چنانچه در هریک از مراحل نصب یا کاربری نرم‌افزارها به مشکلی برخورد کرده‌اید یا هر سوال، اشکال یا ابهامی در این زمینه دارید، می‌توانید پاسخ خود را ابتدا در مطالب موجود جستجو و در صورت لزوم به عنوان یک مبحث جدید مطرح کنید، تا کارشناسان پشتیبانی به آن پاسخ دهند.

به منظور ثبت سوال جدید و یا پاسخ به موضوعات موجود، ابتدا می بایست از طریق صفحه مربوطه به سامانه وارد شوید. چنانچه نام کاربری دریافت نکرده اید، به صورت رایگان و از طریق صفحه مربوطه، ابتدا در سامانه ثبت نام نمایید.

قبليقبلي Go to previous topic
بعديبعدي Go to next topic
آخرين ارسال 05 مهر 1391 11:20 ق.ظ توسط Etemadi
شرایط استفاده از مقرری بیمه بیکاری
�1 پاسخ
مرتب:
شما مجاز به پاسخ به اين پست نمي باشيد.
مولف پيغام ها
Etemadi
کاربر پیشرفته
کاربر پیشرفته

--
29 شهریور 1391 02:54 ب.ظ
    سلام خدمت دوستان و همکاران گرامی

    معاون روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: افراد متقاضی استفاده از بیمه بیکاری باید ظرف مدت ۳۰ روز از تاریخ بیکاری به اداره های تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای ارایه درخواست خود مراجعه و اقدام کنند.


    ایشان دراین باره اظهار داشتند :

    دارا بودن یک سال سابقه در آخرین محل اشتغال برای کارگرانی که در کارهای با ماهیت دایم هم زمان با اتمام قرارداد، بیکار می شوند و دارا بودن حداقل ۶ ماه سابقه کلی در مورد کارگران اخراجی که فاقد هر گونه قرارداد در دوران اشتغال بوده اند و یا در اثنای قرارداد مدت معین بیکار شده اند و نیز بیکاری بدون دلیل و اراده و انجام تسویه حساب پس از اخراج را که در حضور مراجع حل اختلاف اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی مورد تایید قرار گرفته باشند، از دیگر شرایط استفاده از مقرری بیمه بیکاران می باشد.



    معاون روابط کار اداره کل تعاون ،کار و رفاه اجتماعی همچنین در مورد کارهای فصلی و پروژه ای خاطر نشان کرد: چنانچه بیکاری کارگر در اثنای فصل کار و یا پروژه صورت گیرد در صورت احراز بند الف ماده ۶ قانون بیمه بیکاری(داشتن۶ماه سابقه مکفی) می تواند مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری باشد.



    وی با اشاره به مزایای ویژه استفاده کارفرمایان واحدها مطابق تبصره یک ماده ۶ قانون بیمه بیکاری گفت: کارفرمایان واحد ها و کارگاه های تازه تاسیس که توان پرداخت حقوق کامل کارگران را ندارند، در صورت به کار گیری مقرری بگیران بیمه بیکاری با پرداخت ۳۰ درصد حقوق توسط کارفرما و ۷۰ درصد توسط سازمان تامین اجتماعی و همچنین معافیت از پرداخت حق بیمه در طول دوره اجرای دستورالعمل مربوط، می توانند از مزایای این طرح استفاده کنند.



    ایشان خاطر نشان کردند : در صورت حفظ اشتغال مقرری بگیران مذکور پس از پایان دوره مقرری و افزایش شمار کارگران موجود با داشتن شرایط قانونی، از معافیت حق بیمه سهم کارفرما موضوع ماده ۱۰۳ قانون برنامه چهارم توسعه نیز برخوردار خواهند شد.


    با تشکر
    Etemadi
    کاربر پیشرفته
    کاربر پیشرفته

    --
    05 مهر 1391 11:20 ق.ظ
    هر آنچه بايد درباره بيمه بيکاري بدانيد


    يکي از مزاياي برخورداري از بيمه تامين اجتماعي اين است که فرد اگر زماني شغلش را از دست بدهد مي‌تواند براي مدتي هرچند کم از کمک هزينه‌اي که به عنوان بيمه بيکاري در اختيار او قرار مي‌گيرد، استفاده کند.

    يکي از دل مشغولي‌هاي بسياري از کساني که به هر دليلي شغل خود را از دست داده‌اند يا در آستانه از دست دادن آن قرار دارند، در کنار چگونگي پيدا کردن شغل جديد و تامين هزينه‌هاي زندگي و... راه و روش بهره گرفتن از بيمه بيکاري است.

    آشنايي با قانون استفاده از بيمه بيکاري براي کساني که اطمينان چنداني به آينده شغلي خود ندارند يک ضرورت است، سازمان تامين اجتماعي اخيرا اصلاحاتي روي اين قانون داشته است، با خواندن اين مطلب خيلي‌ها شايد راهي ادارات کار شوند که از بيمه بيکاري استفاده کنند و خيلي‌ها هم پي ببرند که برخلاف تصورشان مشمول استفاده از بيمه بيکاري نيستند.


    * بيکار از نظر قانون بيمه بيکاري

    يکي از مهمترين نکاتي که در مورد قوانين موجود در اين زمينه بايد مورد توجه قرار دهيد، تعريف بيکار از نظر اين قانون است چرا که تصور اکثر مردم از بيکاري که مي‌تواند از اين قانون استفاده کند با تعريف قانون تفاوت دارد، بيکار از نظر قانون بيمه بيکاري بيمه شده‌اي است که بدون ميل و اراده خود بيکار شده و آماده به کار باشد.

    براساس اين قانون چنانچه بيمه شده‌اي به علت تغييرات ساختاري اقتصادي کارگروه مربوطه و به تشخيص وزارتخانه ذيربط و تاييد شوراي عالي کار، بيکار موقت شناخته شود و همچنين بيمه شدگاني که به علت حوادث غيرمترقبه مانند سيل، زلزله، جنگ و آتش سوزي بيکار شوند، مي‌توانند از مقررات اين قانون استفاده کنند، تشخيص ارادي بودن يا غيرارادي بودن بيکاري بيمه شده، برعهده کميته‌اي متشکل از نمايندگان سازمان تامين اجتماعي و اداره کار و امور اجتماعي محل اشتغال بيمه شده است.

    يکي از مواردي که اين روزها در سالن‌هاي ادارات کار به آن بر مي‌خوريم اين است که مردم بيمه بيکاري را با طرح مجلس که قرار است براساس آن بيکاران از يک حقوق 300 تا 350 هزارتوماني بهره‌مند شوند، اشتباه مي گيرند.

     بايد توجه داشت که آن قانون يک طرح مجزا است و هنوز به مرحله اجرا نرسيده و با بيمه بيکاري تفاوت دارد، بنابراين اگر با ميل خودتان کارتان را ترک کرده ايد يا در اين زمينه با کارفرمايتان به هر دليلي و براساس هر موافقت نامه‌اي به توافق رسيده‌ايد و يا اينکه اساسا از بيمه تامين اجتماعي برخوردار نبوده‌ايد به فکر استفاده از بيمه بيکاري نباشيد.


    * کارگران فصلي، يک استثنا

    يکي از نقاط قوت اين قانون اين است که براساس آن کارگران فصلي در صورتي که در اثناي فصل کار اخراج شوند و بيکاري آنها بدون اراده شخصي تشخيص داده شود، مشمول دريافت مقرري بيمه بيکاري خواهند بود.

    همچنين بيکاران داراي قرارداد کار با مدت معين در صورتي که براساس رأي مرجع حل اختلاف در اثناي مدت قرارداد اخراج شده باشند و افراد شاغل در کارهايي که ماهيت آن جنبه دائمي دارد و براساس قرارداد کار در مدت معيني مشغول کار بوده‌اند با تشخيص واحدهاي کار و امور اجتماعي، در صورتي که در پايان قرارداد بيکار شوند مورد حمايت قرار گرفته و مشمول دريافت مقرري بيمه بيکاري خواهند شد.


    * چگونه اعلام کنيم، بيکار شده‌ايم

    بيمه شده بيکار براي دريافت مقرري بيمه بيکاري بايد حداکثر ظرف مدت 30 روز از تاريخ بيکاري موضوع را به واحد کار و امور اجتماعي ذيربط اطلاع دهد و آمادگي خود را براي اشتغال به کار تخصصي خود يا کار مشابه آن اعلام کند تا بتواند از بيمه بيکاري استفاده کند.

    بيمه شدگان بيکار، در صورتي که مشمول قانون کار و تامين اجتماعي باشند، تبعه کشورهاي خارجي نباشند، مستمري بگير بازنشسته و يا از کار افتاده کلي نباشند و داراي حداقل 6 ماه سابقه پرداخت حق بيمه باشند، مي‌توانند براي استفاده از بيمه بيکاري اقدام کنند.


    * حداکثر زماني که مي‌توانيم از بيمه بيکاري استفاده کنيم

    بسياري از مردم تصورشان اين است که تا هر زمان دوست داشته باشند مي‌توانند از بيمه بيکاري استفاده کنند، اين تصور غلط است و بايد دقت داشت که مدت پرداخت مقرري بيمه بيکاري به بيمه‌شدگان واجد شرايط به سابقه پرداخت حق بيمه از سوي آنان بستگي دارد و حداکثر زمان استفاده از آن براي مجردها 36 ماه و براي متاهل ها 50 ماه است.

    بيکار شدگاني که براساس مقررات قانون کار و حسب آراء صادره از مراجع حل اختلاف مقرر در اين قانون به دليل قصور در انجام وظايف محوله و يا نقض آئين‌نامه‌هاي انضباطي کارگاه توسط کارفرما اخراج شده‌اند، مستحق دريافت مقرري بيمه بيکاري نخواهند بود و در صورتي که پس از پرداخت مقرري بيمه بيکاري به بيمه شده‌اي مشخص شود که بيکاري بيمه شده به اراده شخص او بوده است، بيمه شده بايد وجوه دريافتي به عنوان مقرري بيمه بيکاري را به سازمان تامين اجتماعي بازپرداخت کند، همچنين بيمه شدگاني که با دريافت مزد ايام بلاتکليفي به کار قبلي خود باز مي‌گردند نيز بايد مبالغ دريافتي را به تامين اجتماعي برگردانند.

    چنانچه بيمه‌شده بيکار، اشتغال مجدد خود را اعلام نکند و به رغم اشتغال همچنان به دريافت مقرري بيمه بيکاري ادامه دهد، بايد مقرري دريافتي از زمان اشتغال را به تامين اجتماعي برگرداند.


    با تشکر
    شما مجاز به پاسخ به اين پست نمي باشيد.