چنانچه در هریک از مراحل نصب یا کاربری نرم‌افزارها به مشکلی برخورد کرده‌اید یا هر سوال، اشکال یا ابهامی در این زمینه دارید، می‌توانید پاسخ خود را ابتدا در مطالب موجود جستجو و در صورت لزوم به عنوان یک مبحث جدید مطرح کنید، تا کارشناسان پشتیبانی به آن پاسخ دهند.

به منظور ثبت سوال جدید و یا پاسخ به موضوعات موجود، ابتدا می بایست از طریق صفحه مربوطه به سامانه وارد شوید. چنانچه نام کاربری دریافت نکرده اید، به صورت رایگان و از طریق صفحه مربوطه، ابتدا در سامانه ثبت نام نمایید.

قبليقبلي Go to previous topic
بعديبعدي Go to next topic
آخرين ارسال 12 آبان 1400 08:22 ق.ظ توسط روزبه
نحوه تنظیم سند اختتامیه و سود و زیان
�7 پاسخ
مرتب:
شما مجاز به پاسخ به اين پست نمي باشيد.
مولف پيغام ها
alamdari
کاربر با تجربه
کاربر با تجربه

--
20 اردیبهشت 1390 10:12 ق.ظ

    سند اختتامیه حسابداری به چه صورت ایجاد می شود؟

    برای بستن تمامی حسابها معمولا ابتدا اقدام به بستن حسابهای موقت یا سود وزیانی حسابداری به یک حساب خاص نمایید .بدین منظور ابتدا مجموعه حسابی حاوی حسابهای موقت(درآمدها ،هزینه هاو..)تعریف می کنیم .از منوی سند گزینه "تنظیم سند اختتامیه و سود و زیان "را انتخاب نمایید .سپس در قسمت" مجموعه حسابهای سود و زیانی " ،مجموعه حسابهای موقتی را که قبلا در یک مجموعه حساب تعریف کرده اید ،انتخاب نموده و در قسمت "کد طرف حساب(سود و زیان)" ، حسابی را که جهت این کار ایجاد نموده اید تا مانده حسابهای موقت به آن انتقال یابد ،انتخاب کرده ،به مرحله بعد بروید.





     در مرحله "تعیین محدوده اسناد تراز" ، با توجه با تایید کردن یا نکردن اسناد سایر نرم افزارها (دریافت وپرداخت ،انبار و فروش ) ، دو حالت پیش می آید:

    1. چنانچه اسناد سایر نرم افزار ها تایید شده باشد ،در قسمت محدوده مطابق شکل زیر می توان فقط اسناد حسابداری را انتخاب کرده و به مرحله بعد برویم.




    2. اما چنانچه اسناد سایر نرم افزارها تایید نشده باشد در این حالت بایستی مطابق شکل زیر در قسمت محدوده اسناد مربوط به تمام نرم افزارها انتخاب شده باشد




    در قسمت "تعیین مشخصات سند حاصله" شرح سند را تایپ کرده ، "نوع سند" را بر روی" سود و زیان" قرار دارد و بر روی دکمه مرحله بعد کلیک نمایید .





     در مرحله "نحوه تفکیک عملیات به تفصیلی ها ،واحد های مقدار و انواع ارز "در صورت تمایل می توانید ترتیبی دهید که مبالغ مندرج در اسناد برای هر حساب بر حسب تفصیلی ها تفکیک شوند . این تفکیک بر حسب تفصیلی های یک تا پنج ،قابل تنظیم است و همچنین تفکیک عملیات بر حسب واحد های مقدار –تعداد و واحد های پول (ارز) نیز میسر است .در این مرحله پس از تعیین نحوه تفکیک عملیات به تفصیلی ، مقدار –تعداد و ارز ،بر روی دکمه مرحله بعدی کلیک نمایید.








    ادامه در پست بعدی.......

    alamdari
    کاربر با تجربه
    کاربر با تجربه

    --
    20 اردیبهشت 1390 10:22 ق.ظ
    در مرحله "نحوه تفکيک عمليات به تصفيه شده يا نشده"، در صورت تمايل مي‌توانيد ترتيبي دهيد که مبالغ مندرج در اسناد بر حسب وضعيت تصفيه، تفکيک شوند. در صورت درخواست چنين پردازشي، عمليات تصفيه شده به صورت سرجمع در سند درج خواهند شد و عمليات تصفيه نشده به ريز، منعکس خواهند گرديد. اين تفکيک براي رخدادهاي مربوط به حسابهاي يک مجموعه يا مربوط به تفصيلي‌هاي يک مجموعه يا ترکيبي از اين دو حالت قابل انجام است. درصورت درخواست انجام تفکيک، لازم است بر حسب مورد، يک مجموعه حساب يا تفصيلي (يا هر دو) را نيز انتخاب نماييد. پس از انجام تنظيمات مورد نياز، بر روي تکمه "مرحله بعدي" کليک نماييد.(6)
     



    در مرحله "تعيين حداکثر تعداد سطرهاي سند ايجاد شده"، درصورت تمايل مي‌توانيد ترتيبي دهيد که تعداد سطرهاي سند تنظيم شده از حد دلخواه شما بيشتر نشوند. در اين حالت، سيستم پس از ايجاد تعداد مشخص شده سطرهاي سند، سند را ذخيره مي‌کند و ساير سطرها را در سند جديدي درج مي‌نمايد. با پر شدن سند دوم، همين کار را ادامه داده و به همين ترتيب عمليات مورد نظر در تعدادي سند که هيچيک بيش از تعداد مشخصي سطر نداشته باشند، ذخيره خواهد شد. لازم به ذکر است که براي ذخيره هر سند نيمه تمام، از يک "حساب" براي تراز کردن سند استفاده خواهد شد. با صدور درخواست محدود کردن تعداد سطرهاي اسناد ايجاد شده، لازم است تا تعداد سطر مورد نظر و حساب مورد استفاده براي تراز نمودن هر سند را تعيين نماييد. پس از انجام تنظيمات مورد نظر، بر روي تکمه "مرحله بعدي" کليک نماييد.(7)



    به اين ترتيب، اکنون سيستم آماده تشکيل سند (هاي) مورد نظر مي‌باشد. در اين صفحه تنظيمات انجام شده نمايش داده مي‌شوند. درصورت تاييد اين موارد، بر روي تکمه "تشکيل سند" کليک نماييد.(8)
     


    اکنون اقدام به بستن حسابهای دائم نمایید ، بدین منظور " تنظیم سند اختتامیه یا سودو زیان "را انتخاب کرده ،" نوع عملیات سند " را "تنظیم سند اختتامیه " انتخاب نموده و به مرحه بعد بروید. در قسمت "تعیین محدوده اسناد تراز " ،با توجه به تایید کردن یا نکردن اسناد سایر نرم افزارها ، همانند آنچه در سند سود و زیان گفته شد عمل می کنیم ،سپس مرحله بعد می رویم. در مرحله "تعیین مشخصات سند حاصله " شرح سند را تایپ نموده ،" نوع سند " را بر روی " اختتامیه " قرار دارد و بر روی تکمه "مرحله بعدی " کلیک نمایید و بقیه مراحل را طبق روال گفته شده تا تشکیل سند طی کنید.
    molaei
    کاربر پیشرفته
    کاربر پیشرفته

    --
    20 اردیبهشت 1390 10:29 ق.ظ
    بسیار عالی و کامل بود.

    البته شکل مربوط به *تایید تشکیل سند* - (آخرین عکس) با مراحل انجام شده همخوانی ندارد. نام مجموعه حساب - نام طرف حساب و محدوده زمانی این عکس، با عکس های قبلی همخوانی ندارد. در صورت امکان اصلاح شود. پیشاپیش سپاسگزارم.
    alamdari
    کاربر با تجربه
    کاربر با تجربه

    --
    20 اردیبهشت 1390 12:34 ب.ظ
    ممنون از دقت و نقطه نظر شما.. شکل مورد نظر تصحیح شد.


    m.mahmoudi
    کاربر جدید
    کاربر جدید

    --
    04 تیر 1397 02:38 ب.ظ
    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت جناب مومنی.سوالی که داشتم خدمتتون اینه که تب آخر تنظیم اسناد اختتامیه و سود زیان دو گزینه به شرح تفکیک بر حسب واحدهای مقدار - تعداد و تفکیک بر حسب واحدهای پول (ارز) موجود است . میشه لطفا در مورد این دو مورد توضیح بدید؟ ممنون
    momeni
    کاربر ارشد
    کاربر ارشد

    --
    04 تیر 1397 02:43 ب.ظ
    سلام

    منظور این است که اگر در رخدادهای مالی از واحدهای مقدار یا ارز استفاده شده باشد، مانده‌ی حساب یا ترکیب حساب و تفصیلی، بر حسب انواع واحدهای مقدار یا ارز بکار رفته در رخدادها نیز تفکیک شوند و به همراه واحد مربوط (و "مقدار" و "مبلغ ارزی") در سند درج گردد.
    h.akhavan2012
    کاربر جدید
    کاربر جدید

    --
    12 آبان 1400 07:45 ق.ظ

    با سلام ؛ چرا برای سند اختتامیه ؛ حساب هایی که به سود وزیان هم بسته شدندمانند فروش اختتامیه میخورد(هم بدهکار و هم بستانکار میشود)

    روزبه
    کاربر با تجربه
    کاربر با تجربه

    --
    12 آبان 1400 08:22 ق.ظ
    با سلام،

    لطفا جهت رفع اشکال و آموزش موضوع ذکر شده با واحد پشتیبانی تماس حاصل فرمایید.

    با ارادت
    شما مجاز به پاسخ به اين پست نمي باشيد.