چنانچه در هریک از مراحل نصب یا کاربری نرم‌افزارها به مشکلی برخورد کرده‌اید یا هر سوال، اشکال یا ابهامی در این زمینه دارید، می‌توانید پاسخ خود را ابتدا در مطالب موجود جستجو و در صورت لزوم به عنوان یک مبحث جدید مطرح کنید، تا کارشناسان پشتیبانی به آن پاسخ دهند.

به منظور ثبت سوال جدید و یا پاسخ به موضوعات موجود، ابتدا می بایست از طریق صفحه مربوطه به سامانه وارد شوید. چنانچه نام کاربری دریافت نکرده اید، به صورت رایگان و از طریق صفحه مربوطه، ابتدا در سامانه ثبت نام نمایید.

قبليقبلي Go to previous topic
بعديبعدي Go to next topic
آخرين ارسال 19 آبان 1392 03:55 ب.ظ توسط sajjadi
طرف حساب برگه فروش (تخفیف)
�12 پاسخ
مرتب:
شما مجاز به پاسخ به اين پست نمي باشيد.
مولف پيغام ها
j-esfahani
کاربر پیشرفته
کاربر پیشرفته

--
30 خرداد 1392 10:57 ق.ظ
    با سلام
    فاکتوری صادر شده که سطر های اصلی آن شامل کالا و خدمت است
    حساب هر کدام کالا ها و خدمات که با الگو عملیات فروش مشخص میشود.
    طرف حساب های آنها که با قانون طرف حساب برگه فروش اما فقط با نوع برگه و اطلاعات عمومی آن قابل تغییر و فیلتر شدن است.

    به فرض مثال:
    کالا فروخته شده و تخفیف سطری هم داده شده:
    حساب:فروش-  بس
    طرف حساب(تخفیف مستقیم):تخفیفات فروش محصولات -  بد

    خدمت فروخته شده و تخفیف هم داده شده:
    حساب:درآمد خدمت - بس
    طرف حساب(تخفیف مستقیم):؟؟تخفیفات فروش محصولات -  بد؟؟

    لطفا در مورد تخفیف خدمت در این نوع فاکتور توضیح بفرمایید که این تخفیف صحیح است اگه نه به چه شکل؟

    ممنون
    Etemadi
    کاربر پیشرفته
    کاربر پیشرفته

    --
    30 خرداد 1392 02:17 ب.ظ
    سلام

    فکر می کنم منظور شما این است که در قوانین طرف حساب برگه های فروش برای نوع قانون " حساب تخفیف مستقیم " نیاز هست بتوانیم شرطی را جهت تمایز دادن فروش کالا و فروش خدمات قائل شویم تا بتوانیم حساب متفاوتی را برای تخفیف مستقیم فروش خدمات داشته باشیم .

    بنده با بررسی کمی که روی چند کدینگ مربوط به مشتریها انجام دادم معمولا برای تخفیف کالا و خدمت یک حساب استفاده می کنند ولی باز هم بقیه دوستان لطف کنند و نظر بدهند  .



    با تشکر
    Etemadi
    کاربر پیشرفته
    کاربر پیشرفته

    --
    30 خرداد 1392 02:18 ب.ظ
    جناب آقای اصفهانی

    لطفا اگر منظور شما را دقیق متوجه نشده ام بفرمائید تا بررسی بیشتری انجام دهم .

    با تشکر
    momeni
    کاربر ارشد
    کاربر ارشد

    --
    30 خرداد 1392 08:06 ب.ظ
    سلام

    به هر حال در برگه‌های فروش، طرف حساب‌هایی که سیستم به صورت خودکار تنظیم می‌کند محدود است و یک طرف حساب برای تخفیف لحاظ شده است.
    Etemadi
    کاربر پیشرفته
    کاربر پیشرفته

    --
    01 تیر 1392 08:34 ق.ظ
    سلام

    شما می توانید در صورت صلاحدید خودتان دو نوع طرف حساب برای تخفیف مستقیم تعریف کنید و هنگامیکه قوانین طرف حساب را فراخوانی می کنید هر دو طرف حساب که در هر کدام یک حساب متفاوت وجود دارد لیست می شوند که می توانید هر کدام را انتخاب کنید ولی اگر خواستید در فاکتوری که در یک ردیف آن کالا و در یک ردیف آن خدمت بود بتوانید برای هر ردیف از یک طرف حساب خاص برای تخفیف مستقیم استفاده کنید می توانید از سطر آزاد در طرف حسابها استفاده نمائید .

    با تشکر
    sajjadi
    کاربر با تجربه
    کاربر با تجربه

    --
    01 تیر 1392 09:45 ق.ظ

    با سلام و احترام

    همانطور که آقاي مومني گفتند، براي تخفيف يک حساب در نظر گرفته شده، پس زماني که بر روي فاکتور نحوه به حساب بردن تخفيف مستقيم را در حساب جداگانه در نظر مي‌گيريم، در واقع مبلغ تخفيف بدون تاثير بر حساب درآمد، در حسابي که بدين منظور تعريف شده، لحاظ مي‌گردد.

    طرف حساب دريافتني (بد)   1000
    تخفيف مستقيم (بد)           100

                                   درآمد فروش کالا (بس)       800
                                    درآمد فروش خدمات (بس) 300

    حال اگر بخواهيم براي دو حساب تخفيف، از طرف حساب آزاد استفاده نماييم قاعدتا بايد تيک نحوه به حساب بردن تخفيف مستقيم را بر روي "از بهاي فروش کاسته شود" قرار دهيم که در اين صورت مبلغ تخفيف از حساب درآمد کاسته خواهد شد و با تنظيم دو سطر دستي (با نوع طرف حساب آزاد) مبلغ طرف حسابهاي آزاد بر روي طرف حساب دريافتني تاثير مي‌گذارد و سند به شکل زير خواهد شد.

    طرف حساب دريافتني (بد) 900
    طرف حساب آزاد (تخفيف مستقيم کالا)          (بد) 50
    طرف حساب آزاد (تخفيف مستقيم خدمات)    (بد) 50

                                                      درآمد فروش کالا (بس) 750 
                                                     درآمد فروش خدمات (بس) 250


    به نظرم بهتر است تخفيف به صورت دستي جدا شود. يعني در همان روش اول با همان سطر آزاد توسط يک ثبت، تخفيف مربوط به خدمات از تخفيف کالا خارج شده و به حساب تخفيف خدمات برود.

    با تشکر

    j-esfahani
    کاربر پیشرفته
    کاربر پیشرفته

    --
    01 تیر 1392 12:32 ب.ظ
    سلام
    ممنون و ببخشید از اینکه نتونستم در بحثها حضور پیدا کنم.

    جناب آقای مومنی:
    رفتار سیستم درهرصورت مشخص است .
    یا
    1-نخفیفات فروش کالا و خدمت در یک حساب تخفیف میابیست ثبت شود.
    یا
    2-هامنطور که خانم سجادی فرمودند با سطرآزاد تخفیفات کالا و خدمات را از هم جدا میکنیم.(ممنون از توضیحات کامل شما)

    سوال بنده هنوز پا برجاست که ایرادی ندارد تخفیفات کالا و خدمات در یک حساب ثبت شود؟
    mehr-daanesh
    کاربر با تجربه
    کاربر با تجربه

    --
    15 آبان 1392 12:52 ق.ظ
    سلام .
    از نظر اصول حسابداری ، حساب "فروش " ، " برگشت از فروش " و " تخفیفات فروش " همگی در زیر یک شاخه اصلی در کدینگ قرار میگیرند و قطعا هرنوع تفکیک که برای حساب فروش و برگشت از فروش قائل میشویم ، بایستی برای تخفیفات فروش نیز قائل شویم و یا از هر نوع تفصیلی که در حساب " فروش " و " برگشت از فروش " استفاده میکنیم ، قاعدتا باید در حساب " تخفیفات فروش " نیز استفاده کنیم .

    اما بنده معمولا برای حل این مشکل در شرکتها ، از پیشنهاد جناب اعتمادی استفاده میکنم و چند قانون طرف حساب تعریف میکنم . اما تصورم این است که اگر تمام امکانات و فیلترهایی که در الگوهای عملیات مالی فروش داریم ، ( از جمله تفکیک برحسب کالا و نیز استفاده از تفصیلی کالا ) در قوانین طرف حساب برگه های فروش نیز داشتیم ، البته که بسیار عالی بود .

    ارادت
    momeni
    کاربر ارشد
    کاربر ارشد

    --
    15 آبان 1392 06:57 ق.ظ
    سلام

    برای پیش‌گیری از پیچیدگی (بیش از حد لزوم) در ساختار برگه‌های فروش، تعدد طرف حساب‌ها فقط برای انواع ارز دیده شده است. یعنی هر برگه فروش غیرارزی فقط یک طرف حساب (دریافتنی) خواهد داشت. البته سطرهای آزاد به دلخواه کاربر قابل درج هستند و در طرف حساب برگه هم تاثیر داده می‌شوند. این طرف حساب باید مربوط به همه سطرهای اصلی و کسور و اضافات برگه باشند. حال اگر در قوانین طرف حساب شرط کالا داشته باشیم، در صورتی که کالاهای متنوعی در برگه فروش درج شوند و وجود آنها باعث شود که طرف حساب‌های متنوعی با شرایط سطرهای برگه منطبق تشخیص داده شوند، نافی اصل ابتدایی خواهد بود. استفاده از تفصیلی "سطر" (کالا) در طرف حساب برگه (دریافتنی) هم که اصلا قابل تعریف نیست. توجه کنید که کسور و اضافات برگه هم در طرف حساب تاثیر دارند...

    ارادت
    mehr-daanesh
    کاربر با تجربه
    کاربر با تجربه

    --
    15 آبان 1392 09:53 ق.ظ
    سلام .

    فرمایش شما کاملا صحیح است ، اما درخواست ما به دلیل استفاده در "طرف حساب دریافتنی " نیست . بلکه به دلیل استفاده در " حساب تخفیف مستقیم " و یا احتمالا سایر مواردی است که در قوانین طرف حساب گنجانده شده است . ( تخفیف مستقیم کاملا تابع کالاست ، دقیقا مانند خود فروش که در الگو تابع کالاست . )

    ممنون
    momeni
    کاربر ارشد
    کاربر ارشد

    --
    15 آبان 1392 10:06 ق.ظ
    سلام

    با عنایت به مطالبی که در همین پست طرح شده، تخفیف را هم به صورت کلی برای یک برگه طرح کرده‌ایم - یعنی یک سطر برای همه برگه به همین دلیل آنچه در مورد طرف حساب عنوان شد برای تخفیف هم صدق می‌کند.
    قربان، آنچه به عنوان ابزار برای ساده کردن تنطیم سند فروش در سیستم پیاده کرده‌ایم حتما جامع نیست و نمی‌توانیم همه حالت‌های خاص را پوشش دهیم. سعی شده تا حد میانی پیچیدگی و امکانات را با توجه به توانایی خود پیاده کنیم. ولی حتما نمی‌توانیم مطمئن باشیم که همه موارد را پوشش داده‌ایم. به همین دلیل بوده که امکان درج دستی هر یک موارد (بدون استفاده از قوانین) و نیز امکان درج سطرهای آزاد را هم پیاده کرده‌ایم.
    سعی این بوده که پیچیدگی طرف حساب‌های اختصاصی و عمومی که در برگه‌های انبار داشته‌ایم را تا حد امکان در برگه‌های فروش نداشته باشیم. حتما در این حین امکاناتی از دست خواهند رفت که به نظر ما به ساده‌تر شدن فرآیند مالی کردن فاکتورهای فروش (نسبت به برگه‌های انبار) ترجیح داشته است.

    ارادت
    r_hatami
    کاربر با تجربه
    کاربر با تجربه

    --
    19 آبان 1392 02:37 ب.ظ
    سلام

    حال اگر بخواهيم براي دو حساب تخفيف، از طرف حساب آزاد استفاده نماييم قاعدتا بايد تيک نحوه به حساب بردن تخفيف مستقيم را بر روي "از بهاي فروش کاسته شود" قرار دهيم که در اين صورت مبلغ تخفيف از حساب درآمد کاسته خواهد شد و با تنظيم دو سطر دستي (با نوع طرف حساب آزاد) مبلغ طرف حسابهاي آزاد بر روي طرف حساب دريافتني تاثير مي‌گذارد و سند به شکل زير خواهد شد.

    طرف حساب دريافتني (بد) 900
    طرف حساب آزاد (تخفيف مستقيم کالا) (بد) 50
    طرف حساب آزاد (تخفيف مستقيم خدمات) (بد) 50

    درآمد فروش کالا (بس) 750
    درآمد فروش خدمات (بس) 250


    به نظرم بهتر است تخفيف به صورت دستي جدا شود. يعني در همان روش اول با همان سطر آزاد توسط يک ثبت، تخفيف مربوط به خدمات از تخفيف کالا خارج شده و به حساب تخفيف خدمات برود.


    جسارتاً از نظر مالی این ثبت صحیح می باشد؟
    مبلغ فروش کالا 800 ریال بوده و تخفیف 50 واحد است . فروش خالص 750 میشه که درآمد فروش(کالا ) به این میزان بستانکار شده است. از طرفی ، مشتری چند ریال باید بدهکار شود؟ مسلما 750 ریال و 250ریال هم بابت خدمات یعنی در مجموع 1000 ریال . اما در ثبت بالا حساب دریافتنی شخص 900 ریال بدهکار شده است. در واقع مثل این است که دوبار تخفیف 100 ریالی شامل حالش شده باشد.
    مورد بعدی اینکه تخفیف یکبار از بهای فروش کم شده است ( در دل حساب فروش وجود دارد) و دوباره حساب تخفیف به صورت دستی بدهکار شده است، در این صورت موقع تدوین صورت سودوزیان ، زمان محاسبه فروش خالص (مابه التفاوت حساب فروش و تخفیفات) مجددا 100 ریال کسر می شود و درنهایت فروش خالص 100 ریال کمتر از واقعیت است.
    اگر قرار باشد تخفیفات مستقیما از بهای فروش کاسته شود، دیگر لزومی ندارد حسابی تحت عنوان تخفیفات فروش در درخت حسابها داشته باشیم.

    ممنون میشم دوستان محترم نظرشون رو بفرمایند.
    با سپاس
    sajjadi
    کاربر با تجربه
    کاربر با تجربه

    --
    19 آبان 1392 03:55 ب.ظ
    با سلام و احترام

    ثبتي که شما به آن اشاره نموديد، اشتباه است. مثالي که زده شده در واقع براي روشن تر شدن راه حل ارائه شده در پست قبلي آن (استفاده از طرف حساب آزاد براي محاسبه تخفيف به صورت جداگانه براي کالا و خدمات) بيان شده است. در ادامه هم گفته شده که

    "به نظرم بهتر است تخفيف به صورت دستي جدا شود. يعني در همان روش اول با همان سطر آزاد توسط يک ثبت، تخفيف مربوط به خدمات از تخفيف کالا خارج شده و به حساب تخفيف خدمات برود. "


    به عبارتي همانطور که گفته شده، روش اول بايد استفاده شود (پس روش دوم درست نيست) و سپس تخفيف مربوط به خدمات (درصورت نياز) به صورت دستي از حساب تخفيف جدا شود.

    با تشکر
    شما مجاز به پاسخ به اين پست نمي باشيد.