چنانچه در هریک از مراحل نصب یا کاربری نرم‌افزارها به مشکلی برخورد کرده‌اید یا هر سوال، اشکال یا ابهامی در این زمینه دارید، می‌توانید پاسخ خود را ابتدا در مطالب موجود جستجو و در صورت لزوم به عنوان یک مبحث جدید مطرح کنید، تا کارشناسان پشتیبانی به آن پاسخ دهند.

به منظور ثبت سوال جدید و یا پاسخ به موضوعات موجود، ابتدا می بایست از طریق صفحه مربوطه به سامانه وارد شوید. چنانچه نام کاربری دریافت نکرده اید، به صورت رایگان و از طریق صفحه مربوطه، ابتدا در سامانه ثبت نام نمایید.

قبليقبلي Go to previous topic
بعديبعدي Go to next topic
آخرين ارسال 31 اردیبهشت 1390 02:49 ب.ظ توسط Etemadi
تعاریف اولیه در نرم افزار فروش
�14 پاسخ
مرتب:
شما مجاز به پاسخ به اين پست نمي باشيد.
مولف پيغام ها
Etemadi
کاربر پیشرفته
کاربر پیشرفته

--
11 اردیبهشت 1390 12:00 ب.ظ
    سلام خدمت همه دوستان عزیز

    جهت شروع کار در سيستم فروش نيازمند تعريف المانهايي مي باشيم که به شرح زير مي باشند :

    1 - المانهايي که ساختار درختي داشته و با توجه به نحوه فعاليت هر مجموعه، در زمان راه‌اندازي تعريف مي‌گردند :
     
     * کالاها و خدمات
     * مشتري
     * نماينده فروش
     * بازارياب
     * انجام‌دهنده خدمات
     * محل‌هاي جغرافيايي


    2 - المانهايي که بصورت جداول پايه مي‌باشند و ساختار فهرستي دارند :

     * گروه محاسباتي فروش (در مراکز)
     * انواع فروش
     * مراکز فروش
     * شرايط تحويل
     * روش‌هاي پرداخت
     * کالاهاي مرکب
     * گروه -گزينه‌هاي کالاهاي مرکب


    لازم به ذکر است از آنجا که انواع فروش، مراکز فروش، شرايط تحويل و روش‌هاي پرداخت از جمله پارامترهايي هستند که هنگام تنظيم هر برگه‌ فروش بايد مشخص شوند، تعريف آنها الزامي است.

    3 - المانهای ديگري که در تنظيم برگه‌هاي فروش به صورت ابزار بكار مي‌روند و در واقع همان آيين نامه‌ها و دستورالعمل‌هاي اجرايي داخل سازمان و يا قوانين (دولتي)حاكم بر فعاليت‌هاي فروش سازمان مي‌باشند، مي‌توان به موارد زير اشاره نمود:

     * الگوهاي عمليات مالي فروش – براي تعيين حساب و تفصيلي‌هاي مربوطه در عمليات فروش يا برگشت فروش استفاده می شود.

     * تعرفه‌ها – وظيفه تعيين بهاي فروش كالاها و خدمات را برعهده دارند.

     * قوانين تغيير تعرفه‌ها – فرمول‌هايي كه منجر به تغيير بهاي بدست آمده از تعرفه‌ها خواهند شد.

     * قوانين مكمل كالاها و خدمات برگه‌هاي فروش – اين قوانين با بررسي محتويات برگه‌هاي فروش سطرهاي برگه را از نظر كالاها و خدمات اصلي و جنبي (رايگان) تكميل مي‌كنند.

     * قوانين مكمل بهاي برگه‌هاي فروش – منجر به درج كسور و اضافات يا محاسبه پورسانت مي‌شوند.

     * گروه‌هاي كسور و اضافات برگه‌هاي فروش – سرجمع برخي از سطرهاي كسور و اضافات در فرم نهايي برگه‌هاي فروش، در اين گروه‌ها درج خواهند شد.

     * گروه‌هاي هم پوشان – ممكن است براي تعدادي از تخفيف‌هايي كه به يك كالا يا يك برگه فروش نسبت داده مي‌شوند، محدوديتي قائل شويم؛ به اين شكل   كه از بين تعدادي تخفيف، فقط بيشترين آنها را به كالا يا برگه نسبت دهيم. اين تخفيف‌ها هم در قوانين تغيير تعرفه و هم در قوانين مكمل بهاي برگه قابل  تعريف مي‌باشند. به اين منظور گروه‌هاي هم پوشان تعريف مي‌گردند و تخفيف‌هايي كه قصد داريم اين حالت را داشته باشند را به اين گروه‌ها نسبت مي‌دهيم.

     * قوانين طرف حسابهاي برگه‌ها – براي طرف حساب دريافتني فروش و برگشت از فروش، برگشت پيش دريافت، طرف حساب پورسانت‌هاي نماينده فروش، بازارياب و انجام دهنده خدمات.

    با تشکر
    dadras
    کاربر با تجربه
    کاربر با تجربه

    --
    11 اردیبهشت 1390 12:56 ب.ظ
    در تکملیل فرمایشات جناب اعتمادی عرض می کنم :
    اصولا تعرفه ها و قوانین تغییر تعرفه ها مربوط به اعمال تغییرات در سطر فاکتور می باشند قوانینی از جمله تخفیفات مستقیم و عوارض و مالیات بر ارزش افزوده همه از این دسته هستند اما قوانین مکمل بهای برگه های فروش مربوط به اعمال تغییراتی در انتهای فاکتور هستند و نه سطرها .
    این تقسیم بندی در انتخاب گزینه مورد نظر در صورت نیاز کمک خواهد کرد .
    Etemadi
    کاربر پیشرفته
    کاربر پیشرفته

    --
    11 اردیبهشت 1390 03:48 ب.ظ
    سلام خدمت دوستان عزیز

    ادامه ...

     کالاها و خدمات

    در این درخت ما می توانیم کالاها و خدمات قابل فروش خود را تعریف کنیم و البته چون ساختار درختی را داریم می توانیم به هر نحوی که مورد نظرمان باشد این کالاها و خدمات را دسته بندی و مرتب کنیم  ولی باید توجه کرد که در حین تعریف محصولات یا خدمات باید موارد زیر را مدنظر داشته باشیم :

    1 - نوع کالا یا خدمت بودن را تعیین کنیم .
    2 - تیک " قابل فروش " را بزنیم .
    3 - واحد کالا را با دقت انتخاب کنیم .
    4 - تفصیلی فروش مربوط به کالا یا خدمت را از درخت تفصیلی ها انتخاب کنیم تا بعدا در صورت نیاز در اسناد حسابداری ایجاد شده توسط تائید فاکتورها یا صورت حسابهای برگشت از فروش ، تفصیلی کالا یا خدمت به حسابهای فروش و برگشت از فروش الصاق شود و در ضمن در برگه های فروش بتوانیم از آدرس مشتریان که در دفتر تلفن و نشانی وارد شده استفاده کنیم .
    5 - الگوی عملیات مالی فروش و انبار را انتخاب کنیم .
    6 - در صورت نیاز گزینه های موجود در زبانه های  " تکمیلی " و " یادداشت " را هم پر کنیم .
    7 - در صورت تعریف کالا ، ارتباط کالا با انبار (ها) را هم برقرار کنیم .
    8 - در صورت نیاز برای کالای خود واحد(های) فرعی هم تعریف کنیم .

    مشتری

    تعریف مشتریها در درخت مراکز مصرف یا تامین کالا و خدمات انجام می شود و هنگام تعریف مشتریها باید موارد زیر را در نظر داشت :

    1 - در قسمت نقش(ها) تیک مشتری زده شود .
    2 - تفصیلی مربوط به مشتری را از درخت تفصیلی ها انتخاب کنیم تا بعدا در صورت نیاز در اسناد حسابداری ایجاد شده توسط تائید فاکتورها یا صورت حسابهای برگشت از فروش ، تفصیلی مشتری به حسابهای دریافتنی تجاری الصاق شود .
    3 - در صورت نیاز گروه محاسباتی مربوط به مشتری را انتخاب کنیم .
    4 - در صورت نیاز میزان اعتبار مشتری را مشخص کنیم تا بعدا کنترلهای لازم انجام و گزارشات مربوط به اعتبار مشتری قابل اخذ باشند .
    5 - در صورت نیاز تیک گزینه "طرف بدهکار پیش فرض در برگه های فروش " را بزنیم تا در فاکتورها یا صورتحسابهای برگشت از فروشی که غیر از مشتری موارد دیگری همچون نماینده فروش یا بازاریاب داشتند ، سیستم بطور پیش فرض مشتری را بدهکار کند .

    نماينده فروش ، بازارياب ، انجام‌دهنده خدمات

    تعریف نماينده فروش ، بازارياب ، انجام‌دهنده خدمات در درخت مراکز مصرف یا تامین کالا و خدمات انجام می شود و هنگام تعریف آنها باید موارد زیر را در نظر داشت :

    1 - در قسمت نقش(ها) تیک مناسب زده شود .
    2 - در صورت نیاز تیک گزینه "طرف بدهکار پیش فرض در برگه های فروش " را بزنیم تا در فاکتورها یا صورتحسابهای برگشت از فروشی که غیر از مشتری موارد دیگری همچون نماینده فروش یا بازاریاب داشتند ، سیستم بطور پیش فرض مشتری را بدهکار کند .

    موارد دیگری که درباره مشتریها بیان شد بنا به نیاز کاربر می توانند برای نماينده فروش ، بازارياب ، انجام‌دهنده خدمات هم تعریف شوند .


    محل های جغرافیایی

    برای تقسیم بندی فروش به مراکز جغرافیایی مختلف و گرفتن گزارشات فروش نسبت به این تقسیم بندی ها می توان درخت مراکز جغرافیایی را بنا به نیاز خود تعریف کرد . تقسیم بندی کشوری پیش فرض سیستم در این درخت به صورت استان ، شهرستان و شهر می باشد . بعد از انجام تعاریف در این درخت که در منوی ملاحظه قرار دارد می توان در دفتر تلفن و نشانی که آن هم در منوی ملاحظه قرار دارد ، آدرس ها را وارد و محل جغرافیایی آدرسها را هم مشخص کنیم .

    با تشکر
    Etemadi
    کاربر پیشرفته
    کاربر پیشرفته

    --
    13 اردیبهشت 1390 03:54 ب.ظ
    با سلام خدمت دوستان عزیز

    ادامه ...

    گروه‌هاي محاسباتي ( مراکز )

    گروه‌هاي محاسباتي فروش در ساختاري فهرستي تعريف مي‌شوند. اين گروه‌ها داراي کد و نام بوده و مي‌توانند شامل مواردي مانند همکار، نمايندگان بسيار فعال، ايثارگران و... باشند. بر خلاف ساير المان‌ها، گروه‌هاي محاسباتي فروش در مستندات فروش درج نمي‌گردند بلکه براي هر مرکز مصرف يا تامين کالا و خدمات تعيين مي‌گردند. به عبارتي همه مراکزي که در درخت مراکز مصرف و تامين کالا و خدمات تعريف مي‌شوند، در هنگام تعريف، مي‌توانند عضو يکي از اين گروه‌ها گردند. البته در سيستم فروش، تعيين اين پارامتر براي مراکز تعريف شده با نقش‌هاي مشتري، بازارياب و نماينده فروش، استفاده و اهميت بيشتري دارد. کاربرد گروه‌هاي محاسباتي فروش، هنگام تنظيم شرايط مختلف در قوانين متنوع سيستم (تعرفه‌هاي بهاي كالاها، قوانين تعرفه‌ها، قوانين مکمل کالاها و خدمات، كسور و اضافات و پورسانت‌ها و ...) مي‌باشد. به اين معني که هنگام تعريف شرايط براي هر يک از اين قوانين، علاوه بر تعيين شرط بر روي مشتري، بازارياب و نماينده فروش، مي‌توان به کمک عملگرهاي "مساوي" و "مخالف" شرايطي براي عضويت يا عدم عضويت هر يک از اين مراکز، در گروه‌هاي محاسباتي خاص تعريف کرد.




    به طور مثال فرض کنيد مي‌خواهيد يک گروه محاسباتي فروش با نام "نمايندگان بسيار فعال" و با کد "301"، تعريف نماييد. بدين منظور جهت تعريف يک گروه محاسباتي جديد، از منوي "کالا" گزينه "گروه‌هاي محاسباتي فروش (در مراکز)" را انتخاب کنيد. پنجره "گروه‌هاي محاسباتي فروش" باز مي‌شود. اگر براي اولين‌بار مي‌خواهيد يک گروه محاسباتي تعريف نماييد، صفحه مذکور خالي مي‌باشد. جهت تعريف يک گروه محاسباتي جديد، آيکن "افزودن گروه جديد (Ins)" يعني+ را انتخاب کنيد و يا کليد "Insert" صفحه کليد را فشار دهيد.





    به اين ترتيب امکان تعريف يک گروه محاسباتي جديد در سطرهاي جدول در اختيار شما قرار مي‌گيرد. حال "کد" و "نام" مورد نظر (در اين مثال، عدد "301" و عبارت "نمايندگان بسيار فعال") را در فيلدهاي مربوطه وارد نماييد. درج اين دو فيلد براي تعريف يک گروه محاسباتي فروش، الزامي است. لازم به ذکر است، جهت تعريف و يا اصلاح يک گروه محاسباتي جديد با استفاده از محاوره، مي‌توان از آيکن "اصلاح گروه محاسباتي تحت مکان‌نما با محاوره (Shift+Enter)"   استفاده نمود. به اين ترتيب به کمک اين آيکن، صفحه "تدوين يک گروه محاسباتي فروش" ظاهر مي‌گردد. در اين پنجره پس از درج "کد" و "نام" مورد نظر، در صورت تمايل مي‌توانيد "نام ديگر (لاتين)" (براي گزارش‌هاي دوزبانه) و "يادداشت" را وارد کرده، سپس بر روي تکمه "تصويب" کليک نماييد.






    به طريق مشابه مي‌توانيد ساير گروه‌هاي محاسباتي فروش را تعريف نماييد. لازم به ذکر است، به کمک آيکن "موارد کاربرد گروه محاسباتي فروش"  مي‌توان علاوه بر ملاحظه تعداد مرکز (مراکز) مرتبط با گروه محاسباتي انتخاب شده، نوع و ليست قوانيني که در شرايط آنها از گروه محاسباتي مذکور استفاده شده را مشاهده نمود. از طرفي در زير گروه هر يک از اين قوانين نيز، نام هر قانون به همراه مرکز (مراکز)ي که در قانون مذکور، شرط بر روي آن تعيين گرديده، نشان داده مي‌شود.




    با تشکر
    Etemadi
    کاربر پیشرفته
    کاربر پیشرفته

    --
    18 اردیبهشت 1390 10:23 ق.ظ
    سلام خدمت دوستان عزیز

    ادامه ...


    انواع فروش


    انواع فروش از جمله مفاهيم و المان‌هايي مي‌باشد که در هنگام تنظيم برگه‌هاي فروش، تعيين آن الزامي بوده، مانند گروه‌هاي محاسباتي فروش در ساختار فهرستي تعريف مي‌شود. اين المان داراي "کد" و "نام" بوده و مي‌تواند شامل مواردي مانند داخلي، صادراتي، نمايشگاه، حراج فصلي و ... باشد. لازم به ذکر است المان انواع فروش علاوه بر اينکه براي تنظيم شرايط مختلف در قوانين متنوع سيستم (تعرفه‌هاي بهاي كالاها، تغييرات تعرفه‌ها، قوانين مکمل کالا و خدمات، كسور و اضافات و پورسانت‌ها و ...) استفاده مي‌گردد، همچنين هنگام تعريف الگوهاي عمليات مالي فروش نيز براي تفکيک حساب‌ها و تفصيلي‌ها، قابل استفاده مي‌باشد. به عبارتي پارامتر "نوع فروش" در کنار "نوع رخداد"، امکان تعريف الگوهاي متفاوت براي يک کالا يا خدمت را براي کاربر فراهم مي‌سازد.  
    به طور مثال فرض کنيد مي‌خواهيد يک نوع فروش با نام "فروش داخلي" و با کد "100"، تعريف نماييد. بدين منظور جهت تعريف يک نوع فروش جديد، از منوي "کالا" گزينه "انواع فروش" را انتخاب کنيد. پنجره "انواع فروش" باز مي‌شود. اگر براي اولين‌بار مي‌خواهيد يک نوع فروش تعريف نماييد، صفحه مذکور خالي مي‌باشد. جهت تعريف يک نوع فروش جديد، آيکن افزودن نوع فروش جديد (Ins)را انتخاب کنيد و يا کليد "Insert" صفحه کليد را فشار دهيد.







    به اين ترتيب امکان تعريف يک نوع فروش جديد در سطرهاي جدول در اختيار شما قرار مي‌گيرد. حال "کد" و "نام" مورد نظر (در اين مثال، عدد "100" و عبارت "فروش داخلي") را در فيلدهاي مربوطه وارد نماييد. در صورت تمايل مي‌توانيد براي نوع فروشي که تعريف مي‌کنيد، واحد پول پيش‌فرضي نيز تعريف نماييد. به خاطر داشته باشيد درج دو فيلد "کد" و "نام" براي تعريف يک نوع فروش، الزامي است. لازم به ذکر است، جهت تعريف و يا اصلاح يک نوع فروش جديد با استفاده از محاوره، مي‌توان از آيکن "اصلاح نوع فروش تحت مکان‌نما با محاوره (Shift+Enter)" استفاده نمود. به اين ترتيب به کمک اين آيکن، صفحه "تدوين يک نوع فروش" ظاهر مي‌گردد. در اين پنجره پس از درج "کد" و "نام" مورد نظر، در صورت تمايل مي‌توانيد "نام ديگر (لاتين)" (براي گزارش‌هاي دوزبانه) و "يادداشت" را وارد کرده، سپس بر روي تکمه "تصويب" کليک نماييد.



    به طريق مشابه مي‌توانيد ساير انواع فروش را تعريف نماييد. لازم به ذکر است، به کمک آيکن "موارد کاربرد نوع فروش" مي‌توان علاوه بر ملاحظه تعداد پيش‌فاکتور، قرارداد و فاکتورهاي فروش مرتبط با مرکز فروش انتخاب شده، نوع و ليست قوانيني که در شرايط آنها از مرکز فروش مذکور استفاده شده را مشاهده نمود.




    با تشکر
    Etemadi
    کاربر پیشرفته
    کاربر پیشرفته

    --
    18 اردیبهشت 1390 10:36 ق.ظ
    سلام خدمت دوستان عزیز

    ادامه ...


    مراکز فروش

    مراکز فروش هر سازمان يا شرکت، در واقع شخصيت حقوقي مجزايي نداشته و حکم ساير دفاتر آن سازمان يا شرکت را دارند. مراکز فروش از جمله مفاهيم و المان‌هايي مي‌باشند که در هنگام تنظيم برگه‌هاي فروش، تعيين آنها الزامي بوده، مانند المان‌هاي قبلي در ساختار فهرستي تعريف مي‌شوند. اين مراکز داراي کد، نام و يک تفصيلي اختياري بوده و از آنها مي‌توان براي تنظيم شرايط مختلف در قوانين متنوع سيستم (تعرفه‌هاي بهاي كالاها، تغييرات تعرفه‌ها، قوانين مکمل کالا و خدمات، كسور و اضافات و پورسانت‌ها و ...) استفاده نمود. از جمله کاربردهاي تفصيلي مرکز فروش، امکان برقراري ارتباط بين مراکز فروش با دفتر تلفن و نشاني، از طريق اين تفصيلي مي‌باشد. همچنين تفصيلي مرکز فروش، يکي از تفصيلي‌هاي قابل استفاده در کنار حساب‌هاي الگوي عمليات مالي فروش، حساب‌ها و طرف حساب‌هاي قابل تعيين براي قوانين مکمل بها (کسور و اضافات و پورسانت‌ها) و قوانين طرف حساب‌هاي فاکتورها و صورتحساب‌هاي برگشت فروش مي‌باشد.
    به طور مثال فرض کنيد مي‌خواهيد يک مرکز فروش با نام "دفتر اصفهان" و با کد "401"، تعريف نماييد. بدين منظور جهت تعريف يک مرکز فروش جديد، از منوي "کالا" گزينه "مراکز فروش" را انتخاب کنيد. پنجره "مراکز فروش" باز مي‌شود. اگر براي اولين‌بار مي‌خواهيد يک مرکز فروش تعريف نماييد، صفحه مذکور خالي مي‌باشد. جهت تعريف يک مرکز فروش جديد، آيکن "افزودن مرکز فروش جديد (Ins)" را انتخاب کنيد و يا کليد "Insert" صفحه کليد را فشار دهيد.



    به اين ترتيب امکان تعريف يک مرکز فروش جديد در سطرهاي جدول در اختيار شما قرار مي‌گيرد. حال "کد" و "نام" مورد نظر (در اين مثال، عدد "401" و عبارت "دفتر اصفهان") را در فيلدهاي مربوطه وارد نماييد. در صورت تمايل مي‌توانيد کد تفصيلي (در اين مثال، "003/03") از درخت تفصيلي‌ها به مرکز مذکور اختصاص دهيد. به خاطر داشته باشيد درج دو فيلد "کد" و "نام" براي تعريف يک مرکز فروش، الزامي است. لازم به ذکر است، جهت تعريف و يا اصلاح يک مرکز فروش جديد با استفاده از محاوره، مي‌توان از آيکن "اصلاح مرکز تحت مکان‌نما با محاوره (Shift+Enter)" استفاده نمود. به اين ترتيب به کمک اين آيکن، صفحه "تدوين يک مرکز فروش" ظاهر مي‌گردد. در اين پنجره پس از درج "کد" و "نام" مورد نظر، در صورت تمايل مي‌توانيد "نام ديگر (لاتين)" (براي گزارش‌هاي دوزبانه)، "کد (نام) تفصيلي" و "يادداشت" را وارد کرده، سپس بر روي تکمه "تصويب" کليک نماييد.



    به طريق مشابه مي‌توانيد ساير مراکز فروش را تعريف نماييد. لازم به ذکر است، به کمک آيکن "موارد کاربرد مرکز فروش" مي‌توان علاوه بر ملاحظه تعداد پيش‌فاکتور، قرارداد و فاکتورهاي فروش مرتبط با مرکز فروش انتخاب شده، نوع و ليست قوانيني که در شرايط آنها از مرکز فروش مذکور استفاده شده را مشاهده نمود.



    با تشکر
    Etemadi
    کاربر پیشرفته
    کاربر پیشرفته

    --
    18 اردیبهشت 1390 11:01 ق.ظ
    با سلام خدمت دوستان عزیز

    ادامه ...

    شرايط تحويل


    شرايط تحويل از جمله مفاهيم و المان‌هايي مي‌باشند که در هنگام تنظيم برگه‌هاي فروش، تعيين آنها الزامي بوده، مانند المان‌هاي قبلي در ساختار فهرستي تعريف مي‌شوند. اين المان داراي کد و نام بوده و شامل مواردي مانند محل شرکت، محل مشتري، درب کارخانه و ... مي‌باشند. لازم به ذکر است از اين المان مي‌توان براي تنظيم شرايط مختلف در قوانين متنوع سيستم (تعرفه‌هاي بهاي كالاها، تغييرات تعرفه‌ها، قوانين مکمل کالا و خدمات، كسور و اضافات و پورسانت‌ها و ...) استفاده کرد.  
    به طور مثال فرض کنيد مي‌خواهيد يک نوع شرط تحويل با نام "فروشگاه مرکزي" و با کد "200"، تعريف نماييد. بدين منظور جهت تعريف يک نوع شرط تحويل جديد، از منوي "کالا" گزينه "شرايط تحويل" را انتخاب کنيد. پنجره "تدوين شرايط تحويل" باز مي‌شود. اگر براي اولين‌بار مي‌خواهيد يک نوع شرط تحويل تعريف نماييد، صفحه مذکور خالي مي‌باشد. جهت تعريف يک نوع شرط تحويل جديد، آيکن "افزودن شرايط تحويل جديد (Ins)" را انتخاب کنيد و يا کليد "Insert" صفحه کليد را فشار دهيد.



    به اين ترتيب امکان تعريف يک نوع شرط تحويل جديد در سطرهاي جدول در اختيار شما قرار مي‌گيرد. حال "کد" و "نام" مورد نظر (در اين مثال، عدد "200" و عبارت "فروشگاه مرکزي") را در فيلدهاي مربوطه وارد نماييد. درج اين دو فيلد براي تعريف يک نوع شرط تحويل، الزامي است. لازم به ذکر است، جهت تعريف و يا اصلاح يک نوع شرط تحويل جديد با استفاده از محاوره، مي‌توان از آيکن "اصلاح شرايط تحويل تحت مکان‌نما با محاوره (Shift+Enter)" استفاده نمود. به اين ترتيب به کمک اين آيکن، صفحه "تدوين يکي از شرايط تحويل" ظاهر مي‌گردد. در اين پنجره پس از درج "کد" و "نام" مورد نظر، در صورت تمايل مي‌توانيد "نام ديگر (لاتين)" (براي گزارش‌هاي دوزبانه) و "يادداشت" را وارد کرده، سپس بر روي تکمه "تصويب" کليک نماييد.



    به طريق مشابه مي‌توانيد ساير شرايط تحويل را تعريف نماييد. لازم به ذکر است، به کمک آيکن "موارد کاربرد شرايط تحويل" مي‌توان علاوه بر ملاحظه تعداد پيش‌فاکتور، قرارداد و فاکتورهاي فروش مرتبط با شرايط تحويل انتخاب شده، نوع و ليست قوانيني که در شرايط آنها از شرط تحويل مذکور استفاده شده را مشاهده نمود.



    با تشکر
    Etemadi
    کاربر پیشرفته
    کاربر پیشرفته

    --
    18 اردیبهشت 1390 11:19 ق.ظ
    سلام خدمت دوستان عزیز

    ادامه ...

    روش هاي پرداخت

    روش‌هاي پرداخت از جمله مفاهيم و المان‌هايي مي‌باشند که در هنگام تنظيم برگه‌هاي فروش، تعيين آنها الزامي بوده، مانند المان‌هاي قبلي در ساختار فهرستي تعريف مي‌شوند. اين روش‌ها داراي کد، نام و پارامتري جهت تعيين نقدي يا اعتباري بودن آنها مي‌باشند. به طور مثال نحوه پرداخت هزينه يک کالا يا خدمت مي‌تواند نقدي، 3 ماهه، 6 ماهه، يک ساله و مانند آنها باشد. نکته مهم در مورد روش پرداخت، پارامتر تعيين کننده نقدي يا اعتباري بودن آن است. اعتباري بودن نحوه پرداخت پيش‌‌فاکتور يا فاکتور منجر به فعال شدن سيستم کنترل اعتبار مشتري خواهد شد. همچنين اين پارامتر به طور مستقل در تنظيم شرايط مختلف در قوانين متنوع سيستم (تعرفه‌هاي بهاي كالاها، تغييرات تعرفه‌ها، قوانين مکمل کالا و خدمات، كسور و اضافات و پورسانت‌ها و ...) نيز قابل استفاده است. لازم به ذکر است علاوه بر تعيين نحوه پرداخت براي هر برگه فروش، امکان تغيير و تعيين اين پارامتر براي سطرها به طور مجزا نيز وجود دارد. به عبارتي شبيه به ارتباط بين انبار مندرج در سطرهاي يک برگه و انبار خود برگه، در مورد نحوه پرداخت سطرها و برگه نيز وجود دارد.
    به طور مثال فرض کنيد مي‌خواهيد يک روش پرداخت با نام "پرداخت 2 ماهه" و با کد "501"، تعريف نماييد. بدين منظور جهت تعريف يک روش پرداخت جديد، از منوي "کالا" گزينه "روش‌هاي پرداخت" را انتخاب کنيد. پنجره "روش‌هاي پرداخت" باز مي‌شود. اگر براي اولين‌بار مي‌خواهيد يک روش پرداخت تعريف نماييد، صفحه مذکور خالي مي‌باشد. جهت تعريف يک روش پرداخت جديد، آيکن "افزودن روش جديد (Ins)" را انتخاب کنيد و يا کليد "Insert" صفحه کليد را فشار دهيد.



    به اين ترتيب، امکان تعريف يک روش پرداخت جديد در سطرهاي جدول در اختيار شما قرار مي‌گيرد. حال "کد" و "نام" مورد نظر (در اين مثال، عدد "501" و عبارت "پرداخت 2 ماهه") را در فيلدهاي مربوطه وارد نموده، سپس وضعيت نقدي يا غير نقدي بودن روش مذکور را تعيين نماييد. تعيين اين سه فيلد براي تعريف يک روش پرداخت، الزامي است. لازم به ذکر است، جهت تعريف و يا اصلاح يک روش پرداخت جديد با استفاده از محاوره، مي‌توان از آيکن "اصلاح روش تحت مکان‌نما با محاوره (Shift+Enter)" استفاده نمود. به اين ترتيب به کمک اين آيکن، صفحه "تدوين يک روش پرداخت" ظاهر مي‌گردد. در اين پنجره پس از درج "کد" و "نام" مورد نظر، وضعيت نقدي يا غير نقدي بودن روش مذکور را تعيين نماييد. در صورت تمايل مي‌توانيد "نام ديگر (لاتين)" (براي گزارش‌هاي دوزبانه) و "يادداشت" را وارد کرده، سپس بر روي تکمه "تصويب" کليک کنيد.




    به طريق مشابه مي‌توانيد ساير روش‌هاي پرداخت را تعريف نماييد. لازم به ذکر است، به کمک آيکن "موارد کاربرد نحوه پرداخت" مي‌توان علاوه بر ملاحظه تعداد برگه‌ها و سطرهاي پيش‌فاکتور، قرارداد و فاکتورهاي فروش مرتبط با روش پرداخت انتخاب شده، نوع و ليست قوانيني که در شرايط آنها از روش پرداخت مذکور استفاده شده را مشاهده نمود.



    با تشکر
    Etemadi
    کاربر پیشرفته
    کاربر پیشرفته

    --
    22 اردیبهشت 1390 09:11 ق.ظ
    سلام خدمت دوستان عزیز

    ادامه ...

    <!--[if gte mso 9]> Normal 0 unctuationKerning/> false false false oNotPromoteQF/> EN-US X-NONE FA ontGrowAutofit/> ontVertAlignCellWithSp/> ontBreakConstrainedForcedTables/> ontVertAlignInTxbx/> MicrosoftInternetExplorer4 کالاي مرکب

    کالاي مرکب گونه خاصي از مجموعه كالاها و خدمات است كه براي فروش كالاي تركيبي به كار مي‌رود. هر كالاي مركب داراي يك كالا يا خدمت اصلي و تعدادي كالا و خدمات فرعي به همراه مقدار مي‌باشد. مثلا يك كامپيوتر مي‌تواند يك كالاي مركب باشد كه در آن "برد اصلي (Mother Board)" كالاي اصلي و ساير قطعات، سرويس مونتاژ و نصب، كالاها و خدمات فرعي مي‌باشند. هنگام تعريف يک کالاي مرکب، با انتخاب نوع رخداد براي هر کالا يا خدمت، مي‌توان تعيين نمود که کالا يا خدمت مذکور، هنگام فراخواني کالاي مرکب در برگه‌هاي فروش، در سطرهاي اصلي درج شود يا سطرهاي جنبي. همچنين امکان قطعي کردن يک کالاي مرکب (غير قابل تغيير نمودن سطرهاي کالاي مرکب مذکور، هنگام احضار آن در برگه‌هاي فروش) وجود دارد. به خاطر داشته باشيد كالاها و خدمات فرعي ممكن است مربوط به گروه‌هايي به نام "گروه - گزينه‌هاي كالاهاي مركب" باشند. از بين اجزاء يك گروه (که عملا حاوي کالاها و خدمات عادي هستند)، فقط يكي از آنها در نهايت به همراه كالاي مركب، در برگه‌هاي فروش درج خواهد شد.
    جهت تعريف يک کالاي مرکب جديد، از منوي "کالا" گزينه "کالاهاي مرکب" را انتخاب کنيد. پنجره "کالاهاي مرکب" باز مي‌شود. اگر براي اولين‌بار مي‌خواهيد يک کالاي مرکب تعريف نماييد، صفحه مذکور خالي مي‌باشد. جهت تعريف يک کالاي مرکب جديد، آيکن "تعريف کالاي مرکب جديد (Ins)" را انتخاب کنيد و يا کليد "Insert" صفحه کليد را فشار دهيد.






    به اين ترتيب، پنجره "تدوين يک کالاي مرکب" مشاهده مي‌گردد. جهت ايجاد کالاي مرکب جديد، بايد "کد" و "نام" مورد نظر را وارد نموده، در قسمت "کالاي اصلي" کالا يا خدمت اصلي مربوط به اين کالاي مرکب را انتخاب نماييد. شايان ذکر است جهت جستجو و انتخاب کالا يا خدمت اصلي، مي‌توانيد با کليک بر روي آيکن "انتخاب کالا" و يا با تايپ "/" و فشار کليد "Enter" در کادر مقابل "کالاي اصلي"، صفحه "درخت کالاها و خدمات" را احضار نماييد. همچنين مي‌توانيد با تايپ "//" و فشار کليد "Enter"، در کادر مقابل "کالاي اصلي"، صفحه "انتخاب کالا يا خدمت با جستجو در نام" را جهت جستجو و انتخاب کالاي مورد نظر احضار نماييد. در ادامه اگر مي‌خواهيد کالاي مرکب مذکور هنگام استفاده در برگه‌هاي فروش، غيرقابل تغيير باشد، مي‌توانيد گزينه "کالاي مرکب غيرقابل تغيير است" را انتخاب نماييد. در صورت تمايل مي‌توانيد "نام ديگر (لاتين)" (براي گزارش‌هاي دوزبانه) و "يادداشت" را وارد نموده، سپس بر روي تکمه "تصويب" کليک کنيد.





    با انجام اين مراحل، پنجره "تدوين يک کالاي مرکب" مشاهده مي‌گردد. در اين پنجره مي‌توانيد کالاها و خدمات فرعي کالاي مرکب را تعريف نماييد. بدين منظور بر روي آيکن "افزودن سطر جديد (Ins)" کليک کنيد.





    به اين ترتيب امکان تعريف کالاها يا خدمات فرعي زيرگروه کالاي مرکب، در سطرهاي جدول در اختيار شما قرار مي‌گيرد. حال کد کالا يا خدمت مورد نظر را در فيلد مربوطه وارد نماييد. شايان ذکر است علاوه بر تايپ کد کالا يا خدمت در فيلد مربوطه، مي‌توانيد جهت جستجو و انتخاب کالا يا خدمت مذکور، پس از فشار کليد "Enter" بر روي فيلد "کد کالا"، با تايپ "/" و فشار کليد "Enter"، صفحه "درخت کالاها و خدمات" را احضار نماييد. همچنين مي‌توانيد با تايپ "//" و فشار کليد "Enter"، در فيلد کد کالا، صفحه "انتخاب کالا يا خدمت با جستجو در نام" را جهت جستجو و انتخاب کالا يا خدمت مورد نظر احضار نماييد. لازم به ذکر است با انتخاب کالا يا خدمت مورد نظر، واحد آن به همراه نوع (کالايا خدمت) و پيش‌فرض مقدار (1)، در فيلدهاي مربوطه درج مي‌گردد. حال در صورت نياز مقدار کالا يا خدمت مذکور در کالاي مرکب را در فيلد "مقدار" مشخص نماييد. اکنون در قسمت "نوع رخداد (اصلي يا جنبي)" مشخص کنيد کالا يا خدمت انتخاب شده، هنگام احضار در برگه‌هاي فروش، در سطرهاي اصلي برگه درج گردد يا در سطرهاي جنبي. در قسمت "گروه-گزينه" نيز در صورتيکه کالا يا خدمت مذکور مربوط به گروه-گزينه خاصي مي‌باشد، نام گروه گزينه مذکور که از قبل تعريف نموده‌ايد را انتخاب نماييد. همانطور که گفته شد از بين اجزاء يك گروه- گزينه، فقط يكي از آنها در نهايت به همراه كالاي مركب، در برگه‌هاي فروش درج خواهد شد. حال در قسمت "وضعيت" نحوه نمايش اين کالا يا خدمت، هنگام احضار کالاي مرکب در برگه‌هاي فروش را مشخص نماييد. گزينه "عادي" يعني هنگام احضار کالاي مرکب، کالا يا خدمت مذکور به صورت معمول قابل انتخاب باشد. گزينه "پيش‌فرض کالاي مرکب و گروه - گزينه"، يعني کالا يا خدمت مذکور هنگام احضار کالاي مرکب در برگه، به صورت پيش‌فرض انتخاب شده باشد، همچنين در بين کالاها يا خدمات گروه خود نيز کالا يا خدمت پيش‌فرض باشد. گزينه "پيش‌فرض گروه – گزينه" يعني کالا يا خدمت مذکور هنگام احضار کالاي مرکب در برگه، در بين کالاها يا خدمات گروه خود، به صورت پيش‌فرض انتخاب شده باشد. گزينه "اجباري" يعني کالا يا خدمت به صورت اجباري به همراه کالاي مرکب در برگه احضار خواهد شد و قابل انتخاب يا تغيير نيست. ‌لازم به ذکر است، جهت تعريف و يا اصلاح يک کالا يا خدمت جديد با استفاده از محاوره مي‌توان از آيکن "اصلاح سطر تحت مکان‌نما با محاوره (Shift+Enter)" استفاده نمود. به اين ترتيب با استفاده از اين آيکن، صفحه "تدوين يک سطر از کالاي مرکب" باز مي‌شود. در اين پنجره موارد مذکور را تعريف نموده، سپس بر روي تکمه "تصويب" کليک کنيد.





    به طور مثال فرض کنيد مي‌خواهيد کالاي مرکب "رايانه شخصي" که حاوي مادربرد به عنوان کالاي اصلي و ساير قطعات، سرويس مونتاژ و نصب به عنوان کالاها و خدمات فرعي مي‌باشد را با کد "200" تعريف نماييد. بدين منظور در پنجره کالاي مرکب با انتخاب آيکن "تعريف کالاي مرکب جديد (Ins)" و يا فشار کليد "Insert" صفحه کليد، پنجره "تدوين يک کالاي مرکب" را احضار نماييد. حال در اين پنجره در قسمت "کد"، عدد "200" و در قسمت "نام"، عبارت "رايانه شخصي" را تايپ نماييد. سپس کالاي "برد اصلي" را به عنوان کالاي اصلي انتخاب نموده و بر روي تکمه "تصويب" کليک کنيد.





    پنجره "تدوين يک کالاي مرکب" مشاهده مي‌گردد. يکي از کالاهايي که قرار است به عنوان کالاهاي فرعي کالاي مرکب "رايانه شخصي" تعريف شود، کالاي "مانيتور LG" مي‌باشد. به منظور تعريف اين کالا، با استفاده از آيکن "افزودن سطر جديد (Ins)" يک سطر جديد ايجاد کنيد. حال در قسمت "کد کالا"، کالاي "مانيتور LG" را انتخاب کنيد. همانطور که مشاهده مي‌کنيد با انتخاب کالاي مذکور، اطلاعات فيلدهاي واحد کالا و کالا يا خدمت نيز جايگزين شده و در فيلد مقدار نيز به صورت پيش‌فرض عدد "1" درج گرديد. از آنجا که قرار است کالاي مذکور در سطرهاي اصلي برگه‌هاي فروش قرار گيرد، بنابراين گزينه "رخداد اصلي فروش" را به عنوان "نوع رخداد (اصلي يا جنبي)" انتخاب نماييد. لازم به ذکر است، در اين مثال بيش از يک مدل مانيتور قابل فروش با يک کامپيوتر موجود مي‌باشد پس مي‌توان براي مانيتورها گروه – گزينه‌اي با نام "مانيتور" تعريف نمود. حال همه مدل‌هاي موجود را در کالاي مرکب مذکور تعريف نموده، سپس هنگام تعريف اين مدل‌ها، در قسمت "گروه گزينه"، گزينه "مانيتور" را انتخاب کرد. بدين ترتيب هنگام احضار اين کالاي مرکب در برگه‌هاي فروش، مي‌توان يکي از انواع مانيتورهاي تعريف شده در کالاي مرکب را انتخاب نمود. اکنون براي کالاي "مانيتور LG"، گروه - گزينه "مانيتور" را انتخاب کنيد. حال در صورتيکه مي‌خواهيد هنگام احضار کالاي مرکب در برگه‌هاي فروش، کالاي مذکور در بين کالاهاي هم‌گروه خود در گروه - گزينه، علاوه بر آن که به عنوان پيش‌فرض قرار گرفته، انتخاب هم شده باشد (به صورت پيش‌فرض تيک خورده باشد)، گزينه "پيش‌فرض کالاي مرکب و گروه - گزينه"، را در قسمت "وضعيت" انتخاب نماييد.




    با انجام اين مراحل يکي از کالاهاي فرعي کالاي مرکب "رايانه شخصي" را تعريف نموديد به همين ترتيب مي‌توانيد ساير کالاها و خدمات زيرگروه کالاي مرکب "رايانه شخصي" را تعريف نماييد.

    با تشکر
    Etemadi
    کاربر پیشرفته
    کاربر پیشرفته

    --
    22 اردیبهشت 1390 09:24 ق.ظ
    سلام خدمت دوستان عزیز

    ادامه ...

    گروه گزينه هاي کالاهاي مرکب
    <!--[if gte mso 9]> Normal 0 unctuationKerning/> false false false oNotPromoteQF/> EN-US X-NONE FA ontGrowAutofit/> ontVertAlignCellWithSp/> ontBreakConstrainedForcedTables/> ontVertAlignInTxbx/> MicrosoftInternetExplorer4

    برخي از کالاها و خدمات فرعي تعريف شده در يک کالاي مرکب ممکن است مربوط به گروه‌هايي به نام "گروه - گزينه‌هاي كالاهاي مركب" باشند، به اين معني که مي‌بايست هنگام احضار اين کالاي مرکب در برگه‌هاي فروش، از بين اجزا هر گروه گزينه (که عملا حاوي کالاها و خدمات عادي هستند) فقط يکي از آنها به همراه کالاي مرکب درج شود. به طور مثال، ديسک سخت يا مانيتور براي يک کامپيوتر مي‌توانند به عنوان گروه گزينه تعريف شوند. به اين ترتيب انواع ديسک‌ها و يا مانيتورهايي که با يک کامپيوتر قابل فروش است در کالاي مرکب تعريف ‌شده و عضو گروه گزينه خود مي‌گردند. به اين ترتيب در زمان اجرا فقط يکي از آنها به عنوان قطعه فروخته شده انتخاب خواهد شد. به عبارتي تعريف گروه – گزينه براي کالاهاي مرکب، به منظور داشتن حق انتخاب بر روي برخي کالاها، در هنگام فراخواني کالاهاي مرکب در برگه‌هاي فروش مي‌باشد.
    گروه گزينه‌ها در ساختاري فهرستي تعريف مي‌شوند. اين گروه‌ها داراي "کد" و "نام" بوده و به صورت مجزا تعريف مي‌شوند. جهت تعريف يک گروه گزينه جديد، از منوي "کالا" گزينه "گروه‌-گزينه‌هاي کالاي مرکب" را انتخاب کنيد. پنجره "گروه‌-گزينه‌هاي کالاي مرکب" باز مي‌شود. اگر براي اولين‌بار مي‌خواهيد يک گروه گزينه تعريف نماييد، صفحه مذکور خالي مي‌باشد. جهت تعريف يک گروه گزينه جديد، آيکن "افزودن گروه جديد (Ins)" را انتخاب کنيد و يا کليد "Insert" صفحه کليد را فشار دهيد.




    به اين ترتيب امکان تعريف يک گروه گزينه جديد در سطرهاي جدول در اختيار شما قرار مي‌گيرد. حال "کد" و "نام" مورد نظر را در فيلدهاي مربوطه وارد نماييد. درج اين دو فيلد براي تعريف يک گروه گزينه، الزامي است. لازم به ذکر است، جهت تعريف و يا اصلاح يک گروه گزينه جديد با استفاده از محاوره، مي‌توان از آيکن "اصلاح گروه تحت مکان‌نما با محاوره (Shift+Enter)" استفاده نمود. به اين ترتيب به کمک اين آيکن، صفحه "تدوين يک گروه گزينه کالاي مرکب" ظاهر مي‌گردد. در اين پنجره پس از درج "کد" و "نام" مورد نظر، در صورت تمايل مي‌توانيد "نام ديگر (لاتين)" (براي گزارش‌هاي دوزبانه) و "يادداشت" را وارد کرده، سپس بر روي تکمه "تصويب" کليک نماييد.





    به طور مثال فرض کنيد مي‌خواهيد يک گروه گزينه با نام "ديسک سخت" و با کد "601" تعريف نماييد. بدين منظور همانطور که گفته شد کافيست، پنجره "تدوين يک گروه گزينه کالاهاي مرکب" را احضار کرده، در کادر مقابل "کد"، عدد "601" را وارد نماييد. سپس در کادر مقابل "نام"، عبارت "ديسک سخت" را تايپ نموده و بر روي تکمه "تصويب" کليک کنيد.



    به طريق مشابه مي‌توانيد ساير گروه‌ گزينه‌هاي کالا را تعريف نماييد.



    با تشکر
    Etemadi
    کاربر پیشرفته
    کاربر پیشرفته

    --
    31 اردیبهشت 1390 01:54 ب.ظ
    سلام خدمت دوستان عزیز

    ادامه ...

    <!--[if gte mso 9]> Normal 0 unctuationKerning/> false false false oNotPromoteQF/> EN-US X-NONE FA ontGrowAutofit/> ontVertAlignCellWithSp/> ontBreakConstrainedForcedTables/> ontVertAlignInTxbx/> MicrosoftInternetExplorer4 الگوي عمليات مالي فروش

    الگوي عمليات مالي فروش جهت تعيين حساب و تفصيلي‌هاي مربوطه، در عمليات فروش يا برگشت از فروش تعريف مي‌گردد. هر کالا يا خدمت براي اينکه بتواند در برگه‌هاي فروش استفاده شود مي‌بايست داراي الگوي عمليات مالي فروش باشد تا سيستم بتواند حساب‌هاي مورد نظر را براي درج در سند فروش از آن به دست آورد. در خود الگو فقط كد و نام مطرح است. در حاليکه در هر سطر از جزييات الگو، نوع رخداد (فروش يا برگشت)، نوع فروش (اختياري) و يك حساب و 5 تفصيلي نيز وجود دارد. از آنجا که اطلاعات مذکور در بسياري از کالاها يا خدمات يکسان بوده و از طرفي تعيين تک‌تک اين اطلاعات براي تمام کالاها يا خدمات وقت‌گير است، بدين منظور، امکان تعريف الگوهاي عمليات مالي فروش فراهم گرديده تا براي کالاها يا خدمات داراي الگوي يکسان، يک الگوي عمليات مالي تعريف شده و به آنها اختصاص داده شود. هنگام تعريف يک الگو، از "نوع فروش" براي تفكيك حسابها و تفصيلي‌ها استفاده مي‌گردد. به اين ترتيب هر سطر از جزييات الگو كه فاقد نوع فروش باشد براي تمام انواع فروشي كه به صورت صريح در ساير سطرها نيامده باشند، بكار خواهد رفت. همچنين در يک الگو امكان درج نوع فروش تكراري يا تعريف دو سطر بدون تعيين نوع فروش وجود ندارد. در سيستم انبار نيز براي تعريف حساب و تفصيلي‌هاي الگوهاي عمليات مالي، امکان تفکيک بر اساس انبار وجود داشت. لازم به ذکر است در عمليات فروش يا برگشت فروش، به کمک الگوي عمليات مالي فروش، امکان درج تفصيلي‌هاي قابل تشخيص در سطرهاي فاکتور يا صورتحساب برگشت فروش، به همراه حساب تعيين شده نيز وجود دارد. اين تفصيلي‌ها عبارتند از کالا، مرکز فروش، قرارداد، طرف بدهکار، مشتري، نماينده فروش و بازارياب فروش. به خاطر داشته باشيد همانند انبار، علاوه بر اينکه حساب و تفصيلي‌ها بايد عملياتي باشند، اصلاح آنها در فاکتور امکان‌پذير نيست. همچنين اگر براي يك كالا يا خدمت، حساب و تفصيلي‌ها تشخيص داده نشود، درج رخداد فروش يا برگشت از فروش براي آن كالا يا خدمت ميسر نخواهد بود.
    جهت تعريف الگوي عمليات مالي فروش جديد، از منوي "تعريف (قانون)" گزينه "الگوهاي عمليات مالي کالاها و خدمات (فروش)" را انتخاب کنيد. پنجره "الگوهاي عمليات مالي فروش کالاها و خدمات" باز مي‌شود. اگر براي اولين‌بار مي‌خواهيد يک الگوي عمليات مالي تعريف نماييد، صفحه مذکور خالي مي‌باشد. حال جهت تعريف يک الگوي جديد، آيکن "افزودن الگوي جديد (Ins)" را انتخاب کنيد و يا کليد "Insert" صفحه کليد را فشار دهيد.




    به اين ترتيب امکان تعريف الگوي عمليات مالي جديد در سطرهاي جدول در اختيار شما قرار مي‌گيرد. جهت ايجاد يک الگوي جديد، بايد "کد" و "نام" مورد نظر را وارد نماييد، درج اين دو فيلد، براي تعريف يک الگوي عمليات مالي جديد، الزامي است. لازم به ذکر است، جهت تعريف و يا اصلاح يک الگوي جديد با استفاده از محاوره، مي‌توانيد از آيکن "اصلاح الگوي تحت مکان‌نما با محاوره (Shift+Enter)" استفاده نماييد. به اين ترتيب با استفاده از اين آيکن، صفحه "تدوين يک الگوي عمليات مالي فروش" باز مي‌شود. در اين پنجره "کد الگو" و "نام الگو" مورد نظر را وارد نماييد، در صورت تمايل مي‌توانيد "نام ديگر (لاتين)" (براي گزارش‌هاي دوزبانه) و "يادداشت" را وارد نموده، سپس بر روي تکمه "تصويب" کليک کنيد.





    پس از مشخص نمودن نام و کد الگوي موردنظر، بايد حساب و تفصيلي‌(هاي) درآمد، براي رخدادهاي "فروش" و "برگشت از فروش" را مشخص نماييد. جهت تعريف حساب و تفصيلي‌(هاي) مربوط به الگوي انتخاب شده، در قسمت "حساب و تفصيلي‌ها"، آيکن "افزودن حساب و تفصيلي‌هاي جديد (Ins)" را انتخاب کنيد و يا کليد "Insert" صفحه کليد را فشار دهيد.




    پنجره "حساب و تفصيلي‌هاي الگوي عمليات مالي فروش" مشاهده مي‌گردد. در قسمت "نوع رخداد" يکي از گزينه‌هاي "فروش" يا "برگشت از فروش" را انتخاب نماييد. در صورتيکه اين الگوي عمليات مالي مربوط به نوع فروش خاصي مي‌باشد، آن را در قسمت "نوع فروش" انتخاب نماييد. همانطور که گفته شد هر سطر از جزييات الگو كه فاقد نوع فروش باشد براي تمام انواع فروشي كه به صورت صريح در ساير سطرها نيامده باشند، بكار خواهد رفت. حال حساب اصلي مربوط به الگوي عمليات مالي موردنظر را انتخاب نموده، سپس در صورت تمايل مي‌توانيد با انتخاب گزينه‌هاي مربوط به تفصيلي‌هاي کالا، مرکز فروش، قرارداد و يا طرف بدهکار (در قسمت اصلي)، همچنين تفصيلي‌هاي مشتري، نماينده فروش و بازارياب فروش (در قسمت ساير تفصيلي‌ها)، ترتيبي دهيد که کد تفصيلي‌هاي آنها که از سطرهاي فاکتور يا صورتحساب برگشت فروش قابل تشخيص مي‌باشند، به طور خودکار در محل‌هاي تفصيلي 1 تا 5 درج گردد. اگر مايليد در صورت وجود نداشتن تفصيلي موردنظر، به شما پيغام خطا داده شود، گزينه "خطا در صورت عدم وجود تفصيلي" را براي هر تفصيلي تيک بزنيد. شايان ذکر است جهت انتخاب حساب براي الگوي مذکور، علاوه بر تايپ کد حساب در فيلد مربوطه، مي‌توانيد جهت جستجو و انتخاب حساب مذکور، با کليک بر روي آيکن "انتخاب حساب" و يا با تايپ "/" و فشار کليد "Enter" در کادر مقابل "حساب"، پنجره "درخت حساب‌ها" را احضار نماييد. همچنين مي‌توانيد با تايپ "//" و فشار کليد "Enter"، در کادر مقابل "حساب"، پنجره "انتخاب حساب با جستجو در نام" را جهت جستجو و انتخاب حساب مورد نظر، احضار نماييد. لازم به ذکر است به جاي استفاده از امکان ثبت خودکار کدهاي تفصيلي در محل تفصيلي‌ها، مي‌توانيد در قسمت "ساير تفصيلي‌ها" تفصيلي‌هاي مورد نظر را در محل‌هاي"تفصيلي1- 5" وارد نماييد.



    به طور مثال فرض کنيد مي‌خواهيد براي کالاهاي زيرگروه "کالاهاي رايانه‌اي"، يک الگوي عمليات مالي فروش با نام "کالاهاي رايانه‌اي" و با کد "100"، تعريف نماييد. بدين منظور همانطور که گفته شد کافيست، پنجره "تدوين يک الگوي عمليات مالي فروش" را احضار کرده، در قسمت "کد الگو"، عدد "100" را وارد نماييد. سپس در قسمت "نام الگو"، عبارت "کالاهاي رايانه‌اي" را تايپ نموده و بر روي تکمه "تصويب" کليک کنيد.



    حال در قسمت "حساب و تفصيلي‌ها"، پس از انتخاب آيکن "افزودن حساب و تفصيلي‌هاي جديد (Ins)" ، در قسمت "نوع رخداد"، گزينه "فروش" را انتخاب نموده، در قسمت "حساب"، حساب "درآمد حاصل از فروش کالاهاي رايانه‌اي" را انتخاب نماييد. سپس گزينه "استفاده از تفصيلي کالا" را تيک زده و محل درج آن را "تفصيلي 1" قرار دهيد. همچنين گزينه "خطا در صورت عدم ‌وجود تفصيلي کالا" را تيک بزنيد. به طريق مشابه، گزينه "استفاده از تفصيلي مرکز فروش" را تيک زده و محل درج آن را "تفصيلي 2" انتخاب نماييد. حال گزينه "خطا در صورت عدم وجود تفصيلي مرکز فروش" را نيز تيک زده، سپس بر روي تکمه "تصويب" کليک کنيد.



    به همين ترتيب مي‌توانيد ساير الگوهاي عمليات مالي فروش را براي کالاها و خدمات تعريف نماييد.

    با تشکر
    Etemadi
    کاربر پیشرفته
    کاربر پیشرفته

    --
    31 اردیبهشت 1390 02:13 ب.ظ
    سلام خدمت دوستان عزیز

    ادامه ...

    تفصيلي‌هاي قابل استفاده براي حساب‌ تعريف شده در الگوي عمليات مالي فروش

    همانطور که گفته شد در هر سطر از جزييات الگوي عمليات مالي فروش، علاوه بر تعيين حساب، امکان استفاده از 7 تفصيلي به منظور درج به طور خودکار، در محل‌هاي تفصيلي اسناد فروش و برگشت فروش، قرار داده شده است. اين تفصيلي‌ها عبارتند: کالا، مرکز فروش، قرارداد، طرف بدهکار، مشتري، نماينده فروش و بازارياب فروش. در مورد كالاها همانطور که گفته شد، كالاهاي قابل فروش مي‌توانند داراي يك تفصيلي فروش باشند كه در اين صورت تفصيلي کالا، قابل استفاده خواهد بود. تفصيلي مرکز فروش از روي فاکتور يا صورتحساب برگشت فروش، قابل تشخيص بوده و در صورت تعريف کد تفصيلي براي مراکز فروش، قابل تعيين مي‌باشد. همچنين استفاده از تفصيلي قرارداد به شرطي ميسر است كه فاكتور يا صورتحساب برگشت فروش، داراي قرارداد مرجع باشد. تفصيلي طرف بدهکار نيز از روي فاکتور يا صورتحساب برگشت فروش، قابل تشخيص مي‌باشد که حسب مورد، تفصيلي مشتري، نماينده فروش يا بازارياب خواهد بود.



    تفصيلي‌هاي مشتري، نماينده فروش و بازارياب فروش نيز از روي فاکتور يا صورتحساب برگشت فروش، قابل تشخيص بوده و در صورت تعيين تفصيلي براي اين مراکز، در محل‌هاي انتخاب شده، قابل درج هستند. لازم به ذکر است که امکان فعال يا غير فعال نمودن هر يك از اين تفصيلي‌ها به کمک گزينه "استفاده از تفصيلي xxx" در اختيار کاربر قرارداده شده است. همچنين براي تفصيلي انتخابي مي‌توان يکي از 5 محل تفصيلي را انتخاب نموده، از گزينه "خطا در صورت عدم وجود تفصيلي" براي دريافت خطا در صورت وجود نداشتن هر يک از اين تفصيلي‌ها استفاده نمود.


    با تشکر
    Etemadi
    کاربر پیشرفته
    کاربر پیشرفته

    --
    31 اردیبهشت 1390 02:37 ب.ظ
    سلام خدمت دوستان عزیز

    ادامه ...

    روش‌هاي تعيين بهاي برگه‌هاي فروش

    به طور کلي براي تعيين بهاي هر سطر از برگه‌هاي فروش سه روش وجود دارد که عبارتند از: "تعيين به صورت دستي"، "تعيين با تعرفه" و "هم‌بها با سطر مرجع". لازم به ذکر است، هنگام استفاده از تعرفه‌ها، کد تعرفه مورد استفاده نيز در سطر درج مي‌شود. همچنين حالت هم‌بها با سطر مرجع در صورتي قابل استفاده مي‌باشد که برگه فروش به صورت مرتبط با يک برگه فروش ديگر تنظيم ‌گردد. در اين حالت اطلاعات مربوط به بها از فيلدهاي متناظر مرجع، در فيلدهاي مربوطه جايگزين مي‌گردد. البته خاطر نشان مي‌گردد، اين روش تعيين بها براي پيش‌فاکتور قابل استفاده نيست ولي مرجع سطر قرارداد مي‌تواند سطري از پيش‌فاكتور باشد همچنين مرجع سطر فاكتور مي‌تواند سطري از پيش‌فاكتور يا قرارداد باشد. از طرفي مرجع سطر برگشت از فروش مي‌تواند سطري از فاكتور فروش باشد.
    از طرفي نوع بهاي هر سطر ممکن است بهاي کل، مبتني بر بهاي واحد يا بهاي کل با نمايش بهاي واحد باشد. همچنين توسط قوانين تغيير تعرفه مبالغي به عنوان تخفيف مستقيم سطر، عوارض قانوني و ماليات بر ارزش افزوده قابل محاسبه بوده که بهاي نهايي سطر، از تاثير سه مبلغ مذکور بر بهاي سطر محاسبه مي‌گردد. پس از تعيين بهاي سطرهاي اصلي برگه فروش، امکان تغيير جمع کل برگه توسط قوانين مکمل بها نيز وجود دارد. اعمال اين قوانين منجر به کسر يا اضافه شدن مبالغي به بهاي کل برگه شده، همچنين در اين قوانين امکان محاسبه پورسانت(ها) و درج سطرهاي مربوط به آن نيز به کاربر داده شده است.


    تعرفه ها (1)

    تعرفه‌ها در واقع مكانيزم‌هاي تعيين بهاي فروش كالاها و خدمات مي‌باشند. به عبارتي تعرفه‌ها، فهرست بهايي از كالاها و خدمات قابل فروش هستند. هر تعرفه داراي اطلاعات عمومي و سطر بوده که پنجره اطلاعات عمومي آن شامل 5 قسمت با عناوين "مشخصات اصلي"، "شرايط اصلي"، "شرايط مشتري، نماينده ..."، "ساير شرايط" و "يادداشت" مي‌باشد.



    براي هر تعرفه در قسمت "مشخصات اصلي" علاوه بر "کد" و "نام" که ورود آنها الزامي است، يك محدوده تاريخ قابل تعريف است كه البته در آن فقط "تاريخ شروع"، اجباري مي‌باشد. همچنين يک تعرفه ممكن است غيرفعال باشد كه در اين صورت در جستجوهاي آتي از هيچ يک از سطرهاي آن استفاده نخواهد شد. اين امکان توسط گزينه "اين تعرفه غير فعال است"، در اطلاعات عمومي تعرفه مذکور قابل تعيين مي‌باشد. البته امکان تعيين اين وضعيت، براي هر سطر از تعرفه نيز امکان پذير است يعني سطرها نيز به طور جداگانه مي‌توانند فعال يا غيرفعال باشند. از طرفي در قسمت‌هاي "شرايط اصلي"، "شرايط مشتري، نماينده ..." و "ساير شرايط" مي‌توانيد اقدام به تعريف انواع شرايط براي تعرفه مذکور نماييد.



    همانطور که مشاهده مي‌کنيد در قسمت "شرايط اصلي"، تعيين شرايط بر روي "نوع رخداد"، "نوع فروش"، "مرکز فروش"، "نحوه پرداخت" و وضعيت نقدي يا اعتباري نحوه پرداخت، به کمک گزينه‌هاي اين المان‌ها و بعضا عملگرهاي "مساوي" و "مخالف"، امکان‌پذير مي‌باشد.



    همچنين در قسمت "شرايط مشتري، نماينده ..." علاوه بر تعيين شرايط بر روي مراکز "مشتري"، "نماينده فروش"، "بازارياب" و همچنين "طرف بدهکار"، به کمک عملگرهاي "مساوي" و "مخالف"، امکان تعريف شرايطي بر روي گروه‌هاي محاسباتي اين مراکز نيز وجود دارد.



    بالاخره در قسمت "ساير شرايط"، امکان تعريف شرط بر روي "شرايط تحويل"، "کالاي مرکب" و "محل جغرافيايي" وجود دارد. لازم به ذکر است شرايط فروشي که در قسمت‌هاي "شرايط اصلي"، "شرايط مشتري، نماينده ..." و "ساير شرايط" قابل تعيين هستند، در مشخصات عمومي و سطر به طور مشترک قابل تعريف مي‌باشند. به اين ترتيب اگر يك شرط به صورت صريح در مشخصات عمومي تعرفه تعريف شده باشد ولي در سطر تعريف نشده باشد، شرط تعرفه براي سطر نيز لحاظ خواهد شد.



    در ادامه مي‌توانيد از قسمت "يادداشت"، به منظور تعريف يادداشت براي تعرفه مذکور استفاده کنيد. آنچه گفته شد مربوط به اطلاعات عمومي يک تعرفه بود. همانطور که گفته شد هر تعرفه داراي سطرهايي مي‌باشد که در هر يک از اين سطرها، بهاي يكي از كالاها يا خدمات تعيين مي‌شود. اطلاعات مربوط به هر سطر شامل 4 قسمت با عناوين "مشخصات اصلي"، "شرايط اصلي اختصاصي سطر"، "شرايط مشتري، نماينده ..." و "ساير شرايط سطر" مي‌باشد.








    با تشکر
    Etemadi
    کاربر پیشرفته
    کاربر پیشرفته

    --
    31 اردیبهشت 1390 02:44 ب.ظ
    سلام خدمت دوستان عزیز

    ادامه ...

    تعرفه ها (2)

    در قسمت "مشخصات اصلي" کالا يا خدمت مورد نظر را وارد کنيد. از جمله پارامترهايي که در بهاي سطرهاي تعرفه‌ها تاثير داشته و در نتيجه در هنگام تعريف سطرها، قابل تعيين مي‌باشد، "واحد مقدار" و "واحد پول (ارز)" است، به عبارتي در هر تعرفه امکان تعريف سطرهاي مختلف با واحد مقدار اصلي يا فرعي يک کالا يا خدمت وجود دارد. همچنين تعريف سطرهاي مختلف يک تعرفه بر حسب واحدهاي پول (ارز) متفاوت نيز امکان‌پذير مي‌باشد. به اين ترتيب ممكن است سطرهايي از تعرفه برحسب يكي از واحدهاي فرعي و يا ارزهاي سيستم و نه لزوما برحسب واحد اصلي مقدار و يا واحد اصلي پول سيستم تنظيم شود. در خصوص واحد پول (ارز) در صورتيكه حسب شرايط، قرار به استفاده از يك تعرفه ارزي باشد، سطر فاكتور همزمان داراي مبلغ ارزي فروش و مبلغ ريالي آن (با اعمال نرخ تبديل ارز مذکور به واحد پول اصلي) خواهد بود. به طور کلي در سطرهاي يک تعرفه، به کمک قسمت‌هاي "مقدار بزرگتر از" و "کمتر يا مساوي"، محدوده مقدار (اختياري) قابل تعيين مي‌باشد ولي امکان تعيين محدوده مبلغ وجود ندارد. در عوض امكان تعريف تعرفه‌هاي پلكاني با استفاده از محدوده مقدار و گزينه‌هاي قسمت "نتايج محاسبات" ميسر مي‌باشد. به عبارتي به ازاي شرايط سطر و تعرفه، تركيبي از گزينه‌هاي موجود در قسمت "نتايج محاسبات" که عبارتند از: "بهاي ثابت"، "بهاي واحد"، "بهاي واحد (مازاد ابتداي محدوده)"، "بهاي بسته" و "بهاي بسته (مازاد ابتداي محدوده)"، به عنوان روش محاسبه بها در هر سطر قابل تعيين است. لازم به ذکر است فقط در صورتيكه حاصل سطر تعرفه ”بهاي واحد“ باشد، وضعيت بها در سطر برگه فروش ”بهاي واحد“ خواهد شد و در ساير موارد ”بهاي كل“ خواهد بود.



    به طور مثال در نظر بگيريد مي‌خواهيد تعرفه‌اي با نام "کالاهاي رايانه‌اي" تعريف کنيد که در آن براي مانيتور LG، در صورت خريد کمتر از 10 عدد، قيمت 3.500.000 ريال براي هر مانيتور لحاظ شود و در صورتيکه بيش 10 عدد خريداري شود، براي مانيتور 11ام به بعد، قيمت 3.450.000 ريال منظور گردد. همانطور که گفته شد، براي تعريف تعرفه‌هاي پلکاني از محدوده مقدار و گزينه‌هاي قسمت "نتايج محاسبات" استفاده مي‌گردد. لازم به ذکر است، در اين مثال براي مانيتور LG بايد دو سطر تعرفه تعريف نمود. سطر اول براي زماني که کمتر از 10 عدد مانيتور در رخداد فروش درج شده و سطر دوم براي شرايطي که بيش از 10 عدد مانيتور در رخداد فروش درج گرديده است.
    اکنون به منظور تنظيم تعرفه مورد نظر، از منوي "تعريف (قانون)"، گزينه "تعرفه‌ها" را انتخاب نماييد. پنجره اطلاعات "تعرفه‌ها" باز مي‌شود. اگر براي اولين‌بار مي‌خواهيد يک تعرفه تعريف نماييد، صفحه مذکور خالي مي‌باشد. جهت تعريف يک تعرفه جديد، آيکن "تعريف تعرفه جديد (Ins)" را انتخاب کنيد و يا کليد "Insert" صفحه کليد را فشار دهيد.



    پنجره "تدوين يک تعرفه" ظاهر مي‌گردد. حال در محل "کد تعرفه" و "نام تعرفه" به ترتيب عدد "2" و عبارت "کالاهاي رايانه‌اي" را وارد نماييد. سپس در فيلد مقابل "تاريخ (شروع اعتبار)"، تاريخ شروع اعتبار تعرفه مذکور (در اين مثال، "1/5/88") را وارد نماييد. حال از آنجا که در اين مثال نياز به تغيير واحد پول و تعيين شرط براي کل تعرفه در قسمتهاي "شرايط اصلي"، "شرايط مشتري، نماينده ..." و "ساير شرايط" نداريد، بر روي تکمه "تصويب" کليک نماييد. لازم به ذکر است، تعيين سه فيلد مذکور، به همراه واحد پول (ارز) براي تعريف يک تعرفه الزامي است. ساير موارد مانند، "نام لاتين" (براي گزارش‌هاي دو زبانه)، "خاتمه اعتبار" و گزينه‌هاي "اين تعرفه غير فعال است" و "تعرفه استاندارد فروش است"، اختياري بوده و کاربر در صورت لزوم مي‌تواند اطلاعات آنها را وارد نمايد.



    به اين ترتيب امکان تعريف سطرهاي تعرفه، در سطرهاي جدول در اختيار شما قرار مي‌گيرد. اگر براي اولين‌بار مي‌خواهيد سطرهايي براي يک تعرفه تعريف نماييد، صفحه مذکور خالي مي‌باشد. جهت تعريف يک سطر از تعرفه جديد، آيکن "افزودن سطر جديد (Ins)" يعني   را انتخاب کنيد و يا کليد "Insert" صفحه کليد را فشار دهيد. جهت تعريف و يا اصلاح يک سطر تعرفه جديد با استفاده از محاوره، مي‌توان از آيکن "اصلاح سطر تحت مکان‌نما با محاوره (Shift+Enter)" يعني   استفاده نمود.



    به اين ترتيب پنجره "تدوين يک سطر تعرفه" نمايان مي‌گردد. در اين پنجره ابتدا در قسمت "مشخصات اصلي"، کالا يا خدمت مورد نظر (در اين مثال، "مانيتور LG")، همچنين واحد مقدار (در اين مثال، "عدد") مربوط به کالا يا خدمت مذکور را وارد نماييد. حال به منظور تعيين بها براي 10 عدد اول از مانيتورهاي LG، در کادر مقابل "کمتر يا مساوي"، عدد "10" را وارد نموده، گزينه‌ "بهاي واحد" را از گزينه‌هاي "نتايج محاسبات" انتخاب کنيد. حال عدد "3.500.000" را در کادر مقابل "بهاي واحد" وارد نموده، بر روي تکمه "تصويب" کليک کنيد. همانطور که گفته شد، مشابه شرايط عمومي، امکان تعريف شرايط براي هر سطر در قسمت‌هاي "شرايط اصلي اختصاصي سطر"، "شرايط مشتري، نماينده ..." و "ساير شرايط سطر" وجود دارد.



    با انجام اين مراحل، اولين سطر از تعرفه مورد نظر را وارد نموديد. براي ايجاد سطر جديد در محل مکان‌نما مي‌توانيد با انتخاب آيکن "افزودن سطر جديد (Ins)" و يا کليد "Insert" صفحه کليد، اقدام به اين امر نماييد (براي افزودن سطر جديد در انتهاي برگه، بر روي آخرين سطر از کليد Down"" استفاده نماييد و يا کليد ترکيبي "Ctrl+Insert" را فشار دهيد). لازم به ذکر است، به منظور تعريف ساير سطرها، مي‌توانيد از گزينه‌هاي ديگري که براي آيکن "افزودن سطر جديد (Ins)" تعريف شده مانند "تکرار (کپي) سطر قبلي"، "افزودن يکباره تعدادي کالا"، "فراخواني يک تعرفه ديگر"، "فراخواني يک مجموعه کالا" و "فراخواني يک کالاي مرکب" نيز استفاده نماييد. اکنون به منظور تنظيم سطر بعدي، مجددا پنجره "تدوين يک سطر تعرفه" را احضار نموده، پس از انتخاب "مانيتور LG" به عنوان کالا يا خدمت و "عدد" به عنوان واحد مقدار، در کادر مقابل "مقدار بزرگتر از"، عدد "10" را وارد نماييد. حال از گزينه‌هاي قسمت "نتايج محاسبات"، "بهاي ثابت" و "بهاي واحد (مازاد ابتداي محدوده)" را انتخاب نماييد. اکنون براي "بهاي ثابت" عدد "35.000.000" (براي خريد 10 مانيتور اول) و براي "بهاي واحد (مازاد ابتداي محدوده)" عدد "3.450.000" را وارد نموده، بر روي تکمه "تصويب" کليک کنيد.



    به همين ترتيب براي ساير کالاهاي مربوط به اين تعرفه، بهاي مورد نظر را وارد نماييد. در پايان با استفاده از آيکن "ذخيره تغييرات انجام شده (F2)"، يعني   و يا فشار کليد "F2" اقدام به ذخيره تعرفه نماييد. لازم به ذکر است در پنجره فهرست تعرفه‌ها، پس از انتخاب هر تعرفه، مي‌توان به کمک آيکن "فهرست موارد کاربرد تعرفه" يعني  ، ليستي از سطرهاي پيش‌فاکتور، قرارداد يا برگه‌هاي فروشي که حاوي تعرفه مذکور مي‌باشند را ملاحظه نمود.

    با تشکر
    Etemadi
    کاربر پیشرفته
    کاربر پیشرفته

    --
    31 اردیبهشت 1390 02:49 ب.ظ
    سلام خدمت دوستان عزیز

    ادامه ...

    اولويت بندي تعرفه‌ها

    به طور کلي براي هر كالا يا خدمت در حال فروش، ممكن است تعدادي سطر تعرفه كه با شرايط آنها مطابقت دارند، موجود باشد. همانطور که گفته شد، هنگام تعريف اين تعرفه‌ها به منظور تعيين شرايط عمومي و يا شرايط اختصاصي سطرها، امکان استفاده از عملگرهاي "بدون شرط"، "مساوي" و "مخالف" وجود دارد. عملگرهاي مساوي يا مخالف، نشان‌دهنده منطبق بودن هر يك از مشخصات فروش با شرايط تنظيم شده در تعرفه مي‌باشند. به اين ترتيب هر چه تعداد عملگرهاي "مساوي" و "مخالف" در سطر تعرفه يافت شده بيشتر باشد، آن سطر كانديد بهتري براي انتخاب خواهد بود. ولي به طور کلي تعدد فيلدها و شرايط آنها و وجود عملگر "بدون شرط" منجر به متعدد بودن سطرهاي تعرفه يافت شده مي‌گردند. پس به منظور داشتن يک مكانيزم سرراست براي تعيين اولويت بين سطرهاي تعرفه و مديريت هر چه بهتر موارد غيرقابل تشخيص، امکان امتياز‌بندي براي پارامترها و فيلدهاي دخيل در تنظيم شرايط عمومي و سطرهاي تعرفه، در تنظيمات سيستم به کاربران داده شده است. به عبارتي، اينكه كاربر بتواند تعرفه‌اي را انتخاب نمايد يا اعمال قوانين و ترتيب آنها را تغيير دهد، در امكانات سيستم، قابل تعريف است.



    به اين ترتيب از آنجا که در يک تعرفه به جز فيلدهاي "كالا"، "تاريخ" و "مقدار"، تمام پارامترهاي استفاده شده براي تنظيم شرايط، به شكل صريح و با كد و عملگر تعريف شده‌اند، مي‌توان با توجه به يك سطر تعرفه كانديد شده و عملگرهاي موجود در آن، تشخيص داد كه مقادير كدام فيلدها منطبق مي‌باشند. حال با امتياز‌بندي فيلدها و پارامترها، مي‌توان براي هر سطر برحسب فيلدهاي منطبق (با عملگر مساوي يا مخالف) امتيازي را لحاظ نمود. در نهايت سطرها را برحسب امتياز (معكوس) مرتب نموده که به اين ترتيب اولين سطر بهترين انتخاب براي بهاي كالا خواهد بود. اکنون در مورد سطرهايي كه با امتياز مساوي از مكانيزم قبلي بيرون آمده‌اند و در واقع در بين سطرهايي كه امتياز يكساني دارند، به "كالا"، "مقدار" و "تاريخ" توجه مي‌شود. به اين معني که اولا سطرهاي تعرفه كانديدا، حتما از نظر كالا با سطر برگه ما منطبق باشند؛ البته برخي از آنها ممكن است برروي كالاهاي غيرعملياتي تنظيم شده باشند که در اين شرايط، هرچه كالاي سطر تعرفه "دقيق‌تر" تعيين شده باشد (يعني به عملياتي نزديك‌تر باشد) به عبارتي كد بزرگتري داشته باشد، اولويت بيشتري دارد. ثانيا در مورد مقدار، هر چه مقدار شروع محدوده سطر تعرفه، بزرگتر باشد، آن سطر انتخاب منطقي‌تري خواهد بود. پس مقدار شروع محدوده، به صورت نزولي در ترتيب اولويت‌بندي داخل خواهد شد. بالاخره در مورد تاريخ نيز هر چه تعرفه جديدتر باشد (تاريخ بزرگتري داشته باشد) بايد اولويت بيشتري داشته باشد.
    با تشکر
    شما مجاز به پاسخ به اين پست نمي باشيد.