چنانچه در هریک از مراحل نصب یا کاربری نرم‌افزارها به مشکلی برخورد کرده‌اید یا هر سوال، اشکال یا ابهامی در این زمینه دارید، می‌توانید پاسخ خود را ابتدا در مطالب موجود جستجو و در صورت لزوم به عنوان یک مبحث جدید مطرح کنید، تا کارشناسان پشتیبانی به آن پاسخ دهند.

به منظور ثبت سوال جدید و یا پاسخ به موضوعات موجود، ابتدا می بایست از طریق صفحه مربوطه به سامانه وارد شوید. چنانچه نام کاربری دریافت نکرده اید، به صورت رایگان و از طریق صفحه مربوطه، ابتدا در سامانه ثبت نام نمایید.

قبليقبلي Go to previous topic
بعديبعدي Go to next topic
آخرين ارسال 25 اردیبهشت 1390 05:22 ب.ظ توسط momeni
چگونه در برنامه نوسا میتوانم اعتبار مشتری را کنترل نمایم؟
�5 پاسخ
مرتب:
شما مجاز به پاسخ به اين پست نمي باشيد.
مولف پيغام ها
saadat
کاربر پیشرفته
کاربر پیشرفته

--
14 اردیبهشت 1390 05:01 ب.ظ
    قبل از پاسخ دادن به این سوال لازم است یک پیش زمینه کوتاه را عرض کنم. میدانیم که در سیستم های یکپارچه ،کلیه ثبتهای مالی که در سایر نرم افزارها( انبار ، دریافت پرداخت، حسابداری، فروش) اتفاق میافتد . متاثر بر هم می باشند . یعنی  مثلا ما میتوانیم بابت خریدی که در انبار انجام دادیم چکی را در دریافت پرداخت صادر نماییم، یا مثلا بابت فروشی که در نرم افزار فروش اتقاق افتاده در نرم افزار دریافت پرداخت، دریافت چک تا نقد شدن چک را دنبال نماییم و در نهایت گزارشات یکپارچه ای  را از کلیه فرآیند بالا  ملاحظه نماییم.
    وقتی صحبت از مشتری میشود گاها نیازمند آن هستیم که اعتبار یک مشتری خاص را با توجه به کلیه  عملیات مالی که در سایر نرم افزارها یا حتی سایر سالهای مالی انجام داده داشته باشیم و با توجه به این میزان اعتبار تصمیم گیری لازمه را در قبال فروش کالای مطلوب به این مشتری اتخاذ نماییم.
    در این شرایط از سیستم انتظار داریم که اولا میزان اعتبار مشتری را با توجه به  کلیه عملیات مالی ثبت شده تحت یک گزارش به ما بدهد ، ثانیا در زمان ثبتهای مالی متناظر با این مشتری کنترل اعتبار مشتری را نیز به عهده بگیرد.
    با انجام تنظیمات ساده زیر ما به راحتی به هدف مطلوب خود دست خواهیم یافت.

    1-ابتدا باید حسابهایی را که نیازمند آن هستیم که در اعتبار مشتری دخیل باشد را در یک جا تجمیع نماییم. به دین منظور به منوی  تعریف یا قانون میرویم، وارد قسمت حسابهای موثر در اعتبار مشتری میشویم و حسابهای مورد نیاز خود را احضار مینماییم.



    2- جدا از این حسابها که از نرم افزارهای دیگر در گزارش ما دخیل هستند ،  اگر نیازمند آن هستیم که اعتبار اولیهی نیز برای مشتری خود در نظر بگیریم.
     به درخت مراکز مصرف یا تامین کالا رفته و مشتری خود را احضار مینماییم. در محاوره اصلاح این مشتری،  میزان اعتبار را مشخص مینماییم.
                             ((نکته بسیار حیاتی در این قسمت تناظر برقرار کردن این مرکز با تفضیلی مربوطه می باشد))*





    3 - با انجام موارد بالا  ، با توجه به ثبتهای انجام شده در نرم افزار فروش و سایر نرم افزار ها ،  گزارشی در قسمت گزارشات مربوط به فروش خواهیم داشت که به راحتی اعتبار مشتری را تا این لحظه به ما میدهد.




    4- با دیدن گزارش فوق ، حال کاربر نیاز به این پیدا مینماید که با توجه به میزان اعتبار مشتری کنترل هایی هم در زمانهای ثبت رخدادهای مرتبط با این مشتری انجام دهد ، برای رسیدن به این هدف لازم است تا تنظیمات سادهای را در مدیرت نوسا(admin) انجام دهیم. بدین منظور پس از باز کردن admin  ، سیستم اطلاعاتی مد نظر خود را احضار کرده و وارد قسمت فروش میشویم. در اینجا زمانهایی را که نیاز به کنترل اعتبار مشتری هست را  مشخص میکنیم



    5- پس از انجام مراحل فوق انتظار داریم که سیستم این کنترل را اعمال نماید. مثلا در هنگام فروش کالا، مبلغی را بیش از اعتبار مشتری نتوانیم فاکتور بزنیم.
     سیستم به دین شکل عمل میکند که پس از ثبت  فاکتور  درهنگام ذخیره سازی  پیغام مقابل را  جلوی دیگان ما ظاهر می سازد.




    ............................................................
    *: میدانیم که محل تجمیع  کلیه اطلاعات مالی نرم افزار حسابداری می باشد و در  حسابداری ما با مفهومی تحت عنوان تفضیلی سرو کار داریم که متناظر با آنها در سایر نرم افزارها  مفاهیمی برای راحتی کار در همان حوزه تعریف میشوند که در کار برد آن در همان محدوده می باشد( مانند مراکز مصرف یا تامین کالا)
    کاربر فروش از دید فروش با این مراکز به عنوان مشتری سرو کار دارد و کاربر حسابداری از دید حسابداری به عنوان تفضیلی که یکی از طرف حسابهاسش می باشد. برای اینکه اعتبار مشتری را داشته باشیم حتما باید متناظر با آن مرکز  تفضیلی مرتبط با آن نیز مشخص شود تا ثبتهای مالی مربوطه در گزارش دخیل شود.
    آموزش حسابداری با نگرش سیستمی Accplus.blog.ir
    dadras
    کاربر با تجربه
    کاربر با تجربه

    --
    22 اردیبهشت 1390 11:43 ق.ظ
    در تکمیل فرمایشات جناب سعادت عرض می شود که :
    دلیلی اینکه حسابهای موثر در اعتبار مشتری را باید مشخص نماییم این است که لزوما این مشتری در یک فرآیند خرید ساده با سازمان ما درگیر نیست ، این مشتری ممکن است به علتهای گوناگون که شاید ارتباطی به میزان اعتبار او در سیستم ما ندارد مثلا یک چک تضمینی با مبلغ بالا به ما داده باشد لذا در صورت وارد شدن این مبلغ به سیستم ما مشتری تا مدتها با سقف اعتبار ما نخواهد رسید که این قطعا مطلوب نیست . تفاوت عمده میزان اعتبار با مثلا مانده دفتر تفصیلی مشتری علاوه بر اینکه ممکن است از این کد تفصیلی به عنوان تگ در سیستم استفاده شده باشد و مانده مشاهده شده در دفتر تفصیلی این مشتری مفهومی نداشته باشد ، این است که مشخص شود اعتبار مشتری مفهومش برای ما تفکیک عملیات تفصیلی او با کدام حسابها می باشد ( که مثلا حسابهای انتظامی جزء آن نخواهد بود ) و مانده او در تراکنش تفصیلی او با کدام حسابها مطلوب است .
    saadat
    کاربر پیشرفته
    کاربر پیشرفته

    --
    25 اردیبهشت 1390 10:06 ق.ظ
    با تشکر از جناب دادرس . آیا چک های تضمینی را نمیتوان در اعتبار مشتری دخیل کرد؟ در دنیای واقعی چطور است؟
    آموزش حسابداری با نگرش سیستمی Accplus.blog.ir
    dadras
    کاربر با تجربه
    کاربر با تجربه

    --
    25 اردیبهشت 1390 02:54 ب.ظ
    جناب سعادت در خصوص سوال شما باید عرض کنم :
    از لحاظ شدن که می شود کافی است حساب طرف اسناد تضمینی دیگران نزد ما را نیز به فهرست حسابهای دخیل در اعتبار مشتری اضافه نماییم ( نکته اینکه یکی از طرفین حساب را باید در اعتبار وارد کنیم و نه هر دو را چرا که حساب انتظامی است و خود تراز و اگر هر دو طرف را وارد نماییم خوب قاعدتا تهاتر شده و تغییری در میزان اعتبار به وجود نمی آید )
    اینکه در دنیای واقعی چه اتفاقی می افتد ، به نظر بنده اگر چک تضمینی دریافت شده بابت معاملات روال جاری شرکت در یافت شده باشد و خرید انجام شده هم طبق روال جاری شرکت باشد ( یعنی مثلا گفته شود در صورتی ما جنس به مشتری الف می فروشیم که چک تضمین از او داشته باشیم ) به نظر غلط نمی آید که آن هم در اعتبار مشتری دخیل باشد .
    اما در صورتی که چک تضمین بابت مسئله دیگری و بدون ارتباط به روال جاری شرکت از مشتری دریافت شده باشد ، شاید اینکه در حسابهای دخیل در میزان اعتبار مشتری وارد نشود بهتر باشد .
    به هر صورت وارد شدن و یا نشدن آن بسته به نیاز کاربر قابل تغییر است .
    molaei
    کاربر پیشرفته
    کاربر پیشرفته

    --
    25 اردیبهشت 1390 04:35 ب.ظ
    اینکه در دنیای واقعی چه اتفاقی می افتد ، به نظر بنده اگر چک تضمینی دریافت شده بابت معاملات روال جاری شرکت در یافت شده باشد و خرید انجام شده هم طبق روال جاری شرکت باشد ( یعنی مثلا گفته شود در صورتی ما جنس به مشتری الف می فروشیم که چک تضمین از او داشته باشیم ) به نظر غلط نمی آید که آن هم در اعتبار مشتری دخیل باشد .
    اما در صورتی که چک تضمین بابت مسئله دیگری و بدون ارتباط به روال جاری شرکت از مشتری دریافت شده باشد ، شاید اینکه در حسابهای دخیل در میزان اعتبار مشتری وارد نشود بهتر باشد .
    به هر صورت وارد شدن و یا نشدن آن بسته به نیاز کاربر قابل تغییر است .
    به نظرم می آید، اسناد تضمینی، تا زمانی که قابلیت تبدیل به اسناد مالی را نداشته باشند، نمی توانند تاثیری در اعتبار مشتری بگذارند. بهتر از بنده می دانید که اسناد انتظامی را به منظور خاصی دریافت می کنیم و این اسناد فقط در همان مورد خاص قابلیت پیگیری و نهایتا غیر انتظامی شدن را دارند. پس عملا لحاظ کردن آنها در فرآیند کنترل اعتبار مشتری، بدون در نظر گرفتن دلیل دریافت و یا پرداخت این مدارک، نمی تواند صحیح باشد.

    البته مورد مذکور، فقط تصور ذهنی بنده است که احتمال غلط بودنش هم کم نیست. نظر سایر دوستان چیست؟

    momeni
    کاربر ارشد
    کاربر ارشد

    --
    25 اردیبهشت 1390 05:22 ب.ظ
    سلام

    حسابهای انتظامی اصولا فاقد ماهیت مالی هستند و همانطور که آقای مولایی اشاره کردند تاثیر دادن رخدادها یا مانده آنها در اعتبار یک مرکز به نظر کار درستی نمی‌آید - اما از طرف دیگر خود کاربران هستند که مفهوم حسابها و رخدادهایی که در آنها درج شده است را تعیین می‌کنند. از همینجا است که پرسش جناب سعادت مطرح می‌شود و نیز پاسخی که جناب دادرس دادند هم قابل اعتنا است. در واقع در دنیای ایده‌آل اگر مبلغی بابت تضمین به صورت چک از مشتری دریافت شده باشد، این مبلغ باید در قالب پیش‌دریافت یا مثلا در حسابهای دریافتنی با سررسید خیلی دیر عمل شود. انتظامی بودن این مبلغ ایده‌آل نیست - اما اگر هم کاربری خواست به روش‌های ابداعی(!) عمل نماید، راه حل جناب دادرس برایش قابل استفاده خواهد بود. در پایان هم عرض شود که ممکن است یک کاربری با مقدار زیادی پیش‌زمینه فنی و غیرفنی مسئله‌ای را طرف کند که در شرایط آن، نیاز به لحاظ کردن انتظامی‌ها در کنترل اعتبار مطرح شود - یعنی حتی در حالت ایده‌آل هم عمل مزبور درست باشد - خدا را چه دیدید؟

    ارادت
    شما مجاز به پاسخ به اين پست نمي باشيد.