چنانچه در هریک از مراحل نصب یا کاربری نرم‌افزارها به مشکلی برخورد کرده‌اید یا هر سوال، اشکال یا ابهامی در این زمینه دارید، می‌توانید پاسخ خود را ابتدا در مطالب موجود جستجو و در صورت لزوم به عنوان یک مبحث جدید مطرح کنید، تا کارشناسان پشتیبانی به آن پاسخ دهند.

به منظور ثبت سوال جدید و یا پاسخ به موضوعات موجود، ابتدا می بایست از طریق صفحه مربوطه به سامانه وارد شوید. چنانچه نام کاربری دریافت نکرده اید، به صورت رایگان و از طریق صفحه مربوطه، ابتدا در سامانه ثبت نام نمایید.

قبليقبلي Go to previous topic
بعديبعدي Go to next topic
آخرين ارسال 20 فروردین 1391 11:23 ق.ظ توسط momeni
تفاوت کاربردی استفاده از بچ و روش تعیین بهای شناسایی ویژه
�18 پاسخ
مرتب:
شما مجاز به پاسخ به اين پست نمي باشيد.
مولف پيغام ها
a-tajaddini
کاربر
کاربر

--
21 اسفند 1390 09:56 ب.ظ
    باسلام و عرض ادب اصولا درچه زمانی برای تفکیک یک کد کالای تولیدی برحسب شماره سریالهاو یا دستورات تولید متفاوت مربوط به آن کالاروش تعیین بهای شناسایی ویژه پیشنهاد میشود ؟ و در چه زمانی بهتر است از روش تعیین بهای fifo به همراه بچ پذیر نمودن کالاها استفاده نماییم ؟ مزایا و معایب استفاده از هرروش چیست ؟ واصولا هدف از استفاده از روش تعیین بهای شناسایی ویژه چیست؟ باتشکر
    saadat
    کاربر پیشرفته
    کاربر پیشرفته

    --
    22 اسفند 1390 07:39 ق.ظ
    با سلام خدمت جناب تاج الدینی عزیز،
    همانطور که خود شما بهتر از ما می دانید روش شناسایی ویژه یک روش تعیین بهای استاندارد می باشد، و زمانی کاربرد دارد که ما کالایی خاص را که در زمان ورود به تفکیک وارد کرده ایم می‌خواهیم در زمان خروج نیز به تفکیک نرخ گذاری شود (تشخیص به کمک شماره سریال)
    اما بچ پذیر نمودن کالا برای کنترل بهای کالا یا تعیین بهای خروج کالا نمی باشد، بلکه برای کنترل فیزیکی کالا کاربرد دارد، در واقع مثل برچسبی می ماند که همواره همراه کالا می باشد و ما هر وقت بخواهیم می‌توانیم مسیر کالا را از طریق بچ کنترل نماییم، همچنین همراه این برچسب تاریخ انقضاء و آیتم های دیگری است که بسیار کاربردی است،
    پس اگر بخواهیم کالا را از نظر ریالی کنترل کنیم باید از روش شناسایی ویژه استفاده نماییم، اگر بخواهیم از نظر فیزیکی کنترل کنیم اما روش تعیین بها تغییر نکند از بچ همراه یکی از روش های تعیین بهای استاندارد مثل fifio استفاده می‌نماییم
    آموزش حسابداری با نگرش سیستمی Accplus.blog.ir
    dadras
    کاربر با تجربه
    کاربر با تجربه

    --
    22 اسفند 1390 09:16 ق.ظ
    در تکمیل فرمایشات جناب سعادت

    اصولا روش شناسایی ویژه برای کالاهایی بسیار قابل تفکیک و معمولا دارای ارزش ریالی نسبتا بالا مورد استفاده قرار می گیرد ، مثلا گوشی موبایل یا لوازم خانگی و یا تجیزات خاص و یا اقلامی که دارای شماره سریالهای یونیک و قابل تفکیک هستند ، یا به بیان دیگر مثلا گچ و سیمان و پیچ و مهره و .... انتخابهای خوبی برای روش شناسایی ویژه نیستند .

    اصولا در این روش چون هر عدد از هر قلم کالا ( دو کالای کاملا یکسان از یک کد کالا ) با قیمت خاص خود وارد انبار می شوند و با همان قیمت عینا خارج می شوند ، شاید بتوان گفت که دقیقترین روش محاسبه قیمت ( به ازاء هر رخداد ) در هنگام خروج است .
    این دقت در عمل علاوه بر اینکه معمولا برای کالاهای خاص با شرایط فوق الذکر استفاده می شوند ، پیاده سازی آن نیاز به وقت بیشتر و پیچیدگی خاص خود می باشد . در این روش اصولا تعداد 1 عدد در هر سطر ورود و خروج منطقی است چرا که قرار است هر عدد از یک کالا کد و سریال خود را داشته باشد ، کد و سریالی که در زمان ورود به تفکیک تعداد کالا وارد شده و در زمان خروج نیز به تفکیک تعداد کالا وارد می شود .
    j-esfahani
    کاربر پیشرفته
    کاربر پیشرفته

    --
    22 اسفند 1390 12:51 ب.ظ

    با عرض سلام خدمت کارشناسان محترم

    در روش شناسایی ویژه آیا میتوان موبایل های فروخته شده را به صورت سر جمع (از هر کد) فاکتور کرد؟

    با تشکر

    a-tajaddini
    کاربر
    کاربر

    --
    22 اسفند 1390 12:59 ب.ظ
    با سلام و عرض ادب خدمت سروران گرامی:
    ضمن تآیید فرمایشات جناب دادرس و جناب سعادت عرض میکنم که روش شناسایی ویژه اصولا دو هدف اصلی را به دنبال دارد :
    1- تخصیص بهای تمام شده منحصر بفرد برای هریک از محصولات تولیدی و یا خریداری شده مربوط به یک کد کالا با توجه به شرایط تهیه کالا
    2-ردیابی کالا در پروسه تولید با توجه به شماره سریال تخصیص یافته به کالا و کنترل دستور تولید و شرایط تولید مربوط به همان شماره سریال در صورت معیوب بودن کالا و یا مرجوع شدن توسط مشتری و یا هر دلیل دیگری که احتیاج به پیگیری داشته باشد .
    که البته شاید برای شرکتهای تولیدی دلیل دوم بسیار پراهمیت تر باشد .
    اما نکته قابل توجه این است که روش تعیین بهای شناسایی ویژه مربوط به بهای تمام شده کالا ( بهای خروج کالا از انبار ) است . و هیچ ارتباطی به بهای فروش کالا ندارد . و الزاما نیازی نیست مشتری متوجه تفاوت بهای تمنام شده کالاهای تولیدی شود .
    فرض کنید یک مرکز پخش گوشی تلفن همراه تعداد 1000 عدد گوشی تلفن همراه با یک کد کالا و یک قیمت فروش و 1000 عدد گوشی با کد دیگر و قیمت فروش دیگر از شرکت نوکیا خریداری کرده است . روش تعیین بهای محصولات در شرکت نوکیا نیز شناسایی ویژه است . آیا روشی وجود دارد که فاکتور فروش صادر شده برای آن مرکز پخش بجای اینکه در 2000 سطر صادر شود ، در 2 سطر ظاهر شود ؟
    momeni
    کاربر ارشد
    کاربر ارشد

    --
    22 اسفند 1390 02:01 ب.ظ
    سلام

    طبق معمول بحث بر مفاهیم "واضح" بدون اشاره به اصل داستان است: در فاکتورهای فروش این امکان را داریم که کالاهای مشابه را جمع کنیم و در یک سطر فاکتور کنیم (مثل کاری که شرکت نوکیا یا احتمالا سامسونگ انجام می‌دهند). اما شرکت سونی کالاها را حتما به تفکیک شماره سریال فاکتور می‌کند. برخلاف نظر نوکیا، برای سونی بسیار مهم است که شماره سریال کالایی که فروخته است را به تفکیک بتواند ردیابی کند و حتما میل دارد که کالاها به تفکیک این شماره سریال در فاکتورها ظاهر شوند. به همین دلیل بدون نیاز به کنایه بیشتر، رفتار سیستم چنین است که در ادامه می‌آید...

    در فاکتورها می‌توان ترتیبی داد که کالاهای مشابه به صورت سرجمع و در یک سطر درج شده باشند. اما کالاهایی که در خروج (از نوع رخداد فروش) آنها از انبار "شماره سریال" درج شده باشد با هم جمع نمی‌شوند چرا که قاعدتا درج این شماره سریال‌ها در فاکتور مورد نیاز بوده است. این رفتار "هیچ ارتباطی" با روش تعیین بهای کالا در انبار ندارد. لذا اگر برای هر کالایی در زمان صدور از انبار به قصد فروش شماره سریال درج نموده باشید، آن کالاها حتما به تفکیک شماره سریال در فاکتور درج می‌شوند. خواه کالا میانگین باشد یا LIFO یا ... [...]

    عاجزانه از همه دوستان تقاضا دارم که اگر درخواست یا پیشنهادی دارند، اصل پیشنهاد خود را مطرح فرمایند. مقدمه‌چینی و مطرح کردن پیش‌فرض‌هایی به این منظور که راه حل مورد نظر دوستان به ذهن خود ما برسد و نظر دوستان برآورده شود در بیشتر موارد در مورد این حقیر نتیجه معکوس (تنظیم خودکار) به همراه خواهد داشت.

    در این مورد هم بنده رفتار سیستم را شرح دادم. به نظر حقیر هم این رفتار در اکثر موارد مناسب است. با این همه در همینجا نظر سایر همکاران و کاربران را نیز جویا می‌شویم و اگر به نظر بیشتر افراد شماره سریال نباید در سرجمع لحاظ شود و کالاها باید مستقل از شماره سریال در یک سطر فاکتور به صورت جمع بازنمایی شوند بفرمایید تا در نسخه بعدی اقدام کنیم.
    a-tajaddini
    کاربر
    کاربر

    --
    23 اسفند 1390 12:00 ق.ظ
    با سلام و ارادت خدمت جناب مومنی عزیز :
    به اطلاع حضرتعالی می رسانم که با توجه به راهنمایی که در زمینه سرجمع نشدن سطرهای کالاهای تکراری به دلیل وجود شماره سریال فرمودید ، با ترفند عدم ثبت شماره سریال در قسمت مربوطه و ثبت آن در قسمت دیگری مانند شماره عطف ، شماره پیگیری ، شرح و . . . توانستیم برای محصولات از روش شناسایی ویژه استفاده کنیم و در فاکتور فروش نیز کالاهای تکراری را به صورت سرجمع ببینیم .
    اما اگر عنایت بفرمایید در مورد افزایش امکان سرجمع نمودن فاکتورها علیرغم وجود شماره سریال در برگه فروش برای نسخه های بعدی نیز بررسی لازم را بفرمایید ، بسیار سپاسگذار میشوم .
    با تشکر
    momeni
    کاربر ارشد
    کاربر ارشد

    --
    23 اسفند 1390 10:03 ق.ظ
    سلام

    همانطور که عرض کردم، نظر حقیر این بوده که اگر شماره سریال در رخداد خروج درج شود، بهتر است آن را در فاکتور حفظ کنیم. البته این فقط یک نظر است و در همین پست نظر سایرین را هم جویا می‌شویم. چنانچه اکثر نظرات مبتنی بر حذف شماره سریال در فاکتور فروش باشد حتما در نسخه بعدی آن را لحاظ خواهیم کرد. اما با اجازه، تصمیم نهایی را به آینده (و پس از اظهار نظر سایرین) موکول خواهیم کرد.

    ارادت
    j-mohajeri
    کاربر
    کاربر

    --
    23 اسفند 1390 12:14 ب.ظ
    سلام

    در شرکت ما هر دو وضعیت وجود دارد یعنی کالاهایی تکراری که حتما میخواهیم سطر به سطر و با شماره سریال چاپ شوند و هم کالاهایی تکراری که نیاز به سطر به سطر چاپ کردن آنها وجود ندارد. (که در حال حاضر این مسئله جا افتاده است که باید سطر به سطر چاپ شودو مشکلی وجودندارد)

    بنظر اینجانب اگر امکانات موجود حذف نشوند و فقط امکان چاپ سرجمع بدون در نظر گرفتن شماره سریال اضافه شود بسیار عالیست که در اینمورد هم جناب مومنی صاحبنظرند.
    j-esfahani
    کاربر پیشرفته
    کاربر پیشرفته

    --
    23 اسفند 1390 01:22 ب.ظ
    با سلام خدمت اساتید محترم

    بنده حقیر هم با جناب آقای مهاجری موافق هستم.

    2تا مطلب یکی اطلاع رسانی عمومی و دیگری پیشنهاد:

    اطلاع رسانی:
    فیلد مشخصات کالا هم شباهت زیادی به شماره سریال دارد و در کنار کالا در تمام مسیر با کالا است.

    پیشنهاد:
    شماره سریال در اکثر شرکتها با یک الگو نام گذاری و به صورت کنتور پشت سر هم قرار مگیرد.آیا امکان دارد شماره سریال به صورت اتوماتیک با استفاده از یک الگو بدون تکرار(باتکرار) ثبت شود؟

    ممنون
    momeni
    کاربر ارشد
    کاربر ارشد

    --
    23 اسفند 1390 01:52 ب.ظ
    سلام

    جناب مهاجری، یعنی هر دو وضعیت با هم موجود باشند؟ یک کمی سخت است...

    جناب اصفهانی، حالا اجازه دهید در همین بحث به یک داستان جدید نپردازیم - الگو؟ بدون تکرار؟ با تکرار؟ باور بفرمایید پیاده‌سازی این امکانات با اینکه ممکن است برای برخی از افراد توانا کار بسیار ساده‌ای باشد، متاسفانه برای ما بسیار دشوار است - ضمن اینکه ما یک عادت بدی داریم که قبل از اینکه کاری را انجام دهیم باید تعریف آن دقیقا معلوم باشد...
    j-esfahani
    کاربر پیشرفته
    کاربر پیشرفته

    --
    23 اسفند 1390 02:11 ب.ظ
    ببخشید که الان عنوان شد

    یه مثال کوچیک:

    در شرکت ما سریال ها به این شکل الگو گرفته اند (***-****-**) ===> (کنتور 1تا999 - 4 رقم آخر هر کالا - سال مالی) ===> (910102002)

    بدون تکرار یا با تکرار هم برحسب انتخاب خود کاربر(فکر میکند اکثرا بدون تکرار اتفاق میافتد)

    a-tajaddini
    کاربر
    کاربر

    --
    24 اسفند 1390 11:58 ق.ظ
    سلام
    ضمن تآیید درخواست آقای مهاجری مبنی بر امکان دادن به کاربر جهت سرجمع نمودن فاکتورهای دارای شماره سریال به دلخواه کاربر و حذف نشدن امکان موجود ، این نکته را هم اضافه کنم که اگر جناب مومنی صلاح بدانند ، بررسی بفرمایند که آیا ممکن است این امکان نیز در سیستم ایجاد شود که در صورت نیاز کاربر بتواند از سیستم بخواهد که شماره سریالهای ورودی تکرارپذیر نباشند ؟ ( مانند تکرارپذیر نبودن بچ ) چون در بسیاری شرکتها شماره سریال انحصارا فقط و فقط به یک کالا اختصاص دارد و شاید وجود این امکان باعث جلوگیری از اشتباه کاربر در تکرار شماره سریال بشود . باز هم از آقای مهاجری و سایر عزیزان تقاضا دارم نظر خود را راجع به پیشنهاد حقیر بفرمایند .
    با تشکر
    j-mohajeri
    کاربر
    کاربر

    --
    24 اسفند 1390 01:29 ب.ظ
    با سلام خدمت جناب مومنی

    در صورتیکه سخت است قصد اضافه کردن گرفتاری برای شما را ندارم . در حال حاضر شماره سریال در فاکتورهای ما استفاده دارد و حذف آن مشکل ساز خواهد بود
    momeni
    کاربر ارشد
    کاربر ارشد

    --
    24 اسفند 1390 02:05 ب.ظ
    سلام

    ممنون از لطف شما جناب مهاجری

    در مورد اختیاری کردن موضوع بسته به خواست کاربر، مجبوریم تنظیم را در هر فاکتور انجام دهیم که بسیار دشوار خواهد بود و برای کاربر هم دردسرساز - تنظیم عمومی در سطح سیستم کافی نیست - برخی از فاکتورها ممکن است به شماره سریال حساس باشند و برخی خیر.

    به هر حال همانطور که عرض شد، اگر در برگه خروج انبار که رخدادهای خروج از نوع فروش در آنها درج شده است، شماره سریال درج نشده باشد در فاکتور هم تاثیر داده نمی‌شوند. یعنی برای اینکه منظور حاصل شود کافی است شماره سریال را در رخدادهای انبار (فروش) درج نکنید. این خودش یعنی به خواست کاربر و به تفکیک رخداد قابل عمل است.

    در مورد سریال‌های غیرتکراری داستان به این سادگی نیست. انواع رخدادهای ورود و خروج داریم و همانطور که در پست دیگری هم اشاره کردید، یک سریال ممکن است بیش از یک واحد کالا را دربرداشته باشد. به همین دلیل هیچ منطقی برای ممانعت از سریال‌های تکراری قابل پیاده‌سازی نمی‌باشد...

    ارادت
    j-mohajeri
    کاربر
    کاربر

    --
    24 اسفند 1390 03:05 ب.ظ
    ممنون
    kermanpe
    کاربر جدید
    کاربر جدید

    --
    25 اسفند 1390 02:03 ب.ظ
    با سلام و احترام
    ضمن عرض خسته نباشید خدمت همه کارشناسان محترم نوسا ، به اطلاع میرساند که موضوع مطرح شده در این بحث دقیقا درخواست شرکت صنایع پلی اتیلن کرمان است .
    یعنی ضمن اینکه مطابق وضعیت فعلی شماره سریال در برگه های خروج درج شده و عینا به فاکتور فروش منتقل می شود ، اگر ممکن است ، امکان سرجمع کردن فاکتور بر حسب کالاهای تکراری و به تفکیک قیمت کالاها در فاکتور نیز در سیستم اضافه شود . (جهت ارائه به مشتری )
    البته طبق مطالبی که عنوان شد ، شاید افزایش این امکان برای شما کمی مشکل باشد . اما فکر میکنم نیاز ضروری بسیاری از سازمانها از جمله شرکت ما باشد . چرا که در غیر این صورت مجبوریم به مشتری یک فاکتور مثلا با 2000 سطر عنوان ارائه نماییم . از طرفی درج شماره سریال در فاکتور نیز به دلیل ردیابی محصول در پروسه تولید برای ما لازم است .
    از همکاری شما سپاسگذاریم
    a-tajaddini
    کاربر
    کاربر

    --
    19 فروردین 1391 11:08 ب.ظ
    با سلام و عرض ادب و تبریک سال جدید به همه سروران عزیز :
    در ادامه مطالبی که قبلا خدمت سروران عزیز عرض کردم و نیز با توجه به مشکلاتی که در مدت اخیر در شرکت صنایع پلی اتیلن کرمان به دلیل استفاده از روش تعیین بهای شناسایی ویژه و درج شماره سریال مشاهده نمودم ، عرض میکنم که علاوه بر ضروری بودن نیاز سرجمع نمودن کالاهای تکراری در فاکتورها هنگام ارائه به مشتری ، این نیاز در حواله های فروش نیز هنگام بارگیری و تحویل حواله فروش به تحویل گیرنده کالا دیده میشود . البته پیشنهاد بنده حقیر این است که به طور کلی در برگه های انبار امکان سرجمع نمودن کالاهای تکراری نیز افزوده شود . همانطور که در اسناد حسابداری امکان سرجمع کردن سند وجود دارد .
    با تشکر
    momeni
    کاربر ارشد
    کاربر ارشد

    --
    20 فروردین 1391 11:23 ق.ظ
    سلام

    متاسفانه افزودن این امکان در برگه‌های انبار میسر نیست.

    ارادت
    شما مجاز به پاسخ به اين پست نمي باشيد.