سند اختتامیه حسابداری به چه صورت ایجاد می شود؟
برای بستن تمامی حسابها معمولا ابتدا اقدام به بستن حسابهای موقت یا سود وزیانی حسابداری به یک حساب خاص نمایید .بدین منظور ابتدا مجموعه حسابی حاوی حسابهای موقت(درآمدها ،هزینه هاو..)تعریف می کنیم .از منوی سند گزینه "تنظیم سند اختتامیه و سود و زیان "را انتخاب نمایید .سپس در قسمت" مجموعه حسابهای سود و زیانی " ،مجموعه حسابهای موقتی را که قبلا در یک مجموعه حساب تعریف کرده اید ،انتخاب نموده و در قسمت "کد طرف حساب(سود و زیان)" ، حسابی را که جهت این کار ایجاد نموده اید تا مانده حسابهای موقت به آن انتقال یابد ،انتخاب کرده ،به مرحله بعد بروید.
در مرحله "تعیین محدوده اسناد تراز" ، با توجه با تایید کردن یا نکردن اسناد سایر نرم افزارها (دریافت وپرداخت ،انبار و فروش ) ، دو حالت پیش می آید:
1. چنانچه اسناد سایر نرم افزار ها تایید شده باشد ،در قسمت محدوده مطابق شکل زیر می توان فقط اسناد حسابداری را انتخاب کرده و به مرحله بعد برویم.
2. اما چنانچه اسناد سایر نرم افزارها تایید نشده باشد در این حالت بایستی مطابق شکل زیر در قسمت محدوده اسناد مربوط به تمام نرم افزارها انتخاب شده باشد
در قسمت "تعیین مشخصات سند حاصله" شرح سند را تایپ کرده ، "نوع سند" را بر روی" سود و زیان" قرار دارد و بر روی دکمه مرحله بعد کلیک نمایید .
در مرحله "نحوه تفکیک عملیات به تفصیلی ها ،واحد های مقدار و انواع ارز "در صورت تمایل می توانید ترتیبی دهید که مبالغ مندرج در اسناد برای هر حساب بر حسب تفصیلی ها تفکیک شوند . این تفکیک بر حسب تفصیلی های یک تا پنج ،قابل تنظیم است و همچنین تفکیک عملیات بر حسب واحد های مقدار –تعداد و واحد های پول (ارز) نیز میسر است .در این مرحله پس از تعیین نحوه تفکیک عملیات به تفصیلی ، مقدار –تعداد و ارز ،بر روی دکمه مرحله بعدی کلیک نمایید.
ادامه در پست بعدی.......