Go to previous topic
Go to next topic
آخرين ارسال 30 بهمن 1389 02:23 ب.ظ توسط hesabdar
انواع تخفیفات و ثبت آنها در دفاتر
�13 پاسخ
مرتب:
مولف پيغام ها
dadras
کاربر با تجربه
کاربر با تجربه

--
27 بهمن 1389 10:15 ق.ظ
    در خصوص مبحث تخفیفات و انواع آن میتوان تخفیفات را به 4 دسته متفاوت تقسیم بندی کرد .

    1- تخفیفات تجاری
    2- تخفیفات توافقی
    3- تخفیف به علت عیب یا عدم تطابق کالا
    4- تخفیفات نقدی

    حال به ارائه توضیحات مختصری در خصوص هر یک می پردازیم .

    1
    - تخفیفات تجاری :
    این نوع تخفیف در واقع شامل تخفیفی است که معمولا فروشنده کالا تخفیف خاصی را برای عده ای از مشتریان و یا شرایط فروش متفاوت در نظر می گیرد .مثلا بیان می دارد خریدارانی که بیش از مقدار مشخصی کالا خریداری نمایند مبلغ مشخصی تخفیف دریافت می کنند .
    از آنجایی که این نوع تخفیفات قبل از تحقق درآمد و احراز مالکیت کالا ، از سوی خریدار مشخص و تعیین می شوند در دفتر ثبت نمی گردند .و قیمت خرید یا فروش کالا پس از کسر تخفیفات در دفاتر درج می شوند .

    2- تخفیفات توافقی :

    این نوع تخفیف در واقع بر اساس چانه زدن بین خریدار و فروشنده و آن هم در زمان انجام معامله صورت می گیرد . و توجه به این نکته ضروری است که از طبق اصل قیمت تمام شده : درآمد حاصل از فروش به مبلغی بیش از ارزش واقعی و همچنین خالص پرداخت نقدی خرید ، بیش از مبلغ واقعی خرید نمی تواند در دفاتر ثبت گردد .
    لذا این گونه تخفیفات نیز قابل ثبت در دفاتر نیستند .

    3- تخفیف به علت نقص و یا عدم تطابق کالا :


    هر گاه خریدار بخواهد تمام یا بخشی از کالای خریداری شده را به علت معیوب بودن یا عدم تطابق و ... عودت دهد و فروشنده حاضر باشد جبران خسارت خریدار را بر عهده گیرد .به وجهی که فروشنده به خریدار پرداخت می نماید عنوان تخفیفات فروش داده می شود و باید در دفاتر ثبت شوند .
    همانطور که میدانیم حساب تخفیفات فروش مانند حساب برگشت از فروش دارای ماهیت یکسان و هر دو کاهنده فروش هستند و همواره دارای مانده بدهکار از این رو معمولا تلفیق این دوحساب را در کدینگهای متفاوت می توان مشاهده نمود .

    4
    - تخفیفات نقدی :

    در هنگام انجام معاملات غیر نقدی ( نسیه ) معمولا فروشنده مایل است طلب خود از خریدار را زود تر از موعد مقرر دریافت نماید ، از این رو امتیازاتی را برای خریدارانی که زودتر از موعد مقرر بدهی خود را پرداخت می نمایند قائل می شود که از آن جمله تخفیف می باشد ، به این گونه تخفیفات ، تخفیفات نقدی فروش گفته می شود .
    این حساب هم همانند حساب برگشت فروش و تخفیفات حسابی موقت و کاهنده فروش و همواره داری مانده بدهکار می باشد .

    برای ثبت تخفیفات نقدی 3 راه وجود دارد که عبارتند از :

    1- فروش پس از کسر تخفیفات نقدی در دفاتر ثبت می شوند ، در این روش عملا تخفیفات نقدی ثبت نمی گردند .
    2- تخفیفات نقدی به عنوان هزینه در دوره مالی شناسایی می شوند و ثبت میگردند .
    3- تخفیفات نقدی به عنوان کاهنده حساب فروش ناحالص ثبت می شوند و در دفتر نشان داده می شوند .
    momeni
    کاربر ارشد
    کاربر ارشد

    --
    27 بهمن 1389 10:54 ق.ظ
    سلام

    بسیار ممنون از مطلب مفید شما

    اگر ممکن است روش‌های نوسا برای ثبت تخفیف‌ها را نیز با موارد فوق تطبیق دهید - قوانین تغییر تعرفه از نوع کسر، قوانین تغییر تعرفه از نوع تخفیف مستقیم (با امکان ثبت مجزا و بدون آن)، قوانین مکمل بهای برگه‌ها از نوع کسر

    ارادت
    dadras
    کاربر با تجربه
    کاربر با تجربه

    --
    27 بهمن 1389 11:39 ق.ظ
    در خصوص فرمایش جناب مومنی عرض می شود که :

    در خصوص تخفیفاتی که دفاتر ثبت نمی شوند مانند تخفیفات تجاری ، تخفیفات توافقی و تخفیفات نقدی نوع 1 ، باید عرض شود از آنجایی که مبالغ این تخفیفات از مبلغ فروش کاسته می شوند لذا نباید سطر جداگانه ای در اسناد فروش درج نمایند ، از این رو با استفاده از گزینه مربوطه در منوی سند " تخفیفات مستقیم از مبالغ فروش کاسته شود " می توان به این مسئله دست پیدا کرد و مقدار تخفیفات عملا در سیستم فروش قابل رویت و در سیستم حسابداری انعکاسی ندارند .
    روش درج تخفیفات مستقیم نیز استفاده از قوانین تغییر تعرفه می باشد . که طبق قانون در سطر فاکتوردرج شده و شامل 3 % مالیات بر ارزش افزوده و سایر عوارض نمی شوند ( مقادیر عوارض بعد از کسر تخفیفات مستقیم محاسبه می شود . )
    برای تخفیفاتی که ما به ازا مالی در سیستم حسابداری دارند و یا به تعبیری درج در دفاتر می شوند . ما به ازاء هر قانون حساب مربوطه جهت ثبت در اسناد حسابداری فروش درج می شوند .
    قوانین تخفیفی که در سطر اعمال میشوند ( پیش از سایر عوارض و مالیاتها و 3 % ) همه یا از قانون تغییر تعرفه تخفیف مستقیم و یا قانون تغییر تعرفه از نوع کسر ناشی شده اند و قابل حصول هستند .
    در خصوص قوانین مکمل بهای برگه باید عرض شود در ادامه تکمیل امکانات فوق برای اعمال تخفیفات در انتهای فاکتور پس از اعمال کلیه کسور و اضافات در سطر ها می توان از این امکان با درج حساب مربوطه جهت انعکاس در اسناد حسابداری استفاده نمود .
    momeni
    کاربر ارشد
    کاربر ارشد

    --
    27 بهمن 1389 11:45 ق.ظ
    ممنونم

    زنده باشید
    molaei
    کاربر پیشرفته
    کاربر پیشرفته

    --
    27 بهمن 1389 02:46 ب.ظ
    ارسال توسط dadras روشن 27 بهمن 1389 10:15 ق.ظ
    2- تخفیفات توافقی :
    این نوع تخفیف در واقع بر اساس چانه زدن بین خریدار و فروشنده و آن هم در زمان انجام معامله صورت می گیرد . و توجه به این نکته ضروری است که از طبق اصل قیمت تمام شده : درآمد حاصل از فروش به مبلغی بیش از ارزش واقعی و همچنین خالص پرداخت نقدی خرید ، بیش از مبلغ واقعی خرید نمی تواند در دفاتر ثبت گردد .
    لذا این گونه تخفیفات نیز قابل ثبت در دفاتر نیستند .

    ممنون از مطلب مفید و کامل شما.
    درصورت امکان در مورد قسمت مشخص شده، توضیح روان تری بفرمایید.
    dadras
    کاربر با تجربه
    کاربر با تجربه

    --
    27 بهمن 1389 03:23 ب.ظ
    طبق اصل بهای تمام شده، مبادلات حسابداری در تاریخ وقوع به بهای تمام شده در دفاتر ثبت می‌گردند. منظور از بهای تمام شده هر دارایی، ارزش مبادله‌ای نقدی آن در تاریخ تحصیل است. پرداخت‌های اضافی به علت خریدهای نسیه و مدت دار جزء بهای تمام شده دارایی محسوب نمی‌گردند. به مرور زمان که ارزش داراییها تغییر می‌کند، این تغییر ارزش، در بهای ثبت شده دارایی بی اثر می‌باشد. از این رو بهای تمام شده گاهی « بهای تمام شده تاریخی » نیز نامیده می‌شود

    حال شما در نظر بگیرید نکته بیان شده هم در خصوص فروشنده و هم در خصوص خریدار صدق می نماید .
    یکی تخفیفات را در قسمت تخفیفات فروش می بیند و یکی در قسمت تخفیفات خرید ، که در این حالت چون در دفاتر ثبت نمی شود هیچکدام از طرفین نباید ان را در دفاتر خود ثبت نمایند .
    molaei
    کاربر پیشرفته
    کاربر پیشرفته

    --
    27 بهمن 1389 04:05 ب.ظ
    شرمنده دادرس جان. من متوجه نشدم.
    درآمد حاصل از فروش به مبلغی بیش از ارزش واقعی: خوب ما اکثرا کالا را با نرخ بیشتر از قیمت واقعی آن می فروشیم.
    یکی تخفیفات را در قسمت تخفیفات فروش می بیند و یکی در قسمت تخفیفات خرید ، که در این حالت چون در دفاتر ثبت نمی شود هیچکدام از طرفین نباید ان را در دفاتر خود ثبت نمایند: معمولا در انبار، تخفیف خرید، جداگانه ثبت نمی شود که درست است. اما در فروش مختاریم که تخفیف را جداگانه ثبت کنیم. طبق این قانونی که شما می گویی، این کار غلط است؟
    mansouri_hoda
    کاربر
    کاربر

    --
    28 بهمن 1389 08:55 ق.ظ
    سلام
    من اینجوری برداشت کردم که اگه تخفیفات تجاری دارم ، و خواستم برای عده ای از مشتریان شرایط فروش متفاوت در نظر بگیرم . نباید در دفاتر بحث تخفیف ثبت شوند ،پس باید تیک تخفیفات مستقیم از بهای فروش کاسته شوند رو بزنم.و اگه تخفیفات نقدی دادم و بخوام در بحث مالی به حساب هزینه ای برده شود ، باید تیک به حساب جداگانه برده شود رو بزنم.
    حالا اگه هر دو نوع تخفیف رو توی سیستمم دارم چی کار کنم؟
    dadras
    کاربر با تجربه
    کاربر با تجربه

    --
    28 بهمن 1389 09:03 ق.ظ
    ارسال توسط dadras روشن 27 بهمن 1389 03:23 ب.ظ
    طبق اصل بهای تمام شده، مبادلات حسابداری در تاریخ وقوع به بهای تمام شده در دفاتر ثبت می‌گردند. منظور از بهای تمام شده هر دارایی، ارزش مبادله‌ای نقدی آن در تاریخ تحصیل است.

    قید شده ارزش مبادله نقدی ...
    یک مثال می زنم شاید داستان بهتر جا بیفتد :
    بنده به عنوان خریدار کالایی را از شما می خرم قیمت نقد این کالا 1000 ریال است . شما به بنده می فرمایید این 1000 ریال قیمت خرید نقدی است اگر شما نسیه بخرید 1100 ریال .
    بحث این است که بنده اینجا این بهای تمام شده 1000 ریال را وارد دفاتر خود میکنم  .

    molaei
    کاربر پیشرفته
    کاربر پیشرفته

    --
    28 بهمن 1389 09:31 ق.ظ
    ممنون جناب دادرس: جا افتاد.
    AMIR
    کاربر
    کاربر

    --
    28 بهمن 1389 10:08 ق.ظ

    با سلام
    در مثال بالای آقای دادرس، من فکر می کنم بیشتر شرکتها به این صورت عمل می کنند که قیمت فروش را 1100 ریال اعلام می کنند ولی در صورت فروش نقدی 100 ریال تخفیف نقدی می دهند و آن را به مبلغ 1000 ریال بفروش می رسانند
    در مثال بالا این ذهنیت پیش می آید که اگر اقساط بفروشیم 100 ریال می خواهیم سود داشته باشیم که در آن صورت نیز ثبت سند آن نیز متفاوت خواهد بود و باید حساب سود حاصله از فروش اقساطی نیز بداشته باشیم

    dadras
    کاربر با تجربه
    کاربر با تجربه

    --
    28 بهمن 1389 10:18 ق.ظ
    منبع :
    اصول حسابداری ، تالیف دکتر حسینعلی علیمی
    momeni
    کاربر ارشد
    کاربر ارشد

    --
    28 بهمن 1389 10:38 ب.ظ
    سلام

    در بررسی‌هایی که در ابتدای طراحی سیستم فروش انجام دادیم، واقعا به نتیجه یکسانی برای تمام کاربردها و تمام مشتریان نرسیدیم - عملا چنین است که هر کس با منطقی که برای کار خود دارد به شیوه متفاوتی عمل می‌کند - به همین دلیل در نهایت مجبور شدیم رفتار سیستم در ثبت تخفیف مستقیم را به خواست کاربر موکول نماییم و جالب‌تر اینکه این رفتار ممکن است برحسب نوع فروش و سایر پارامترهای دخیل هم متفاوت باشد. به همین دلیل این رفتار به تفکیک فاکتور فروش قابل تنظیم است. هم امکان کسر از بهای فروش را در ثبت مالی داریم و هم امکان ثبت جداگانه تخفیف.

    ارادت
    hesabdar
    کاربر جدید
    کاربر جدید

    --
    30 بهمن 1389 02:23 ب.ظ
    سلام به همگی دوستان
    1- بابت کم کاری عذرخواهی فراوان
    2- از آنجائکیه مباحث مطروحه غالباً با ذکر منبع می باشد، اظهارنظر سخت است.
    3- نکته ای که در مثال آقای دادرس و امیر مطرح است، این است که مبلغ تخفیف را از دید خریدار دیده اند یا فروشنده؟
    4- به نظر من اصل مطلب را آقای مومنی گفته اند، چرا که در زمینه تخفیف، روش ها بسیار متفاوت است.
    5- نکته بسیار مهم اینکه مابین استانداردهای حسابداری و حسابرسی و بخشنامه های مالیاتی تفاوت بسیار وجود دارد. بطور مثال اینکه از دیدگاه حسابداری و حسابرسی تعیین تعرفه توسط هیئت مدیره و اعمال تخفیفات مطابق مصوبات و به شرط طی نمودن مراحل سازمانی در یک بنگاه اقتصادی قابل قبول است، این در حالی است که ممیزان مالیاتی اصلاً به این نکته توجه نداشته و تنها درصد تخفیف را به نسبت فروش سنجیده و در رسیدگی مالیاتی اعمال می نمایند. جالب اینکه برخی از این بخشنامه ها اندازه ای را برای رد یا قبول مطرح نمی نماید. مثالی دیگر هزینه تبلیغات است که اصلاً درصدش مشخص نیست. لذا ابعاد روانی با ممیزان مالیاتی قطعاً در نوع ثبت اطلاعات فروش موثر خواهد بود.
    6- لطفاً بی نظمی شرکتها در اعمال قوانین فروش را هم بطور جدی در نظر بگیرید.
    7- نتیجه اینکه یک عملکرد فرآیندی مناسب در حوزه این سیستم متصور نیست و بهتر است کاربر هر گلی می خواهد، به سر خود بزند، بزند.

    به امید دیدار


    ---