با سلام و تبریک سال نو خدمت آقای مهندس مؤمنی و سایر همکاران در شرکت نوسا در واحد فروش شرکتها، بسیار پیش میآید که واحد فروش باید یک سری رخدادهای مالی نسبت به مشتریان و بازاریابان و سایر ذینفعان فروش را مدیریت کند. محض نمونه: ۱- فاکتور اعتباری صادر شده ولی مشتری خوش حساب بوده و نقدا پرداخت کرده، حال طبق قرار قبلی باید پاداش تصفیه نقدی به حساب مشتری گذاشته شود. ۲- در پایان سال بر اساس میزان خرید مشتری / نماینده پاداشی تعلق میگیرد. ۳- در زمانی که مشتری حسابش را تصفیه میکند (یا مثلا وقتی که چک مشتری پاس شده) پورسانت به بازاریاب تعلق میگیرد. در این موارد و سایر موارد مشابه چارهای نیست جز این که واحد فروش نامه به حسابداری بنویسد تا سند دستی در حسابداری بخورد و حسابداری باید دقت کند سند دستی را در سیستم دریافت و پرداخت ثبت کند تا در گزارشات واحد فروش (که معمولاً به سیستم حسابداری دسترسی ندارد) ظاهر شود. با بعضی از همکاران قدیمی آشناتر به سیستم مشورت کردم که گفتند اتفاقاً چنین امکانی در نوسا پیشبینی شده بوده و برگهای به نام برگه تعدیل پیشبینی شده که در بعضی قسمتها اسم و اثر آن هم در سطوح دسترسی یا بعضی جاهای دیگر هم هست، اما این برگه هیچ وقت به اجرا نرسید. در صورت اضافه شدن این امکان میتوان یکی از مهمترین رفت و آمدهای بین فروش و حسابداری را حذف نمود و مدیریت حساب مشتریان و بازاریابان در یک محل متمرکز شود. آیا میتوان به اضافه شدن این امکان بسیار مفید امیدوار باشیم؟ با تشکر داود ابراهیمی مدیریت پایدار
|