید بارکد

    بسیاری از محصولات شركت های تولیدی، در سراسر دنیا قابل فروش هستند. با توجه به این مسئله وجود باركدهای منحصر به فردی كه آنها را از یكدیگر متمایز سازد ضروری به نظر می رسد.
    تبدیل اعداد به باركد خواندن باركد نیاز به استاندارد مشخصی دارد. در حال حاضر در دنیا چند استاندارد برای تولید و استفاده از باركد وجود دارد كه معتبرترین آنها استاندارد EAN/UCC است كه 103 كشور در دنیا از آن تبعیت می كنند و حدود 90 درصد تجارت دنیا را پوشش می دهد.
    در ایران به علت ضرورتی كه بنا به توسعه صدور كالاهای غیرنفتی ایران به بازارهای جهانی به وجود آمد در سال 1374 سازمانی با عنوان "مركز ملی شماره گذاری كالا و خدمات" زیر نظر موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی تاسیس شد و پس از انجام مطالعات لازم با انتخاب استاندارد EAN/UCC كشور ما به عضویت موسسه بین المللی EAN International درآمد. تاكنون بیش از5 هزار شركت- كه بیشتر آنها شركت های تولیدكننده محصولات غذایی و شیمیایی هستند- به عضویت این موسسه درآمده و برای كالاها و محصولات خود باركد دریافت كرده اند.



    باركد محصولات، 12 رقمی است. البته در برخی از كشورها به دلایل مختلف باركد 13 رقمی نیز وجود دارد.
    12 رقم باركد به شرح زیر معنی دار می شود:
    سه رقم اول نمایانگر كد كشور (626= كد ایران)، 5 رقم بعدی كد شركت سازنده، 4 رقم بعدی كد كالای مربوطه و در نهایت1 رقم آخر كد كنترل توسط رایانه به منظور كنترل صحت كد مورد نظر است.
    برای مثال باركد روبرو مربوط به دستمال كاغذی 200 برگی یكی از شركت های تولیدی است.

    ادامه دارد ....


    با تشکر
    Etemadi
    کاربر پیشرفته
    کاربر پیشرفته

    --
    22 دی 1393 02:28 ب.ظ

    برای پیاده سازی بارکد در نرم افزار نوسا ابتدا باید در زبانه "تکمیلی"  محاوره  "تدوین یک کالا یا خدمت "  در درخت کالاها یا خدمات ، بارکد کالاها را تک به تک وارد کنیم .




    حال می توانیم در فرم نمایشی برگه های ورود اطلاعات انبار یا فروش مانند برگه ورود کالا یا فاکتور فروش یک ستون با محتوای کد میله ای اضافه کنیم که بعد از این حین وارد کردن اطلاعات وقتی نوبت به انتخاب کالا رسید در ستون کد میله ای که قبلا به فرم مربوطه اضافه کرده ایم بارکد خوان را به سمت بارکد کالاها که قبلا برچسب آنها چاپ شده است بگیریم و با زدن دکمه بارکدخوان ، بارکد کالا تشخیص داده شود و بارکد و ما به ازای آن بقیه اطلاعات کالا از قبیل نام و کد کالا به ستون های مربوطه الصاق شود .






    با تشکر
    Etemadi
    کاربر پیشرفته
    کاربر پیشرفته

    --
    22 دی 1393 03:57 ب.ظ

    مورد دیگری که در مورد بارکد باید بدانیم این است که چگونه می شود بارکدهائی که برای کالاها وارد کرده ایم چاپ کنیم . طبیعتا باید در گزارشی که مثلا از فهرست کالاهای عملیاتی اخذ می کنیم بتوانیم در هنگام چاپ توسط فرم چاپی ای که بابت چاپ بارکد می سازیم این کار را انجام دهیم .
    برای این کار می توانیم به طور مثال به قسمت فرم چاپی مربوط به فهرست کالاها و خدمات برویم و تیک " استفاده از پیش فرض نوسا " را برداریم و روی دکمه "تعریف مجموعه ستونها"  کلیک می کنیم .



    از فرم پیش فرض نوسا کپی گرفته و نام آنرا عوض می کنیم و مثلا "چاپ بارکد" می گذاریم .



    روی فرم ساخته شده دابل کلیک کرده و ستونهای اضافی را پاک می کنیم و ستونهای ردیف و نام کالا و کد میله ای را اضافه می کنیم و بعد روی ردیف سطرهای گزارش مربوط به ستون کد میله ای دابل کلیک کرده و تنظیمات مربوط به زبانه های محتوی ، جانمائی و چاپ را انجام می دهیم .












    بعد از تصویب محاوره بالا در صورت نیاز می توانیم ارتفاع ردیف سطرهای گزارش را افزایش دهیم تا حین چاپ ، بارکدها کامل چاپ شوند و در ضمن برای چاپ کردن می توان از پرینترهای معمولی و کاغذ A4 استفاده کرد و یا کمی تنظیمات بیشتری انجام داد و پرینت خود را توسط پرینتر های کوچک مخصوص بارکد و روی برچسب های رولی چاپ کرد .




    در مورد فونتهای مخصوص چاپ بارکد باید عرض کنم که فونتهای زیادی برای این کار وجود دارد ولی ما بنا به تجربه از دو فونت زیر استفاده می کنیم :


    با تشکر
    پيوست ها
    sajjadi
    کاربر با تجربه
    کاربر با تجربه

    --
    04 اردیبهشت 1396 03:28 ب.ظ
    با سلام و احترام

    در تکمیل اطلاعات جناب آقای اعتمادی متذکر می‌شود، به منظور خوانده شدن بارکدهای پرینت شده از سیستم نوسا توسط دستگاه بارکد خوان، لازم است به یکی از دو شیوه زیر عمل نمایید: 

    1- در تدوین اطلاعات کالا، هنگام ورود اطلاعات مربوط به فیلد کد میله‌ای، برای ابتدا و انتهای اطلاعات درج شده در این فیلد از علامت ! و یا * استفاده نمایید.

     

     


     

    2- در صورتیکه از روش اول (درج * یا ! برای فیلد کد میله ای در تدوین اطلاعات کالا) استفاده نکردید، در ابتدا و انتهای اطلاعات این فیلد در فرم چاپی، علامت ! و یا * را درج نمایید.

     

     

     

    با سپاس

    پيوست ها
    شما مجاز به پاسخ به اين پست نمي باشيد.