چنانچه در هریک از مراحل نصب یا کاربری نرم‌افزارها به مشکلی برخورد کرده‌اید یا هر سوال، اشکال یا ابهامی در این زمینه دارید، می‌توانید پاسخ خود را ابتدا در مطالب موجود جستجو و در صورت لزوم به عنوان یک مبحث جدید مطرح کنید، تا کارشناسان پشتیبانی به آن پاسخ دهند.

به منظور ثبت سوال جدید و یا پاسخ به موضوعات موجود، ابتدا می بایست از طریق صفحه مربوطه به سامانه وارد شوید. چنانچه نام کاربری دریافت نکرده اید، به صورت رایگان و از طریق صفحه مربوطه، ابتدا در سامانه ثبت نام نمایید.

قبليقبلي Go to previous topic
بعديبعدي Go to next topic
آخرين ارسال 21 مهر 1390 02:08 ب.ظ توسط momeni
2 سوال در مورد اعتبار مشتریان
�4 پاسخ
مرتب:
شما مجاز به پاسخ به اين پست نمي باشيد.
مولف پيغام ها
dadras
کاربر با تجربه
کاربر با تجربه

--
21 مهر 1390 09:41 ق.ظ
    1- همانطور که می دانیم ، در نرم افزار admin در Tab فروش گزینه ای در خصوص زمان کنترل اعتبار مشتریان وجود دارد . یکی از اجزاء این بخش " هنگام ذخیره صورتحساب برگشت از فروش " می باشد . همانطور که میدانیم در زمان ثبت هرگونه صورتحساب برگشت از فروش از میزان بدهی مشتری به ما کسر می شود و یا به تعبیری مشتری بستانکار می شود ، پس صورتحساب برگشت از فروش نمی تواند باعث تجاوز بدهی از میزان اعتبار تخصیص داده شده به مشتری گردد ، با این توضیح می خواستم استفاده این گزینه را بدانم ؟

    2-
    در همین قسمت گزینه دیگری با عنوان زمان ثبت درخواستهای تحویل کالا و خدمات نیز وجود دارد . هر چند استفاده آن در دنیای واقعی ملموس است ( اگر طرف بیش از میزان اعتبار بدهی دارد بیهوده درخواست صادر نشود تا تکلیف بدهی مشخص شود )  اما یک سوال :

     الف : می دانیم برگه درخواست مبلغ ندارد ( لزومی هم ندارد که داشته باشد )
     ب: برگه درخواست میتواند پیرو یک پیش فاکتور یا قرار داد مبلغ دار صادر شود توجه کنید که می تواند و نه لزوماً .

    فرض بر این است ( حداقل فرض بنده بر این است ) بدهکار شدن یک مشتری به سیستم ما صرفا با صدور فاکتور صورت میگیرد و این فاکتور است که ما به ازاء مالی دارد و برای پیش فاکتور و قرار داد ما به ازاء مالی نداریم یعنی اگر مشتری 100 عدد پیش فاکتور از ما بگیرد و قرار داد ببندد تا زمانی که ما جنسی یا خدمتی به او تحویل ندهیم و فاکتوری صادر ننماییم ، ریالی طرف بدهکار نمیشود . یا به بیان دیگر بدهکار شدن یک مشتری به طور ساده تر زمانی است که سند حسابداری برای آن درج شود و لا غیر ( که مثلا طرف خریدی انجام داده یا چکی پرداخت کرده و... که میزان اعتبار آن در سیستم تغییر کرده ) در مورد درخواست چه مبلغ دار و چه بدون مبلغ هیچکدام از اتفاقات فوق روی نداده است و حتما سند مالی هم برای آن نداریم پس کنترل اعتبار و یا اخطار برای نداشتن اعتبار برای مشتری قدری با فرض ما تناقض دارد .

    حال می خواستم بدانم آیا به جز آنچه در بالا عرض کردم ( در خصوص استفاده ملموس در دنیای واقعی ) کاربرد و توجیه دیگری دارد یا خیر ؟

    در حاشیه عرض کنم اگر درخواست ما پیرو پیش فاکتور یا قراردادی  که مبلغ دارد بود که هیچ  ، اما اگر نبود چه ؟ قاعدتا سیستم مبلغی ندارد که با آن هشدار دهد که میزان اعتبار رد شده است ولی از طرفی هم اگر قرار است زمان ثبت درخواست هشدار بدهیم  ممکن است واقعا اگر این درخواست پیرو قرار داد یا پیش فاکتور مبلغ داری بود باعث تجاوز از میزان اعتبار می شد .


    sajjadi
    کاربر با تجربه
    کاربر با تجربه

    --
    21 مهر 1390 10:39 ق.ظ

    با سلام و احترام

    اگر درست متوجه شده باشم درخصوص سؤال اول به نظر من براي مثالي که مي‌زنم اين گزينه کاربرد دارد: اينکه مشتري حداقل با آخرين فاکتور بدهي‌اش از ميزان اعتبار خارج شده است (پيغام مربوطه هنگام صدور فاکتور اعلام شده است ولي در تنظيمات ممانعتي براي صدور اين فاکتور هم ايجاد نکرديم) حال فاکتوري برگشت داده مي‌شود که با اين اتفاق باز هم بدهي از ميزان اعتبار بيشتر است که با اين گزينه پيغام مربوطه به کاربر اعلام مي‌گردد.

    در مورد سوال دوم، به نظر من براي درخواست‌هايي که بر اساس پيش‌فاکتور باشند با استناد بر مبالغ پيش‌فاکتور و قرارداد مربوطه، مفهوم خواهد داشت و براي ساير درخواست‌ها همانطور که شما گفتيد مبلغي در کار نيست.
    از طرفي براي پيش‌فاکتور، قرارداد و يا حتي فاکتورهاي پيش‌نويس، کلا در گزارش اعتبار مشتري مبالغ آنها منعکس مي‌شود با وجود اينکه هنوز به حساب مشتري لحاظ نشده‌اند که به نظرم منطقي است چرا که قرار است اعتبار مشتري مورد توجه قرار گيرد و نه لزوما حساب بدهي مشتري. در واقع اعتبار سقفي است براي بدهي اتفاق افتاده و بدهي در شرف اتفاق.

    با تشکر

    saadat
    کاربر پیشرفته
    کاربر پیشرفته

    --
    21 مهر 1390 11:08 ق.ظ
    با سلام وخسته نباشید خدمت همکار محترم جناب دادرس،
    به نظر بنده، کنترل و جلوگیری از انجام عملیات دو مفهوم متفاوت می باشد، گاهی کنترل با جلوگیری انجام میشود( مانند عدم منفی شدن موجودی کالا) گاهی هم جهت اطلاع دادن به ما تا تصمیمات کنترلی را اتخاذ نماییم. در مورد سوال اول: در زمان صورتحساب برگشت، درست است که از مبلغی از بدهی که قرار است بدهد کم می شود ولیکن بدهی های دیگری امکان دارد داشته باشد که که باز هم اعتبار مشتری را تحت شعاع قرار میدهد، فرض کنید ما در یک فاکتور دو قلم جنس به مشتری فروخته ایم قلم اول 200000 ریال قلم دوم 300000 اعتبار مشتری هنگام صدور فاکتور 100000 میباشد و ما این اعتبار را نادیده میگیریم وفاکتور می زنیم، چند روز بعد طرف 100000 تصفیه میکند حال اعتبار او 200000 ریال میشود بعد از گذشت زمانی کالای اول را پس میدهد ولی کالای دوم را می خواهد ، زمان صورتحساب برگشت، سیستم به ما پیغام میدهد که مشتری اعتبار ندارد که حواسمان به مطالباتمان باشد.
    آموزش حسابداری با نگرش سیستمی Accplus.blog.ir
    saadat
    کاربر پیشرفته
    کاربر پیشرفته

    --
    21 مهر 1390 11:16 ق.ظ
    در مورد سوال دوم نظر خانم سجادی کاملا متین است، بدهی اتفاق افتاده وبدهی در شرف اتفاق.
    با توجه به اینکه سیستم یکپارچه عمل میکند درخواستها نیز میتواند پیروی یک پیش فاکتوری باشد که دارای مبلغ است. حتی اگر نباشد، کنترل اعتبار مشتری در هرجای سیستم این کمک را میکند که حواسمان به مطالبتمان باشد، فرض کنید واحد بازرگانی پیروی درخواست مشتری درخواست خروج از کالا تنظیم میکند،( این اپراتور به جایی دیگر از سیستم یکپارچه مالی نوسا دسترسی ندارد( یک کاربر انبار است) همانجا میخواهد بداند که آیا مشتری اعتبار دارد ، اگر داشت درخواست تنظیم نماید اگر نداشت به او زنگ بزند و گوش زد کند که به این میزان بدهکار می باشید . بطور کل به نظر بنده این مهم در سیستم وجه کنترلی دارد از این جهت موجه می باشد ولیکن استفاده از آن در اختیار کاربر است.
    آموزش حسابداری با نگرش سیستمی Accplus.blog.ir
    momeni
    کاربر ارشد
    کاربر ارشد

    --
    21 مهر 1390 02:08 ب.ظ
    دست جناب سعادت درد نکند - بسیار خوب و دقیق توضیح دادید - دقیقا همین است که فرمودید

    ممنون
    شما مجاز به پاسخ به اين پست نمي باشيد.