چنانچه در هریک از مراحل نصب یا کاربری نرم‌افزارها به مشکلی برخورد کرده‌اید یا هر سوال، اشکال یا ابهامی در این زمینه دارید، می‌توانید پاسخ خود را ابتدا در مطالب موجود جستجو و در صورت لزوم به عنوان یک مبحث جدید مطرح کنید، تا کارشناسان پشتیبانی به آن پاسخ دهند.

به منظور ثبت سوال جدید و یا پاسخ به موضوعات موجود، ابتدا می بایست از طریق صفحه مربوطه به سامانه وارد شوید. چنانچه نام کاربری دریافت نکرده اید، به صورت رایگان و از طریق صفحه مربوطه، ابتدا در سامانه ثبت نام نمایید.

قبليقبلي Go to previous topic
بعديبعدي Go to next topic
آخرين ارسال 18 خرداد 1394 11:57 ق.ظ توسط momeni
تعداد ارقام اعشار در واحدهای ارزی
�11 پاسخ
مرتب:
شما مجاز به پاسخ به اين پست نمي باشيد.
مولف پيغام ها
mehr-daanesh
کاربر با تجربه
کاربر با تجربه

--
17 خرداد 1394 11:23 ق.ظ
    با سلام و عرض ادب
    با توجه به اینکه ارزش ریال به نسبت سایر واحدهای ارز به شدت کمتر است و واحد اصلی سیستم در اغلب شرکتهای استفاده کننده ریال است ، در شرکتهایی که دارای فروش ارزی میباشند ، اغلب به بیش از دو رقم اعشار برای نرخ تبدیل شاخص احتیاج دارند . اما در نرم افزار امکان استفاده بیش از دو رقم اعشار را نداریم . لذا از طرف شرکتهای مورد نظر ، بویژه شرکت کاوش کیمیای کرمان درخواست داشتیم که اگر ممکن باشد ، امکان ارقام اعشار بیشتر در تبدیل نرخ ارز به سیستم اضافه گردد و یا اینکه جهت رفع مشکل راهنمایی فرمایید .
    ارادت
    momeni
    کاربر ارشد
    کاربر ارشد

    --
    17 خرداد 1394 12:30 ب.ظ
    سلام

    در فرم پیش‌فرض تعریف واحدهای پول (ارز)، ترخ تبدیل 4 رقم اعشار می‌پذیرد. شاید این فرم را تغییر داده باشند و از تعداد ارقام اعشار کاسته باشند - یا شاید متوجه منظور شما نشده‌ام.

    ارادت
    mehr-daanesh
    کاربر با تجربه
    کاربر با تجربه

    --
    17 خرداد 1394 01:47 ب.ظ
    سلام مجدد
    شاید اشتباه توضیح دادم . هنگامی که میخواهیم نرخ ارز را وارد کنیم ( مثلا در فاکتور یا سند یا ...) مقدار ارز حداکثر با دو رقم اعشار قابل ثبت است . در حالیکه با توجه به شاخص تبدیل روز قیمت یک سطر از فاکتور مثلا 452.25645 دلار یا پوند میباشد .
    ارادت
    momeni
    کاربر ارشد
    کاربر ارشد

    --
    17 خرداد 1394 02:02 ب.ظ
    سلام

    این ربطی به نرخ تبدیل ارز ندارد (فرموده بودید "اگر ممکن باشد ، امکان ارقام اعشار بیشتر در تبدیل نرخ ارز به سیستم اضافه گردد"). این مبلغ حاصله است که تا دو رقم اعشار دقت دارد.

    بالاخره هر واحد پولی یک تعداد ارقام اعشار قابل قبول دارد که از تعریف آن واحد پول بدست می‌آید. مثلا ریال ایران فاقد کسر کوچکتر است و به همین دلیل "حتما" تعداد ارقام اعشار آن صفر است. همچنین واحد پول آمریکا دلار (معادل 100 سنت) است و کسر سنت هم ندارد و به همین دلیل "حتما" تعداد ارقام اعشار آن 2 است. عددی که شما به عنوان نمونه ذکر کرده‌اید برحسب دلار "نادرست" است و هر طور هست نباید در سیستم درج شود.

    واضح است که این وضعیت هیچ ربطی به اینکه "ارزش ریال به نسبت سایر واحدهای ارز به شدت کمتر است" ندارد. عدد مبلغ ارزی از هر جا آمده باشد نباید بیشتر از دو رقم اعشار داشته باشد.

    ارادت
    mehr-daanesh
    کاربر با تجربه
    کاربر با تجربه

    --
    17 خرداد 1394 03:27 ب.ظ
    سلام مجدد
    ممنون از توضیحات جناب آقای مومنی .
    واحد ارزی که به عنوان نمونه مدنظر ماست ، یوان چین است که تا 4 رقم اعشار قابل قبول استفاده میشود . البته واحدهای ارزی دیگری هم با بیش از 2 رقم اعشار قابل قبول داریم که در شرکت کاوش کیمیا استفاده میکنیم .
    ارادت
    momeni
    کاربر ارشد
    کاربر ارشد

    --
    17 خرداد 1394 05:49 ب.ظ
    سلام

    خیر، درست نیست

    هر یوان چین از 10 جیائو (یا مائو) و هر جیائو از 10 فن تشکیل شده است. لذا فقط حق دارد تا دو رقم اعشار داشته باشد.

    قربان، این نکته که تعداد ارقام اعشار واحدهای پول باید محدود باشد به دلخواه بنده و شما نیست و بحث، بسیار جدی است - که متاسفانه بازکردن آن در این پست میسر نیست. در همین مورد، ISO دارای یک استاندارد بسیار سفت و سخت است که می‌توانید در آدرس زیر مشاهده فرمایید

    Currency Decimal Places - ISO 4217

    همه ارزها در اینجا به همراه تعداد ارقام اعشار "قابل قبول" در آنها آمده است.

    فقط ارزهای دینار بحرین، اردن، کویت، لیبی، تونس و ریال عمان با 3 رقم اعشار قابل قبول هستند که برای آنها هم به صورت استاندارد در همه دنیا از واحدهای کوچکتر استفاده می‌کنند که یا اعشار نداشته باشد یا حداکثر دو رقم اعشار داشته باشد. مثلا هر ریال عمان از 1000 بایسه تشکیل می‌شود. در عمان اسکناس‌هایی حتی به صورت 500 بایسه‌ای هم دارند. یعنی واحد پول به قدری بزرگ است که خودشان هم آنرا با اجزاء اندازه‌گیری می‌کنند.


    saadat
    کاربر پیشرفته
    کاربر پیشرفته

    --
    18 خرداد 1394 08:10 ق.ظ
    با سلام و تشکر فراون از جناب مومنی عزیر بابت اطلاعات و لینک  بسیار مفیدی که در اختیار قرار دارید، ISO استانداردترین مرجع موجود است.
    آموزش حسابداری با نگرش سیستمی Accplus.blog.ir
    mse
    کاربر جدید
    کاربر جدید

    --
    18 خرداد 1394 08:54 ق.ظ
    سلام دوستان عزیز،
    بنده میخواستم به نمایندگی از شرکت کاوش کیمیا نسبت به پاسخهای بالا ایرادی وارد کنم.
    دوست عزیز آقای مومنی، بنده خودم تجربه چندین ساله در زمینه برنامه نویسی و تجارت خارجی دارم، فرمایشی که شما میفرمایید از دیدگاه برنامه نویسی استاندارد صحیح است. اما باید دقت داشته باشید مفاهیم انتزاعی و استانداردها در دنیای واقعی در خیلی موارد رعایت نمی شوند.
    بنده به عنوان شخصی که مشغول تجارت خارجی است، نمی توانم استانداردهای ISO را همه روزه به طرف حسابهای خودم یادآوری کنم. این امکان وجود ندارد که بنده به یک تاجر چینی یا هندی همه روزه گوشزد کنم که استاندارد ایزو می گوید شما حداکثر دو رقم اعشار برای یوان یا روپیه در صورتحساب یا فاکتور خود منظور کنید. در بسیاری موارد تفاوت قیمت دقیقا در رقم سوم یا چهارم اعشار ایجاد می شود.
    فرمایش شما در دنیای واقعی صحیح و قابل قبول نیست و مطمئن باشید با هر تاجر دیگری هم در این مورد مشورت بفرمایید این مطلب را یک نقطه ضعف بسیار مهم میداند. بعنوان یک همکار قدیمی و مشتری فعلی امیدوارم عرض بنده را بپذیرید چون صدها مثال عینی برای این مطلب موجود دارم.
    momeni
    کاربر ارشد
    کاربر ارشد

    --
    18 خرداد 1394 10:25 ق.ظ

    سلام مجدد

    تصور بنده این بود که مشغول تنظیم فاکتور فروش به یوان یا روپیه هستیم (با توجه به طرح بحث در سیستم فروش)! اینکه نمی‌توانید "به یک تاجر چینی یا هندی همه روزه گوشزد کنم که استاندارد ایزو می گوید شما حداکثر دو رقم اعشار برای یوان یا روپیه در صورتحساب یا فاکتور خود منظور کنید" جهت بحث را اندکی تغییر می‌دهد - هر چند هیچ تفاوتی در اصل مطلب نخواهد کرد.


    ابتدا یک مثال از دنیای واقعی عرض می‌کنم. فرض کنید نحوه تعیین بها در یک تجارت (مثلا چاپخانه) به این صورت باشد که به ازای هر 100 واحد از یک کالا یا خدمت مبلغی مثلا 1000 ریال (بدون اعشار) شارژ می‌کند. 33 واحد از این کالا یا خدمت فاکتور شده است. بهای واحد در این شرایط 33.030303030303 خواهد بود. واضح است که با هیچ تعداد ارقام اعشار نمی‌توانیم این بهای واحد را به صورت درست بازنمایی کنیم. اگر استاندارد را رعایت کنیم (مطابق ISO) و بهای واحد را 33 درج کنیم، یک ریال اختلاف حساب خواهیم داشت. وظیفه ما به عنوان طراح سیستم (برنامه‌نویس) این است که روشی را پیشنهاد و پیاده‌سازی کنیم که ضمن رعایت استانداردهای فنی و مفاهیم انتزاعی، این وضعیت قابل اجرا باشد. مثلا چنین طرح کنیم که تعیین بها به دو صورت میسر باشد - با تعیین بهای واحد یا با تعیین بهای کل. در این مثال می‌توانیم بهای کل را 1000 ریال تعیین کنیم. حال این اختیار را به کاربر بدهیم که بهای واحد را در فاکتور بازنمایی بکند یا آنرا مخفی نماید. اگر کاربر بهای واحد را بازنمایی کند، آنرا معادل 33.03 ریال (با اعشار) خواهد دید. آیا این به معنی وجود اعشار برای ریال است؟ بهای کل هرگز "نباید" اعشار داشته باشد.

    حال فرض کنید این فاکتور را به طرف حساب خود داده‌اید و او اصرار داشته باشد که بدون وارد کردن بهای کل حتما بهای واحد را وارد نماید. در این شرایط به برنامه‌نویس سیستم خود سخت خواهد گرفت که چرا برای ریال اعشار پیش‌بینی نکرده است.


    اما در این مورد هم مثل همه موارد مشابه، استانداردها و مفاهیم انتزاعی از دنیای واقعی و حقایق و محدودیت‌های عملی ناشی شده‌اند (نه برعکس). فرض بفرمایید که برای ریال خودمان اعشار قائل شویم. دو فروش به بهای 900.8 و 800.6 ریال داشته باشیم. در طرف حساب 1701.4 ریال خواهیم داشت. واضح است که "چون در دنیای واقعی ریال فاقد اعشار است" اعداد فوق به صورت 901 و 801 در درآمد و 1701 در طرف حساب درج خواهد شد. این یعنی خراب کردن تراز سیستم و دلیل اصلی بوجود آمدن استاندارد بسیار سفت و سخت در مورد تعداد ارقام اعشار قابل قبول برای هر یک از انواع واحدهای پول. توجه می‌فرمایید؟ اصل اشکال در دنیای واقعی رخ می‌دهد و برای ممانعت از آن باید حتما یوان فقط دو رقم اعشار داشته باشد و ریال فاقد ارقام اعشار باشد. البته یادآوری می‌کنم که استفاده از روش تعیین بهای کل و مجازی کردن بهای واحد همیشه وجود دارد. بسیار ممکن است که بهای واحد بی‌نهایت اعشار داشته باشد ولی بهای کل "نمی‌تواند" بیش از حد استاندارد اعشار داشته باشد. در بهای کل هم دیگر نمی‌شود گفت که "در بسیاری موارد تفاوت قیمت دقیقا در رقم سوم یا چهارم اعشار ایجاد می شود" - چون در این حالت موارد تفاوت دقیقا کسرهایی از یوان یا روپیه است که ما به ازای فیزیکی در دنیای واقعی ندارند و باید با گرد کردن به کسر قابل قبول واحد پول تبدیل شوند.

    اما چون به طرف‌های چینی و هندی اشاره کرده‌اید احتمال می‌دهم که مشکل جنبه‌های دیگری هم داشته باشد. چون شما از همکاران قدیمی ما هستید می‌توانم بحث را اندکی فنی کنم. در دنیای دیجیتالی ما دو نوع عدد داریم: دقیق و تقریبی. اعداد تقریبی آنهایی‌اند که تعداد ارقام اعشار ثابتی ندارند و بسته به مقدار عددی، بخشی از ارقام معنی‌دار به بازنمایی اعشار اختصاص می‌یابد. مثلا ممکن است 19 رقم معنی دار داشته باشیم. اگر یک عدد که قسمت صحیح آن 10 رقم است داشته باشیم، تا 9 رقم اعشار قابل قبول است و اگر عددی با قسمت صحیح 20 رقمی داشته باشیم، نه تنها اعشار نخواهیم داشت، بلکه رقم یکان عدد هم غیرقابل استناد خواهد بود. به این ترتیب اندازه این اعداد می‌تواند بیشتر از تعداد ارقام معنی‌دار باشد. واضح است که این نوع از اعداد برای نگهداری مبالغ (و مقدار) مناسب نیستند. دقیق بودن عملیات تا کوچکترین جزء مبلغ (ریال یا سنت) در این موارد اهمیت دارد.
    در مقابل اعداد دقیق را داریم که تعداد ارقام معنی‌دار در آنها غیرقابل تغییر است. در سرورهای داده (مثل SQL Server)، یکی از انواع بسیار پرکاربرد اعداد دقیق money است. این، یک عدد 64 بیتی است که 19 رقم معنی‌دار دارد. از این تعداد ارقام معنی‌دار، 4 رقم را به صورت ثابت برای اعشار و 15 رقم را برای جزء صحیح لحاظ کرده‌اند. حال اگر یک برنامه‌نویس، بدون انجام فرمت‌های خاص و مراقبت از تعداد واقعی ارقام اعشار موجود در یک currency کورکورانه از money استفاده کند و مثلا حاصل تبدیل دلار به یوان یا روپیه را در فاکتور بازنمایی کند، عدد حاصله دارای 4 رقم اعشار خواهد شد! توجه بفرمایید که این موضوع فقط در بهای کل ایجاد مشکل می‌کند و بحث بهای واحد اصلا مطرح نیست (برای آن اشکالی ندارد).

    اما استفاده از money برای ما چه تبعاتی دارد؟ اشکال این است که 15 رقم صحیح به هیچ وجه برای بازنمایی اقلام ریالی کافی نیست (مثلا یک قلم اختلاس 12 هزار میلیارد تومانی 15 رقم را پر می‌کند). به همین دلیل ما تغییراتی در کاربرد money در سیستم خود داده‌ایم که دو رقم معنی دار از اعشار به قسمت صحیح اختصاص یابد. به این ترتیب 17 رقم برای قسمت صحیح خواهیم داشت که انشالله تا مدتی بعد کفایت می‌کند. در مقابل تعداد ارقام اعشار به دو کاسته شده است. با این توجیه که تقریبا برای همه کاربردها کفایت می‌کند.

    از این نگاه، حتی اگر اشکال وارده به سیستم را بپذیریم، توجه می‌فرمایید که راه‌حلی برای رفع آن نداریم. طبق تعریف، به صورت سیستمی بیش از دو رقم اعشار برای money نداریم. این تعریف متاسفانه قابل تغییر نیست.

    ارادت

    A.M.Zadeh
    کاربر
    کاربر

    --
    18 خرداد 1394 11:04 ق.ظ
    با درود
    هر کسی مختار است که از یک استاندارد تبعیت بکند و یا از حد و حدود آن خارج شود . در طراحی بسته نرم افزاری نوسا استاندارد مربوط به واحد های ارزی در نظر گرفته شده اند . سیستم بر این اساس طراحی شده و این در کل ساختار تنیده شده است . اینکه تاجری تمایل دارد از یک واحد پولی با ساختار غیر استاندارد استفاده نماید ، بدیهی است نمیتواند برای آن نیاز خود ار یک بسته نرم افزاری آماده که بر این اساس این استاندارد طراحی شده است استفاده نماید . تفاوت بین یک سیستم سفارشی و یک بسته نرم افزاری در همین موارد متبلور میشود . در یک سیستم سفارشی آن تاجر میتواند مطابق با خواسته خود از گروه برنامه نویس بخواهد که تعداد ارقام اعشار واحد پولی را بر خلاف استاندارد و مطابق میل خود تعیین نماید ، در حالیکه در هنگام استفاده از یک بسته نرم افزاری انطباق نیازها با امکانات استاندارد سیستم حداقلی است که کاربر ملزم به انجام آن میباشد.
    با سپاس
    mse
    کاربر جدید
    کاربر جدید

    --
    18 خرداد 1394 11:27 ق.ظ
    با سلام،

    جا دارد از پاسخگویی شما دوستان تشکر کنم.
    بله نظرات شما کاملا متین و صحیح است و متوجه محدودیت شما در استفاده از دیتا تایپ money در SQL Server هستم.
    شاید راه حل بهتر برای این موضوع این باشد که شما دو نوع تعریف برای واحد ریال و سایر واحد های ارزی داشته باشید چون در واحد ریال قطعا تعداد ارقام غیر اعشاری مورد نیاز بسیار زیاد است. اما ازطرفی تعداد ارقام غیر اعشاری مورد نیاز در سایر واحد های رایج کمتر و ارقام اعشار مورد نیاز بیشتر است.
    البته بنده جزییات سیستم شما را بررسی نکرده و اطلاع ندارم که میتوانید دو نوع استاندارد برای واحدهای ارزی تعریف کنید یا چنین امکانی وجود ندارد.
    اما اگر چنین امکانی داشته باشید قطعا نیاز بسیاری از مشتریانی که فعالیت ارزی دارند را بر آورده خواهید کرد.
    از طرفی توجه بفرمایید سیستم های غیر سفارشی (یا به عبارتی، بسته های نرم افزاری) هر چه نیاز مشتریان مختلف خود را بهتر و کامل تر پوشش دهند قطعاً این موضوع دلیلی بر برتری آنها نسبت به سایر سیستم ها خواهد بود. بنابر این استقبال از نظرات مشتریان نه تنها ایراد ندارد بلکه باعث ترقی و تعالی یک سیستم خواهد شد، چون مطمئناً هر گروه از مشتریان شما بنا به نیاز و استفاده خود از این نرم افزار، بر مواردی احاطه دارند که سایرین ندارند که این مطلب پر واضح است.
    تاسیس این تالار گفتان شاهدی بر این مطلب است که شرکت معظم نوسا علاقه مند است صدای مشتری خود را بشنود و به آن اهمیت دهد. امید است پیشرفت روز افزون سیستم شما را شاهد باشیم.

    با تشکر
    momeni
    کاربر ارشد
    کاربر ارشد

    --
    18 خرداد 1394 11:57 ق.ظ
    سلام

    ممنون از لطف شما

    رابطه ریال و سایر ارزها کاملا متقارن است. کاربری را تصور فرمایید که واحد پول اصلی سیستم وی دلار باشد و ریال ایران در نقش یکی از ارزهای جانبی استفاده می‌شود. در این شرایط همه آنچه در مورد تعداد ارقام معنی‌دار گفتیم، به جای واحد پول اصلی به ارز تسری خواهد یافت.
    شما مجاز به پاسخ به اين پست نمي باشيد.