چنانچه در هریک از مراحل نصب یا کاربری نرم‌افزارها به مشکلی برخورد کرده‌اید یا هر سوال، اشکال یا ابهامی در این زمینه دارید، می‌توانید پاسخ خود را ابتدا در مطالب موجود جستجو و در صورت لزوم به عنوان یک مبحث جدید مطرح کنید، تا کارشناسان پشتیبانی به آن پاسخ دهند.

به منظور ثبت سوال جدید و یا پاسخ به موضوعات موجود، ابتدا می بایست از طریق صفحه مربوطه به سامانه وارد شوید. چنانچه نام کاربری دریافت نکرده اید، به صورت رایگان و از طریق صفحه مربوطه، ابتدا در سامانه ثبت نام نمایید.

قبليقبلي Go to previous topic
بعديبعدي Go to next topic
آخرين ارسال 23 آبان 1390 09:39 ق.ظ توسط asadi
تعاریف و اصطلاحات
�4 پاسخ
مرتب:
شما مجاز به پاسخ به اين پست نمي باشيد.
مولف پيغام ها
asadi
کاربر با تجربه
کاربر با تجربه

--
11 آبان 1390 09:12 ق.ظ

    1. تعریف اموال
     چیزی که قابل تملک مبادله و ارزش باشد اصطلاحا مال گفته می شود به موجب آیین نامه اموال دولتی:" کلیه اموال منقولی که در تصرف مالکانه وزارتخانه یا موسسه دولتی بوده یا به نحوی از انجا به تصرف مالکانه آنها درآید به عنوان اموال دولتی محسوب می شود."

    2. اموال غیر منقول
    اموالی که غیر قابل حمل و انتقال باشد به نحوی که حمل و جابه جایی آن موجب خرابی آن مال گردد اموال غیر منقول نامیده می شود مانند پل و ساختمان و...

    3 . اموال منقول
     اموالی که نقل آن از محلی به محل دیگر بدون این که لطمه ای به آن وارد آید امکان پذیر باشد بر این اساس اموال منقول به دو نوع تقسیم می شود الف – اموال مصرفی : شامل اموالی است که بر اثر استفاده جزئی یا کلی از بین می روند مانند :خوردنی و ... ب - اموال غیر مصرفی: شامل اموالی است که بدون تغییر و از دست دادن مشخصات اصلی بتوان آن را مکرر مورد استفاده قرار داد مانند لوازم یدکی

    4. ذیحساب و وظایف آن
    ذیحساب ماموری است که به موجب حکم وزارت امور اقتصادی و دارایی به منظور اعمال نظارت و تامین هماهنگی لازم در اجرای مقررات مالی و محاسباتی در وزارتخانه ها یا موسسات و شرکتهای دولتی و دستگاهای اجرایی محلی و موسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی به این سمت منصوب می شود. اهم وظایف ذیحساب به شرح زیر است:
    - نظارت بر امور مالی و محاسباتی و نگاهداری و تنظیم حسابها طبق قانون و ضوابط و مقررات مربوط و صحت و سلامت آنها
    - نظارت بر حفظ اسناد و دفاتر مالی
    - نگاهداری حساب اموال دولتی و نظارت بر اموال مذکور.

    5. جمعدار اموال و وظایف آن
     شخصی که اموال یک اداره به او سپرده می گردد و حساب کتاب آن اموال به عهده ی وی می باشد. اهم وظایف امین اموال به شرح زیر است:
    - اختصاص شماره برچسب به اموال غیر مصرفی
    - تنظیم و نگاهداری حساب اموال ، صورتحساب اموال رسیده و فرستاده ،
    - ثبت مشخصات اموال در دفاتر مربوط ،
    - صورت برداری از اموال هر اطاق و تحویل آن به مسئول واحد مربوط .

    dadras
    کاربر با تجربه
    کاربر با تجربه

    --
    11 آبان 1390 02:19 ب.ظ
    در تکمیل توضیحات خانم اسدی عرض شود که :

    نگاه هر سازمان به اموال خریداری شده به دو صورت است :

    یا اموال مصرفی هستند
    یا جنبه دارایی ثابت دارند .

    حال سوال این است که از کجا باید بدانیم یک دارایی مصرفی است یا جژء داراییهای ثابت است ؟ آیا لیستی برای آن وجود دارد و یا مرجعی هست یا خیر .
    پاسخ این سوال بدین شرح خواهد بود که اصولا برای کالاهایی که مصرفی یا دارایی ثابت بودن آن مشخص نیست یک سقف مبلغ را در نظر می گیرند مثلا 50000 تومان .
    یعنی داراییهای غیر مصرفی که هزینه خریداری آنها زیر این سقف باشد را به عنوان هزینه شناسایی کرده و اصلا وارد سیستم داراییهای ثابت نمی شوند و برچسب اموال نیز نمی گیرند ، به طور مثال دستگاه پانچ کاغذ وسیله مصرفی نیست و تمام نمی شود اما تقریبا هیچ شرکتی روی دستگاه پانچ برچسب اموال نمی زند و استهلاک برای آن محاسبه نمی کند . آن را در زمان خرید مستقیم به عنوان هزینه شناسایی می کنند .
    asadi
    کاربر با تجربه
    کاربر با تجربه

    --
    14 آبان 1390 02:46 ب.ظ

    1. بودجه واعتبار
    بودجه : شامل پیش بینی درآمدها و هزینه ها ی یک سال مالی سازمان می باشد
     اعتبار : عبارت است از مبلغی که برای مصرف یا مصارف معینی برای رسیدن به اهداف و اجرای برنامه به تصویب می رسد .

    2. پیش پرداخت و علی الحساب
     پیش پرداخت : عبارت است از پرداختی که از محل اعتبار مربوط ، طبق احکام و مقررات و قراردادها پیش از انجام تعهد صورت می گیرد.
    علی الحساب : عبارت است از پرداختی که به منظور ادای قسمتی از تعهد با رعایت مقررات صورت می گیرد .
     
    3. تنخواه گردان پرداخت
    تنخواه گردان عبارت است از وجهی که از محل تنخواه گردان حسابداری از طرف ذیحساب پس از تایید وزیر یا رئیس موسسه و یا مقامات مجاز از طرف آنها برای انجام پاره ای هزینه ها در اختیار واحدها و یا مامورینی که به موجب این قانون آیین نامه های اجرایی آن مجاز به دریافت تنخواه گردان هستتند ، قرار می گیرد.


    4. کارپرداز و وظایف آن
     کارپرداز ماموری است که از بین مستخدمین واجد صلاحیت دستگاه ذیربط به این سمت منصوب می شود و نسبت به خرید و تدارک کالا و خدمات مورد نیاز طبق دستور مقامات مجاز با رعایت مقررات اقدام می کند.



    5. انواع خرید ها

    1/5 – خرید های برنامه ریزی شده

    این نوع خرید ها در آغاز هر سال بر اساس برنامه های پیش بینی شده انجام می شود. در خرید های برنامه ریزی شده مراحل زیر طی می شود

    - درخواست کننده کالا با تکمیل فرم " اعلام نیازمندیها " احتیاجات خود را به واحد سفارشات یا واحد تدارکات اعلام می دارد .
    - فرم مزبور پس از تایید موجودی انبار ( با مراجعه به کاردکس انبار) و تایید انباردار ، در پرونده مربوط به " اعلام نیازمندیها " درواحد سفارشات یا واحد تدارکات بایگانی می گردد و با توجه به اولویت ها نسبت به تنظیم برنامه خرید اقدام به سفارش آن می شود فرم " اعلام نیازمندیها " در سه نسخه تهیه و به شرح زیر توزیع می شود:
     
    - نسخه اول و دوم در پرونده اعلام نیازمندیها جهت اقدام در واحد سفارشات نگهداری می شود .
    - نسخه سوم به بایگانی واحد درخواست کننده ارسال می گردد.



    2/5 - خریدهای موردی یا اضطراری

    این خرید ها براساس درخواست واحدها و طی تشریفات خاصی صورت می گیرد . معمولا این نوع خریدها برحسب درخواست واحدهای مصرف کننده ی کالاهایی که لزوم تهیه آنها نیازی به برنامه سالانه ندارد انجام می گردد . این نوع خرید ها از محل تنخواه گردان صورت می گیرد معمولا کالای خریداری شده از محل تنخواه گردان تحویل انبار نمی شود و براساس تایید دریافت کننده ی جنس انباردار مبادرت به صدور قبض انبار و حواله انبار نموده و مراتب نیز در کارتها و یا دفاتر انبار ثبت می شود .


    3/5 – خرید به صورت متمرکز

    در صورتی که یک واحد سازمانی به نام کارپردازی یا تدارکات کل ، مسئول تهیه و تدارک و ارائه خدمات در کل سازمان باشد به این نظام " تمرکز خرید " گفته می شود. اعمال سیاست تمرکز دارای مزایای زیر خواهد بود :

    -
    خرید های مکرر توسط مامورین خرید ، شرایط خرید را سهل تر و آنها را به بازار خرید آماده تر و آشنا تر می سازد.
    - خرید به صورت متمرکز ، موجب صرفه جویی در نیروی انسانی می گردد .
    - کنترل موجودی در سیستم متمرکز بهتر و سریع تر انجام می شود.
    - سفارش کالا در مواقع مناسب انجام می گردد.
    - برنامه ریزی و تامین اعتبار خرید با سهولت صورت می گیرد.



    4/5 - خرید به صورت غیر متمرکز

    در نظام غیر متمرکز خرید ، هر واحد سازمانی ، با داشتن اختیارات لازم نسبت به خرید و لوازم مورد نیاز خود اقدام می کند . این نظام دارای مزایای زیر است:

    - تهیه ی کالاهای اختصاصی و فنی با همکاری واحد ذینفع بهتر و صحیح تر انجام می شود .
    - خرید با نیازمندیهای واقعی هر واحد منطبق می گردد .


    asadi
    کاربر با تجربه
    کاربر با تجربه

    --
    18 آبان 1390 03:52 ب.ظ

    1– انواع خرید از نظر قیمت

    به موجب ماده 80 قانون محاسبات عمومی ، خرید های دولتی از نظر مبلغ مورد معامله به سه گروه به شرح زیر تقسیم می شود :



    1/1– خرید های جزئی

    مبلغ این نوع خریدها نباید از 300000 ریال تجاوز نماید . این نوع معاملات باید به کمترین بهای ممکن و تشخیص و مسئولیت کارپرداز و مامور خرید انجام گردد.

    2/1 – خریدهای متوسط

    مبلغ خریدهای متوسط از 000/300 ریال تا 000/000/2 ریال تعییین شده است . این نوع معاملات باید به کمترین بهای ممکن و به تشخیص و مسئولیت کارپرداز و مسئول واحد تدارکات و تایید وزیر یا بالاترین مقام دستگاه اجرایی در مرکز و یا استان و یا مقامات مجاز از طرف آنها انجام گردد.

    3/1 – خرید های عمده

    خرید های عمده خرید هایی است که مبلغ مورد معامله از 000/000/2 ریال به بالا باشد . معاملات عمده با انتشار آگهی مناقصه ی عمومی و یا ارسال دعوتنامه ( مناقصه ی محدود) و به تشخیص وزیر یا بالاترین مقام دستگاه اجرایی و یا مقامات مجاز از طرف آنها انجام می شود.

    asadi
    کاربر با تجربه
    کاربر با تجربه

    --
    23 آبان 1390 09:39 ق.ظ

    1 – مناقصه و انواع آن

     مناقصه عبارتست از اقدام برای تهیه کالا ، اجناس و یا انجام دادن خدمات به حداقل قیمت ممکن و پیشنهادی توسط فروشندگان و عرضه کنندگان کالا در بازار. مناقصه در معاملات عمده امتیازات ذیل را در بر دارد:
     - با انجام گرفتن مناقصه معامله با حداقل قیمت صورت می گیرد و از صرف هزینه های بی مورد جلوگیری می شود .
    - خرید از طریق مناقصه موجب ساده کردن آن و در اختیار داشتن فرصتهای مناسب می باشد.
    - در مناقصه فروشندگان و ارائه دهند گان خدمت سعی می کنند ، امتیاز بیشتری به خریدار داده شود سعی می کنند، امتیاز بیشتری به خریدار داده شود.
    - معامله توسط مناقصه گزار در انتخاب پیشنهاد دهندگان و فروشندگان بازار می باشد .


    مناقصه با توجه به چگونگی آن و تشریفات مورد عمل به سه گروه تقسیم می گردد:

    1/1 – مناقصه ی عمومی

    در مناقصه عمومی مورد معامله بین عموم داوطلبان به مسابقه گذارده می شود. در این نوع مناقصه کلیه موسسات و شرکتها طبق ضوابط تعیین شده حق شرکت در مناقصه را دارند.


    2/1- مناقصه محدود

    در مناقصه محدود مناقصه گزار تعدادی از داوطلبان را انتخاب می کند و با ارسال دعوتنامه ، مناقصه را بین آنان انجام می دهد . در این مناقصه معمولا لیست واجدین شرایط قبلا تهیه شده و بر اساس آن عمل می شود.


    3/1- مناقصه ی اختیاری

    در این نوع مناقصه معمولا انجام دادن کار به یک سازمان یا یک نفر بخصوص واگزار می گردد و از میان شرکت کنندگان یکنفر و یا یک شرکت برای انجام معامله انتخاب می گردد.



    4/1– آگهی مناقصه

    به موجب آیین نامه ی معاملات دولتی موضوع مورد مناقصه یک نوبت در روزنامه رسمی کشور و از یک تا سه نوبت به اقتضای اهمیت معامله در یکی از روزنامه های کثیر الانتشار محل مناقصه منتشر می گردد . در آگهی مناقصه کلیه ی موارد زیر باید یادآوری شود:
    نوع و مقدار کالا یا خدمت با ذکر مشخصات کامل آن .
    مدت قبول و محل تسلیم پیشنهادها .
    میزان تضمین حسن انجام کار.
    میزان سپرده .
    روز ، ساعت و محل قرائت پیشنهادها.


    5/1 – وظایف مناقصه گزار

    -
    دستگاه مناقصه گزار دارای تکالیف و اختیارات زیر می باشد:
    - دستگاه مناقصه گزار مکلف است، سپرده ی شرکت برنده در مناقصه را در صورتی که حاضر به انجام معامله نشود و همچنین سپرده نفر دوم را در صورتی که برای انجام معامله به او رجوع شود و از انجام معامله امنتاع نماید، ضبط کند.
    - دستگاه مناقصه گزار اختیار دارد مقدار کالا و یا کار مورد معامله را تا بیست و پنج درصد افزایش یا کاهش به تناسب رعایت و تطیبق گردد.
    - دستگاه مناقصه گزار مجاز نیست به پیشنهادهای مبهم و مشروط و بدون سپرده پیشنهادهایی که بعد از انقضای مدت مقرر در آگهی برسد ترتیب اثر دهد.
    - دستگاه مناقصه گزاردر رد یا قبول هر یک یا تمام پیشنهادها مختار است.
    - میزان پیش پرداخت نباید از بیست و پنج درصد مبلغ معامله تجاوز کند.
    - میزان سپرده ی شرکت در مناقصه با توجه به موضوع و خصوصیات معامله نباید از پنج درصد مبلغ برآوردی معامله کمتر باشد .
    - حداقل میزان تضمین حسن انجام معامله که باید قبل از انعقاد قرارداد اخذ شود در مورد معاملاتی که موضوع آن انجام امور ساختمانی یا باربری یا فروش ماشین آلات باشد پنج درصد و در مورد سایر معاملات ، ده درصد مبلغ معامله می باشد و باید به صورت نقدی به حساب سپرده ی بانکی دستگاه مناقضه گزار تحویل شود.


    6/1- ترک مناقصه یا مزایده

    به موجب ماده 83 قانون محاسبات عمومی، در مواردی که انجام مناقصه و مزایده بر اساس گزارش توجیهی دستگاه اجرایی مربوط به تشخیص اعضای کمیسیون مناقصه میسر یا به مصلحت نباشد، می توان معامله را به طریق دیگری انجام داد. در این صورت هیئت مزبوربا رعایت صرفه و صلاح دولت ترتیب انجام این گونه معاملات را با رعایت سایر مقررات مربوط در هر مورد یا به طور کلی برای یک نوع کالا یا خدمت تعیین و اعلام خواهد نمود. ترکیب هیئت ترک مناقصه و مزایده موضوع ماده 83 قانون محاسبات عمومی در مورد دستگاههای اجرایی در مرکز و استان ها به شرح زیر خواهد بود:

    الف - در مورد اعتبارات جاری و عمرانی واحدهای مرکزی وزارتخانه ها و موسسات دولتی و همچنین در مورد موسسات دولتی مستقر در خارج از مرکز، معاون مالی و اداری و یا مقام مشابه وزارتخانه ها یا موسسه دولتی،حسب مورد و ذیحساب مربوط و یکنفر دیگر از کارکنان خبره و متعهد دولت به انتخاب وزیر یا بالاترین مقام دستگاه اجرایی ذیربط .

    ب- در مورد اعتبارات جاری و عمرانی غیر استانی واحدهای خارج از مرکز وزارتخانه ها و موسسات دولتی استاندار یا نماینده ی او و بالاترین مقام دستگاه اجرایی در محل و عامل ذیحساب مربوط در مرکز استان.

    ج- در مورد اعتبارات جاری و عمرانی استانی استاندار یا نماینده او وبالاترین مقام دستگاه اجرایی محلی ذیربط وذیحساب مربوط .

    د. در مورد عملیات جاری و طرحهای عمرانی شرکتهای دولتی مدیر عامل و یا بالاترین مقام اجرایی و ذیحساب مربوط ویک نفر به انتخاب مجمع عمومی.

    ه. در مورد موسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی مادام که از محل درآمد عمومی وجهی دریافت می دارند، در صورتی که به موجب مقررات مربوط زیر نظر شورا یا ارکان مشابه اداره می شوند. ذیحساب و دو نفر به انتخاب شورا یا ارکان مربوط و در صورتی که فاقد شورا یا ارکان مشابه هستند، ذیحساب و دونفر به انتخاب بالاترین مقام اجرایی موسسه یا نهاد مربوط .




    شما مجاز به پاسخ به اين پست نمي باشيد.