چنانچه در هریک از مراحل نصب یا کاربری نرم‌افزارها به مشکلی برخورد کرده‌اید یا هر سوال، اشکال یا ابهامی در این زمینه دارید، می‌توانید پاسخ خود را ابتدا در مطالب موجود جستجو و در صورت لزوم به عنوان یک مبحث جدید مطرح کنید، تا کارشناسان پشتیبانی به آن پاسخ دهند.

به منظور ثبت سوال جدید و یا پاسخ به موضوعات موجود، ابتدا می بایست از طریق صفحه مربوطه به سامانه وارد شوید. چنانچه نام کاربری دریافت نکرده اید، به صورت رایگان و از طریق صفحه مربوطه، ابتدا در سامانه ثبت نام نمایید.

قبليقبلي Go to previous topic
بعديبعدي Go to next topic
آخرين ارسال 21 خرداد 1390 02:06 ب.ظ توسط dadras
گردشهای امانی انیار
�13 پاسخ
مرتب:
شما مجاز به پاسخ به اين پست نمي باشيد.
مولف پيغام ها
dadras
کاربر با تجربه
کاربر با تجربه

--
16 خرداد 1390 11:28 ق.ظ
    یک سوال داشتم که فکر کنم اینجا جای خوبی برای مطرح کردن آن باشد :

    شرکتی دارای گردش کالای امانی بسیار زیادی می باشد به گونه ای که اکثر گردشهای آن از تحویل امانی و برگشتهای آن ناشی شده است .
    مشکلی که در ادامه عرض خواهم نمود در بقیه شرکتها و سازمانها به علت اینکه گردشهای امانی یا وجود ندارد یا بسیار کم است اصلا مشکل نیست و به سادگی حل و فصل می شود .
    فرض کنید شرکت مذکور در 6/1 نرم افزار انبار را خریداری می کند ، و انبار گردانی می کند و موجودی ابتدای دوره را وارد می نماید و به صورت عادی شروع به کار با سیستم انبار می نماید .
    قطعا این شرکت تا پیش از تاریخ 6/1 گردشهای امانی خود را از لحاظ ریالی در حسابداری نگهداری می نموده و فرض کنید حساب کالای امانی نزد دیگران مانده بدهکار a ریالی داشته است .
    کالایی که قبل از تاریخ 6/1 به امانت داده شده بوده اکنون به انبار باز می گردد .
    دو راه حل داریم :
    1- این کالا در زمان انبار گردانی ابتدای دوره جزء موجودی انبار گردانی ما نبوده و اصلا در سیستم انبار رد پایی از آن وجود ندارد ، پس بگوییم اینها را در همان سیستم حسابداری درج کنید تا زمانی که مانده a زیال حساب کالای امانی نزد دیگران صفر شود . ( در سیستم حسابداری فقط )
    این راه حل ( اگر اصلا راه حل باشد ، که نیست ) ایراد عمده دارد و آن اینکه با موجودی تعدادی آن چه کنیم که عملا به موحودی کالا اضافه شده است ؟ پس وارد کردن آن به سیستم حسابداری منتفی است .

    2- این رخداد با عنوان " رخداد برگشت امانی دوره قبل " در سیستم انبار درج شود .در این روش مشکل موجودی انبار که در بالا داشتیم خوب حل میشود ، اما با توجه به گردش امانی زیاد این موسسه یکی از پر کاربردترین گزارشات آنها گزارش از کالاهای امانی است که گرفته اند و داده اند و مانده امانی مراکز تامین ومصرف موجود در سیستم ، با این روش مرکز مصرف مورد نظر بدهکاری آن در سیستم انبار درج شده است که کالای امانی را پس داده است اما بستانکاری آن در سیستم انبار درج نشده است که در دوره قبل کالای امانی گرفته بوده است و در نتیجه در سیستم انبار مانده بدهکار دارد . خوب پس بگوییم در گزارش رخدادهای " برگشت امانی دوره قبل " را نشان ندهد ، خوب این داستان تا آخر این دوره مالی شاید جوابگو باشد اما در دوره مالی بعدی بعضی از تحویل امانی های این دوره برگشت خواهند داده شد که ظاهر شده آنها در گزارش مطلوب است . در واقع شاید گزارشی می خواهیم که در آن بتوان گفت رخداد های بدهکاری که ما به ازاء بستانکاری آنها در حسابداری درج شده است در گزارش نشان داده نشود . ( می دانم چنین چیزی نشدنی و بی معنی است صرفا می خواستم مفهوم را برسانم ) .حال الان چه کنیم ؟
    کمک !!!
    momeni
    کاربر ارشد
    کاربر ارشد

    --
    16 خرداد 1390 12:07 ب.ظ
    سلام

    جناب دادرس عزیز دو نکته به نظر من رسید

    یکی اینکه "اصولا" گزارشی که قرار است اطلاعات چند سال مالی را داشته باشد باید از چند سال مالی اخذ شود. به این ترتیب مشکل کالای امانی که در یک سال رفته و در سال بعد برگشت داده می‌شود رفع خواهد شد. مگر اینکه صحبت بر سر اطلاعات پیش از شروع سیستم مکانیزه باشد. در این حالت هم اگر اهمیت زیادی داشته باشد و حتما گزارش مربوط را لازم داشته باشند، روشی که به نظر حقیر می‌رسد این است که در ابتدای دوره موجودی کالاهای امانی نزد دیگران را (مثلا به صورت جداگانه در یک برگه ابتدای دوره دیگر) در سیستم درج کنند و دوباره آنها را امانت دهند. در این روش دیگر نیازی به استثنا کردن رخدادهای برگشت امانی نخواهد بود.

    نکته دوم، اشاره به یک بحث قدیمی است که به نظر من ناتمام ماند (البته فقط در عنوان به این بحث ربط دارد و خواستم آنرا هم در اینجا زنده کنم): لحاظ کردن کالاهای امانی در حسابهای انتظامی است. با اینکه در بسیاری از منابع حسابداری موجود، یکی از اجزاء حسابهای انتظامی همین کالاهای امانی عنوان شده است ولی من هر چه فکر می‌کنم درست متوجه نمی‌شوم که این نوع کالاها که گاها بخش عمده‌ای از موجودی مواد را نیز تشکیل می‌دهند چرا باید انتظامی باشند. در بسیاری از سیستم‌های پیاده‌سازی شده توسط اساتیدی که از نوسا استفاده می‌کنند هم بررسی کردم و در اکثر آنها کالاهای امانی جزئی از دارایی‌ها بوده‌اند. فقط خواستم در این پست این نکته هم به بحث گذاشته شود.

    ممنون و ارادت
    dadras
    کاربر با تجربه
    کاربر با تجربه

    --
    16 خرداد 1390 12:28 ب.ظ
    جناب مومنی عزیز
    اولا بله بحث بر سر کالای امانی پیش از مکانیزه است .
    دوم اگر بنده درست متوجه شده باشم ، فرمایش شما به این صورت است که آنها در واقع به موجودی خود به صورت سوری مقدار کالایی که امانی داده اند را اضافه می نمایند و در ادامه آن طی یک حواله با رخداد " تحویل امانی" آنها را به مراکز مصرف به صورت امانی تحویل می دهد و ...
    و در مقابل آن رخداد ها مقادیر ریالی ما به ازاء آن را از سیستم حسابداری پاک میکنند و سپس این حواله را نیز همانند سایر حواله عملیاتی و سپس تایید می نمایند تا جایگزین آن گردشها در سیستم حسابداری شود . درست است ؟؟
    momeni
    کاربر ارشد
    کاربر ارشد

    --
    16 خرداد 1390 01:49 ب.ظ
    فکر کنم همینطور باشد یعنی بدهکاری تحویل گیرنده کالاهای امانی که حتما در سند(های) افتتاحیه منعکس است در طرف حسابهای امانی‌های مجازی حاصل شده باشد. البته این روش بدون تفکر زیاد و تست به نظرم رسید و گفتم شاید جرقه‌ای باشد تا در نهایت ما را به روش دقیق و نهایی برساند. تا اینجا که به نظرم اشکالی وجود ندارد به جز آن دو تا علامت سوال شما که حتما از یک فکر زمینه شیطنت آمیز ناشی می‌شود.... P:
    sajjadi
    کاربر با تجربه
    کاربر با تجربه

    --
    16 خرداد 1390 05:32 ب.ظ
    با سلام و احترام

    2 سؤال برايم مطرح شده:
    1- در مورد شرکت مذکور، آيا تاريخ رخدادي که در ابتدا براي به امانت رفتن مجازي، تنظيم مي‌کنيم اهميتي ندارد؟ (در واقع به تاريخ قبل از راه‌اندازي، کالا به امانت رفته ولي تاريخ رخداد ما بعد از راه‌اندازي است)
    2- آيا اين شيوه، فقط براي کالاهايي که در 6 ماهه اول سال به امانت رفته‌اند به کار مي‌رود؟ براي کالاهايي که سال‌ قبل به امانت رفته‌اند و اکنون باز مي‌گردند چطور؟

    با تشکر
    momeni
    کاربر ارشد
    کاربر ارشد

    --
    16 خرداد 1390 06:26 ب.ظ
    سلام

    همانند سایر عملیاتی که در اسناد و برگه‌های ابتدای دوره (و افتتاحیه) درج می‌شوند، این عملیات نیز با تاریخ ابتدای سال جاری (یا سال شروع سیستم مکانیزه) همانند تاریخ سند افتتاحیه یا برگه ابتدای دوره انبار درج می‌شوند. ماهیت عملیاتی که در سند افتتاحیه به تفکیک می‌آیند، همگی همین وضعیت را دارند یعنی مربوط هستند به اتفاقات گذشته ولی به تاریخ سال جدید درج می‌شوند (مثل چک‌های وصول نشده یا حتی عملیات تصفیه نشده).

    تمام داستان مربوط به مانده کالاهای امانت داده شده در ابتدای سیستم مکانیزه است - یعنی همانها که به قول شما در سال قبل به امانت رفته‌اند. در مورد سال جاری (یا در طول زمان استفاده از سیستم مکانیزه) اصلا مشکلی نداریم که بخواهیم برگه یا سند مجازی بزنیم. ارتباط موضوع با 6 ماه اول سال را هم اصلا نفهمیدم.

    مجددا یادآوری می‌کنم که این بحث کاملا تئوری است و بنده هم هیچ تجربه‌ای در آن ندارم، فقط راه حل خامی بود که به نظرم رسید...

    ارادت
    dadras
    کاربر با تجربه
    کاربر با تجربه

    --
    17 خرداد 1390 08:24 ق.ظ
    سلام

    اول خدمت خانم سجادی عزیز عرض کنم . تنها بحث بر سر کالاهای امانت داده شده پیش از دوره مکانیزه است و فقط برای همان کالاها تا زمان صفر شدن مانده حساب کالای امانی نزد دیگران در سیستم حسابداری ( از طریق اسناد حسابداری ) و یکبار برای همیشه ، و سالهای دیگر چنین داستانی نخواهیم داشت .
    خدمت جنای مومنی عرض شود که :
    داستان آن دوتا علامت سوال این است که
    داشتم فکر میکردم طرف یک ریالی در انتهای سند اختتامیه سال قبل داشته است . قاعدتا یا شاید فقط قانونا باید همان ریال را در انتهای افتتاحیه سال بعد هم داشته باشیم . این انتقال گردشها از افتتاحیه به سیستم انبار قاعدتا جمع گردش سند افتتاحیه را تغییر میدهد آیا این مشکل ندارد ؟ همین اتفاق در خصوص موجودیهای اول دوره از لحاظ تعدادی هم می افتد که عملا موجودی آن بخشی به صورت سوری است .چگونه ریال آنها را وارد کند که پس از ثبت حواله با رخداد " تحویل امانی " برای کالاهای فراوان و مراکز مصرف فراوان سرجمع آنها به همان a ریال موجود در حسابداری برسد ؟ و مانده ریالی حساب موجودی کالای نزد انبار نیز در انتها با مانده واقعی آن برابر باشد ؟
    قصدم از عرایض فوق بررسی سختیهای این فرآیند هست و بس .

    ممنون
    molaei
    کاربر پیشرفته
    کاربر پیشرفته

    --
    17 خرداد 1390 10:21 ق.ظ
    جناب دادرس عزیز، بنده هم سه مورد به ذهنم می رسد:

    1- شما قصد ثبت کردن یک سری رخداد را دارید که مبتنی بر هم هستند. حالا یا ریال اینها به هم وابسته است، یا به قول شما می خواهیم حاصل تواتر این رخدادها را در قالب یک گزارش ببینیم. از طرفی بخشی از این رخدادها در سیستم وجود ندارند. در واقع در سیستم انبار وجود ندارند. پس ما در هر صورت مشکل خواهیم داشت. پس بعید است که با این شرایط راهی بیابید که هیچ کمبود یا مشکلی نداشته باشد.

    2- در مورد بحث ریال بر گشتی ها، همکنون که در حسابداری سند می زنند، ریال ها را بر چه اساسی استخراج می کنند؟ در انبار هم زمانی که رخداد *برگشت امانی دوره قبل* را ثبت می کنند، بر همان اساس ریال را درج کنند. تا با مشکل صفر نشدن مانده مراکز مواجه نشویم.

    3- در مورد بحث اختتامیه و افتتاحیه، کاملا حق با شماست. اما یک نکته را فراموش نکنیم: این سندی که در تاریخ راه اندازی نرم افزار انبار (یا خزانه) تنظیم می کنیم، سند استقرار است و نه افتتاحیه. پس قرار نیست مانده اختتامیه سال گذشته با مانده این اسناد برابر باشد. آنچه قاعدتا یا قانونا باید رعایت شود، مساوی بودن مانده انتهای دوره سال مالی قبل با مانده ابتدای دوره سال مالی جدید است.

    در مجموع به نظرم همان راهی که جناب آقای مومنی فرمودند، بهترین راه است. گمان نمی کنم مشکل خاصی هم برای پیاده سازی آن وجود داشته باشد.
    momeni
    کاربر ارشد
    کاربر ارشد

    --
    17 خرداد 1390 12:02 ب.ظ
    سلام

    حرف هر دو عزیز کاملا درست است. اولا همانطور که جناب مولایی فرمودند فرض بر این است که مانده افتتاحیه پس از اسناد و برگه‌هایی که ما درج کرده‌ایم با اختتامیه سال قبل مطابقت داشته باشد. و جناب دادرس هم به نکته درستی اشاره دارند: تنظیم برگه‌های انبار به گونه‌ای که تاثیری در موجودی کالاها نداشته باشند دشوار است به خصوص در روش میانگین. حتما اختلافی ایجاد خواهد شد. این اختلاف اگر در مانده حسابهای موجودی باشد متاسفانه قابل قبول نیست و منجر به غیر قابل استفاده شدن این راه حل می‌گردد. اما اگر اختلاف فقط در مانده حساب امانت گیرنده شود (طرف حساب برگه‌هایی که به صورت صوری تنظیم می‌کنیم) قابل اصلاح است - چرا که می‌توانیم به اندازه اختلاف مزبور یک سند اصلاحیه افتتاحیه تنظیم کنیم.

    فرض کنیم آقای الف در سند افتتاحیه، A ریال بابت D عدد از کالایی که به امانت برده است بدهکار باشد. موجودی این کالا هم در برگه ابتدای دوره C عدد به بهای B ریال باشد.

    ابتدا یک برگه ابتدای دوره صوری تنظیم می‌کنیم با مقدار D و بهای A و طرف حساب را هم آقای الف لحاظ می‌کنیم. یعنی موجودی کالا A ریال بدهکار و آقای الف A ریال بستانکار می‌شود. در ادامه همین D عدد را دوباره به آقای الف امانت می‌دهیم - طرف حساب هم طبیعتا آقای الف است.

    در این شرایط بهای کالای خارج شده از میانگین A + B ریال تقسیم بر C + D عدد بدست می‌آید که به طور وضوح موجوی ما را خراب می‌کند و البته مانده حساب آفای الف نیز متفاوت خواهد شد.

    اگر کالا دارای روشی به جز میانگین باشد، یک راه حل ساده‌ای برای این وضعیت وجود دارد: اگر میانگین به تفکیک انبار یا FIFO باشد، می‌توانیم فقط یک انبار برای تمام اینگونه عملیات داشته باشیم. برگه ابتدای دوره و برگه امانت مجازی را برای این انبار تنظیم می‌کنیم. میانگین موجودی کلی در این شرایط تغییری نخواهد داشت و نتیجه هم دقیق خواهد بود. در حالت LIFO نیازی به اینکار نیست به شرحی که عرض می‌کنم: فرض کنید تعدادی امانت گیرنده داشته باشیم که بخواهیم عملیات پیش از مکانیزه آنها را در سیستم به صورت مجازی ثبت کنیم. حتما چنین خواهد بود که بهای واحد کالاهایی که هر طرف حساب به امانت برده با هم یکی نیستند و در نتیجه در صورتی که ابتدا برگه‌های ابتدای دوره مجازی را تنظیم کنیم و پس از آن به برگه امانت بپردازیم با مشکل خراب شدن میانگین مواجه خواهیم شد. لازم است تا عملیات را به ازای هر یک از طرف حسابها به تفکیک و به ترتیب انجام دهیم - یعنی به صورت جداگانه به ازای هر نفر برگه ابتدای دوره و در سند بعدی (بلافاصله) برگه امانت را تنظیم کنیم. به صورتی که تغییرات مجازی‌ای که به ازای هر طرف حساب در موجودی‌ها می‌دهیم بلافاصله جبران شوند و به این ترتیب مانده مجازی پس از عملیات هر یک نفر، صفر شود. به این ترتیب میانگین ناشی از موجودی مجازی افراد مختلف را نخواهیم دید و همچنین در روش FIFO نیز اشخاص از کالاهای مجازی مربوط به سایرین امانت نخواهند بود. اگر از این روش استفاده کنیم (یعنی صفر کردن موجودی مجازی پس از عملیات هر طرف حساب) خود به خود در روش LIFO مشکلی نخواهیم داشت و نیازی به انبار مجازی نخواهد بود.

    اما در روش میانگین متاسفانه راهی برای اینکه عملیات مجازی پیش‌گفته تاثیری در موجودی و مانده طرف حساب نداشته باشد به نظرم نرسید. تنها کاری که می‌توان کرد این است که در این موارد از یک کالای مجازی برای ثبت عملیات استفاده کنیم. یعنی همان عملیات پیش‌گفته را با استفاده از یک کالای فرضی ثبت کنیم. از نظر ریالی هیچ تفاوتی با وضعیت قبلی نخواهد داشت. اما در گزارش‌هایی که بعدا می‌گیریم، این کالا فقط به عنوان یادداشت یا یادآوری تا حدی به کاربر کمک خواهد کرد.

    امیدوارم مفید بوده باشد

    ارادت
    molaei
    کاربر پیشرفته
    کاربر پیشرفته

    --
    17 خرداد 1390 02:12 ب.ظ

    ارسال توسط momeni در 17 خرداد 1390 12:02 ب.ظ 

    اما در روش میانگین متاسفانه راهی برای اینکه عملیات مجازی پیش‌گفته تاثیری در موجودی و مانده طرف حساب نداشته باشد به نظرم نرسید. تنها کاری که می‌توان کرد این است که در این موارد از یک کالای مجازی برای ثبت عملیات استفاده کنیم. یعنی همان عملیات پیش‌گفته را با استفاده از یک کالای فرضی ثبت کنیم. از نظر ریالی هیچ تفاوتی با وضعیت قبلی نخواهد داشت. اما در گزارش‌هایی که بعدا می‌گیریم، این کالا فقط به عنوان یادداشت یا یادآوری مقداری به کاربر کمک خواهد کرد.

    امیدوارم مفید بوده باشد

    ارادت


    جناب آقای مومنی، توضیحات بسیار کاملی بود.

    در مورد روش تعیین بهای میانگین، می توانیم از انبار جداگانه برای آن عملیات صوری و روش تعیین بهای میانگین به تفکیک انبار استفاده کنیم. در این صورت گردش و مانده انبار اصلی دچار اشکال نمی شود. آیا در این روش به مشکلی بر می خوریم؟

    به عبارتی: یک انبار دومی برای کالاهای امانی تعریف می کنیم. روش تعیین بهای کالاها را هم میانگین به تفکیک انبار انتخاب می کنیم. یک ابتدای صوری تنظیم می کنیم برای انبار امانی. به مقدار و نرخ کالاهای امانت داده شده. و پس از آن یک برگه خروج جهت تحویل کالاهای امانت داده شده از انبار امانی تنظیم می کنیم. و الباقی عملیات از انبار اصلی انجام خواهد شد.

    momeni
    کاربر ارشد
    کاربر ارشد

    --
    17 خرداد 1390 05:45 ب.ظ
    سلام

    بله درست است. همانطور که گفتم و شما هم تایید فرمودید، در روش میانگین به تفکیک انبار هیچ مشکلی نخواهیم داشت. اما اگر از آن اصرارهای آشنای کاربران (مثلا به حفظ روش میانگین) در میان باشد آن خواهد شد که عرض شد.

    ممنون و ارادت
    molaei
    کاربر پیشرفته
    کاربر پیشرفته

    --
    18 خرداد 1390 08:47 ق.ظ
    دقیقا به دنبال دلیل همین اصرار احتمالی بودم. گمان نمی کنم این تغییر روش تعیین بها، با توجه به موقت بودن انبار دوم، مشکلی برای کاربران ایجاد کند.

    در هر حال از پیگیری شما صمیمانه سپاسگزارم. بحث بسیار مفیدی بود.
    dadras
    کاربر با تجربه
    کاربر با تجربه

    --
    18 خرداد 1390 03:18 ب.ظ
    ضمن عرض تشکر از اساتید محترم :

    چند نکته :
    1- این شرکت از سال 89 برنامه انبار را تهیه کرده است و این اعداد و ارقام مانده حساب کالای امانی نزد دیگران سوغات سال 88 است .
    2- در سال 89 گردش استاندارد سیستم انبار برای آنها وجود دارد و کالاها گردشهای خود را دارند و طبیعتا تغییر روش تعیین بها برای همان کالاها عملی نیست .
    3- با توجه بحثهای انجام شده و راه حلهای پیشنهادی بنده قرار است شنبه صبح در این شرکت مربوطه باشم ، بعد از ارائه توضیحات و راه حلهای پیشنهادی نتیجه را به اطلاع دوستان خواهم رساند .
    dadras
    کاربر با تجربه
    کاربر با تجربه

    --
    21 خرداد 1390 02:06 ب.ظ
    ضمن عرض سلام مجدد :

    بنده امروز ضمن حضور در شرکت فوق راه حل پیشنهادی جناب مومنی رو ارائه دادم ، قرار شد نسبت به اصلاح برگه ابتدای دوره و تنظیم برگه تحویلهای امانی ( طبق مباحث گفته شده در بالا ) اقدام نمایند . تا نتیجه مشخص شود و ما را در جریان بگذارند .
    شما مجاز به پاسخ به اين پست نمي باشيد.