چنانچه در هریک از مراحل نصب یا کاربری نرم‌افزارها به مشکلی برخورد کرده‌اید یا هر سوال، اشکال یا ابهامی در این زمینه دارید، می‌توانید پاسخ خود را ابتدا در مطالب موجود جستجو و در صورت لزوم به عنوان یک مبحث جدید مطرح کنید، تا کارشناسان پشتیبانی به آن پاسخ دهند.

به منظور ثبت سوال جدید و یا پاسخ به موضوعات موجود، ابتدا می بایست از طریق صفحه مربوطه به سامانه وارد شوید. چنانچه نام کاربری دریافت نکرده اید، به صورت رایگان و از طریق صفحه مربوطه، ابتدا در سامانه ثبت نام نمایید.

قبليقبلي Go to previous topic
بعديبعدي Go to next topic
آخرين ارسال 17 مهر 1393 01:07 ب.ظ توسط j-esfahani
نرم افزار سیستم فروشگاهی
�17 پاسخ
مرتب:
شما مجاز به پاسخ به اين پست نمي باشيد.
مولف پيغام ها
hasan
کاربر
کاربر

--
16 مهر 1393 08:27 ق.ظ
    با سلام خدمت کارشناسان گرامی نوسا

    آیا نرم افزار نوسا برای سیستم فروشگاهی با بیش از 4000 قلم کالا که کلیه خریدها و فروش های آن توسط دستگاه بارکدخوان انجام می شود توصیه می  گردد یا خیر ؟

    با تشکر از راهنمایی
    omid
    کاربر با تجربه
    کاربر با تجربه

    --
    16 مهر 1393 10:59 ق.ظ
    با عرض سلام و خسته نباشید

    مشکلی در رابطه با تعداد کالا های شما وجود ندارد و شرکت هایی با مقادیر کالا های بیشتری نیز، در حال کار با نرم افزار هستند .
    در رابطه با بارکد هم مشکلی وجود ندارد ، زیرا به طور مثال بارکد در نرم افزار word نیز ، فراخوانی میشود و مختص خود OS است پس در این رابطه نیز مشکلی نیست .
    ولی توصیه بنده در این رابطه ،اینست که شما با مسئولین فروش نوسا، تماس بگیرید.
    خورشید باش که اگر هم بخواهی به کسی نتابی نتوانی
    hasan
    کاربر
    کاربر

    --
    16 مهر 1393 12:02 ب.ظ
    با تشکر از شما این سوال را از این بابت پرسیدم که یادم می آید در یکی از پست های گذشته یکی از کاربران ایرادی را مطرح کرده بود که یکی از کارشناسان در جواب گفته بودند که نرم افزار نوسا برای سیستم های فروشگاهی مثل رفاه و شهروند طراحی نشده .
    momeni
    کاربر ارشد
    کاربر ارشد

    --
    16 مهر 1393 12:10 ب.ظ
    سلام

    درست می‌فرمایید. البته متاسفانه آن پست بعدا حذف شد. مضمون کلام این بود که در سیستم فروشگاهی کنترل موجودی کالا در زمان خروج (فروش) نباید همانند سیستم ستادی باشد. فرض بفرمایید که مشتری در یک فروشگاه کالایی را از قفسه برداشته و برای پرداخت پول به صندوق مراجعه کند و سیستم اعلام کند که کالا موجودی کافی ندارد! با توجه به نکاتی از این دست، همانطور که به درستی یادآوری فرمودید، سیستم ما برای فروشگاه‌ها توصیه نمی‌شود.

    ارادت
    hasan
    کاربر
    کاربر

    --
    16 مهر 1393 12:30 ب.ظ
    ببخشید چون باید در این مورد تصمیم گیری درستی داشته باشم اگر لطف نمایید و سایر نکاتی که به نظرتان می رسد ممکن است در سیستم فروشگاهی پیش بیاید (مثل موجودی منفی) که باعث می شود نوسا توصیه نشود را بفرمایید خیلی ممنون می شوم
    j-esfahani
    کاربر پیشرفته
    کاربر پیشرفته

    --
    16 مهر 1393 12:56 ب.ظ
    با عرض سلام

    جناب آقای مومنی ، اگر فروشگاهی قابلیت اجرای روال کنترل موجودی داشته باشد ، باز جنابعالی توصیه نمی کنید ؟

    پ.ن : فروشگاههای بزرگ و پر گردش (که اثاث کارشان گردش کالا است)  بعیده خواسته اصلی آنها اجرای روال های کنترل موجودی نباشد .
              تجربه نشان داده حضور سیستم انبار (نوسا) باعث روال مند شدن سیستم کنترل موجودی شده است .
    momeni
    کاربر ارشد
    کاربر ارشد

    --
    16 مهر 1393 01:21 ب.ظ
    سلام

    عرض بنده این است که یک سیستم ستادی که مبتنی بر برگه‌ها و اسناد است و اصولا با توجه به روال‌های کاری و مسیرهای گردش اطلاعات شرکت‌ها و کارخانه‌های تولیدی طرح شده است برای استفاده در یک فروشگاه مناسب نیست. بسیاری از امکانات سیستم به کار نمی‌آیند و بخش بزرگی از فعالیت‌های سیستم در دست و پای پرسنل فروش فروشگاه خواهند بود. پیش‌فاکتور، درخواست، انبار، اسناد مجزا از برگه‌های فروش، برگه‌های انبار مجزا از برگه‌های فروش، سیستم‌های عریض و طویل تعرفه‌ها و سایر فوانین فروش (و انبار) در این زمینه قابل ذکرند.

    مسئله کنترل موجودی و اجرای روال‌های آن در یک فروشگاه حتما قابلیت مطلوبی است. اما نحوه برخورد سیستم با کنترل موجودی هم مطرح است. شک نیست که ممکن است کالایی در سیستم فاقد موجودی باشد ولی در قفسه فروشگاه به صورت فیزیکی وجود داشته باشد. سیستم‌های انبار و دریافت و پرداخت هم حتما در یک فروشگاه لازمند اما لزوما آنچه ما پیاده کرده‌ایم کارآمدترین راه حل برای فروشگاه نیست. اصل این است که برای هر کاری ابزار مناسب استفاده شود.

    ارادت
    hasan
    کاربر
    کاربر

    --
    16 مهر 1393 01:34 ب.ظ
    تشکر فراوان دارم از جناب آقای مومنی که با متانت ، جوابی منطقی و صادقانه در مورد سیستم های فروشگاهی ارائه فرمودید
    j-esfahani
    کاربر پیشرفته
    کاربر پیشرفته

    --
    16 مهر 1393 04:10 ب.ظ
    ...

    جناب آقای مومنی ، نمیدونم توی این همه سوالاتم از کدوم یکی شروع کنم ...

    ولی سوالی که شاید بین همه مسایلم مشترک هست :
    آیا سیستم مالی برای شرکت های بازرگانی توصیه نمی شود ؟ آیا فروشگاه های بزرگ ، نمونه ای از شرکت های بازرگانی نیستند؟ خرید و فروش و انبار و درخواست و پیش فاکتور و .... ؟
    j-esfahani
    کاربر پیشرفته
    کاربر پیشرفته

    --
    16 مهر 1393 04:15 ب.ظ
    سیستم مالی نوسا
    momeni
    کاربر ارشد
    کاربر ارشد

    --
    16 مهر 1393 05:16 ب.ظ
    سلام

    بحث بر سر کلاس فعالیت تجاری نیست. "عملیات" مورد نظر است. اگر فروشگاه دارای یک ستاد با ماهیت شرکتی است، برای همه عملیات ستادی آن "شرکت" می‌توان از سیستم ما استفاده کرد. اما این سیستم برای عملیاتی که منجر به فروش "فروشگاهی" می‌شود مناسب نیست. گردش اطلاعات در یک فرآیند فروش فروشگاهی (که در آن تبادل ریسک کالا و بهای آن به صورت آنی انجام می‌شود) باید بسیار ساده‌تر باشد و بدون تشریفات اضافی انجام پذیرد. لطفا به عملیات و فرآیند توجه فرمایید - واضح است که اصول یکی است.
    A.M.Zadeh
    کاربر
    کاربر

    --
    16 مهر 1393 06:10 ب.ظ
    با درود
    روی سخن من با بخش فروش است
    چرا همکاران بخش فروش در این پست اظهار نظر ننموده اند؟
    تعریف فروشکاه میباید کاملا روشن گردد
    بدیهی است که اگر منظور از فروشگاه یک سوپر مارکت و یا یک مغازه ساده لوازم التحریر میباشد ، سستم نوسا کارآمد نمیباشد ( به دلیل افراد در صف خرید و عدم وجود ساختار و روال مدون). لاکن در بین استفاده کنندگان سیستم مالی نوسا ، کاربرانی وجود دارند که به ظاهر و به عنوان صنفی فروشگاه محسوب میشوند ولیکن داری ساختار مدون در بخش های حسابداری و انبار و فروش هستند . علاقه مندان به استفاده از سیستم مالی نوسا در این زمینه ، میتوانند با بخش فروش شرکت تماس حاصل نمایند پرسنل بخش فروش موظف میباشند بعد از کسب اطلاع دقیق از روال های کاری ( ابتدا تلفنی و سپس حضوری) ، کارآمدی سیستم برای آن کاربرد خاص را صادقانه اعلام نمایند.
    محمدزاده
    mehr-daanesh
    کاربر با تجربه
    کاربر با تجربه

    --
    16 مهر 1393 06:18 ب.ظ
    سلام و عرض ادب
    ضمن تشكر از جناب آقاي مؤمني ، لازم ديدم در اينجا خدمت آقاي اميري عرض كنم كه سيستمهاي فروشگاهي بر دو نوعند : فروشگاهها - شركتهاي فروشگاهي و بازرگاني
    كه البته در هر دو نوع آنها نرم افزار نوسا را پياده سازي نموده ايم و نمونه عيني آنها در تهران و كرمانشاه توسط بنده حقير پياده سازي شده اند . لذا از نظر بنده سيستم نوسا براي شركتهاي فروشگاهي كاملا قابل پياده سازي و پاسخگوست . فقط نياز به جلسه حضوري دارد تا دقيقا منطبق با خواسته هاي شما نحوه پياده سازي آن در سازمان شما را توضيح دهيم .
    ارادت
    mehr-daanesh
    کاربر با تجربه
    کاربر با تجربه

    --
    16 مهر 1393 06:28 ب.ظ
    سلام مجدد .
    البته كه نوسا براي يك فروشگاه كوچك و با سوپرماركت توصيه نميگردد . اما زمانيكه پاي شركتهاي فروشگاهي و يا شركتهاي پخش سرد و يا گرم به ميان آيد ، نرم افزار نوسا قابل پياده سازي است . البته روشهاي پياده سازي در هريك متفاوت است .
    البته تنها موضوعي كه مطرح ميشود ، اين است كه اگر اين شركت ، خرده فروشي هم داشته باشد ، چگونه تسويه نقدي به سرعت و سهولت انجام شود كه اين مساله هم راه حل دارد .
    ارادت
    j-esfahani
    کاربر پیشرفته
    کاربر پیشرفته

    --
    17 مهر 1393 09:16 ق.ظ
    با عرض سلام و احترام خدمت جناب آقای محمدزاده
    از اینکه حضور پیدا کرده اید در بین ما خیلی خوشحال هستم .امیدوارم در هر جا که هستید موفق باشید .

     - سوال دیگر (همیشه هم این مطلب را شنیدم و فرصت نشد در موردش بحث کنم)

    موجودی منفی:

    موضوع "نوع" کنترل موجودی و "عملیات" گردش کالا در کلاس فعالیت تجاری فروشگاهی ، باعث تفکیک سیایست های تصمیم گیری خواهد شد .

    حالا شاید ایراد از بنده است که در هیچ قالبی از "نوع" و "عملیات" در هیچ کلاسی از فعالیت ها ، متوجه توجیح "موجودی منفی" نیستم .
    اگر بحث استثنا و حالات خاصی از روال ها باشد کمی قابل توجیح است و باید درصدد حذف این مطلب باشیم ولی اینکه بگوییم این مطلب جا افتاده است ... ؟؟!! و باعث شود انتخاب من سیستم نوسا نباشد ... ؟؟!!
    در هر کلاس فعالیتی ، زمانی کالا وارد موسسه (فروشگاه ، شرکت ، ...) میشود ، اولین کار تایید و رسید کالای ورودی است ، در این هیج شکی نیست . حالا چرا باید در مقطعی موجودی منفی شود ؟ حتما باید توجیحی وجود داشته داشته باشد در غیر اینصورت آخر کار این موسسه کجاست ... ؟؟!!

    اگر این مطلب باعث شود که مشتری معطل شود و بگوییم این داستان به مشتری مربوط نیست :

    - ممکن است این کالا فروخته شده باشد ولی صاحب اصلی آن هنوز کالایش را خارج نکرده ... !!!
    - ممکن است این کالا با کالای دیگری موجودیشان جا بجا شده است (در این حالت میتوان کار مشتری را مثلا با ثبت یک خدمت در کنار کالا ها ، راه انداخت و در همان روز مشکل را حل کرد)
    ممکن است رسید اولیه اشتباه بوده باشد و در کل فاکتور خرید  و بدهی به طرف حساب خرید و ... ایراد داشته باشد .!!!
    ممکن است ....

    دریکی از فروشگاههای بزرگ یادمه خریدی داشتم ، در پای صندوق ، متوجه شدم یکی از کالا در سیستم موجودی ندارد ، همان لحظه شخصی را خبر کردند که مطلب را پیگیری کند و قیمت کالای خاص من دستی وارد شد .

    به هر حال آیا با پاک کردن صورت مسئله (موجودی منفی) میتوان روال های کنترل موجودی را اصلاح کرد ؟ و آیا میتوان سیستم مالی ، به این نوع کنترل موجودی تکیه کند ؟

    ممنون از توجه شما


    momeni
    کاربر ارشد
    کاربر ارشد

    --
    17 مهر 1393 10:31 ق.ظ
    سلام جناب اصفهانی

    پیش از پرداختن به مسئله‌ای که در مورد موجودی منفی طرح فرمودید لازم است زمینه بحث را کمی روشن کنم. به خصوص با توجه به اشاره‌ای که آقای محمدزاده در مورد تعریف فروشگاه داشتند که تصور بنده هم این بوده که از ابتدا همان تعریف مورد نطر بوده است و در مورد همین موضوع صحبت می‌کردیم.

    ببینید، بحث بر سر اولویت‌های عملیات است. در فروشگاه، از انواعی که پرسش‌کننده از ابتدا عنوان کردند (شهروند یا رفاه) عملیات اصلی بر مبنای خرده‌فروشی است. در این عملیات مشخصات زیر وجود دارد:

    بهای هر یک از اقلام کالا در یک فرایند فروش قابل توجه نیست
    تعداد و تنوع اقلام ممکن است زیاد باشد
    مشتری خود کالاها را تا صندوق حمل می‌کند
    بهای کالاها به صورت نقدی پرداخت می‌شود
    بیش از یک نوع فروش، یک نحوه پرداخت، یک شرایط تحویل، یک تعرفه و یک زوج قانون تغییر تعرفه نداریم

    اگر کل سازمان همین باشد که در بالا عرض شد، همه آنچه در مطالب قبلی گفتم برقرار است. این یک نمونه از همان سوپرمارکت یا فروشگاه لوازم‌التحریر است که جناب محمدزاده هم اشاره فرمودند.

    اگر سازمان بیش از این باشد - یعنی مثلا یک شرکت بازرگانی با تعدادی فروشگاه زنجیره‌ای داشته باشیم حتما بهتر است که برای فعالیت‌های ستادی از یک سیستم جامع مثل نوسا استفاده شود.

    البته یک "در مقابل" بزرگ هم داریم: بسیاری از واحدهای صنفی که به صورت فروشگاه پیاده‌سازی یا مدل شده‌اند واقعا مشخصاتی که در بالا ذکر شد را ندارند. مثلا یک فروشگاه لوازم خانگی را تصور فرمایید. با اینکه حالت فروشگاه دارد اما "هیچیک" از مشخصاتی که در بندهای بالا عنوان کردم در مورد آن صدق نمی‌کند. اینکه بخواهیم این فروشگاه را شبیه بقالی بدانیم حتما قیاس بسیار نادرستی است. این تفاوت تا حدی است که اگر فروشگاهی مثل شهروند بخواهد مثلا تلویزیون بفروشد (و می‌دانیم که این‌کار را هم انجام می‌دهد) به صورت اساسی در عملیات فروشگاهی اخلال ایجاد می‌شود. کسی نمی‌تواند تلویزیون را از قفسه بردارد و بهای آنرا در صندوق محاسبه کند. اشکال، علاوه بر اینکه از نظر فیزیکی تلویزیون در سند چرخ‌دار جا نمی‌گیرد در این است که بهای تلویزیون و موجودی آن در انبار قابل توجه است. در مورد کالاهای مشابه، فروشگاه‌های اینچنینی با دشواری‌های دیگری مثل گیت‌های دزدگیر و مواردی مشابه آن هم مواجه می‌شوند! همه این اشکالات به دلیل مدل کردن نادرست یک فعالیت غیر‌فروشگاهی با مدل فروشگاه است.

    به هر حال آنچه بنده در مطالب قبلی عنوان کردم مبتنی بر مدل مارکت، سوپرمارکت، بقالی، هایپرمارکت یا مواردی از این نوع بود - شرایطی که در بالا ذکر کردم مورد نظر بوده است.

    در ادامه همان بحث، همان فروشگاه لوازم خانگی را درنظر بگیرید. آیا این فروشگاه نیاز به اعلام بها به یک مشتری خاص (در قالب پیش‌فاکتور) و سپس فروش کالاها با همان بها را ندارد؟ اگر یک مشتری خرید عمده داشته باشد آیا تخفیف اختصاصی لحاظ نمی‌کند؟ آیا برای گروه‌های متفاوت از مشتریان از تعرفه‌های اختصاصی استفاده نمی‌کند؟ آیا گاها نیاز به صدور فاکتور رسمی ندارد؟ آیا پیش نمی‌آید که کالا را برای مشتری حمل کند و احیانا نصب و آموزش داشته باشد؟ آیا خدمات اختصاصی برای کالایی که فروخته است انجام نمی‌دهد؟ اگر در موجودی کالاها ثبت نادرست انجام شده باشد (مثلا به جای یک تلویزیون 80 اینچی یک رادیوی ترانزیستوری ثبت شده باشد) چه میزان تفاوت ارزش موجودی ایجاد می‌شود؟ کالاهای خریداری شده توسط فروشگاه نیاز به بازرسی ندارند؟ آیا روش‌های متعدد پرداخت وجود ندارند؟ آیا در قبال کالاهای فروخته شده چک دریافت نمی‌شود؟ آیا بهای خروج کالاها از انبار مورد عنایت قرار ندارند؟ آیا سریال کالاهای فروخته شده نیاز به ثبت و ربط ندارند؟ - این رشته سر دراز دارد.

    مشاهده می‌شود که صرف استفاده از نام فروشگاه برای یک فعالیت اقتصادی مورد نظر نیست - همانطور که بارها در بحث‌های قبل عرض شد، "عملیات" مورد نظر و توجه است.

    اما

    بحث موجودی منفی فقط یکی از بحث‌هایی است که در این میان باید مورد توجه قرار گیرد. موجودی منفی "فقط" در مواردی که همه شرایطی که به عنوان مشخصات فعالیت فروشگاهی عرض کردم برقرار باشند باید تحمل شود (به نظر بنده). اگر کالایی با ارزش 50 هزار تومان موجودی منفی دارد حتما باید عملیات را متوقف کرد و مسئول مربوط را فراخواند. اما موجودی منفی یک بیسکویت 500 تومانی یک خودکار 1000 تومانی باید تحمل شود. منظور این است که توقف فعالیت فروش برای این گونه از موجودی منفی صرفه اقتصادی ندارد. به این نکته توجه می‌دهم که بهای تمام شده کالای خارج شده از انبار در مورد اقلام فروشگاهی نباید مورد توجه باشد حداقل به صورت آنی نباید مورد توجه باشد. این وضعیت در مورد فروشگاه لوازم خانگی به هیچ وجه برقرار نیست. اگر موجودی یک تلویزیون چند میلیون تومانی در سیستم منعکس نشده است حتما نباید فروخته شود و در آنصورت همه آنچه در پست بالا فرمودید برقرار خواهد بود.

    ارادت
    molaei
    کاربر پیشرفته
    کاربر پیشرفته

    --
    17 مهر 1393 12:01 ب.ظ
    با سلام و عرض ادب.

    بنده هم جسارت می کنم و نظرم را راجع به مبجث جاری عرض می کنم.

    تقریبا تمام گفتنی ها را آقای مومنی در پست آخرشان فرمودند. به نظر می رسد استفاده از یک واژه برای شناسایی نیازهای مورد بحث در یک سناریو و راه حل مناسب آن، کارایی لازم را نداشته باشد. همانگونه که آقای مومنی هم اشاره فرمودند، واژه "فروشگاه" به تنهایی نمی تواند زوایای یک پروژه را مشخص کند. حتما برای اظهار نظر در مورد میزان کارآیی سیستم مالی یکپارچه نوسا در این مجموعه (همانند هر مجموعه دیگر) نیازمند اطلاعات دیگری هستیم که در این پست ارائه نشده است.

    نکته دوم اینکه در هر صورت امکان "استفاده" از نرم افزار در هر پروژه ای وجود خواهد داشت. بحث بر سر استفاده از "مناسب ترین راه حل" است. طبیعتا در زمان انتخاب هر ابزاری به مجموع مزایا و کمبودهای احتمالی توجه شده و بر اساس آن ها تصمیم لازم اخذ خواهد شد. وظیفه ما بیان این مزایا و یا چالش های احتمالی است، مقایسه گزینه ها و انتخاب بهترین راه حل هم به عهده استفاده کننده.
    j-esfahani
    کاربر پیشرفته
    کاربر پیشرفته

    --
    17 مهر 1393 01:07 ب.ظ
    خدمت آقای مولایی هم سلام عرض میکنم.(ارادتنمد همیشگی شما)

    برای بنده موضوع واضح شد
    شاید عنوان موضوع در اول بصورت عمومی و کلی بیان شده بود که باعث شد برای بنده (واحیانا دوستان) سوال بوجود آید که طرف موضوع ما ، در حقیقت شناخت نوع عملیات فعالیت های اقتصادی است نه عموما فروشگاهها .

    جناب آقای مومنی ، ممنون از اینکه  با صبر و متانت همیشگی ، سوالات و شبهاتی که برای بنده پیش آمده بود را به صورت دقیق تر توضیح دادین .

    پ.ن : خدا را شکر میکنیم ،  با سیستمی مشغول بکار هستیم که دارای فونداسیون بزرگ و مهندسی سازی است که کافیست در اول خواسته و نیازهای اولی خودمان را بدرستی بشناسیم ، سپس ستون های ساختمان خواسته های خودمان را با اطمینان کامل روی فونداسیون نرم افراز قرار دهیم و گسترش دهیم و در محیط امن و مطمئن زندگی کنیم .


    شما مجاز به پاسخ به اين پست نمي باشيد.