چنانچه در هریک از مراحل نصب یا کاربری نرم‌افزارها به مشکلی برخورد کرده‌اید یا هر سوال، اشکال یا ابهامی در این زمینه دارید، می‌توانید پاسخ خود را ابتدا در مطالب موجود جستجو و در صورت لزوم به عنوان یک مبحث جدید مطرح کنید، تا کارشناسان پشتیبانی به آن پاسخ دهند.

به منظور ثبت سوال جدید و یا پاسخ به موضوعات موجود، ابتدا می بایست از طریق صفحه مربوطه به سامانه وارد شوید. چنانچه نام کاربری دریافت نکرده اید، به صورت رایگان و از طریق صفحه مربوطه، ابتدا در سامانه ثبت نام نمایید.

قبليقبلي Go to previous topic
بعديبعدي Go to next topic
آخرين ارسال 07 دی 1390 02:14 ب.ظ توسط momeni
تاریخ فاکتور و حواله انبار
�15 پاسخ
مرتب:
شما مجاز به پاسخ به اين پست نمي باشيد.
مولف پيغام ها
dadras
کاربر با تجربه
کاربر با تجربه

--
06 دی 1390 12:01 ب.ظ
    با سلام خدمت دوستان

    همانطور که می دانیم در سیستم فروش در هنگام درج فاکتور جدید و در صورت استفاده از فراخوانی حواله انبار ، سیستم تاریخ حواله ها را به صورت اتوماتیک فیلتر کرده و فقط حواله هایی برابر با تاریخ فاکتور یا پیش از آن را در اختیار قرار می دهد . که با توجه به این اصل که همواره ابتدا حواله انبار صادر می شود و سپس بر اساس حواله انبار فاکتور صادر می شود ، رفتاری طبیعی است .
    حال تصور بفرمایید با استفاده از روش معکوس فاکتور صادر کردیم به تاریخ 1/15 که خوب طبیعتا سیستم حواله انباری در همین تاریخ به صورت اتوماتیک درج نموده است . حال تاریخ فاکتور را اصلاح میکنیم به تاریخ 1/10 . در این زمان حواله انبار مربوط به فاکتور در تاریخی بعد از تاریخ فاکتور قرار دارد که با اصل ما سازگار نیست .

    تکلیف چیست ؟


    molaei
    کاربر پیشرفته
    کاربر پیشرفته

    --
    06 دی 1390 01:30 ب.ظ
    با سلام و عرض ادب.

    آنچه در مورد روال عادی صدور فاکتور فرمودید، وضعیت پیش فرض است (و نه وضعیت اجباری). زیرا می توانید در هنگام فراخوانی برگه انبار، محدوده تاریخ را به دلخواه عوض کرده و حواله ای مربوط به تاریخ های بعد را در فاکتور فراخوانی و ذخیره کنیم.

    در نتیجه، مانعی برای این موضوع در سیستم وجود ندارد. در واقع پیشی گرفتن تاریخ فاکتور از تاریخ حواله، به عنوان یک پیش فرض در سیستم رعایت شده است، اما الزامی برای رعایت آن وجود ندارد.
    dadras
    کاربر با تجربه
    کاربر با تجربه

    --
    06 دی 1390 01:47 ب.ظ
    فرمایش شما درست ، می توان این پیش فرض را عوض کرد اما اگر خاطر شما باشد بحث کلا بر سر این بود که فقط باید حواله انبار در فاکتور فراخوانی شود و اصولا روال درست آن این است و این امکان روش معکوس یک ابزار کمکی است و اینکه ابتدا فاکتور زده شود و بر اساس آن حواله انبار صادر شود غیر اصولی است اما چون درخواست کاربران برای این روند زیاد است در سیستم پیاده شده است . اما در عرض بنده داستان بر این اساس است که اصولا اگر فاکتوری وجود دارد باید ما به ازاء آن حواله ای وجود داشته باشد ( چا کاربر زده باشد چه سیستم به طور اتوماتیک ) در حالت فوق در تاریخ فاکتور ، فاکتور وجود دارد اما حواله ما به ازاء آن وجود ندارد .
    saadat
    کاربر پیشرفته
    کاربر پیشرفته

    --
    06 دی 1390 01:48 ب.ظ
    با تشکر از جناب دادرس که هر از چند گاهی مباحث جالبی را مطرح می‌کنند، و از کرختی انجمن می‌کاهند.
    در مبحث مطرح شده شما دو مسیر وجود دارد، یکی روال طبیعی و منطقی، دیگری غیرنرمال ولی گاها عرف
    وقتی فرآیند فروش مسیر طبیعی خود را طی می‌کند، باید کالایی که قصد فروش آن را داریم آماده تحوٍیل به مشتری باشد، یا به عبارتی حواله آن کالا صادر شده باشد، سپس فاکتور شود در این شرایط تقدم و تاخر زمانی مطرح می‌شود. اما زمانی پیش می آید که سیر طبیعی طی نمیشود، همه چیز با محوریت فاکتور می باشد، و کلا اساس تصمیم گیری بر مبنای فاکتور است
    فاکتور صادر می‌شود و با حرکت معکوس با توجه به موجودی کالا حواله بصورت معکوس زده می‌شود.
    در هر دو حالت دو موضوع وجود دارد ، 1- کالایی که میفروشیم وجود فیزیکی داشته باشد، 2- تقدم زمانی در برگه حواله و فاکتور موجود باشد،
    کنترل اول توسط سیستم انجام میشود ولی چه لزومی می باشد که تاریخ که گاها انتزاعی می‌باشد چک شود؟
    آموزش حسابداری با نگرش سیستمی Accplus.blog.ir
    dadras
    کاربر با تجربه
    کاربر با تجربه

    --
    06 دی 1390 01:58 ب.ظ
    جناب سعادت عزیز اشکال آن به اعتقاد بنده همان است که فرمودید دیگر . اگر تاریخ فاکتور قبل از زمان حواله انبار باشد ، یعنی فاکتور زمانی صادر شده که حواله انباری ما به ازاء آن نداشتیم !
    کنترل موجود بودن یک کالا هم که حتما بر عهده سیستم انبار است ، پس طبق فرمایش خود شما زمانی فاکتور صادر شده است که نمی دانیم از این کالا موجود داشته ایم یا خیر .
    درست است زمانی که فاکتور صادر شده چه به روش معکوس چه با استفاده از حالت عادی موجودی چک شده و سپس تاریخ عوض شده است . اما از دید ناظری که همکنون به سیستم نگاه می کند ما فاکتوری داریم که حواله انبار آن بعدا صادر شده است ، یا به تعبیری زمانی که فاکتور صادر کرده اینم نمی دانستیم که موجودی داشته ایم یا خیر .
    dadras
    کاربر با تجربه
    کاربر با تجربه

    --
    06 دی 1390 02:38 ب.ظ
    در ضمن اگر موجودی در تاریخ فاکتور جدید صفر باشد ، خطایی داده نمی شود .
    saadat
    کاربر پیشرفته
    کاربر پیشرفته

    --
    06 دی 1390 02:53 ب.ظ
    با تشکر از شما
    منظور از فاکتور جدید چیست؟
    آیا تاریخ فاکتور تغییر میکند فاکتور تغییر ماهیت می‌دهد؟
    آیا این اشتباه است که بنده بر فرض امروز فروش نمایم(تاریخ اصلی) ولی تاریخ فاکتور را به تاریخ قبل تغییر دهم؟ ( این تاریخ انتزاعی است) (معذوریت قانونی را نمیدانم اگر دوستان میدانند لطفا راهنمایی کنند)
    آموزش حسابداری با نگرش سیستمی Accplus.blog.ir
    dadras
    کاربر با تجربه
    کاربر با تجربه

    --
    06 دی 1390 03:26 ب.ظ
    آقای سعادت عزیز بنده در حال حاضر وارد شرکت شما شده ام ، سیستم مالی شما را باز می کنم فاکتوری دارید که در آن تاریخ موجودی ندارید . ( اگر به عنوان یک اصل قبول داریم در زمان صدور فاکتور کالایی که می فروشیم باید وجود فیزیکی داشته باشد " طبق فرمایش خود شما " ) . حتما اگر این یک اصل است این دو مطلب با هم تناقض دارند . این که به چه صورت این فاکتور زده شده که بحث دیگری است . از لحاظ من که ناظری هستم در جریان روند کار نیستم فاکتوری وجود دارد در تاریخی که موجودی نداریم . حال این فاکتور به عنوان فاکتور جدید زده شده است یا فاکتوری بوده از قدیم داشتیم تاریخ آن اصلاح شده تفاوتی ندارد .
    مانند این است که بگوییم چک مدت می دهم در لحظه هم از مانده بانکم کم می کنم . موجودی بانکم هم منفی می شود . اشکال ندارد تاریخ انتزاعی است بماند که در 10 روز بعد مانده حساب من مثبت می شود و چک هم به تاریخ خودش پاس می شود !!! پس دفاتر بنده به علت این موجودی منفی 10 روزه بانک نباید رد شود . اما می شود !
    و ما در جواب بگوییم نه این سند تاریخش مربوط به بعد بوده است و بنده سند جدید نزدم و تاریخ سند قبلی را اصلاح کرده ام !
    saadat
    کاربر پیشرفته
    کاربر پیشرفته

    --
    06 دی 1390 03:34 ب.ظ
    در این شرایط من به شما سند نشان می‌دهم کلیه حواله های انبار ماه اخیر را به تاریخ 15 همان ماه و کلیه فاکتورها را به تاریخ 30 یا 31 آن ماه در سند منعکس می‌کنم
    در این شرایط تقدم یا تاخر زمانی حفظ می‌شود، اصلا این امکان که سندهای انبار یا سندهای فروش را می‌توانیم یکجا به حسابداری انتقال دهیم به این منظور می‌باشد.
    .................
    پ ن: آقای دادرس هر وقت میخواستید به شرکت ما تشریف بیاورید قبلش اطلاع دهید گوسفندی شتری چیزی قربانی کنیم، قدم رنجه می‌فرمایید.
    آموزش حسابداری با نگرش سیستمی Accplus.blog.ir
    dadras
    کاربر با تجربه
    کاربر با تجربه

    --
    06 دی 1390 03:46 ب.ظ
    بحث بر سر تغییر ماهیت فاکتور فروش نیست ، بنده عرض نمی کنم که فاکتور فروش ماهیتش تغییر کرده ، فاکتور فروش ، فاکتور فروش است با همان بستانکار و با همان بدهکار و... بحث بر سر تغییر تاریخ است .
    مثال بنده در خصوص موجودی منفی حساب بانک در جهت مخالفت با برخورد سطحی شما با بحث تاریخ در حسابداری بود ، و اینکه نمی توان از بحث تاریخها و توالی آنها در مباحث حسابداری به سادگی گذشت . بحث انعکاس رسیدها و حواله ها در سیستم حسابداری به اعتقاد بنده به این مطلب چندان مربوط نمی شود .

    تمام این مطالب در زمانی است که به عنوان یک اصل قبول داشته باشم " در زمان صدور فاکتور باید از یک کالا موجودی داشته باشیم " . اگر قبول نداریم یا اگر اصلا این یک اصل نیست که هیچ بحثی نداریم .

    ........................
    پ .ن : بنده مخلص شما هم هستم ، ولی ربط قضیه گوسفند و شتر و قربانی کردن را به این بحث نفهمیدم .

    momeni
    کاربر ارشد
    کاربر ارشد

    --
    06 دی 1390 04:08 ب.ظ
    سلام

    این شرط که تاریخ حواله حتما باید کوچکتر یا مساوی تاریخ فاکتور باشد به نظر من هم یک شرط معقول است و در یک سیستم ایده‌آل باید رعایت می‌شد. اما باور بفرمایید این محدودیت برای بسیاری از مشتریان ما غیرقابل قبول خواهد بود - شاید حتی خودشان هم متوجه موضوع نباشند.

    به خصوص تغییر تاریخ فاکتور‌های صادر شده قبلی (مثلا به تاریخ مناسب برای خریدار دولتی، با توجه به زمان باقی مانده از اعتبار مصوب) کاملا متداول است.

    با اینکه بحث شما اصولا درست است ولی در عمل همانند بسیاری موارد مشابه، مجبوریم از فضای ایده‌آل به فضای عملی و غیر کامل نقل مکان دهیم و همین می‌شود که در سیستم مشاهده می‌کنید - البته در تمام روال‌های عادی سیستم این فرمایش شما لحاظ شده است (ثبت خودکار حواله به تاریخ فاکتور یا انتخاب حواله از تاریخ فاکتور به قبل).

    ارادت
    momeni
    کاربر ارشد
    کاربر ارشد

    --
    06 دی 1390 04:13 ب.ظ
    سیستم اجازه نمیدهد که کالای را که موجودی نداریم بفروشیم واین کاملا صحیح است


    من یادم نمی‌آید که این کنترل انجام شده باشد - مگر در زمان تنظیم خودکار حواله که بحث دیگری است.

    ارادت
    momeni
    کاربر ارشد
    کاربر ارشد

    --
    07 دی 1390 08:43 ق.ظ
    سلام

    دوستان، تمنا می‌کنم پست‌های قبلی را پاک نکنید - وقتی بحث جریان دارد، حذف و اصلاح مطالبی که قبلا درج شده‌اند کاملا خواننده را دچار سردرگمی می‌کند - مطالب آتی معنی خود را از دست می‌دهند.

    ارادت
    saadat
    کاربر پیشرفته
    کاربر پیشرفته

    --
    07 دی 1390 10:09 ق.ظ
    با سلام خدمت همکارات محترم و تشکر از جناب موممنی بزرگوار،
    معمولا فصل الخطاب، کلام جناب مومنی می باشد و ما جسارت نمی‌کنیم که بعد از کلام منطقی شما چیزی بنوسیم. قطعا شما به عنوان خالق سیستم مالی نوسا از جزئیاتی خبر دارید که ما از آن بی‌خبریم و تجربه شما دید کلان تری را نسبت به مباحث ایجاد می‌کند،
    و لیکن در مباحث مطرح شده جای چند شبهه و ابهام بود، که فکر می‌کنم مطرح شدن آن خالی از لطف نباشد.
    می‌دانیم که ما با سیستمی مواجه هستیم که یکپارچه می باشد، کل رخدادهای اتفاق افتاده در سیستم یک موجود را پدید می آورد بنام سیستم مالی یکپارچه نوسا، هر زیر سیستم منظری از یک سیستم واحد می باشد،
    در مورد مبحث مطرح شده، کاربر انبار با یک وجه این موجود سرو کار دارد به نام حواله انبار که داخل آن رخداد فروش است، کاربر فروش با فاکتور فروش سرو کار دارد،
    در این شرایط کالایی که از انبار طی یک حواله خارج میشود دوباره طی یک فاکتور خارج نمی‌شود که سبب شود موجودی دوبار کسر شود و با منفی شدن موجودی مواجه باشیم
    بلکه فاکتور در امتداد یک حواله خروج می باشد،زمانی که کالا فاکتور می‌شود باید حتما حواله انبار آن زده شده باشد یا همزمان زده شود، و کالایی که موجودی ندارد را نمیتوان حواله آن را صادر کرد.(البته به نظر بنده)( در زمان فاکتور با توجه به وابستگی آن به حواله موجودی کنترل می شود)در واقع زمان احراز فاکتور ،ما موجودی داریم چون در زمان ثبت حواله موجودی کنترل می شود و فاکتور بدون حواله معنی ندارد.
    اشکال ما زمانی است که فاکتور را یک موجود کاملا مستقل از حواله بدانیم در این شرایط بحث تاریخ بسیار پر رنگ میشود،
    ولیکن حواله خرو ج انبار (با رخداد فروش)در کنار فاکتور فروش معنی پیدا می کند
    و به نظر من وجه مشترک تمام رخدادهای اتفاق افتاده در سیستم، سند حسابداری می باشد که در اینجا تنها بحث تاریخ مطرح می باشد،
    زیرا خروج یک کالا از انبار در جهت فروش بهای تمام شده که یک هزینه می باشد را بدهکار می‌کند ولی فروش ما در آمد را بستانکار می‌کند حال اگر تقدم و تاخر رعایت نشود در زمان گزارش سود و زیان در مقطع زمانی خاص دچار مشکل می‌شویم، که پیشنهاد بنده این بود که کلیه رخدادهای انبار اعم از حواله در یک تاریخ بخصوص در ماه تثبیت شود و رخدادهای فروش هم به همین منوال،به این دلیل بود که من بحث تقدم و تاخر را درموضوع سند به کار بردم
    .............
    پ ن: جناب دادرس اگر جسارتی در قبال قربانی گوسفند یا شتر دیدید و خلط مبحث شد بنده معذرت می خواهم، ولی صرفا مزاح بود.
    جناب مومنی با توجه به دید وسیع شما در مورد سیستمی که خودتان خالق آن بودید ومشتریان معتبری هم از آن رضایت کامل دارند، وقتی کلام شما منعقد میشود ما به عنوان کلام آخر میپذیریم، اگر جسارتی شد معذرت.
    آموزش حسابداری با نگرش سیستمی Accplus.blog.ir
    dadras
    کاربر با تجربه
    کاربر با تجربه

    --
    07 دی 1390 01:48 ب.ظ
    با تشکر از جناب مومنی و دوست عزیزم آقای سعادت

    پاسخ جناب مومنی برای بنده مکفی بود و بنده جواب خودم را از سوالی که مطرح کرده بودم گرفتم .

    در خصوص فرمایش شما جناب سعادت عرض شود .از فرمایشات جناب مومنی بنده اینطور برداشت کردم که در خصوص اینکه آیا باید تاریخ فاکتور بعد از تاریخ حواله باشد صرفا به ظاهر گفته منطقی و معقولی است و اصل نوشته شده همانند اصول حسابداری نیست . ( تا اینجا کلیت سوال قدری زیر سوال رفت )
    اگر فرض را بر این گذاریم که این یک اصل است و لا غیر ، در این صورت به یک تناقض بر می خوریم که فاکتوری داریم در تاریخی که موجودی نداشتیم که ناقض اصل است و باز هم بنا بر فرمایش جناب مومنی دلیل عدم کنترل آن بسته شدن دست و پای مشتری است و خلاصه ایجار گرفتاری می کند . ( تا اینجا بنده قانع شدم )

    اگر این داستان توالی تاریخ را به عنوان یک اصل قبول داشته باشیم اینکه سیستم یکپارچه است یا در پایگاهای اطلاعاتی متفاوت که ارتباطی با هم ندارند داده ها وارد می شوند به بحث ما ارتباط ندارد ، بحث بر سر مبحث توالی تاریخ در دنیای حسابداری است و نه بحث سیستم یکپارچه بودن یا نبودن سیستم . اگر در دنیای مالی این توالی تاریخ یک اصل غیر قابل تغییر باشد با هر سیستمی چه مکانیزه چه غیر مکانیزه چه یکپارچه چه مستقل باید رعایت شود . مانند اینکه بگوییم ما سیستم مالی یکپارچه نداریم پس موجودی منفی کالا برایمان قابل قبول است ، که حتما نیست ، بحث مالی است و مستقل از هر سیستم مالی .
    که با توجه به اینکه این داستان در دنیای واقعی چندان حساسیت ندارد ، در سیستم هم به آن چندان پافشاری نداشتیم و صرفا در حد یک پیش فرض در زمان فراخوانی حواله در فاکتور بسنده کرده ایم .
    momeni
    کاربر ارشد
    کاربر ارشد

    --
    07 دی 1390 02:14 ب.ظ
    سلام

    همانطور که به درستی اشاره کردید، بحث ما به "اصول" برخورد می‌کند. اما با اجازه شما من دو سری "اصل" را مطرح می‌کنم: نرم‌افزاری و مالی. از نظر نرم‌افزاری آنچه برای ما بسیار مهم بوده اتصال رخداد فروش به رخداد انبار است. یکپارچه بودن سیستم به صورت جدی به این اصل وابسته است و در صورت رعایت نشدن آن با آسیب جدی مواجه می‌شد. تصور بفرمایید که می‌توانستیم مواردی از فروش داشته باشیم که کالای مربوط هنوز از انبار خارج نشده باشد. حتما می‌دانید که تعداد بسیار زیادی از مشتریان عزیز و گرامی ما خواستار این ویژگی از سیستم هستند - عذاب دنیوی و کابوس دائمی به نام "تنظیم خودکار برگه‌های تحویل در زمان صدور فاکتور" (یا همان که به صورت غیررسمی حرکت معکوس می‌نامیم) از صدقه درخواست‌های این مشتریان به ما نازل شده است.
    تصور بفرمایید که ما می‌توانستیم یک "اصل" پیدا کنیم با این عنوان که "صدور فاکتور باید حتما پس از خروج کالا از انبار انجام شود". تصور بفرمایید که بنده چه مقدار برای یافتن این اصل ممکن است جستجو کرده باشم! کار به تعریف "داد و ستد" رسید. اینکه اسقاط کافه خیارات باید از طرفین به عمل آید وگرنه معامله درستی صورت نگرفته است. و این مستلزم تبادل منافع و ریسک‌های مورد معامله بین طرفین است و به همین دلیل لازم است تا ابتدا کالا از انبار خارج شود (تا اسقاط خیارات انجام شود) و سپس برگه اعلام درآمد درج گردد. با این همه باز هم موفق به جا انداختن این موضوع نشدیم و تن به کابوسی به نام تنظیم خودکار برگه‌ها دادیم.
    البته همین اصل نرم‌افزاری در دنیای مالی به "تاریخ" عملیات هم مربوط می‌گردد که از نظر ما مطرح نبوده است. برای ما صرف اینکه رخداد انباری که قصد فروش آن را داریم موجود باشد کافی بوده است - حال هر تاریخی که بخواهد داشته باشد.

    از یک نگاه متفاوت، تاریخ تحصیل درآمد با تاریخ تحویل کالا با هم مقایسه می‌شوند. کاملا قابل تصور است که با اندکی چشم‌پوشی درآمد ما پیش از تحویل کالا حاصل شده باشد.

    خلاصه اینکه یک روال منطقی ممکن است به عنوان "اصل" مطرح نشده باشد یا جا نیافتاده باشد و مورد قبول واقع نشده باشد. هر جور که حساب می‌کنیم باید توالی تاریخی مورد اشاره شما برقرار باشد اما از آنجا که "اصل" نیست، ناگزیر از قبول کردن موارد نقض آن هستیم.

    ارادت
    شما مجاز به پاسخ به اين پست نمي باشيد.