Go to previous topic
Go to next topic
آخرين ارسال 25 خرداد 1396 01:44 ب.ظ توسط رجب فردی
امکان وصول چک پرداختنی قبل از تاریخ سررسید
�42 پاسخ
مرتب:
مولف پيغام ها
رجب فردی
کاربر
کاربر

--
15 دی 1395 12:55 ب.ظ

    با سلام 

    چرا در نرم افزار دریافت و پرداخت امکان وصول چک پرداختنی قبل از تاریخ سررسید وجود دارد و سیستم چک های بعد از تاریخ سند را در لیست قرار میدهد درحالیکه از لحاظ کنترلی نباید چنین رخ بدهد؟!! 

    با تشکر

    momeni
    کاربر ارشد
    کاربر ارشد

    --
    15 دی 1395 01:14 ب.ظ
    سلام

    وصول جک پرداحتنی که در سیستم انجام تمی‌شود. اعلام وصول (اتفاقی که حتما در بیرون از سیستم رخ داده است) در سیستم ثبت می‌شود.
    فرنوش
    کاربر جدید
    کاربر جدید

    --
    15 دی 1395 03:09 ب.ظ

    فکر کنم منظور دوستمون این هست که در هنگام اعلام وصول چک های پرداختنی در نوسا در اجرای روال سیستم نباید چک های با تاریخ سررسید بعد از تاریخ سند را در لیست نمایش دهد 

    momeni
    کاربر ارشد
    کاربر ارشد

    --
    15 دی 1395 03:15 ب.ظ
    سلام

    ممنون از توضیح تکمیلی شما

    در زمان اعلام وصول یک چک پرداختنی، مدارک سررسیدی موجودی در یک نهاد بازنمایی می‌شوند. تاریخ سند قابل تغییر است و از طرف دیگر ارتباط یکبایکی میان تاریخ سند و تاریخ واقعی رخداد وجود ندارد، ما سعی کرده‌ایم هر چه کمتر مناسبات تاریخی مربوط به زمان‌های واقعی را در سیستم دخالت دهیم. ضمن اینکه واقعا ممکن است یک جک با هماهنگی با بانک و طرف حساب تغییر تاریخ داده شده و پیش از سررسید وصول شود (و کاربر لزومی به ثبت این تغییر تاریخ در سیستم احساس نکرده باشد).
    از دید دیگر، همانطور که عرض کردم در اینجا مشغول اعلام وصول یک مدرک هستیم و آن مدرک باید انتخاب شود. اینکه کاربر ممکن است مدرک نادرست را انتخاب کند همیشه محتمل است و کنترل سیستمی در اینجا کمک زیادی به عمل نمی‌آورد.
    رجب فردی
    کاربر
    کاربر

    --
    16 دی 1395 11:15 ق.ظ
    با سلام

    به نظر من اتفاقا کنترل سیستمی در این گونه موارد که خطای کاربر رخ میدهد بایدپیشگیرانه عمل کند و هشدار مغایرت تاریخ سر رسید با تاریخ وصول زودتر از تاریخ سر رسید را بدهد و در صورتی که بقول شما توافقی صورت بگیرد باید مستندات آن ضمیمه سند جهت تغییر تاریخ زودتر از موعد باشد . واین به احساس کاربر ارتباطی ندارد هر عملیات حسابداری در شرکتها می بایست با مستندات و تاییدیه های لازم صورت بگیرد . کمک سیستم در اینجا که کاربر شماره چک را در موقع ثبت اشتباه ثبت کرده و تاریخ آن با تاریخ وصول همخوانی ندارد کاملا ضروری است . با تشکر
    momeni
    کاربر ارشد
    کاربر ارشد

    --
    17 دی 1395 12:00 ق.ظ
    سلام

    ممنون از توضیح تکمیلی شما

    آیا از اصلاح تاریخ اسنادی که به این شیوه تنظیم شده‌اند نیز باید جلوگیری شود؟
    رجب فردی
    کاربر
    کاربر

    --
    18 دی 1395 08:47 ق.ظ
    با سلام

    ببخشی منظورتان را متوجه نشدم
    momeni
    کاربر ارشد
    کاربر ارشد

    --
    18 دی 1395 10:12 ق.ظ
    سلام

    برای توضیح بیشتر در خدمتم

    سیستم‌های مالی عموما بر ثبت وقایع به ترتیب تاریخی مبتنی هستند. رخدادهای دنیای واقعی به ترتیب وقوع در سیستم ثبت می‌شوند. عموما امکان اصلاح یا حذف اطلاعات قبلی یا درج داده‌های جدید در بین داده‌های قبلی در سیستم‌ها وجود ندارند. این وضعیت برای پیاده‌سازی نرم‌افزار ایده‌آل است. تقریبا همه سیستم‌ها (بانک‌ها، سیستم‌های پرداخت و اکثر قریب به اتفاق نرم‌افزارهای مالی موجود در بازار) به همین روش پیاده‌سازی شده‌اند.

    سیستم نوسا اما چنین نیست - به تجربه (27 سال گذشته) برای ما به عنوان یک واقعیت بدیهی پذیرفته شده که کاربران با محدودیت‌هایی که یک سیستم ایده‌آل در عملیات آنها ایجاد می‌کند خوشحال نیستند - بلکه ایده‌آل برای کاربران این است که بتوانند رخدادها را به هر ترتیب و ترکیبی که "دلشان می‌خواهد" و نه لزوما به ترتیب تاریخی وقوع رخدادها در سیستم درج کنند. شاید نوسا یکی از معدود سیستم‌هایی باشد که امکان اصلاح و درج و حذف آزادانه اطلاعاتی که از قبل در سیستم درج شده‌اند را میسر می‌سازد. محدودیت‌هایی که یک سیستم مبتنی بر وقایع تاریخی برای کاربران ایجاد می‌کند عموما در سیستم ما وجود ندارند و در مقابل "تا جایی که می‌توانسته‌ایم" ترتیبی داده‌ایم که محدودیت‌های پیش‌گفته به صورت مصنوعی (مثلا با تعیین تاریخ رخدادهای قطعی یا محدود کردن اختیارات کاربران) در سیستم بوجود آیند. اما توانایی ما در ایجاد مصنوعی این محدودیت‌ها خود دارای محدودیت‌هایی است - همه کنترل‌هایی که در یک سیستم ثبت تاریخی قابل اعمال هستند لزوما در سیستم ما امکان پیاده‌سازی ندارند.

    باور بفرمایید که اگر بحث‌های مربوط به تغییرات در داده‌های موجود مطرح نبودند اعمال محدودیت‌ها از نوعی که شما طرح فرمودید بسیار ساده بودند. اما با فرض‌هایی که پیش از این گفتم، مدل داده‌ها برای اینکه همزمان محدودیت‌های دلخواه به صورت ایده‌آل پیاده شوند و همچنان امکان اعمال تغییرات در داده‌ها وجود داشته باشند بسیار بسیار پیچیده می‌شد. البته در مواردی علی‌رغم چنین پیچیدگی‌هایی مجبور به تغییر مدل شده‌ایم (یعنی با یک کار بسیار دشوار ولی امکان‌پذیر مواجه هستیم).

    مدلی که ما برای انتخاب مدرک دریافت و پرداخت پیاده کرده‌ایم مبتنی بر وضعیت مدارک است: جدید / موجود / خارج شده. کاملا درست می‌فرمایید که مدارک موچود به دو گروه سررسید شده و سررسید نشده تفکیک می‌شوند. این تفکیک را در گزارش‌ها رعایت کرده‌ایم (با دریافت محدوده تاریخ سررسید و تفکیک مدارک موجود به سررسید شده، سررسید گذشته و سررسید آینده). اما اعمال تفکیک مزبور در زمان ویرایش اطلاعات مدل ساده‌ای که برای انتخاب مدرک اختیار کرده‌ایم را تغییر می‌دهد. ما را به تاریخ سند وابسته می‌کند - موجودیتی که به سادگی در حین تنظیم سند یا حتی پس از تنظیم سند قابل اصلاح است.

    همانطور که عرض شد، در مواردی "مجبور" به تغییر مدل شده‌ایم - مثلا مشابه این وضعیت در رخدادهای انبار وجود دارد. در آنجا امکان تغییر تاریخ برگه پس از تنظیم اولیه در خود سند یا برگه انبار را کلا از کاربر گرفته‌ایم. تغییر تاریخ یک برگه انبار فقط با تشریفات خاصی از فهرست برگه‌های انبار امکان‌پذیر است و در این تغییر تاریخ وضعیت موجودی همه کالاهای برگه دوباره با تاریخ جدید کنترل می‌شود.

    از بحث‌هایی که پیش از این در همین پست انجام دادیم واضح است که به نظر بنده، از آنجا که در حین انجام عملیات با مدارک دریافت و پرداخت در واقع مشغول مستند کردن یک اتفاق بیرون از سیستم هستیم (نه مثل انبار که مثلا همزمان با تنظیم برگه خروج کالا توسط انباردار، کالا به مصرف کننده تحویل داده می‌شود)، انتخاب یک مدرک سررسید نشده برای اعلام وصول به معنی انتخاب یک مدرک نادرست است - درست شبیه اینکه کاربر یک مدرک سررسید شده متفاوت از آنچه واقعا نقد شده است را به اشتباه انتخاب کند. کاملا درست می‌فرمایید که هر چقدر بتوانیم از این اشتباه ممانعت کنیم، مطلوب است - اما با توجه به توضیحات فوق، به نظر من اشتباهی که در اینجا مورد بحث است، حالت سیستمی استثنایی ندارد - یعنی تفاوت چندانی بین اشتباه انتخاب کردن یک مدرک سررسید شده و یک مدرک سررسید نشده وجود ندارد. به همین دلیل نظر بنده این است که ممانعت از این اشتباه (با اینکه اگر میسر باشد مطلوب است) به اندازه‌ای مزیت ندارد که به خاطر آن مدل داده‌ها را پیچیده کنیم.

    حتی اگر انتقاد شما را بپذیریم (با توجه به اینکه منطق صحیحی دارد و اشاره به واقعه‌ای دارد که در عمل رخ می‌دهد) به نظر من به پیچیده کردن سیستم (و مثلا دشوار کردن اصلاح تاریخ یا مواردی از این دست) نمی‌ارزد - مدل فعلی ما پاسخ‌گو نیست و امکان تغییر آن نیز در حال حاضر وجود ندارد. بیش از 10 سال است که کاربران بی‌شماری از سیستم در وضعیت فعلی استفاده می‌کنند. شاید باور نفرمایید: کاربرانی داریم که مستقل از تاریخ وقوع رخدادهای مالی، همه رخدادها را فقط به دو تاریخ در هر ماه در سیستم ثبت می‌کنند.

    امیدوارم توضیحات فوق کافی بوده باشند.
    ارادت
    رجب فردی
    کاربر
    کاربر

    --
    18 دی 1395 12:44 ب.ظ
    با سلام مجدد

    منظور از اکثر سیستمها به این صورت است را متوجه نمی شوم یا به قول خودمان اجازه بدهید نپذیرم بنده قریب به 17 سال با سیستمهای مختلف کار کرده ام و امکان اصلاح حذف وجود دارد و در صورت حذف یا تغییر با یک شماره گذاری سیستمی مجدد تاریخ و شماره اصلاح میگردد بدون اینکه کنترلی حذف شود به هر دلیل .
    البته روانی کار باسیستم مهم است . کنترل داخلی محدودیت نیست مزیت سیستم است که خطا در ثبت انسانی را را به حداقل برساند اگر به قول شما هر کاربر به دلخواه نه به ترتیب وقوع بخواهد کار کند پس تکلیف ثبت دفاتر قانونی از روی ضمائم مشخص است و احتیاج به این سیستمها ندارند . محدود کردن کاربر جلوگیری از تقدم و تاخر در ثبت را درست نمی کند . اما وضعیت در جریان وصول و چکهای خرج شده در کدام حالت قرار میگیرد .منظور از جدید نامفهوم است یا چک صادر و موجود است یا نیست
    بهتر است برای گزارش چکها وضعیت آتی و وصول را هم در نظر بگیریم . شما بهتر است یک سیستم ساده فروشگاهی (برای کاربران دلخواه ثبت میکنند)طراحی و ارائه نمایید که ثبت دفاتر شاید احتیاج ندارند . ممنون از وقتی که گذاشتید ولی من قانع نشدم .
    momeni
    کاربر ارشد
    کاربر ارشد

    --
    18 دی 1395 01:52 ب.ظ
    سلام

    به هر حال من در حد توانم سعی کردم وضعیت را توضیح دهم.

    متاسفم که قانع نشدید. به نظر می‌رسد با هم اختلاف نظر داریم. به هر حال پیاده سازی خواسته شما در سیستم متاسفانه میسر تیست (حتی اگر هم‌عقیده باشیم).

    ارادت
    رجب فردی
    کاربر
    کاربر

    --
    18 دی 1395 02:42 ب.ظ
    اینو میذاریم تو بدهکاری نوسا
    saadat
    کاربر پیشرفته
    کاربر پیشرفته

    --
    18 دی 1395 08:54 ب.ظ
    با سلام خدمت اساتید گرام،
    سیستم مالی یکپارچه نوسا به واسطه امکانات و ویژگی های بی بدلیلش آنقدر نسبت به مشتریهایش طلبکار است که یک یا دو بدهی یا حتی صد بدهی تراز تفصیلی مشتریان را هرگز بالانس نخواهد کرد.
    به واسطه رسالت حرفه ایم مجبورم در دانشگاه دو نرم افزار مطرح بازار مالی یعنی همکاران سیستم و نوسا را در دانشگاه تدریس نمایم، بارها سایر اساتید به بنده خرده گرفته اند که چرا نوسا را به همکاران ترجیح میدهی "تو بابت تبلیغ نوسا پول میگیری؟" بارها در مجتمع فنی تهران بابت تبلیغ نوسا توبیخ شده ام. من نه به عنوان کارمند نوسا نه به عنوان بازاریاب نوسا بلکه به عنوان یک معلم که با اکثر نرم افزارهای مالی رایج از کوچک و بزرگ از نزدیک کار کردم میگویم که استانداردترین ، کامل ترین، کاربر پسند ترین، جامع ترین نرم افزار حسابداری مالی بدون شک نرم افزار مالی نوسا است البته در زمینه حسابداری مالی نه حسابداری مدیریت .

    در مورد سوال شما دوست عزیز، به نظر بنده بهترین رفتار رو سیستم مالی نوسا انجام می ده، دست کاربر رو تو این زمینه باز میزاره. دلیلشم واصضحه : سیاستهای مالی شرکت که تغذیه کننده سیاستهای استراتژیک شرکت نیز می باشد برای هر شرکت با شرکت دیگر متفاوته بارها پیش اومده که مدیران مالی چکهای خود رابا توجه به اینکه کنترل نقدینگی اون در اختیار خودشونه قبل از تاریخ سر رسید در اسناد مالی خود نقد شده در نظر میگیرند یا بالعکس. اگر هم احیانا به هر دلیلی بخواند اصلاح کنند با توجه به سطح دسترسی امکان پذیره واین مهم نه تنها معضلی برایشان پیش نیاورده بلکه جزو انعطاف پذیری نرم افزار به حساب میاد. اگر نوسا بخواد این خواسته شما رو اجابت کنه شاید به شما بدهکار نشه اما به هزار و یک نفر دیگه بدهکار خواهد شد.

    پ. ن: شاید شرکت نوسا متعلق به سهام داران اون باشه اما برند نوسا دامنه وسیعتری داره و رمز بقای اونم برند همیشه زنده نوساست
    پ. ن: گاهی اوقات محصول نماینده شرکته و گاهی هم شرکت نماینده محصوله، خوب بودن محصول دلیل بر خوب بودن شرکت نیست یا بالعکس
    پ. ن: با سه پاس ، پاسداشت کردار نیک پندار نیک و گفتارنیک
    آموزش حسابداری با نگرش سیستمی Accplus.blog.ir
    رجب فردی
    کاربر
    کاربر

    --
    19 دی 1395 03:51 ق.ظ
    با سلام

    استاد خیلی تند میرین سیستمی که از مشتریاش طلبکار باشه یکم شک بر انگیزه . حتما از همکاران بپرسید دلیل مخالفت با شما چیست شاید دلایل محکمه پسندی داشته باشند همه چی را با پول نسنجید دوست عزیز . در مورد کار پسند ترین با شما اصلا موافق نیستم چون کار کردن با هاش سخته من سه ماهه دارم کارم میکنم هنوز نتونستم با هاش راحت کار کنم . میانبراش کم هست . منظورتون از نقد شده در نظر میگیرند مبهمه یا نقد شده یا نه باید جهت گزارش دهی به مدیریت شفاف
    عمل کرد نه نظری . عدم کنترل تاریخ سر رسید در پرداخت یا وصول چک چند دلیل دارد که هرکدام در ثبت دفاتر باعث معضل خواهد شد و نیازمند ثبت اصلاحی میباشد
    و باید سیستم کنترل جهت جلوگیری از وصول یا پاس شدن قبل از سر رسید را داشته باشد . منظورتون از پ . ن دوم واضح نیست ولی به نظر من شرکت و محصول مکمل هم هستند و پویایی کارشناسان شرکت باعث اعتبار شرکت خواهد بود . از قدیم گفتن هرچه درخت پر بار تر شاخه های آن خم تر است و از کسی طلبکار نیست . با آرزوی موفقیت
    saadat
    کاربر پیشرفته
    کاربر پیشرفته

    --
    19 دی 1395 09:37 ب.ظ
    با سلام خدمت کاربر محترم جناب" فردی "عزیز وممنون از مشارکت شما در پرتال پشتیبانی نوسا، مطلب بنده بصورت کلی بود و نسبت به شخص شما نبود.
    - سیستمی که می تواند بدهکار شود به گفته شما، پس طلبکار شدنش نیز خیلی شک بر انگیز نیست (حسابداری بیش از 50 سال است که دوطرفه است.) من از این حیث مبحث طلبکار شدن را مطرح کردم: زیرا امکانات داخل نرم افزار نوسا که گاها خیلی از کاربران از کل امکانات آن یا مطلع نیستند یا استفاده نمیکنند خیلی بیشتر از یک سیستم مالی صرف است و خیلی بیشتر از قیمت که به فروش میرسد میارزد.
    - از صحبتهای من درست برداشت نکردید، بنده گفتم همکاران من در دانشگاه به من خرده می گیرند نه مخالفت ، جالبه بدانید که همان همکاران شریف بنده 2 ترم هست که پایه آموزشی خود را به نوسا تغییر داده اند و تمام پروژه های کار در منزل دانشجویان به وسیله سیستم هدیه نوسا انجام می شود حتی با اینکه دانشگاه سیستم همکاران و هلو را خریداری و نصب کرده ( نوسا به دلایلی نصب نیست)و پشتیبان های شرکتهای فوق هفته ای یکبار در دانشگاه حضور دارند باز هم انتخاب اول دانشجویان و اساتید سیستم مالی نوساست. دلیل آن هم فقط راحتی نصب، راحتی کاربری و امکانات بی بدیل آن است.
    -اگر شما بعد از سه ماه کاربری سیستم ، هنوز نتوانستید با آن ارتباط برقرار کنید و راحت باشید دلیل را جای دیگری ببنید. سه ماه برای یاد گرفتن sap هم زمان کمی نیست.
    _ خود بهتر از بنده مستحضرید که در حسابداری یک وجه نقد داریم و یک نقدینگی از این حیث است که شرکتی که سفارش خرید کالا یا مواد اولیه را می دهد متمرکز بر نقدینگی است نه وجه نقد موجود دربانک یا صندوق. اگر نخواهیم از حسابداری مدیریت بهره جوییم حتما شرکت را بعد از مدت کوتاهی باید تعطیل کرد. انعطاف عمل در حسابداری مدیریت بخصوص در مورد رفتار با نقدینگی با در نظر گرفتن استانداردهای حسابداری که فعلا 34 تا است و قرآن حسابداری است و لا غیرهیچ منع قانونی ندارد.
    نقد شدن چک پرداختنی هم قبل از تاریخ سررسید با هیچ کدام از استانداردهای حسابداری تعارض ندارد حتی قانون تجارت که از همان ابتدا به چشم نقد به آن نگاه میکند.
    - گاها شرکت و محصول مکمل هم نیستند بلکه متمم هم هستند
    -درخت هر چه پر بار تر شود خم تر میشود و طلبکار نخواهد بد صحیح است اما اگر کسی شاخه خمیده او را ببرد به عالم و آدمیت بدهکار است.

    پ. ن : جناب فرد عزیز در مورد کاربر پسند بودن و امکانات سیستم مالی نوسا حاضرم با هر نرم افزار مالی که وجود دارد با شما مقایسه نماییم وهمه امکانات را در کنار هم ببینیم و بعد نتیجه گیری کنیم.
    پ. ن: هیچ سیستمی از هر لحاظ کامل نیست زیرا زاییده انسان است و انسان خود کامل نیست.
    آموزش حسابداری با نگرش سیستمی Accplus.blog.ir
    رجب فردی
    کاربر
    کاربر

    --
    04 بهمن 1395 10:31 ق.ظ
    با سلام خدمت اساتید گرامی

    علت اینکه سیستم بانک اجازه وصول دوبار یک چک را میدهد و ثبت هم میکند و در گزارش اسناد چک در وضعیت موجود نمایش داده میشود چیست ؟
    رجب فردی
    کاربر
    کاربر

    --
    04 بهمن 1395 11:43 ق.ظ
    با سلام خدمت کاربر پیشرفته عزیز

    ببخشید چون سال مالی شرکت ما 06/31 بود در گیر مباحث اظهار نامه ای بودم وقت نشد در خدمت شما باشم با تاخیر عرض میکنم بنده هم به نقد شدن چک قبل از تاریخ سر رسید با استانداردها مخالفتی ندارم به کنترل داخلی سیستم ایراد دارم که باید به کاربر خطای تاریخ سر رسید اعلام نماید تا در صورت تایید کاربر ثبت انجام شود که اگر از روی خطا یا اشتباه انتخاب چک باشد کاربر متوجه و ثبت انجام نگردد . در اینکه نوسا توانمندی دارد حرفی نیست و میتواند با استفاده از نظرکاربران پویا تر عمل کند و کاملتر شود و از متمم به مکمل برسد .
    رجب فردی
    کاربر
    کاربر

    --
    07 بهمن 1395 12:22 ب.ظ
    با سلام خدمت اساتید گرامی

    علت اینکه سیستم بانک اجازه وصول دوبار یک چک را میدهد و ثبت هم میکند و در گزارش اسناد چک در وضعیت موجود نمایش داده میشود چیست ؟ مجددا
    momeni
    کاربر ارشد
    کاربر ارشد

    --
    07 بهمن 1395 01:29 ب.ظ
    سلام

    همانطور که پیش از این بارها عرض کردم، سیستم ما مبتنی بر کنترل‌های برخط نیست. اشکالاتی که مورد اشاره شما قرار می‌گیرند همه از یک نوع هستند. شما انتظار دارید اشکالات بلافاصله گزارش شوند. در سیستم ما داده‌ها به صورت تقریبا دلخواه ثبت می‌شوند و اشکالات بعدا به صورت جداگانه گزارش می‌شوند. توضیح بسیار مفصلی عرض کردم که چرا این روش را اختیار کرده‌ایم - البته شما قانع نشدید - به همین دلیل تصور کردم نیازی به تکرار آنها نیست.
    رجب فردی
    کاربر
    کاربر

    --
    03 اسفند 1395 02:26 ب.ظ
    با سلام خدمت اساتید گرامی

    چکی در تاریخ 10/28 به سر رسید 11/28 صادر گردیده و در تاریخ 11/25 چک ابطال شده است و معامله فسخ گردیده لطفا راهنمایی فرمایید نحوه ابطال چک به چه صورت میباشد با تشکر
    mousavi
    کاربر
    کاربر

    --
    03 اسفند 1395 04:11 ب.ظ
    سلام



    به شرط آنکه مدرک در وضعیت جدید باشد کافی است پنجره ی تدوین مدرک دریافت پرداخت مورد نظر را باز کنید و در tab اطلاعات اصلی تیک "باطل شده" را فعال کنید
    رجب فردی
    کاربر
    کاربر

    --
    03 اسفند 1395 05:58 ب.ظ
    خیر قربان سند در تاریخ 10/28 صادر و سند حسابداری آن هم زده شده و امکان ابطال هم ندارد چون دفاتر ثبت گرده است
    رجب فردی
    کاربر
    کاربر

    --
    03 اسفند 1395 05:59 ب.ظ
    جناب مومنی لطفا راهنمایی بفرمایید
    mousavi
    کاربر
    کاربر

    --
    04 اسفند 1395 08:23 ق.ظ
    دوست عزیز از آنجایی که قصد شما باطل کردن چک است پس عملا گردشی از این چک در سند ها نباید وجود داشته باشد. لازم نیست سند را پاک کنید، کافی است سطرهایی از سند که مدرک به آن لینک شده را فاقد مدرک کنید تا وضعیت مدرک جدید شود و بتوان آن را باطل کرد.
    رجب فردی
    کاربر
    کاربر

    --
    04 اسفند 1395 09:00 ق.ظ
    هنگام صدور چک سند اسناد پرداختنی و بستانکاران صادر شده است چطور می شود گردشی نداشته باشد وقتی چک صادر میکنیم . ممنون از توجه شما
    mousavi
    کاربر
    کاربر

    --
    04 اسفند 1395 12:19 ب.ظ

    مدرکی که گزارشگیری از آن معنا می‌دهد دارای 3 وضعیت اصلی "جدید، موجود، یا خارج شده" می باشد. وضعیت چهارم یا باطل شده برای مدرک بی گردش در سیستم ما تهیه شده تا در صورت نیاز به جایگزینی مدرکی ما بتوانیم یک شماره مدرک از دسته چک کم کنیم و بدانیم که این مدرک در گردش های مالی استفاده نشده است. 

    حال شما مدرکی دارید که در گردش‌های مالی استفاده شده و همانگونه که فاکتور برگشت از فروa مورد نیاز در دفاتر شما می‌باشد، این مدرک نیز کنار آن برگشت بایگانی شده. اگر این مدرک ارزش بایگانی دارد پس باطل نشده بلکه خارج شده و گردش خروج آن در سیستم قابل پیگیریست. مهم نیست که گردش آن و خروجش خرج نشدن باشد.

    ولی اگر از دید شما این مدرک باطل شده که بایگانی یا کنترل گردش آن بی‌معنیست. پس پاک کردن آن از ضمیمه اسناد الزامیست.

    هر دو حالت اینجا پشتیبانی شده، بسته به نیاز، شما میتوانید از این ابزار استفاده کنید. 

    رجب فردی
    کاربر
    کاربر

    --
    04 اسفند 1395 01:00 ب.ظ
    عرض کردم بنده روی صدور چک سند اسناد پرداختنی و بستانکاران صادر نموده ام و بقول شما ارزش گزارش گیری آن در حسابداری امکان دارد . و در بانک وضعیت موجود میباشد و بی گردش هم نیست . در این وضعیت در گردش های مالی استفاده شده است . بقول شما فاکتور برگشت خورده و حساب طلب صفر شده است .
    حساب بدهی بابت پرداخت چک به فروشنده با بایگانی چک کنار برگشتی صفر می شود و نوع مدرک در بانک ابطال میگردد . به رغم فرمایش شما چک ابطال ولی جهت سوابق باید در بایگانی باشد و صد در صد ارزش بایگانی دارد (هر چند باطله ). راهنمایی فرمایید چگونه در بانک سند ابطال چک صادر تا هم چک در وضعیت ابطال باشد هم در حسابداری حساب بدهی صفر شود . با تشکر
    sajjadi
    کاربر با تجربه
    کاربر با تجربه

    --
    04 اسفند 1395 02:44 ب.ظ

    با سلام و احترام
    در ادامه راهنمايي هاي انجام شده:
    به طور کلي درخصوص ابطال مدرک پرداختني در سيستم دريافت و پرداخت، دو رويه با توجه به نوع و مرحله اي که مدرک ابطال مي ‌شود، وجود دارد:
    اول اينکه چک به محض صدور و قبل از ثبت در سند، ابطال گردد که اعلام ابطال، به کمک تيک موجود در صفحه "تدوين مدرک"، امکان پذير است.

     دوم پس از صدور و ثبت سند که در اين مرحله، پس از تنظيم سند برگشت در سيستم دريافت و پرداخت، بايد در ظهر نويس مدرک مذکور عبارت "باطل شده" درج گردد.

     

     

     
    حال جهت تهيه ليست چکهاي باطل شده، علاوه برانتخاب گزينه‌ "باطل شده" براي مدارک رويه اول، گزينه خارج شده را نيز تيک زده، سپس در قسمت شرايط، شرايط زير را اضافه نماييد (امکان ذخيره اين شرط براي استفاده‌هاي بعدي نيز وجود دارد).

     

     

    به اين ترتيب ليست چکهاي باطل شده را خواهيد داشت. 

     

    لازم به ذکر است اعلام ابطال چک در هر دو رويه بايد از سيستم دريافت و پرداخت انجام گيرد که در مدل دوم، طبيعتا پس از ارسال به حسابداري در حساب مربوطه نيز اعمال خواهد گرديد.

     

    با سپاس

    پيوست ها
    رجب فردی
    کاربر
    کاربر

    --
    05 اسفند 1395 03:39 ب.ظ
    با سلام و ارادت
    ببخشید من قسمتی را که برگشتی بدون پرداختی باشد را پیدا نکردم لطفا راهنمایی کنید
    sajjadi
    کاربر با تجربه
    کاربر با تجربه

    --
    07 اسفند 1395 08:27 ق.ظ

    با سلام و احترام

     

    جسارتا اگر منظورتان روالی برای برگشت چک پس از صدور سند است، با توجه به حسابی که برای برگشت چک در سیستم دارید (آیا حساب جداگانه ای برای چک های برگشتی دارید؟) روال مذکور قابل تعریف می باشد. ولی بدون روال نیز به کمک Drag نمودن سطرها در سند جدید با مبالغ معکوس نیز امکان پذیر است.

     

    با سپاس

    رجب فردی
    کاربر
    کاربر

    --
    07 اسفند 1395 12:06 ب.ظ
    با سلام و تشکر از توجه جنابعالی

    در قسمت روال (آیا حساب جداگانه ای برای چک های برگشتی دارید؟) را پیدا نکردم آیا باید بچه های پشتیبانی این قسمت را تعریف کنند و در مورد معکوس کردن سند مالی وقتی از قسمت روال در بانک انجام نشود باز هم می شود چک را در بانک باطل کرد . در صورت امکان اگه تلفنی بتونیم صحبت کنیم ممنوم میشوم شماره تونو بدین یا من شماره بدم صحبت کنیم با تشکر
    azizi
    کاربر
    کاربر

    --
    07 اسفند 1395 03:17 ب.ظ

    با سلام و احترام

    در رابطه با چک مرجوعی 2راهکار دارین:

    1- چنانچه قصد باطل و از حساب خارج کردن مدرک را دارید خب طبیعتا مدرک نباید دارای گردش باشد پس یک گزارش از گردش مدرک مورد نظر گرفته و در سطرهای سند مورد نظر، سطر اسناد پرداختنی را فاقد مدرک میکنین،به این ترتیب مدرک فاقد گردش شده و آزاد با وضعیت جدید میگردد که میتوانین آن را ویرایش و باطل کنین.

    2.حالت دوم زمانی هست که اسناد مربوط به گردش مدرک مورد نظر را تایید و به حسابداری منتقل نموده و حال تمایل دارید با حفظ سابقه عملیات،مدرک را مرجوع نموده و بتوانید آن را پشت نویسی کرده و مجدد آن را خرج نمایید.برای این عملیات یک سند خالی باز کرده و از کنار آیکون + گزینه فراخوانی سند دیگر را زده و سند مورد نظر را انتخاب و با گذاشتن تیک سطرهای سند معکوس شوند سند مدرک پرداختی را بصورت معکوس فراخوانی و ذخیره کنید.بدین ترتیب وضعیت مدرک خارج شده خواهد شد اما با این قابلیت که قادر خواهید بود از منوی مدارک روی آن دابل کلیک و مشخصات آن را جهت استفاده مجدد تغییر داده و خرج نمایید(در حالت عادی مدارک موجود و خارج شده قابل اصلاح نخواهند بود) اما چنین عملیاتی باعث ایجاد مغایرت در گزارش مربوط به بررسی درستی عملیات مدارک از منوی سند بر روی این مدرک خواهد شد چون در واقع شما یک مدرک را با دو مشخصات متفاوت تعریف و بر روی اسناد پرداختنی مورد استفاده قرار داده اید که سیستم طی این گزارش خطا را به شما خواهد داد.

    تا درودی دیگر بدرود...

    sajjadi
    کاربر با تجربه
    کاربر با تجربه

    --
    08 اسفند 1395 08:34 ق.ظ

    با سلام و احترام

     

    شماره تماس واحدهای پشتیبانی، در قسمت تماس با ما ذکر شده است. درصورت نیاز می توانید با هر یک از واحدها تماس حاصل فرمایید.

     

    با سپاس

    رجب فردی
    کاربر
    کاربر

    --
    08 اسفند 1395 09:12 ق.ظ
    با سلام خدمت استاد عزیزی
    بنده در حسابداری سند معکوس را صادر کردم اما وضعیت در خزانه همچنان موجود است .
    azizi
    کاربر
    کاربر

    --
    08 اسفند 1395 03:34 ب.ظ

    درود بر شما

    برای مشاهده تغییرات و عملیات بر روی مدارک لازم هست که سند دریافت و پرداخت(خزانه) را به صورت معکوس در سند خزانه خالی فراخوانی کنید و بدین ترتیب وضعیت مدرک خارج شده خواهد شد و عملیات را بر روی این مدرک میتوانید ادامه دهید...

    رجب فردی
    کاربر
    کاربر

    --
    18 اسفند 1395 04:07 ب.ظ
    با سلام در سیستم بانک برگه پرداخت تنخواه کدومه لطفا راهنمایی کنید ممنون
    رجب فردی
    کاربر
    کاربر

    --
    21 اسفند 1395 01:37 ب.ظ
    با سلام لطفا کسی اگه استفاده کرده برگه تنخواه گردان بابت ثبت هزینه ها در کدام قسمت است لطفا راهنمایی بفرمایید
    رجب فردی
    کاربر
    کاربر

    --
    22 اسفند 1395 08:55 ق.ظ
    با سلام

    کاربران با تجربه عزیز یعنی هیچکس تا حالا به تنخواه برخورد نکرده یعنی تنخواه که جزو موارد نقد می باشد در خزانه کدام برگه جهت ثبت وقایع آن استفاده میکنید .اساتید و پشتیبانی نوسا لطفا راهنمایی بفرمایید .
    sajjadi
    کاربر با تجربه
    کاربر با تجربه

    --
    22 اسفند 1395 09:41 ق.ظ

    با سلام و احترام

     

    لطفا موضوعات متفاوت را به صورت پست‌های جداگانه مطرح نمایید تا بهتر قابل پیگیری و استفاده باشد. 

    درخصوص سوال مطرح شده، نحوه ثبت صورت تنخواه مانند سایر سندها بوده، برای بررسی و رسیدگی آنها می‌توان از کاربرگ تسویه سیستم استفاده نمود. به منظور آموزش نحوه استفاده از این کاربرگ، می‌توانید با واحدهای پشتیبانی تماس گرفته و هماهنگ فرمایید.

     

    با سپاس

    azizi
    کاربر
    کاربر

    --
    22 اسفند 1395 02:15 ب.ظ

    با سلام

    بابت پرداخت وجه به تنخواه گردان از روال های دریافت و پرداخت قسمت پرداخت های نقدی گزینه پرداخت وجه نقد توسط صندوق انتخاب و در مسیر اجرای روال،طرف حساب تنخواه گردان انتخاب میکنیم و کار را ادامه میدهیم. البته میتوان یک روال اختصاصی بابت شارژ تنخواه گردان نیز تعریف و از آن استفاده نمود.

    اما چنانچه قصد تنظیم سند مربوط به لیست مخارج پرداخت و ارائه شده توسط تنخواه گردان را دارید این سند بصورت دستی در حسابداری یا نرم افزار دریافت و پرداخت ثبت میگردد .برای ردیابی و رسیدگی هزینه های صورت گرفته توسط تنخواه گردان نسبت به لیست تایید شده در زمان شارژ تنخواه و اطلاع از مانده لیست مربوطه میتوان از منوی تصفیه قسمت کاربرگ تسویه به این هدف دست یافت. لازم به ذکر است جهت ردیابی روی حساب تنخواه گردان در زمان شارژ و تنظیم لیست مخارج صورت گرفته شماره لیست را در فیلدهای شماره عطف یا شماره ارجاع وارد میکنیم و در کاربرگ تسویه شماره موکد را بر روی شماره عطف یا ارجاع استفاده شده قرار میدهیم:



    رجب فردی
    کاربر
    کاربر

    --
    22 خرداد 1396 08:22 ق.ظ
    با سلام خدمت اساتید گرامی
    در نرم افزار بانک در مورد چکی مدت دار صادر و از حساب پاس شده است . چراسیستم اجازه خذف پرداختی را بدون اینکه کنترلی روی پاس شدن چک داشته باشد به کاربر میدهد. نباید ابتدا گردش مربوط به پاس شدن چک خذف گردد و سپس خود صدور چک .چون در صورتی که صدور چک حذف شود پاس شدن چک به چه کسی ثبت شده است . با تشکر
    رجب فردی
    کاربر
    کاربر

    --
    24 خرداد 1396 12:34 ب.ظ
    سلام منتظر جواب مرکز پشتیبان هستم ممنون
    momeni
    کاربر ارشد
    کاربر ارشد

    --
    24 خرداد 1396 02:13 ب.ظ
    سلام

    قبلا در این مورد به صورت مفصل صحبت کرده‌ایم (در همین پست). مکانیزم سیستم ما با آنچه در نظر شما است متفاوت است و متاسفانه به صورتی که مورد نظر شما است کار نمی‌کند. همچنین هر چه کردیم موفق به قانع کردن شما نشدیم. این هم یکی از همان موارد است که شما انتظار کنترل آنی و لحظه‌ای دارید در حالی که سیستم ما مبتنی بر کنترل صحت عملکرد وضعیت پایدار داده‌ها پس از انجام همه عملیات است.

    در ضمن لطفا پس از این هر سوال را در یک پست جداگانه مطرح فرمایید. در غیراینصورت با مرور عنوان پست ممکن است به نظر ما تکراری بیاید و ارائه پاسخ با تاخیر مواجه شود.
    رجب فردی
    کاربر
    کاربر

    --
    25 خرداد 1396 01:44 ب.ظ
    ممنون پس امکان کنترل چک پاس شده از حساب موقع خذف پرداختی که قبل از پاس شدن صادر شده میسر نیست و حتما باید گزارش بررسی درستی مدارک که میبایست توسط سیستم کنترل شود گرفته شود . موفق باشید ولی این کنترل داخلی را باید سیستم انجام دهد .


    ---