چنانچه در هریک از مراحل نصب یا کاربری نرم‌افزارها به مشکلی برخورد کرده‌اید یا هر سوال، اشکال یا ابهامی در این زمینه دارید، می‌توانید پاسخ خود را ابتدا در مطالب موجود جستجو و در صورت لزوم به عنوان یک مبحث جدید مطرح کنید، تا کارشناسان پشتیبانی به آن پاسخ دهند.

به منظور ثبت سوال جدید و یا پاسخ به موضوعات موجود، ابتدا می بایست از طریق صفحه مربوطه به سامانه وارد شوید. چنانچه نام کاربری دریافت نکرده اید، به صورت رایگان و از طریق صفحه مربوطه، ابتدا در سامانه ثبت نام نمایید.

قبليقبلي Go to previous topic
بعديبعدي Go to next topic
آخرين ارسال 27 تیر 1392 08:21 ق.ظ توسط alamdari
علت عدم وجود سند اختتامیه و افتتاحیه فروش
�5 پاسخ
مرتب:
شما مجاز به پاسخ به اين پست نمي باشيد.
مولف پيغام ها
alamdari
کاربر با تجربه
کاربر با تجربه

--
25 تیر 1392 09:41 ق.ظ
    همانطور که میدانیم  در ابتدا و انتهای سال مالی در  نرم افزار های  دریافت و پرداخت  ، بحث " سند افتتاحیه "و"سند اختتامیه " و در انبار بحت
     برگه " موجودی ابتدای دوره" و "موجودی انتهای دوره " مطرح میشود . در حالی که در نرم افزار فروش و با حدسی که بنده  در مورد نرم افزار  حقوق و دستمزد تحت ویندوز میزنم  ،سند یا آیتمی تحت عنوان افتتاحیه و اختتامیه مطرح نیست .
    اگر بخواهیم علت عدم وجود این اسناد را در فروش و حقوق و دستمزد  پیگیر شویم  بایستی به اسناد فروش و حقوق  و ماهیت حسابهایی که در این اسناد بکار میروند رجوع کنیم .
    همانطور که میدانیم حسابی که ما در الگوی عملیات فروش تحت عنوان حساب اصلی فروش مطرح میکنیم ،حساب " فروش کالا " یا حسابی تحت  همین عنوان می باشد . پس در نرم افزار فروش حسابی که در گیر است حساب " فروش کالا " می باشد که از نوع حسابهای موقت می باشد .
    در نرم افزار حقوق و دستمزد نیز حسابهای اصلی که در  سند حقوق  بکار میبریم  حسابهایی از نوع هزینه ای می باشند. از جمله حسابهای " هزینه حقوق " ،
    " هزینه حق اولاد" ، " هزینه خوارو بار " و...

    در حالی که اگر توجه کنیم میبینیم که در نرم افزار  دریافت و پرداخت  حسابهای اصلی  که بکار میروند  جزء گروه دارایی یا بدهی می باشد .از جمله حسابهای
    " اسناد دریافتنی " ، " اسناد در جریان وصول " ، " اسناد پرداختنی " و ....

    در نرم افزار انبار نیز در الگوی عملیات مالی انبار ، حسابی که در قسمت حساب و تفصیلی اصلی بکار میرود حساب " موجودی کالا " می باشد . که جزء حسابهای دائم می باشد .

    با بررسی که در مورد حسابها انجام شد میبینیم که حسابهایی که در انبار و دریافت و پرداخت بکار میروند جزء حسابهای دائمی می باشند و مانده حسابهای دائمی بایستی به سال بعد انتقال پیدا کنند .
    درحالی که حسابهای فروش و حقوق جزء حسابهای موقت می باشند و هیچ گاه به سال بعد انتقال نمی یابند .

    حال اگر بخواهیم فقط با نگاه به نوع عملکرد نرم افزار علت قانع کننده ای پیدا کنیم  در مورد دریافت و پرداخت می توانیم بگوییم که :

    چون امکان دارد مدارک و چکهای ( دریافتنی و پرداختنی ) داشته باشیم که در سال مالی بعد  وصول شوند  بنابراین بایستی  با سند اختتامیه و افتتاحیه دریافت و پرداخت ، مدارک وصول نشده را به سال بعد انتقال دهیم  تا امکان وصول را داشته باشیم .

    در مورد انبار نیز می توانیم بگوییم که :

    چون مقداری از کالاها در پایان سال در  انبار موجود می باشند و ما میخواهیم از این کالاها در سال بعد استفاده  کنیم بنابراین بایستی انها را به کمک برگه
    " موجودی انتهای دوره " و " موجودی ابتدای دوره "  به سال بعد انتقال دهیم .

    در حالی که در فروش هر فروشی که انجام میشود بابتش فاکتور صادر میشود و کار ان فاکتور تمام میشود . در حقوق و دستمزد نیز بایت هر ماه به صورت مستقل  حقوق ثبت میکنیم و کارهای مربوط به هر ماه بسته می شود .



    molaei
    کاربر پیشرفته
    کاربر پیشرفته

    --
    25 تیر 1392 10:23 ق.ظ
    با سلام و احترام.

    دلایلی که در قسمت "با نگاه به نوع عملکرد نرم افزار" ذکر کرده اید، کاملا صحیح است. اما جسارتا بخش اول فرمایش شما به نظرم چندان قابل اتکا نیست. هر نوع برگه ای در هر نرم افزاری حداقل دو سطر دارد. شما فقط با تکیه بر سطر اصلی آن، نتیجه گیری کرده اید. بخش زیادی از حساب های دریافتی تجاری از طریق نرم افزار فروش تولید می شود. همین طور بخش زیادی از سایر حساب های پرداختی از طریق سیستم حقوق و دستمزد تولید می شود. پس به نظرم دایم یا موقت بودن حساب اصلی درگیر در نرم افزار ها، دلیل وجود یا عدم وجود چنین امکانی نیست.

    به نظر بنده سندی که تحت عنوان سند اختتامیه (و سپس افتتاحیه) نامبرده می شود، متعلق به سیستم حسابداری است. در سایر سیستم ها، اگر لزومی داشته باشد، مجبور هستیم بخشی از اطلاعات را از طریق تنظیم اسناد مذکور به سال بعد منتقل کنیم. مثلا در مورد انبار به همان دلیلی که شما اشاره فرمودید، می بایست موجودی کالاها را به سال بعد منتقل کنیم. اما توجه داریم که این برگه، با سند فرضی اختتامیه انبار متفاوت است. زیرا فقط مانده بخشی از حساب های درگیر در انبار را می بندد. و الباقی حساب ها، باز هم با سند اختتامیه حسابداری بسته می شوند. مشابه همین ماجرا در مورد سیستم دریافت و پرداخت هم قابل بیان است. در این شرایط تمام آنچه که در سیستم های فروش و دستمزد لازم است تا به سال بعد منتقل شود، از طریق سند اختتامیه حسابداری منتقل می شود.

    البته این نظر شخصی بنده است که بیان کردم تا اگر اشتباه است دوستان آن را اصلاح نمایند.
    alamdari
    کاربر با تجربه
    کاربر با تجربه

    --
    25 تیر 1392 10:38 ق.ظ
    با سلام
    همانطور که شما فرمودید نتیجه گیری قسمت اول تنها با توجه به حساب اصلی بود نه طرف حسابها . طرف حسابها با سند اختتامیه دریافت و پرداخت و موجودی انتهای دوره بسته نخواهند شد . بنده کاملا با فرمایش شما موافقم . یک سند شامل و حساب و طرف حساب می باشد که در کنار یکدیگر یک سند را تشکیل می دهند.

    بنده استدلال شخصی که در مورد حسابها داشتم را نوشتم و میخواستم با مطرح  کردن این پست نظر همکاران را در مورد این استدلال  و درست یا غلط بودن آن بدانم .

    ممنون از اینکه نظر خود را مطرح نمودید .
    saadat
    کاربر پیشرفته
    کاربر پیشرفته

    --
    26 تیر 1392 09:44 ق.ظ
    با سلام و تشکر از همکار محترم سرکار خانم علمداری که بحث مفاهیم را هم چاشنی کار نمودند.
    نظر بنده: در سیستم انبار و در سیستم فروش و حتی تا حدی دستمزد ما با حساب‌های دریافتنی و پرداختنی سرو کار داریم و فارق از اینکه حساب اصلی آن در الگوی عملیات دایمی یا موقت هستند. تکلیف ما مشخص است: یا پولی باید گرفت یا پولی باید داد به عبارتی ما با توجه به فاکتور خرید یا فاکتور فروش یا فیش حقوقی متعهد شده ایم پولی پرداخت نماییم یا طرف مقابل متعهد شده است پولی به ما پرداخت نمایند. حال اگر وجه نقد نقش بازی کند که تکلیف مشخص است اگر چک یا تعهدی درگیر باشد که دارای تاریخ سر رسید است و باید نا زمان نقد شدن آن پیگیری شود و محدود به یک سالی مالی نمی‌باشد می‌توان با سند صوری اختتامیه و افتتاحییه به سال بعد منتقل نمود، چون سندهایی که دارای تاریخ سررسید و شماره سر رسید می‌باشند در سیستم دریافت و پرداخت زده می‌شود پس فقط اختتامییه و افتتاحییه صوری دریافت و پرداخت زده می‌شود و لزومی به افتتاحییه و اختتامییه صوری در نرم افزار انبار ، فروش ، و دستمزد نمی باشد.
    .....................
    پ ن : به نظر من صرفا سند اختتامیه و افتتاحیه حسابداری معنی دارد و حتی ثبت سند افتتاحییه و اختتامییه دریافت و پرداخت با توجه به اینکه امکان کنترل عملیات در تمام سال‌ها موجود است خیلی الزامی نمی باشد
    آموزش حسابداری با نگرش سیستمی Accplus.blog.ir
    saffarzadeh
    کاربر با تجربه
    کاربر با تجربه

    --
    26 تیر 1392 10:32 ق.ظ
    با سلام و عرض احترام

    وجود سند بسته شدن برخی حسابها در نرم افزارهایی بجز حسابداری بواسطه انتظاری است که از آن نرم افزار در سال مالی جدید وجود دارد.مثلا از نرم افزار دریافت و پرداخت در سال مالی جدید انتظار کار با مدارک موجود سال مالی قبلی را داریم(کما اینکه با وجود عدم تنظیم سند بسته شدن نیز این امکان را خواهیم داشت) و در نرم افزار انبار انتظار کار با مانده تعدادی و ریالی کالاها را داریم ولی در نرم افزار فروش جه انتظاری داریم؟در این نرم افزار سند سود و زیان و اختتامیه حسابداری(با در نظر گرفتن عملیات نرم افزار فروش) به تنهایی انتظار ما را پاسخگوست و در نرم افزار دستمزد نیز به همین صورت است.
    alamdari
    کاربر با تجربه
    کاربر با تجربه

    --
    27 تیر 1392 08:21 ق.ظ
    با تشکر از همکاران محترم
    ممنون که نظرات خودتون رو مطرح کردید .
    شما مجاز به پاسخ به اين پست نمي باشيد.